Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Sowieso zijn zachte knuffels of bv een babypop goed voor dementerenden.
Dat is écht een waardevol cadeautje.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
25 dec 2022 23:43
We hebben het over de winst van supermarkten. Dat is dus Albert Heijn, en niet Ahold.
Check.

AholdDelhaize heeft de merken
- Albert Heijn, Bol.com, Etos, Gall&Gall (Nederland)
- Delhaize (België)
- Albert (Tsjechië)
- Mega Image (Roemenië)
- Maxi, Tempo (Servië)
- Alfa Beta, Ena Food (Griekenland)
- Super Indo (Indonesië)
- Pingo Doce (joint venture, Portugal)
- Food Lion, Fresh Direct, The Giant Company, Giant, Hannaford, Stop&Shop, Peapod Digital Labs (VS)

Albert Heijn is een supermarkt, Ahold heeft vele supermarkten.
Lady1234 schreef:
24 dec 2022 23:29
Elke accuboer verkoopt apparaten die zonne-energie opslaan.
Bij het aangehaalde bedrijf heb ik al mijn twijfels - Amerikaans, marketing is in orde, maar de kwaliteit ?? En hoe ik ook zoek, ik kom er niet goed achter wanneer zo'n toevoeging loont.
Erthanax schreef:
23 dec 2022 00:18
Tot slot nog een tip voor knijpflessen waar maar niks uit wil komen: eerst de verzegeling onder de dop eraf halen.
:P Mooie tip. :idea:
De gewraakte fles was op temperatuur, al open en op de kop bleef de inhoud bovenin hangen. Het ding is uiteindelijk doormidden gesneden, één lepel er van gebruikt en daarna bij het restafval geëindigd. In de toekomst wordt dit zelf gemaakt, niet meer gekocht.
Jablan schreef:
24 dec 2022 19:14
Ach ja, er was nog een zender RT, waar men nogal gefrustreerd is over het verdwijnen van de kijkers. Men wenst Europeanen een geweldig anti-Russisch kerstfeest via een filmpje met zwarte humor. O.a. verspreid via YT [...] Dat filmpje heeft een soortgelijk einde. Zelfs zulke grappen worden gejat.
Deze kreeg een onverwachte staart. La Familia wil op reis en het grote boze opperhoofd omleggen. Ik vind dat weer te veel moeite, het is veel goedkoper om een camera-drone van de RT te verrijken met een explosief en in het Kremlin te laten landen. Iets later volgde het nuchtere inzicht: Het is een filmpje voor Europa over de eigen, Russische, bevolking.


NOS had gisteren iets over wanneer Kerst wordt gevierd in de Ukraine. Helaas onvolledig, terwijl het heel eenvoudig is. Ooit werd Kerst wereldwijd op dezelfde dag gevierd, totdat paus Gregorius XIII in 1582 de kalender hervormde. Sindsdien geldt: De Rooms-Katholieke kerk viert Kerst eind december. Alle afsplitsingen na 1582 hebben de datum overgenomen.
De Bijzantijns-Orthodoxe kerken zijn al veel eerder losgegaan van Rome, hebben geen centrale aansturing, maar in elk land minstens één Patriarch. Het is dus niet de Russisch-Orthodoxe kerk, die bepalend is, dit gaat per land of per klooster. Wanneer een land wordt opgedeeld in nieuwe landen, splitst de kerk mee, maar met vertraging (USSR, Joegoslavië).
Volgens een ARD-Tagesschau-bericht geldt dit jaar in Ukraine keuzevrijheid. Kerst mag eind december, het mag ook begin januari. Sommigen zullen het doen zoals wij: gewoon twee keer vieren. Dat is het voordeel van meer geloven binnen één en dezelfde familie. ^^

Bezorgdeburger
Berichten: 598
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Moneyman schreef:
25 dec 2022 23:38
Bezorgdeburger schreef:
24 dec 2022 23:25
Moneyman schreef:
24 dec 2022 09:29

Feit is dat de zelftest niet alle, maar wel veel besmettingen detecteert. Meer reden heb je toch niet nodig?
Leg dan maar eens uit welke andere virussen een zelftest detecteert. De zelftest is gemaakt op het herkennen van het spike eiwit van het originele coronavirus. En reageert alleen als het staafje in aanraking is geweest met het coronavirus.
Waarom leg je me steeds woorden in de mond die ik niet gezegd heb?
Ik leg je geen woorden in de mond. Jij schrijft notabene hiervoor: " Feit is dat de zelftest niet alle maar wel veel besmettingen detecteert".

