Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
21 dec 2022 22:50
Nee, het is 'criteria'
Dank U zeer,weer wat geleerddtdt :wink:

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Idiote reclame.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

scharrelschipper schreef:
21 dec 2022 22:41
Erthanax schreef:
21 dec 2022 21:16
Toch wil ik graag een kanttekening maken. Wie op bezoek gaat bij iemand die echt kwetsbaar is, doet er mijns inziens verstandig aan vooraf een zelftest te doen.
Die dan weer niet als echte test worden gezien door o.a.de ggd,dus zinloos.
Al geeft het geen absolute zekerheid, het is zeer beslist niet zinloos.

Daarnaast zou ik het onvergeeflijk en ondraaglijk vinden als een kwetsbare naaste zou overlijden aan corona en ik de besmettingsbron zou blijken te zijn geweest. Dat risico wil ik niet nemen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
21 dec 2022 22:41
Erthanax schreef:
21 dec 2022 21:16
Toch wil ik graag een kanttekening maken. Wie op bezoek gaat bij iemand die echt kwetsbaar is, doet er mijns inziens verstandig aan vooraf een zelftest te doen.
Die dan weer niet als echte test worden gezien door o.a.de ggd,dus zinloos.
Zinloos…? Alles behalve, als je kwetsbare naaste je lief is…

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Erthanax schreef:
21 dec 2022 21:16
Toch wil ik graag een kanttekening maken. Wie op bezoek gaat bij iemand die echt kwetsbaar is, doet er mijns inziens verstandig aan vooraf een zelftest te doen.
En dan? In Nederland worden
/ zijn op dit moment meer mensen ziek van andere virussen zoals de griep en RS- lees ik in de media en ook bij het RIVM.
https://www.rivm.nl/nieuws/verschillend ... epepidemie


Dan heeft een zelftest sowieso geen zin. Want naast dat een zelftest Omikron amper herkent herkent die zeker geen griep of RS-virus

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
21 dec 2022 20:39
Wordt het niet eens tijd dat we weer gewoon normaal met elkaar omgaan?
Corona heeft bij veel mensen sporen nagelaten, het gedrag is permanent veranderd.
scharrelschipper schreef:
21 dec 2022 20:39
Ken nog steeds mensen die niet omgaan met gevaccineerden en andersom met niet gevaccineerden,dan spoor je toch niet?
In mijn werk kan en mag ik geen onderscheid maken. Mijn laatste dosis vaccin heb ik op een woensdag gehaald en twee dagen later, op de vrijdagmiddagborrel bij een klant ben ik heel snel naar buiten gegaan, omdat er geen ventilatie was, de lucht snel vochtiger werd en die typische hoofdpijn uit de hel kwam opzetten. Op zo'n moment weet je niet of het door het vaccin komt of door iemand uit de groep, die onbewust besmettelijk is voor anderen. Buiten was het prima te doen, hoofdpijn verdween net zo snel als hij opkwam. In de week erna was de helft van de aanwezigen binnen ziek; Covid, influenza en RS door elkaar. De niet-gevaccineerden waren het langste afwezig of hadden de meeste tijd nodig om te herstellen. Zelf heb ik opnieuw geluk gehad: alleen maar negatief getest op Covid.
Met deze anekdote als voorbeeld: ja, ik heb er alle begrip voor, dat mensen nog opletten met wie ze omgaan.

Privé doen we dat ook, maar dat is eerder een tweede natuur geworden.

*

Iedereen alvast goede dagen gewenst, waar en wanneer je de feesten ook viert.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Hoort dit niet in het corona topic?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Het is een antwoord op een vraag en het Corona-topic is wegens onenigheid gesloten.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
21 dec 2022 22:58
Daarnaast zou ik het onvergeeflijk en ondraaglijk vinden als een kwetsbare naaste zou overlijden aan corona en ik de besmettingsbron zou blijken te zijn geweest. Dat risico wil ik niet nemen.
Eerlijk gezegd zou ik een kwetsbare familie/vriend/kennis toch ook niet de fatale longontsteking willen bezorgen. Bij snotteren blijf je gewoon even uit de buurt.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ok dat wist ik niet Jablan, ik kwam nooit in dat topic omdat daar constant onenigheid was.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
21 dec 2022 23:06
Erthanax schreef:
21 dec 2022 21:16
Toch wil ik graag een kanttekening maken. Wie op bezoek gaat bij iemand die echt kwetsbaar is, doet er mijns inziens verstandig aan vooraf een zelftest te doen.
En dan? In Nederland worden
/ zijn op dit moment meer mensen ziek van andere virussen zoals de griep en RS- lees ik in de media en ook bij het RIVM.
https://www.rivm.nl/nieuws/verschillend ... epepidemie
Dan heeft een zelftest sowieso geen zin. Want naast dat een zelftest Omikron amper herkent herkent die zeker geen griep of RS-virus
Natuurlijk heeft een test zin - al is het maar omdat die besmettingen detecteert die je zelf nog niet eens in de gaten hebt. En dat je daarnaast je gezonde verstand moet gebruiken als je verkouden of grieperig bent spreekt voor zich...

Een (zelf)test is geen heilige graal ofzo, maar gewoon een prima hulpmiddels. Gebruik het ook als zodanig.

En zoals de NOS ook schrijft vandaag...:
https://nos.nl/artikel/2457346-griep-te ... oma-zitten

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Maar iemand die echt de griep heeft, heeft helemaal geen zin om naar oma te gaan. En bovendien is oma vast en zeker ingeënt tegen de griep.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
22 dec 2022 09:12
Maar iemand die echt de griep heeft, heeft helemaal geen zin om naar oma te gaan. En bovendien is oma vast en zeker ingeënt tegen de griep.
Ik zou het er toch niet op wagen.

