Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

PGros schreef:
11 okt 2023 08:20
Lady1234 schreef:
10 okt 2023 23:13
“Omdat elke herinnering aan hen verloren gaat”.
Die herinneringen gaan juist niet verloren, maar leven voort in de nabestaanden. Zolang iemand zich jou nog herinnert, leef je voort.
Dit moet je lezen als: Omdat de herinneringen die ze hadden verdwenen zijn.
Het gaat dus om de doden zelf (hen) en niet de nabestaanden. Die hebben namelijk nog wel herinneringen.
(althans zo lees ik het)
Dat is gezien het gebruik van het woord ‘aan’ in aan hen, totaal niet logisch

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ook de nabestaanden sterven uiteindelijk, mét hun herinneringen aan degenen die voor hen hebben geleefd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
10 okt 2023 19:42
Dus waarom zouden we hier in Nederland allemaal moeten gaan bidden? Om ons zelf beter te voelen? Om het gevoel te hebben dat je 'iets' doet voor die mensen? De mensen die daar nu in diepe ellende zitten, hebben er niets, noppes, nada aan.
Ik vind het altijd opmerkelijk als evident ongelovigen dergelijke statements posten over hoe gelovigen het zouden ervaren. Juist gezien jouw statements hier zou je vér weg moeten blijven van de ervaringen van gelovigen.

Geloof me gerust als ik zeg dat het voor de gelovigen in oorlog, ongeacht afkomst of religie, een grote troost is om te weten dat er overal ter wereld voor hen en voor vrede gebeden wordt.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
11 okt 2023 09:33
ZeerPrivé schreef:
10 okt 2023 19:42
Dus waarom zouden we hier in Nederland allemaal moeten gaan bidden? Om ons zelf beter te voelen? Om het gevoel te hebben dat je 'iets' doet voor die mensen? De mensen die daar nu in diepe ellende zitten, hebben er niets, noppes, nada aan.
Ik vind het altijd opmerkelijk als evident ongelovigen dergelijke statements posten over hoe gelovigen het zouden ervaren. Juist gezien jouw statements hier zou je vér weg moeten blijven van de ervaringen van gelovigen.

Geloof me gerust als ik zeg dat het voor de gelovigen in oorlog, ongeacht afkomst of religie, een grote troost is om te weten dat er overal ter wereld voor hen en voor vrede gebeden wordt.
Dat laatste is zeker waar, maar daarom mag ZeerPrivé nog wel haar eigen overtuiging hier uiten. Het is toch niets meer dan dat?
Ik lees nergens dat zij het heeft hoe gelovigen het ervaren, maar meer hoe zij het ervaart of in het verleden ervaren heeft.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
11 okt 2023 09:38
Moneyman schreef:
11 okt 2023 09:33
ZeerPrivé schreef:
10 okt 2023 19:42
Dus waarom zouden we hier in Nederland allemaal moeten gaan bidden? Om ons zelf beter te voelen? Om het gevoel te hebben dat je 'iets' doet voor die mensen? De mensen die daar nu in diepe ellende zitten, hebben er niets, noppes, nada aan.
Ik vind het altijd opmerkelijk als evident ongelovigen dergelijke statements posten over hoe gelovigen het zouden ervaren. Juist gezien jouw statements hier zou je vér weg moeten blijven van de ervaringen van gelovigen.

Geloof me gerust als ik zeg dat het voor de gelovigen in oorlog, ongeacht afkomst of religie, een grote troost is om te weten dat er overal ter wereld voor hen en voor vrede gebeden wordt.
Dat laatste is zeker waar, maar daarom mag ZeerPrivé nog wel haar eigen overtuiging hier uiten. Het is toch niets meer dan dat?
Ik lees nergens dat zij het heeft hoe gelovigen het ervaren, maar meer hoe zij het ervaart of in het verleden ervaren heeft.
Er is niets mis met een eigen overtuiging. Alleen blijft het daar in het geciteerde deel niet bij, daarin wordt door ZeerPrivé gesproken vanuit het perspectief van de gelovige in oorlog. En dát is waar ik tegen ageer.

Als man moet ik niet roepen dat het met de vrouwen in de #metoo-discussie allemaal wel meevalt.
Als blanke man moet ik niet roepen dat onze gekleurde medemens zich niet gediscrimineerd hoeft te voelen.
Als geboren Nederlander zonder voorouders uit andere landen moet ik niet vinden dat men geen last hoeft te hebben van het slavernijverleden.
Als niet-gelovige moet je dus ook niet iets vinden over hoe een gelovige iets ervaart.

