Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
28 sep 2022 08:51
Maar u zult toch ook wekelijks tegenkomen dat het niet om kunnen gaan met geld voor heel veel mensen het grootste probleem is.
Daarom zouden gemeenten, zoals ik al vaker heb benoemd, meer maatregelen moeten nemen om mensen hulp te bieden vóórdat ze in de schulden komen.
Veel mensen hebben geen idee waar ze hulp kunnen krijgen, terwijl er instanties genoeg zijn.
Absoluut waar. Het probleem is alleen dat er al ontzettend veel gebeurt op het gebied van voorlichting en preventie, maar dat bepaalde groepen gewoon niet of moeilijk bereikbaar zijn, en nóg moeilijker in beweging te krijgen zijn.

Voor veel mensen zijn het niet eens zozeer de praktische belemmeringen, maar veel meer de psychische of sociale belemmeringen die een rol spelen.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lowieze schreef:
28 sep 2022 08:51
Moneyman schreef:
28 sep 2022 08:39
Ik zie hier het verschil tussen theorie en praktijk (en daarnaast een hoop vooroordelen over schermpjes, peuken en bier). In theorie hoeft niemand in Nederland geen eten te hebben. In de praktijk is dat echter wel degelijk het geval, bij een alarmerend grote groep mensen zelfs. Soms heeft dat verwijtbare oorzaken, soms ook gewoon niet.

Er zijn helaas steeds meer mensen waarbij de maand écht een week te lang duurt.
Maar u zult toch ook wekelijks tegenkomen dat het niet om kunnen gaan met geld voor heel veel mensen het grootste probleem is.
Daarom zouden gemeenten, zoals ik al vaker heb benoemd, meer maatregelen moeten nemen om mensen hulp te bieden vóórdat ze in de schulden komen.
Veel mensen hebben geen idee waar ze hulp kunnen krijgen, terwijl er instanties genoeg zijn.
Het is niet altijd de schuld van de mensen zelf als ze in de problemen komen. En hulp komt altijd traag op gang.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
28 sep 2022 08:58
Het is niet altijd de schuld van de mensen zelf als ze in de problemen komen. En hulp komt altijd traag op gang.
Ja en nee, denk ik. Gevoelsmatig zijn schaamte, te weinig inzicht in het eigen functioneren en angst voor hulpverleners de grootste uitdagingen om te overwinnen.

Tijdje geleden (in juni) heb ik ambulante hulp aangevraagd, zat in een neerwaartse spiraal omdat het even niet meer ging. Die hulp kwam uiteindelijk na een maand of twee; met name de intake had tijd nodig. Ondanks een gebrek aan medewerkers toch om de 14 dagen een gesprek. En juist dat heeft me na 4 keer al door het dode punt heen geholpen.

Nee, het is niet leuk om hulp te moeten vragen. Maar je kunt er beter op tijd bij zijn als dat het zo finaal uit de hand loopt dat het een hopeloze puinbende wordt. Een van de dingen die ik vroeg al heb geleerd is: mensen weten doorgaans zelf wel een oplossing, dat hoef je ze niet altijd te vertellen. Maar soms komt er zoveel op hun pad dat ze de oplossing even niet kunnen zien. Dan is het belangrijk dat er luisterend oor is, in combinatie met wat goede tips, tot ze definitief uit de neerwaartse spiraal zijn. En nog belangrijker is: op tijd hulp vragen. Niet wachten tot de hulpverlening of wie dan ook op de stoep staan na diverse meldingen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Prima gedaan witte angora! Fijn dat u er op tijd bij was en er baat bij had.

Even wat anders.
Afgelopen weekend heb ik een interview gezien op NHNieuws. Op een markt werd aan mensen gevraagd of ze de energietoeslag kenden. Een deel van de mensen had er nog nooit van gehoord. Een ander deel van de geïnterviewden dacht wel dat zij er recht op zouden hebben, maar wilden het niet aanvragen. Te veel werk,, te ingewikkeld, geen idee hoe ze dat aan moesten vragen en angst dat ze het volgend jaar weer terug zouden moeten betalen. Dat is toch hartverscheurend, het gaat om 1300 euro!
Als je zoiets ziet/hoort, dan moet de campagne toch beter uitgevoerd worden? Daar ligt toch een taak voor de gemeenten.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
28 sep 2022 10:07
Een ander deel van de geïnterviewden dacht wel dat zij er recht op zouden hebben, maar wilden het niet aanvragen. Te veel werk,, te ingewikkeld, geen idee hoe ze dat aan moesten vragen
En daar zit een denk/communicatiefout. Bij het aanvragen van vrijstelling gemeentelijke heffingen moet je inderdaad stapels documenten aanleveren, en duurt het maanden voor je een keer bericht krijgt. Daar zit niet iedereen op te wachten, mij leverde het tenminste altijd veel stress op. Blij dat ik dáárvan af ben.

