LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WNSP en samenwonen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ansjuuhhhh
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2018 14:10

WNSP en samenwonen

Ongelezen bericht door ansjuuhhhh »

Ik zal even een situatie schetsen: alleenstaande man zit in het WNSP projekt. Hij gaat samenwonen met een vrouw met een WAJONG uitkering (70% van het minimumloon). Moet zijn vriendin nu ook al haar geld inleveren aan het WNSP?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WNSP en samenwonen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee hoor, zij hoeft niet alles in te leveren, maar zijn vrij te laten bedrag, oftewel leefgeld gaat wel flink naar beneden.

Lees eens hier.

https://www.schenkeveldadvocaten.nl/vee ... dsanering/

https://www.wsnp-zaken.nl/hrf_faq/mag-i ... aan-wonen/

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: WNSP en samenwonen

Ongelezen bericht door mahadma »

Het "gezamenlijke" inkomen op één adres wordt hoger, dus mevrouw mag gaan meebetalen aan de aflossing in de praktijk. Het vrij te laten bedrag van meneer wordt dus lager en mevrouw gaat (moet) meebetalen aan de huishouding. Ook veranderd de huur en zorg toeslag door het gezamenlijke inkomen, alsmede de waterschaps belasting enzo. Er zal dus een geheel nieuwe berekening ontstaan.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WNSP en samenwonen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zorgtoeslag verandert niet.

susan76
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2013 15:00

Re: WNSP en samenwonen

Ongelezen bericht door susan76 »

WNSP en samenwonen kan wel, maar wel op voorwaarden. Alleen de persoon in de de WSNP zit is verantwoordelijk voor de schulden, MITS je iets samen tekent, dan moet de niet WSNP er ook meebetalen. Dus geen samenlevingscontract, geen koophuis, geen pensioenregistratie samen, helemaal compleet niets. Huurwoning samen tekenen is evt mogelijk, maar raad ik de niet schuldenaar niet aan. Bespreek het eerst heel goed met de bewindvoerder als je die vertrouwd wat wel en niet kan.

Ik heb nl. in deze situatie (als niet schuldenaar) gezeten en zou het zeker NIET weer overdoen. Eerst van de schulden af, dan pas samenwonen, maar dat is mijn persoonlijke ervaring. Dan maar 3 tot 5 jaar latten.

Succes met je keuze.

Gesloten