Moeilijker is het niet.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
10 okt 2023 22:36
scontra schreef:
10 okt 2023 19:51
ZeerPrivé schreef:
10 okt 2023 19:45

geen angst voor de dood of voor wat daarna komt. Voor dat laatste hoeft trouwens niemand angst te hebben, want er komt niets na de dood.
"Voor dat laatste" heeft u zeker van horen vertellen, want ik mag toch aannemen dat u geen ervaringsdeskundige bent ?
Toevallig heb ik een vriend met een hartafwijking die tot 2x toe uit de dood is teruggebracht. Ik geloof hem als ie zegt dat er tussen het moment van doorhebben dat er iets mis en weer bijkomen helemaal niets is.
Maar dat zegt vooral dat er een moment was dat er bewustzijn was en een moment dat er geen bewustzijn was...
Verder zegt het helemaal niets.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
11 okt 2023 10:09

Er is niets mis met een eigen overtuiging. Alleen blijft het daar in het geciteerde deel niet bij, daarin wordt door ZeerPrivé gesproken vanuit het perspectief van de gelovige in oorlog. En dát is waar ik tegen ageer.

Als man moet ik niet roepen dat het met de vrouwen in de #metoo-discussie allemaal wel meevalt.
Als blanke man moet ik niet roepen dat onze gekleurde medemens zich niet gediscrimineerd hoeft te voelen.
Als geboren Nederlander zonder voorouders uit andere landen moet ik niet vinden dat men geen last hoeft te hebben van het slavernijverleden.
Als niet-gelovige moet je dus ook niet iets vinden over hoe een gelovige iets ervaart.

Moeilijker is het niet.
Als gelovige moet je dan ook niet iets vinden van hoe een niet-gelovige iets ervaart.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
11 okt 2023 11:25
Moneyman schreef:
11 okt 2023 10:09

Er is niets mis met een eigen overtuiging. Alleen blijft het daar in het geciteerde deel niet bij, daarin wordt door ZeerPrivé gesproken vanuit het perspectief van de gelovige in oorlog. En dát is waar ik tegen ageer.

Als man moet ik niet roepen dat het met de vrouwen in de #metoo-discussie allemaal wel meevalt.
Als blanke man moet ik niet roepen dat onze gekleurde medemens zich niet gediscrimineerd hoeft te voelen.
Als geboren Nederlander zonder voorouders uit andere landen moet ik niet vinden dat men geen last hoeft te hebben van het slavernijverleden.
Als niet-gelovige moet je dus ook niet iets vinden over hoe een gelovige iets ervaart.

Moeilijker is het niet.
Als gelovige moet je dan ook niet iets vinden van hoe een niet-gelovige iets ervaart.
Waar gebeurt dit?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
11 okt 2023 11:25
Als gelovige moet je dan ook niet iets vinden van hoe een niet-gelovige iets ervaart.
Klopt. Vanwaar dit statement?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
11 okt 2023 11:31
Lowieze schreef:
11 okt 2023 11:25
Als gelovige moet je dan ook niet iets vinden van hoe een niet-gelovige iets ervaart.
Klopt. Vanwaar dit statement?
Zoals ik al eerder zei, de reactie van ZeerPrivé op “Iedereen zou voor iedereen moeten bidden, allemaal, voor elkaar.” moet dan ook gerespecteerd worden.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
11 okt 2023 11:45
Moneyman schreef:
11 okt 2023 11:31
Lowieze schreef:
11 okt 2023 11:25
Als gelovige moet je dan ook niet iets vinden van hoe een niet-gelovige iets ervaart.
Klopt. Vanwaar dit statement?
Zoals ik al eerder zei, de reactie van ZeerPrivé op “Iedereen zou voor iedereen moeten bidden, allemaal, voor elkaar.” moet dan ook gerespecteerd worden.
Als ie had gezegd: 'ik heb daar niets aan en voel daar niets bij'

dan is het al een heel ander verhaal..
Maar ZeerPrivé gaat nu op de stoel van die ander zitten..

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
11 okt 2023 11:45
Moneyman schreef:
11 okt 2023 11:31
Lowieze schreef:
11 okt 2023 11:25
Als gelovige moet je dan ook niet iets vinden van hoe een niet-gelovige iets ervaart.
Klopt. Vanwaar dit statement?
Zoals ik al eerder zei, de reactie van ZeerPrivé op “Iedereen zou voor iedereen moeten bidden, allemaal, voor elkaar.” moet dan ook gerespecteerd worden.
Dan mis je duidelijk het punt. Want dit is totaal niet waar de discussie over gaat.

