Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

J. Deltoer schreef:
06 nov 2022 20:53
scharrelschipper schreef:
06 nov 2022 19:13
J. Deltoer schreef:
06 nov 2022 19:08
Ben begonnen aan mijn belgische steenkoolvoorraad. Heerlijk warm binnen. Buiten stinkt het wel maar je kunt niet alles hebben
Ruikt best lekker, een goed gestookte kolenkachel.
Jeugd herinneringen!
Ik stook haardhout wat ik nog over heb van twee jaar geleden toen de prijzen nog normaal waren en vermeng dat met wat steenkoolbriketten. Uiteraard stook ik middels de zwitserse methode, dat geeft veel minder rookontwikkeling.
Zwitserse methode?
Ken ik niet.
Houtstoken ruikt nog lekkerder,maar is dat wel milieu bewust :wink: ?
Overigens zie ik in b.v. Frankrijk dat overheids diensten bomen snoeien/omhakken,en die dan laten liggen voor een ieder die ze wil weghalen om te stoken.
Daar is hout stoken nog heel gebruikelijk,veel huishoudens weten niet anders.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Graag zou ik jullie mening/advies lezen over het volgende.
Al ruim20 jaar huur ik een postbus bij kpn voor mijn zakelijke post.
In 2021 bleek dat ik de huur niet op tijd betaald had,en kreeg dus een brief van een incasso bureau.
Na een telefoontje stuurden ze op mijn verzoek de originele factuur,en om verder gezeur te voorkomen heb ik de factuur en de incasso kosten betaald.
Zaak afgehandeld dus,want het zou kunnen zijn dat de fout bij mij lag ondanks dat ik de factuur nooit ontvangen had.
Dit jaar:zelfde verhaal,zelfde incasso bedrijf.
Gemaild en gebeld met incasso bureau Ultimoo,en eerst gaat men daar in de verdedigings modus "je moet niet bij ons zijn maar bij de klant",en daarna bedreigend "ze zouden je postbus wel eens af kunnen sluiten"
Gebeld met kpn,vriendelijke mensen,netjes te woord gestaan,zaak wordt doorgegeven aan de desbetreffende afdeling enz.
Vreemd vind ik dat een bedrijf waar je een postbus huurt ineens je adres kwijt is.
Terwijl bij telefonische navraag al je gegevens inclusief huisadres en postbus nummer bekend zijn.
Ondertussen natuurlijk zo snel als mogelijk was de originele factuur betaald.
Volgens Ultimoo is hun klant daar erg blij mee,maar zij willen nog steeds de incasso kosten ontvangen.
Mijn mening is dat kpn in gebreke is gebleven door mij de factuur niet te sturen en dus ook voor de incasso kosten moet opdraaien.
Zoals gevraagd graag advies.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En heeft de post die factuur dan naar uw postbus gestuurd? Of hebben ze niets gestuurd?

En is er wel een herinnering gestuurd?

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
07 nov 2022 21:19
En heeft de post die factuur dan naar uw postbus gestuurd? Of hebben ze niets gestuurd?

En is er wel een herinnering gestuurd?
Niets gestuurd en uiteraard ook geen herinnering.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan die incassokosten uiteraard niet betalen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een postbus verhuren aan een klant en dan geen postadres hebben van die klant? Zo zout heb ik het nog nooit gegeten.

Zonder factuur en 14-dagenbrief lijken er mij geen incassokosten verschuldigd.

Maar let op, er bestaat ook zoiets als een brengschuld. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder die op tijd te betalen ook zonder factuur. Ik verwacht niet dat de huur van een postbus daaronder valt, maar zeker weten doe ik dat niet. Moneyman of alfatrion weet dat vast wel.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
07 nov 2022 20:49
Al ruim20 jaar huur ik een postbus bij kpn voor mijn zakelijke post.
Een postbus bij KPN...??