Voor de energietoeslag is het anders. Je hoeft, althans omgeving Utrecht, enkel online een formulier in te vullen en je inkomen mee te sturen. De soos - of weet ik veel wie - vraagt kennelijk bij de bd het jaarinkomen op. Meer als dat hoeven ze niet te weten, want de hoogte van het inkomen is in dit geval het enige criterium, zonder rekening te houden met huur, huurtoeslag, zorgkosten, zorgtoeslag en weet ik veel wat meer.

Na verloop van tijd krijg je een bericht met het verzoek een kopie van je ID en je bankpas aan te leveren, althans, de pas van de rekening waar het op gestort moet worden. Mag digitaal, mag persoonlijk gebracht worden. Kom je in aanmerking, dan krijg je het gewoon, en rap ook.

Je hoeft dus maar drie dingen aan te leveren:
- loonstrook/uitkeringsspecificatie
- kopie ID-kaart
- kopie bankrekening.

En één keer dus online een simpel formulier invullen.

Meer is het niet.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Meer is het niet maar zelfs dat is voor veel mensen een probleem.
Hoorde gisteren op de radio dat er 2,5 miljoen ongeletterden in Nederland zijn.
Dit zijn dus geen analfabeten maar mensen die moeite hebben met begrijpend lezen en schrijven en soms ook rekenen,
Voor deze mensen kan elk formulier moeilijk zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

juliomariner schreef:
28 sep 2022 11:18
Meer is het niet maar zelfs dat is voor veel mensen een probleem.
Hoorde gisteren op de radio dat er 2,5 miljoen ongeletterden in Nederland zijn.
Dit zijn dus geen analfabeten maar mensen die moeite hebben met begrijpend lezen en schrijven en soms ook rekenen,
Voor deze mensen kan elk formulier moeilijk zijn.
Maar die mensen konden voor hulp aankloppen bij de gemeente of bij een door de gemeente aangewezen organisatie.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

En dat is voor veel mensen dus al een hele stap.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die mensen, met problemen, hebben toch vaak wel mensen in hun omgeving die van de hoed en de rand weten. Die zouden dus ook kunnen adviseren.

Zelf heb ik één gezin, waarvan ik weet dat ze in aanmerking komen, gewezen op die toeslag en gezegd waar hij hulp kon krijgen om het aan te vragen. Een ander gezin, waar het net om hing, geadviseerd om met hun paperassen naar een steunpunt van de gemeente te gaan. Wel wat moeten duwen. Allebei die € 800 ontvangen, € 500 volgt.

Ik had geen zin om het voor hen te doen. Steunpunten zijn er niet voor niets. Beetje eigen inspanning kan geen kwaad.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
28 sep 2022 12:07
Maar die mensen, met problemen, hebben toch vaak wel mensen in hun omgeving die van de hoed en de rand weten.
Was het maar waar...

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Heel erg waar, Breien.
Lady1234 schreef:
27 sep 2022 22:59
Alimentatie verplichtingen? Kinderen gaan voor bij alimentatie.
En dan krijg je de rare situatie, dat door het betalen van de (kinder-)alimentatie aan de ex-partner er te weinig geld overblijft om normaal rond te komen. Het wordt helemaal lastig als er een nieuwe partner met kinderen is en die geen alimentatie ontvangt. Verplichting wil niet zeggen, dat er ook betaald wordt.
Lowieze schreef:
28 sep 2022 10:07
Afgelopen weekend heb ik een interview gezien op NHNieuws. Op een markt werd aan mensen gevraagd of ze de energietoeslag kenden. Een deel van de mensen had er nog nooit van gehoord. Een ander deel van de geïnterviewden dacht wel dat zij er recht op zouden hebben, maar wilden het niet aanvragen. Te veel werk,, te ingewikkeld, geen idee hoe ze dat aan moesten vragen en angst dat ze het volgend jaar weer terug zouden moeten betalen. Dat is toch hartverscheurend, het gaat om 1300 euro!
Als je zoiets ziet/hoort, dan moet de campagne toch beter uitgevoerd worden? Daar ligt toch een taak voor de gemeenten.
Het zit in het woord 'toeslag'. Wie voor de 800 + 500 euro in aanmerking komt, heeft vrijwel altijd al te maken met de Belastingdienst Toeslagen en die zorgt voor genoeg stress door het systeem van nu uitbetalen, later een eindafrekening. Als je een keer x-000 euro moest terugbetalen, word je voorzichtig bij nieuwe aanvragen.

Wel eens met je, dat de voorlichting een drama is.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als je, na het betalen van alimentatie, te weinig overhoudt om rond te kunnen komen, is het tijd voor een herberekening van die alimentatie.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wel, de tariefverhogingen gaan blijkbaar gewoon door op 1 oktober a.s. https://nos.nl/artikel/2446350-energieb ... -1-oktober

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, eigenlijk moeten ze reclame maken voor die toeslag tijdens flut programma’s zoals Boulevard of Shownieuws, of andere rotzooi van SBS. Want waarom zou je een keer naar het nieuws kijken of een actualiteiten programma, waarin een en ander uit de doeken gedaan wordt?