En dat is onjuist zoals ik al een paar keer heb uitgelegd. Maar ik hou hierover op.

Nijogeth
Berichten: 9911
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Heeft iemand ooit stil gestaan bij onze jaartelling? Als het jaar 0 bij de geboorte van ***** Christus begint, waarom begint het jaar dan niet met kerst?

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
26 dec 2022 21:39
Heeft iemand ooit stil gestaan bij onze jaartelling? Als het jaar 0 bij de geboorte van ***** Christus begint, waarom begint het jaar dan niet met kerst?
:lol: :lol: :lol: 👍

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Goh, alweer vergeten om een kijktip mee te nemen. Voor wie er van houdt en een paar uur over heeft.

Im weißen Rössl am Wolfgangsee is een musical uit 1930, toen het woord 'musical' nog moest worden uitgevonden. Daarom heet het ook Singspiel of Revueoperette.

Het verhaal er omheen is gelijk een spiegel van de geschiedenis. Het is ontwikkeld voor het Große Schauspielhaus in Berlijn op basis van een Lustspiel uit 1898. De reeks in Berlijn is beëindigd door de nazi's (verboden). In de navolgende jaren is er een Engelse en een Franse vertaling gemaakt en opgevoerd in Parijs, London, New York. Door de oorlog, vooral het einde in Berlijn, is het origineel zoekgeraakt en pas in 2007 in Zagreb grotendeels teruggevonden.
De muziek was wel al voor de oorlog uitgebracht en op basis daarvan zijn er meerdere Heimatflims van gemaakt tussen 1950 en 1970. De interpretatie van André Rieu sluit hier bij aan. De laatste film (Im weißen Rössl - Wehe du singst) uit 2013 hinkt tussen komedie, verhaal vertellen, een beetje zingen en is uiteindelijk van alles niets.

De link hierboven is van de Mörbische Festspiele 2008 en deze opvoering komt het meest dichtbij het origineel. Ook de Franse versie - L’Auberge du Cheval blanc - staat op YouTube. Dat is een uitvoering van de opera in Lausanne uit 2021, iets kunstzinniger en wilder. Van de Engelse versie heb ik geen integrale uitvoering gevonden.

En hoe ik hieraan kom? De muziek zat in de nalatenschap, die we opruimen. Bij het afluisteren vonden de anderen de muziek vrolijk en aanstekelijk klinken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
26 dec 2022 21:39
Heeft iemand ooit stil gestaan bij onze jaartelling? Als het jaar 0 bij de geboorte van ***** Christus begint, waarom begint het jaar dan niet met kerst?

Dat is hetzelfde als men zou spreken van 5 jaar voor/na Nijogeth (uw geboortedatum)
De huidige jaartelling heeft daar niets mee te maken want die is ingevoerd door Julius Caesar en al voor dat Christus ter aarde zou zijn gekomen.
Het jaar 0 begon 45 jaar eerder en dag 1 was op 1 januari 0000.

Moneyman
Berichten: 29867
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
26 dec 2022 20:52
Ik leg je geen woorden in de mond. Jij schrijft notabene hiervoor: " Feit is dat de zelftest niet alle maar wel veel besmettingen detecteert".

En dat is onjuist zoals ik al een paar keer heb uitgelegd. Maar ik hou hierover op.
Dat is het nu juist niet. Tenzij je het standpunt wilt verdedigen dat een een zelftest géén besmettingen detecteert...

Moneyman
Berichten: 29867
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
26 dec 2022 20:05
Albert Heijn is een supermarkt, Ahold heeft vele supermarkten.
Exact. En los van supermarkten heeft Ahold nog veel meer bedrijven. En dat is precies de reden dat we, als we praten over de winst van de supermarkten, niet naar Ahold moeten kijken.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
27 dec 2022 10:08
Jablan schreef:
26 dec 2022 20:05
Albert Heijn is een supermarkt, Ahold heeft vele supermarkten.
Exact. En los van supermarkten heeft Ahold nog veel meer bedrijven. En dat is precies de reden dat we, als we praten over de winst van de supermarkten, niet naar Ahold moeten kijken.
Zal ongetwijfeld kloppen,want je bent sterk in dingen onderzoeken (wist ff niet meer hoe je risursjt schrijft),maar het blijft muggenziften :D

Moneyman
Berichten: 29867
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
27 dec 2022 18:57
… maar het blijft muggenziften :D
Als je het relevante verschil niet snapt of wilt zien, moet je je er misschien ook geen mening over permitteren. Nu heeft het vooral een hoog “ik heb niks te zeggen dus ik sneer maar wat-gehalte”.