Deze discussie hoort overigens gewoon in een eigen topic en niet in de huiskamer.
Erthanax schreef:
07 nov 2022 22:55
Een postbus verhuren aan een klant en dan geen postadres hebben van die klant? Zo zout heb ik het nog nooit gegeten.
Dat is -zolang er geen verhuizing of andere wijziging heeft plaatsgevonden- inderdaad op z'n minst bijzonder te noemen :D
Erthanax schreef:
07 nov 2022 22:55
Maar let op, er bestaat ook zoiets als een brengschuld. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder die op tijd te betalen ook zonder factuur. Ik verwacht niet dat de huur van een postbus daaronder valt, maar zeker weten doe ik dat niet. Moneyman of alfatrion weet dat vast wel.
Heel goed. Huur is grappig genoeg het meest gebruikte voorbeeld van een brengschuld ;) Niet gek ook, want in beginsel zijn betalingen van geldsommen vrijwel altijd brengschulden.
Erthanax schreef:
07 nov 2022 22:55
Zonder factuur en 14-dagenbrief lijken er mij geen incassokosten verschuldigd.
De WIK geldt niet voor bedrijven :wink: Aangezien scharrelschipper spreekt over "zakelijke post" ga ik ervan uit dat de overeenkomst op naam van zijn bedrijf staat. In dat geval is er geen 14-dagen-brief verschuldigd. Incassokosten zijn verschuldigd als er sprake is van verzuim. Dat is (ook zonder ingebrekestelling) het geval als (ingvolge art. 6:83 lid 1 BW) de voor het nakomen vastgestelde termijn is verstreken zonder dat er is betaald.

Oftewel: de incassokosten zijn in principe gewoon verschuldigd. Natuurlijk kan je het erop aan laten komen en een rechtszaak afwachten. Je verweer zou dan zijn "ja maar, normaal stuurden ze altijd een factuur". De kans dat dat gehonoreerd wordt is niet uitgesloten, maar zeer klein. Gezien de eraan verbonden kosten zou ik die gok niet nemen.
scharrelschipper schreef:
07 nov 2022 20:49
Mijn mening is dat kpn in gebreke is gebleven door mij de factuur niet te sturen en dus ook voor de incasso kosten moet opdraaien.
KPN (of PostNl ofzo) is alleen in gebreke als ze met jou overeengekomen zijn om jou eerst een herinnering te sturen. Het enkele feit dat ze dat normaliter altijd doen, levert geen verzuim aan hun kant op. Het is en blijft immers een brengschuld.

Je kunt ze hooguit nog eens bellen, aangeven dat je inmiddels hebt betaald (al strekken jouw betalingen wettelijk gezien eerst in mindering op de kosten, dan op de rente en dan pas op de oorspronkelijke hoofdsom), en vragen of ze coulant willen zijn. En regel misschien gelijk een automatische incasso.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

De laatste tip is eigenlijk de beste
. Dan ben je nooit in verzuim (geen saldo uitgesloten)

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik zou die postbus bij de KPN onmiddelijk opzeggen en een postbus huren bij Vattenfall.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PGros »

Rij in de limousine even naar een flatgebouw verderop en laat het kind daar lopen. Het hoeft niet bij de buren.
Bij villa's langslopen is sowieso lastig want je moet zingen bij het hek en komt zo nooit aan snoep want ze laten je niet binnen na het zingen. De enkeling die dat wel doet heeft dan weer zo'n lange oprit dat je er zonder vervoer niet komt.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
08 nov 2022 08:49
scharrelschipper schreef:
07 nov 2022 20:49
Al ruim20 jaar huur ik een postbus bij kpn voor mijn zakelijke post.
Een postbus bij KPN...??