Of misschien kan de gemeente langs de deuren gaan, aanbellen en vragen wilt u nog een toeslag? Komen we wel brengen.

Op Facebook zal het niet staan, denk ik.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

ZeerPrivé schreef:
28 sep 2022 17:52
Wel, de tariefverhogingen gaan blijkbaar gewoon door op 1 oktober a.s. https://nos.nl/artikel/2446350-energieb ... -1-oktober
Wat een ongelooflijk labbekakkige reactie. Waarom zou het vertrouwen in dit kabinet toch zo laag zijn?

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
28 sep 2022 11:03
Lowieze schreef:
28 sep 2022 10:07
Een ander deel van de geïnterviewden dacht wel dat zij er recht op zouden hebben, maar wilden het niet aanvragen. Te veel werk,, te ingewikkeld, geen idee hoe ze dat aan moesten vragen
En daar zit een denk/communicatiefout. Bij het aanvragen van vrijstelling gemeentelijke heffingen moet je inderdaad stapels documenten aanleveren, en duurt het maanden voor je een keer bericht krijgt. Daar zit niet iedereen op te wachten, mij leverde het tenminste altijd veel stress op. Blij dat ik dáárvan af ben.

Voor de energietoeslag is het anders. Je hoeft, althans omgeving Utrecht, enkel online een formulier in te vullen en je inkomen mee te sturen. De soos - of weet ik veel wie - vraagt kennelijk bij de bd het jaarinkomen op. Meer als dat hoeven ze niet te weten, want de hoogte van het inkomen is in dit geval het enige criterium, zonder rekening te houden met huur, huurtoeslag, zorgkosten, zorgtoeslag en weet ik veel wat meer.

Na verloop van tijd krijg je een bericht met het verzoek een kopie van je ID en je bankpas aan te leveren, althans, de pas van de rekening waar het op gestort moet worden. Mag digitaal, mag persoonlijk gebracht worden. Kom je in aanmerking, dan krijg je het gewoon, en rap ook.

Je hoeft dus maar drie dingen aan te leveren:
- loonstrook/uitkeringsspecificatie
- kopie ID-kaart
- kopie bankrekening.

En één keer dus online een simpel formulier invullen.

Meer is het niet.
Klinkt simpel en logisch.
Maar hoe doe je dat als je een wisselend inkomen hebt?
Wij hebben wel eens een maand dat er niets binnenkomt en ook wel eens een maand dat er enige duizenden euro`s binnenkomen,en dat alles ook bruto.
Ik kan pas half in het jaar zeggen wat in het vorig jaar mijn ( belastbaar) jaarinkomen was,en de bd weet dat nog veel later.
Dus voor iemand in loondienst of met een uitkering zal het kloppen,maar niet voor iedereen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
28 sep 2022 18:17
ZeerPrivé schreef:
28 sep 2022 17:52
Wel, de tariefverhogingen gaan blijkbaar gewoon door op 1 oktober a.s. https://nos.nl/artikel/2446350-energieb ... -1-oktober
Wat een ongelooflijk labbekakkige reactie. Waarom zou het vertrouwen in dit kabinet toch zo laag zijn?
Waarom zou een reactie van energiebedrijven effect moeten hebben op vertrouwen in een kabinet?

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Erthanax schreef:
28 sep 2022 18:17
ZeerPrivé schreef:
28 sep 2022 17:52
Wel, de tariefverhogingen gaan blijkbaar gewoon door op 1 oktober a.s. https://nos.nl/artikel/2446350-energieb ... -1-oktober
Wat een ongelooflijk labbekakkige reactie. Waarom zou het vertrouwen in dit kabinet toch zo laag zijn?
Tja,ze houden zich niet aan de regels dus kunnen ze een boete krijgen.
EEN keer raden wie die evt.boete gaat betalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
28 sep 2022 17:52
Wel, de tariefverhogingen gaan blijkbaar gewoon door op 1 oktober a.s. https://nos.nl/artikel/2446350-energieb ... -1-oktober
Is toch niet te geloven dit :o ?
En wat zijn de consequenties? Niets , denk ik.....
Jetten nog ff in gesprek...jaja....
Wat een puinzooi....l

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
28 sep 2022 18:05
Ja, eigenlijk moeten ze reclame maken voor die toeslag tijdens flut programma’s zoals Boulevard of Shownieuws, of andere rotzooi van SBS. Want waarom zou je een keer naar het nieuws kijken of een actualiteiten programma, waarin een en ander uit de doeken gedaan wordt?

Of misschien kan de gemeente langs de deuren gaan, aanbellen en vragen wilt u nog een toeslag? Komen we wel brengen.

Op Facebook zal het niet staan, denk ik.
Ik zie het overal op Facebook, ligt er natuurlijk aan in welke groepen je zit. Ik krijg op Facebook meer informatie, over wat mijn mogelijkheden zijn, als ik ooit op een forum zou kunnen krijgen, maar ik zit ook in goede groepen met goede moderatoren.

Plaats reactie