Je reactie voegt namelijk helemaal niets toe. Zélfs niet in een huiskamer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik moet mij vreselijk inhouden bij de siliconen in “Om deze reden mag jij bakpapier niet hergebruiken” want soms komt hier in huis deze vraag langs: "wat is beter? Glijmiddel op waterbasis of met siliconen?" :idea:
Totaal iets anders dan bakken en braden...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Jablan schreef:
28 dec 2022 09:32
Ik moet mij vreselijk inhouden bij de siliconen in “Om deze reden mag jij bakpapier niet hergebruiken” want soms komt hier in huis deze vraag langs: "wat is beter? Glijmiddel op waterbasis of met siliconen?" :idea:
Totaal iets anders dan bakken en braden...
WD-40 lost al uw problemen op ! :oops:

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

Heeft iemand soms de voordeur open staan ? :roll: :roll:

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
27 dec 2022 22:00
scharrelschipper schreef:
27 dec 2022 18:57
… maar het blijft muggenziften :D
Als je het relevante verschil niet snapt of wilt zien, moet je je er misschien ook geen mening over permitteren. Nu heeft het vooral een hoog “ik heb niks te zeggen dus ik sneer maar wat-gehalte”.

Je reactie voegt namelijk helemaal niets toe. Zélfs niet in een huiskamer.
Jouw reactie is i.i.g zoals ik verwachtte,vertrouwd dus, en dat geeft hoop voor de toekomst van dit forum. :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
29 dec 2022 19:27
Wie gaat er voor oudejaarsavond oliebollen bakken voor de inloop in de huiskamer?
Ik heb grootverpakking poedersuiker gekocht.
Wie nog leuke gezelschapspellen heeft mag ze meenemen.
Had juist gedacht dat er niemand in de deze huiskamer zal zijn op oudjaarsavond, omdat een ieder zich dan in de eigen huiskamer terugtrekt om het onderlinge gekissebis in deze huiskamer een avondje te kunnen ontlopen. :idea:

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
29 dec 2022 19:27
Wie gaat er voor oudejaarsavond oliebollen bakken voor de inloop in de huiskamer?
Ik heb grootverpakking poedersuiker gekocht.
Wie nog leuke gezelschapspellen heeft mag ze meenemen.
Die vier die ik er eet haal ik wel bij een goede bakker.

Heb het een paar jaar gedaan, zelf bakken. Heb je een halve emmer vol, en maar vreten, want na een dag of drie zijn ze niet echt lekker meer. Mij teveel werk, teveel stank in de keuken, teveel gedoe met olie, teveel gedoe om de pan weer schoon te maken.

Nee, ik doe of ik een deftige meneer ben. Ik haal ze bij de bakker. Laat anderen het maar voor mij opknappen.

rwolters
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
29 dec 2022 20:32
Nee, ik doe of ik een deftige meneer ben. Ik haal ze bij de bakker. Laat anderen het maar voor mij opknappen.
Precies. Als iedereen zich bij z'n leest houdt wordt het allemaal een stuk beter. Ik moet er niet aan denken dat bakker mijn werk gaat doen, of dat ik moet gaan uitvogelen hoe je deeg moet maken en moet bakken.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben als kind al genoeg gestraft met zelf gebakken oliebollen. Ben daar dus nooit aan begonnen.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn vader had altijd een apart soort. Hij bakte ze van cakedeeg. In die tijd wisten we gewoon niet beter. Wij=de kinderen. Een enkele keer kwamen er wel eens mensen langs die ze dan proefden, en ze vonden het best wel apart. Maar ik heb eigenlijk niet het idee dat ook maar één iemand het 'recept' heeft overgenomen.

Wat mijn moeder daarentegen wel eens maakte was drie in de pan, en volgens mij was dat wel volgens een origineel recept. En dát zou ik nog wel eens willen doen, als alternatief voor oliebollen.

Plaats reactie