Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eric83 schreef:
25 mar 2022 08:49
Ik wilde hiermee aangeven dat incasso kosten bereken over lening niet mag volgens afm. En dat doen de incasso's buerau s wel,ik vind daarmee deze bueraus nogal dubieus.
Dat is een onjuiste conclusie. Incassokosten mogen wél gerekend worden, mist het totaal van de rente en kosten (onder welke naam ook) maar binnen die maximale 10% blijft.

Dat staat overigens ook gewoon letterlijk in de door jou gekopieerde tekst.

Eric83
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 okt 2018 10:22

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Eric83 »

Moneyman schreef:
25 mar 2022 08:52
Eric83 schreef:
25 mar 2022 08:49
Ik wilde hiermee aangeven dat incasso kosten bereken over lening niet mag volgens afm. En dat doen de incasso's buerau s wel,ik vind daarmee deze bueraus nogal dubieus.
Dat is een onjuiste conclusie. Incassokosten mogen wél gerekend worden, mist het totaal van de rente en kosten (onder welke naam ook) maar binnen die maximale 10% blijft.

Dat staat overigens ook gewoon letterlijk in de door jou gekopieerde tekst.

Dan mogen ze dit dus niet want ze gaan alleen al met de garantie kosten dik over de 10 % heen. Ze reken wel 60 % meer.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
25 mar 2022 08:52
Eric83 schreef:
25 mar 2022 08:49
Ik wilde hiermee aangeven dat incasso kosten bereken over lening niet mag volgens afm. En dat doen de incasso's buerau s wel,ik vind daarmee deze bueraus nogal dubieus.
Dat is een onjuiste conclusie. Incassokosten mogen wél gerekend worden, mist het totaal van de rente en kosten (onder welke naam ook) maar binnen die maximale 10% blijft.
Verlies je hierbij niet uit het oog dat de overeenkomst nietig is?
Pas als Ferratum de rekening presenteert voor onverschuldigde betaling , kunnen kosten gevorderd worden.
En dat zal het laatste zijn wat ze doen, want daarmee erkennen ze dat overeenkomsten nietig zijn.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
25 mar 2022 09:01
Verlies je hierbij niet uit het oog dat de overeenkomst nietig is? Pas als Ferratum de rekening presenteert voor onverschuldigde betaling , kunnen kosten gevorderd worden.
Nee. Zie mijn eerdere post om te zien waarom je conclusie onjuist is.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door sacredfour »

Incassokosten kan Saldodipje in rekening brengen, maar als je de lening nietig verklaart, hoef je geen incassokosten te betalen. Je hoeft dan geen enkele kosten te betalen. Je gaat er dan vanuit dat de lening nooit bestaan heeft en alles moet worden teruggedraaid zoals het was voor de lening. Partijen mogen dan wel de wettelijke rente van 2% in rekening brengen voor het geld dat de andere partij hem schuldig is. Dat is dus 2% over het tijdsbestek dat het geld uitstond.
Stichting Xwiljoenen Juridisch Advies heeft 100 Ferratum UK cliënten vertegenwoordigd. Geen van deze heeft de hoofdsom terugbetaald. Sommige hebben nog een tegoed van Ferratum UK. Zolang Ferratum niet akkoord ging met de nietig verklaring en bereidt was sommige van mij cliënten te compenseren was de stichting ook niet bereid haar deel van de tegoeden over te maken naar Ferratum UK.
Ferratum UK heeft het hier bij laten zitten. Geen van mijn cliënten heeft de hoofdsom terugbetaald. Dit hebben we kunnen doen omdat we de hele groep van de bij ons aangesloten Ferratum gedupeerden vertegenwoordigden.
Of dit ook zo gaat aflopen met Saldodipje is nog de vraag. De bijna 100 Saldodipje gedupeerden die we nu vertegenwoordigen hebben ook hun lening niet terugbetaald voor de zelfde reden. Als groep kunnen we dit gebaar maken. Natuurlijk moeten we er wel rekening mee houden dat de hoofdsom alsnog terugbetaald moet worden. Veel hangt af van de rechtszaak die we nu voeren tegen Saldodipje. Saldodipje heeft tot 29 maart ’22 de tijd om met een conclusie van antwoord te komen. Reageren ze niet op de dagvaarding en vragen ze niet voor uitstel dan kan de rechter een verstekvonnis uitspreken. We moeten dan proberen om de schuld die Saldodipje dan heeft, na verrekening, bij Saldodipje Spanje te gaan innen, wat nog een lastig karwij kan worden!
Mijn vermoeden is dat Saldodipje niet gaat verdedigen. De kans is dan ook klein dat ze mijn cliënten gaan dagvaarden en dat de hoofdsom terugbetaald moet worden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