“Hoe effectief is het griepvaccin?
Als u de griepprik haalt, is de kans om griep te krijgen kleiner. Hoe goed de griepprik werkt is per jaar en per persoon verschillend. Dit komt onder andere door:

hoe goed de griepprik past bij de griepvirussen die er in die winter zijn
de afweer van de persoon die de griepprik krijgt
De effectiviteit van de griepprik is gemiddeld 30%. Dit betekent dat de griepprik er bij 30 van de 100 mensen voor zorgt dat zij geen griep krijgen. De kans op ziekenhuisopname is 40% lager.

Bij de mensen met een griepvaccinatie die toch griep krijgen, zorgt de griepprik er meestal voor dat zij minder ernstig ziek worden. Dit is vooral van belang voor mensen die vanwege een aandoening of hun leeftijd een minder goed werkende afweer hebben.”

Bron: Nivel.nl

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
22 dec 2022 09:12
Maar iemand die echt de griep heeft, heeft helemaal geen zin om naar oma te gaan. En bovendien is oma vast en zeker ingeënt tegen de griep.
Joh... af en toe weet je het toch niet. Mijn vader is onlangs opgenomen in het ziekenhuis, dat werd dus een indicatie voor het verpleeghuis. Twee dagen voor ik erheen zou gaan, de dag nadat hij werd opgenomen, werd ik verkouden, dus besmettelijk. De regels van het ziekenhuis zijn sowieso duidelijk en helder. Pa zat wel op me te wachten, vroeg in de dagen erna ook naar me; maar exact om de voorgaande reden ben ik even een paar dagen weggebleven. Ook al moest ik even op mijn handen zitten, want ik wist dat hij me nodig had.

Maar hoeveel zijn er wel niet die andere belangen hebben dan de gezondheid van de 'dierbare'? Zal er maar niet over uitweiden...

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
22 dec 2022 07:41
Erthanax schreef:
21 dec 2022 22:58
Daarnaast zou ik het onvergeeflijk en ondraaglijk vinden als een kwetsbare naaste zou overlijden aan corona en ik de besmettingsbron zou blijken te zijn geweest. Dat risico wil ik niet nemen.
Eerlijk gezegd zou ik een kwetsbare familie/vriend/kennis toch ook niet de fatale longontsteking willen bezorgen. Bij snotteren blijf je gewoon even uit de buurt.
Precies, zo is het.
Het verraderlijke van covid is dat het volstrekt asymptomstisch kan zijn, weet ik uit eigen ervaring. Daarom vind ik het verstandig om te testen voorafgaand aan het bezoek aan een kwetsbare, juist als ik geen klachten hebt. Als ik wel klachten heb, ga ik al helemaal niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dus eerst moeten bewoners van verpleeghuizen en bejaardencentra in eenzame opsluiting i.v.m. Corona en dan nu ook nog als iemand een beetje verkouden is om eventuele griep te voorkomen? Ik vind dit te gek voor woorden.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
22 dec 2022 12:20
Dus eerst moeten bewoners van verpleeghuizen en bejaardencentra in eenzame opsluiting i.v.m. Corona en dan nu ook nog als iemand een beetje verkouden is om eventuele griep te voorkomen? Ik vind dit te gek voor woorden.
Maar dit deed je, als je verstandig was, vóór corona toch ook al bij kwetsbare mensen? Dat is toch niets nieuws?
Ik weet dat het personeel een bezoeker die loopt te hoesten en te snotteren niet erg op prijs stelt.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 22 dec 2022 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
22 dec 2022 07:38
Het is een antwoord op een vraag en het Corona-topic is wegens onenigheid gesloten.
En dus wordt de discussie in een ander topic gevoerd :roll:
Zou die onenigheid en uiteindelijke sluiten een reden hebben gehad?

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
22 dec 2022 12:28
ZeerPrivé schreef:
22 dec 2022 12:20
Dus eerst moeten bewoners van verpleeghuizen en bejaardencentra in eenzame opsluiting i.v.m. Corona en dan nu ook nog als iemand een beetje verkouden is om eventuele griep te voorkomen? Ik vind dit te gek voor woorden.
Maar dit deed je, als je verstandig was, vóór corona toch ook al bij kwetsbare mensen? Dat is toch niets nieuws?
Geen idee, ik heb weinig oude, kwetsbare mensen om me heen en degenen die wel oud en kwetsbaar zijn, gaan gewoon hun gang, ook tijdens Corona. Maar bij die mensen bleef ik uit zelfbescherming (omdat ik in dit geval de kwetsbare ben) zelf ver weg. Maar ik weiger zeker niet om mensen binnen te laten met een simpele verkoudheid.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
22 dec 2022 12:36


Geen idee, ik heb weinig oude, kwetsbare mensen om me heen en degenen die wel oud en kwetsbaar zijn, gaan gewoon hun gang, ook tijdens Corona. Maar bij die mensen bleef ik uit zelfbescherming (omdat ik in dit geval de kwetsbare ben) zelf ver weg. Maar ik weiger zeker niet om mensen binnen te laten met een simpele verkoudheid.
U had het over bewoners van verpleeghuizen en bejaardencentra. Dat vind ik toch wat anders dan mensen thuis wel of niet ontvangen. In een verpleeghuis zitten alleen maar kwetsbare mensen en een virus gaat daar razendsnel rond.

Plaats reactie