Deze discussie hoort overigens gewoon in een eigen topic en niet in de huiskamer.
Erthanax schreef:
07 nov 2022 22:55
Een postbus verhuren aan een klant en dan geen postadres hebben van die klant? Zo zout heb ik het nog nooit gegeten.
Dat is -zolang er geen verhuizing of andere wijziging heeft plaatsgevonden- inderdaad op z'n minst bijzonder te noemen :D
Erthanax schreef:
07 nov 2022 22:55
Maar let op, er bestaat ook zoiets als een brengschuld. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder die op tijd te betalen ook zonder factuur. Ik verwacht niet dat de huur van een postbus daaronder valt, maar zeker weten doe ik dat niet. Moneyman of alfatrion weet dat vast wel.
Heel goed. Huur is grappig genoeg het meest gebruikte voorbeeld van een brengschuld ;) Niet gek ook, want in beginsel zijn betalingen van geldsommen vrijwel altijd brengschulden.
Erthanax schreef:
07 nov 2022 22:55
Zonder factuur en 14-dagenbrief lijken er mij geen incassokosten verschuldigd.
De WIK geldt niet voor bedrijven :wink: Aangezien scharrelschipper spreekt over "zakelijke post" ga ik ervan uit dat de overeenkomst op naam van zijn bedrijf staat. In dat geval is er geen 14-dagen-brief verschuldigd. Incassokosten zijn verschuldigd als er sprake is van verzuim. Dat is (ook zonder ingebrekestelling) het geval als (ingvolge art. 6:83 lid 1 BW) de voor het nakomen vastgestelde termijn is verstreken zonder dat er is betaald.

Oftewel: de incassokosten zijn in principe gewoon verschuldigd. Natuurlijk kan je het erop aan laten komen en een rechtszaak afwachten. Je verweer zou dan zijn "ja maar, normaal stuurden ze altijd een factuur". De kans dat dat gehonoreerd wordt is niet uitgesloten, maar zeer klein. Gezien de eraan verbonden kosten zou ik die gok niet nemen.
scharrelschipper schreef:
07 nov 2022 20:49
Mijn mening is dat kpn in gebreke is gebleven door mij de factuur niet te sturen en dus ook voor de incasso kosten moet opdraaien.
KPN (of PostNl ofzo) is alleen in gebreke als ze met jou overeengekomen zijn om jou eerst een herinnering te sturen. Het enkele feit dat ze dat normaliter altijd doen, levert geen verzuim aan hun kant op. Het is en blijft immers een brengschuld.

Je kunt ze hooguit nog eens bellen, aangeven dat je inmiddels hebt betaald (al strekken jouw betalingen wettelijk gezien eerst in mindering op de kosten, dan op de rente en dan pas op de oorspronkelijke hoofdsom), en vragen of ze coulant willen zijn. En regel misschien gelijk een automatische incasso.
Dank allemaal voor de respons.
Als kpn 20 jaar gewoon de factuur stuurt die ook gewoon betaald wordt, verwacht je dat ze dat blijven doen.
Als ik en de bedrijven waar ik zaken mee doe allemaal zo zouden werken was er al geen samenwerking meer.
Wettelijk zou het zo kunnen zijn,maar ik ben nog in afwachting van een reactie van kpn.
En laten we even wel wezen:een factuur die je niet ontvangt kun je ook niet betalen toch?
Je kunt er allerlei wets artikelen bijhalen en dat er geen herinnering is gestuurd enz. maar dat neemt niet weg dat er simpelweg geen factuur was en is.
Wel weet kpn mijn postbus te vinden om te melden dat de tarieven voor pakketen en brieven enz.verhoogt worden.
Andere afdeling waarschijnlijk.
Wat betreft automatische incasso;dat doen ze daar blijkbaar niet,wel heb ik afgesproken in het vervolg de factuur per mail te onvangen.
En mijn verweer zou niet zijn "normaal sturen ze altijd een factuur",maar mijn verweer zou zijn "ik heb geen factuur ontvangen"