sacredfour schreef:
25 mar 2022 09:50
Incassokosten kan Saldodipje in rekening brengen, maar als je de lening nietig verklaart, hoef je geen incassokosten te betalen. Je hoeft dan geen enkele kosten te betalen. Je gaat er dan vanuit dat de lening nooit bestaan heeft en alles moet worden teruggedraaid zoals het was voor de lening. Partijen mogen dan wel de wettelijke rente van 2% in rekening brengen voor het geld dat de andere partij hem schuldig is. Dat is dus 2% over het tijdsbestek dat het geld uitstond.
Exact dat.
sacredfour schreef:
25 mar 2022 09:50
Veel hangt af van de rechtszaak die we nu voeren tegen Saldodipje. Saldodipje heeft tot 29 maart ’22 de tijd om met een conclusie van antwoord te komen. Reageren ze niet op de dagvaarding en vragen ze niet voor uitstel dan kan de rechter een verstekvonnis uitspreken. We moeten dan proberen om de schuld die Saldodipje dan heeft, na verrekening, bij Saldodipje Spanje te gaan innen, wat nog een lastig karwij kan worden! Mijn vermoeden is dat Saldodipje niet gaat verdedigen. De kans is dan ook klein dat ze mijn cliënten gaan dagvaarden en dat de hoofdsom terugbetaald moet worden.
Ik ben ook heel benieuwd. Als ze verstek laten gaan, zou dat wel héél schraal zijn. Het zorgt bovendien voor nog langere onzekerheid, omdat de mogelijkheid van verzet dan nog open blijft staan.

(PS: check je nog even je pb? :wink: )

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door 16again »

sacredfour schreef:
25 mar 2022 09:50
Incassokosten kan Saldodipje in rekening brengen, maar als je de lening nietig verklaart, hoef je geen incassokosten te betalen. Je hoeft dan geen enkele kosten te betalen. Je gaat er dan vanuit dat de lening nooit bestaan heeft en alles moet worden teruggedraaid zoals het was voor de lening. Partijen mogen dan wel de wettelijke rente van 2% in rekening brengen voor het geld dat de andere partij hem schuldig is. Dat is dus 2% over het tijdsbestek dat het geld uitstond.
Die 2% rente geld pas als ontvanger van die onverschuldigde betaling in gebreke gesteld is, voor het niet terugbetalen van die onverschuldigde betaling.
Is dat hier dan al gebeurd? Lijkt me niet, er wordt vooral gesteggeld over het betalen voor een nietige overeenkomst.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door sacredfour »

Natuurlijk hoeft de eventuele rechter niet akkoord te gaan met de wettelijke rente van 2%, zie art 6:210 lid 2 BW. Maar dit betreft beide partijen in het geschil. Saldodipje zal ook deze rente moeten betalen voor de garant en andere onterechte kosten die ze in rekening hebben gebracht.

renenn1
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2022 23:23

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door renenn1 »

sacredfour schreef:
25 mar 2022 09:50
Incassokosten kan Saldodipje in rekening brengen, maar als je de lening nietig verklaart, hoef je geen incassokosten te betalen. Je hoeft dan geen enkele kosten te betalen. Je gaat er dan vanuit dat de lening nooit bestaan heeft en alles moet worden teruggedraaid zoals het was voor de lening. Partijen mogen dan wel de wettelijke rente van 2% in rekening brengen voor het geld dat de andere partij hem schuldig is. Dat is dus 2% over het tijdsbestek dat het geld uitstond.
Stichting Xwiljoenen Juridisch Advies heeft 100 Ferratum UK cliënten vertegenwoordigd. Geen van deze heeft de hoofdsom terugbetaald. Sommige hebben nog een tegoed van Ferratum UK. Zolang Ferratum niet akkoord ging met de nietig verklaring en bereidt was sommige van mij cliënten te compenseren was de stichting ook niet bereid haar deel van de tegoeden over te maken naar Ferratum UK.
Ferratum UK heeft het hier bij laten zitten. Geen van mijn cliënten heeft de hoofdsom terugbetaald. Dit hebben we kunnen doen omdat we de hele groep van de bij ons aangesloten Ferratum gedupeerden vertegenwoordigden.
Of dit ook zo gaat aflopen met Saldodipje is nog de vraag. De bijna 100 Saldodipje gedupeerden die we nu vertegenwoordigen hebben ook hun lening niet terugbetaald voor de zelfde reden. Als groep kunnen we dit gebaar maken. Natuurlijk moeten we er wel rekening mee houden dat de hoofdsom alsnog terugbetaald moet worden. Veel hangt af van de rechtszaak die we nu voeren tegen Saldodipje. Saldodipje heeft tot 29 maart ’22 de tijd om met een conclusie van antwoord te komen. Reageren ze niet op de dagvaarding en vragen ze niet voor uitstel dan kan de rechter een verstekvonnis uitspreken. We moeten dan proberen om de schuld die Saldodipje dan heeft, na verrekening, bij Saldodipje Spanje te gaan innen, wat nog een lastig karwij kan worden!
Mijn vermoeden is dat Saldodipje niet gaat verdedigen. De kans is dan ook klein dat ze mijn cliënten gaan dagvaarden en dat de hoofdsom terugbetaald moet worden.
En is er al een uitspraak ergens... of een reactie of actie van Saldodipje?