Van mij ZeerPrive vinden wat hij wil. Maar als hij als ongelovige voor gelovigen gaat spreken, gaat het mis.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
10 okt 2023 20:19
De Westerse wereld is pro Israël, zo lijkt het.
Waarom alleen Israëlische vlaggen halfstok hangen?
Waarom niet onze nationale vlaggen massaal halfstok hangen als steun voor het onnoemelijk leed dat daar nu gaande is, voor alle slachtoffers?
Omdat er met Nederland niets aan de hand is. Het was beter geweest als zowel Israëlische als de Palestijnse vlaggen halfstok werden gehangen: het is een ramp voor beiden volken.
moederslink schreef:
10 okt 2023 20:19
En er is té eenzijdige niet genuanceerde berichtgeving , vind ik.
Hamas roept dat wel een beetje over zichzelf af. Als iemand zich misdraag, dan moet je er niet naast gaan staan je nog veel harde misdragen, omdat die ander er dan goed uitziet.
moederslink schreef:
10 okt 2023 20:19
Er wordt zó onnoemelijk veel verdriet en leed daar in die regio toegebracht, voor allen daar...een humanitaire ramp - oorlogsmisdaden!
Weerzinwekkend!
Zeker en van beiden kanten. Israël heeft een sterk leger en daar mag dan ook meer van verwacht worden. Hamas is heeft dit gepland en ook dan mag je meer verwachten.


Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
11 okt 2023 10:30
Nijogeth schreef:
10 okt 2023 22:36
scontra schreef:
10 okt 2023 19:51


"Voor dat laatste" heeft u zeker van horen vertellen, want ik mag toch aannemen dat u geen ervaringsdeskundige bent ?
Toevallig heb ik een vriend met een hartafwijking die tot 2x toe uit de dood is teruggebracht. Ik geloof hem als ie zegt dat er tussen het moment van doorhebben dat er iets mis en weer bijkomen helemaal niets is.
Maar dat zegt vooral dat er een moment was dat er bewustzijn was en een moment dat er geen bewustzijn was...
Verder zegt het helemaal niets.
Behalve het feit dat als men niks deed, dat moment van geen bewustzijn het moment van sterven zou zijn geweest. Dus theoretisch was ie gewoon dood op dat moment.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
11 okt 2023 16:17
angel1978 schreef:
11 okt 2023 10:30
Nijogeth schreef:
10 okt 2023 22:36

Toevallig heb ik een vriend met een hartafwijking die tot 2x toe uit de dood is teruggebracht. Ik geloof hem als ie zegt dat er tussen het moment van doorhebben dat er iets mis en weer bijkomen helemaal niets is.
Maar dat zegt vooral dat er een moment was dat er bewustzijn was en een moment dat er geen bewustzijn was...
Verder zegt het helemaal niets.
Behalve het feit dat als men niks deed, dat moment van geen bewustzijn het moment van sterven zou zijn geweest. Dus theoretisch was ie gewoon dood op dat moment.
Welnee. Er is geen sprake geweest van hersendood. Er bestaat niet zoiets als “theoretisch dood”.

Bezorgdeburger
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Nijogeth schreef:
11 okt 2023 16:17
angel1978 schreef:
11 okt 2023 10:30
Nijogeth schreef:
10 okt 2023 22:36

Toevallig heb ik een vriend met een hartafwijking die tot 2x toe uit de dood is teruggebracht. Ik geloof hem als ie zegt dat er tussen het moment van doorhebben dat er iets mis en weer bijkomen helemaal niets is.
Maar dat zegt vooral dat er een moment was dat er bewustzijn was en een moment dat er geen bewustzijn was...
Verder zegt het helemaal niets.
Behalve het feit dat als men niks deed, dat moment van geen bewustzijn het moment van sterven zou zijn geweest. Dus theoretisch was ie gewoon dood op dat moment.
Kan ook een uittreding zijn geweest.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Geen tunnel? Geen prachtig licht? Geen intens vredig gevoel van verbondenheid met alles?
Wie gewoon flauwvalt heeft ook geen herinnering aan de periode dat hij "weg" was, maar evident wel in leven. Dat er even "niets" is, is dus geen bewijs dat er na de dood niets is.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het zou misschien wel eens kunnen dat er in Amerika een Kennedy als president komt.
Voor zover ik begreep gaat hij onafhankelijk campagne voeren, dus niet als democraat of republikein.
Ben benieuwd.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Zou een hele mooie worden. Robert F. Kennedy versus Trump.

Plaats reactie