Mvg,

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door sacredfour »

Saldodipje heeft uitstel gevraagd.
Ze moeten nu de conclusie van antwoord voor de rolzitting van 26 april inleveren.
Het lijkt er dus op dat ze toch met een verdediging komen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is goed nieuws; dan hebben we binnen afzienbare tijd duidelijkheid.

annet84
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2022 14:14

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door annet84 »

Goedendag,

Op 11 maart zat ik een beetje krap bij kas en wilde niet aan mijn spaarrekening komen.
Ik ging googelen en kwam terecht bij Saldodipje. Had een lening voor € 500,- aangevraagd.
Toen ik de goedkeuring kreeg, moest ik binnen 5 dagen gegevens van een gerantsteller aanleveren. Nou die gerantsteller heb ik niet, ik wilde er niemand mee belasten. Dus ik had op 11 maart direct gemaild dat ik ervan wilde zien.
Ik kreeg geen antwoordt op mijn mail. Toen ik die € 500,- ontving had ik dit direct teruggestort en gemaild dat ik dit had teruggestort, of ze wilde bevestigen dat ze het hadden ontvangen en of het afgehandeld is.
Ik kreeg weer geen antwoordt op mijn mail. Wel kreeg ik de mails dat ik € 500,- + extra kosten moet gaan betalen.
Op alle mails die ik gestuurd had heb ik geen normaal antwoordt gehad. Alleen dat ik moet gaan betalen. Nou dat ben ik zeker niet van plan.
Sta ik in mijn recht om niets te betalen verder?

Groetjes Annet

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

annet84 schreef:
11 apr 2022 14:26
Op 11 maart zat ik een beetje krap bij kas en wilde niet aan mijn spaarrekening komen.
Voortaan toch maar je spaarrekening gebruiken :wink:
annet84 schreef:
11 apr 2022 14:26
Sta ik in mijn recht om niets te betalen verder?
Ja. De gevorderde kosten zijn onrechtmatig. Je hoeft helemaal niets meer te doen en kunt ze verder negeren.

Alex1978
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2022 20:01

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Alex1978 »

Annet,even een vraag ook ik 14-4-22 een bedrag van €500 geleend wil dit de 19e gelijk terugstorten via hun site. Mag ik vragen of je dit via trustly of iDeal hebt overgemaakt ? Gr Alex

Dewraker
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2022 20:05

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Dewraker »

@Sacredfour Wat is de stand van zaken? Weer uitstel, verweer, onderhandelingen of geen reactie?
Laatst gewijzigd door Dewraker op 03 mei 2022 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Shayne95
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2022 05:39

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Shayne95 »

Hallo allemaal,

Nou heb ik ook het bekende probleem dat ik het niet eens ben met de boete.
Ik had ze al binnen de eerste 5 dagen teruggemailed dat ik dit niet wil en ook op messenger maar ik krijg nergens een normaal antwoord en ze blijven maar het boetebdrag in me maag schuiven.
Nou vind ik het eigenlijk wel mooi geweest en denk ik bij mezelf, weet je wat, dan betaal ik toch helemaal geen een rooie rot cent terug.
Mijn vraag is nu, wat kunnen de gevolgen zijn als ik niks van het geleende geld terugbetaal?

Shayne95
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2022 05:39

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Shayne95 »

@Moneyman & @sacredfour

Goedendag heren, ik zou graag een van jullie even spreken over Saldodipje als dat mogelijk is. Ik ben ook een gedupeerde. Is er een mogelijkheid dat ik ergens contact met jullie op kan nemen? Ik hoor het graag.

Groetjes,

Shayne

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Stuur me gerust een privé bericht als je vragen hebt. Maar liever gewoon hier in het topic, dan heeft iedereen er iets aan.

Shayne95
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2022 05:39

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Shayne95 »

@Moneyman

Ah ja ik heb dus geen idee hoe ik een privébericht moet sturen dus doe het wel eventjes hier.
Ja ik had het al een beetje in een eerder bericht beschreven dat ik ze de eerste 5e dagen al probeerde te bereiken omdat ik het niet eens was met de garantsteller kwestie.
Ik heb ze netjes gemailed en was ook bereid het geleende bedrag + de rente zoals aangegeven gewoon terug te storten, maar ze blijven me dus naar een betaallink sturen die inclusief de boete is.
Ik ga die boete gewoon niet betalen en als ze me niet normaal te woord kunnen staan wil ik ze eigenlijk helemaal niet meer betalen, ik probeer het super netjes op te lossen maar die service krijg ik zeer zeker niet terug. Ik krijg geen eens een normaal antwoord..
Mijn vraag is dus, wat voor gevolgen kan ik verwachten als ik ze niet terugbetaal?
Ik hoor het graag

Cura35
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2022 20:33

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Cura35 »

Wie kan me helpen? Saldodipje heeft het door gestuurd naar de incassobureau ik moet binnen 7 dagen betalen. Dit lukt me niet wat als ik niet betaal? Inmiddels ligt dit ook bij Xmiljoenen kennen jullie dat? Die zeggen dat ik niks moet betalen en zij mij kunnen helpen. Komen ze bij me huis straks??

Plaats reactie