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
Als kpn 20 jaar gewoon de factuur stuurt die ook gewoon betaald wordt, verwacht je dat ze dat blijven doen.
Logische verwachting. Maar wel één die voor jouw risico komt. En nog steeds: "KPN...? Huur jij een postbus bij KPN?
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
En laten we even wel wezen: een factuur die je niet ontvangt kun je ook niet betalen toch?
Natuurlijk wel. Niets belet je om het verschuldigde huurbedrag zelf over te maken.
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
Je kunt er allerlei wets artikelen bijhalen en dat er geen herinnering is gestuurd enz. maar dat neemt niet weg dat er simpelweg geen factuur was en is.
Klopt, maar nogmaals: die factuur is niet vereist om een betaalverplichting te hebben. Bij huur wordt vaker niet dan wel een factuur verstuurd. De basis van je betaalverplichting is niet je factuur, maar je contract.
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
Wat betreft automatische incasso; dat doen ze daar blijkbaar niet, wel heb ik afgesproken in het vervolg de factuur per mail te onvangen.
Een professioneel bedrijf wat niet aan AI doet...? :roll:
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
En mijn verweer zou niet zijn "normaal sturen ze altijd een factuur",maar mijn verweer zou zijn "ik heb geen factuur ontvangen"
Dat verweer is even kansloos.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Bij een dergelijke huurverplichting moet je ook weten wat je moet betalen. Dus als ze geen factuur sturen dan in ieder geval een opgave van de te betalen huur. Immers, ook huren blijven niet jaar in jaar uit hetzelfde.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
09 nov 2022 09:40
Bij een dergelijke huurverplichting moet je ook weten wat je moet betalen. Dus als ze geen factuur sturen dan in ieder geval een opgave van de te betalen huur. Immers, ook huren blijven niet jaar in jaar uit hetzelfde.
Lezen helpt ;)
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
Wel weet kpn mijn postbus te vinden om te melden dat de tarieven voor pakketen en brieven enz.verhoogt worden.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
09 nov 2022 10:04
J. Deltoer schreef:
09 nov 2022 09:40
Bij een dergelijke huurverplichting moet je ook weten wat je moet betalen. Dus als ze geen factuur sturen dan in ieder geval een opgave van de te betalen huur. Immers, ook huren blijven niet jaar in jaar uit hetzelfde.
Lezen helpt ;)
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
Wel weet kpn mijn postbus te vinden om te melden dat de tarieven voor pakketen en brieven enz.verhoogt worden.
Het gaat hier om de huur van de brievenbus zelf, wat een contract is, en dus periodiek terugkomt. En dus uiteraard niet om zaken zoals postzegels, brieven en paketten. Nee, het woord enz dekt dit niet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
09 nov 2022 14:46
Het gaat hier om de huur van de brievenbus zelf, wat een contract is, en dus periodiek terugkomt.
Er is simpelweg geen enkel aanknopingspunt in het topic om aan te nemen dat de huurprijs onbekend is. Die is niet iedere maand ineens anders ofzo :lol: En zelfs als dat wél zo zou zijn, dan had in ieder geval de huurprijs van de maand ervoor betaald kunnen worden.

Dit nogal gezochte excuus biedt dus geen enkele uitkomst.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
09 nov 2022 08:37
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
Als kpn 20 jaar gewoon de factuur stuurt die ook gewoon betaald wordt, verwacht je dat ze dat blijven doen.
Logische verwachting. Maar wel één die voor jouw risico komt. En nog steeds: "KPN...? Huur jij een postbus bij KPN?
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
En laten we even wel wezen: een factuur die je niet ontvangt kun je ook niet betalen toch?
Natuurlijk wel. Niets belet je om het verschuldigde huurbedrag zelf over te maken.
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
Je kunt er allerlei wets artikelen bijhalen en dat er geen herinnering is gestuurd enz. maar dat neemt niet weg dat er simpelweg geen factuur was en is.
Klopt, maar nogmaals: die factuur is niet vereist om een betaalverplichting te hebben. Bij huur wordt vaker niet dan wel een factuur verstuurd. De basis van je betaalverplichting is niet je factuur, maar je contract.
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
Wat betreft automatische incasso; dat doen ze daar blijkbaar niet, wel heb ik afgesproken in het vervolg de factuur per mail te onvangen.
Een professioneel bedrijf wat niet aan AI doet...? :roll:
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
En mijn verweer zou niet zijn "normaal sturen ze altijd een factuur",maar mijn verweer zou zijn "ik heb geen factuur ontvangen"
Dat verweer is even kansloos.
Ja,postbus van Koninklijke Postnl bv om precies te zijn.
De factuur betalen zonder die te ontvangen is theoretisch mogelijk,ware het niet dat het ieder jaar wat duurder wordt,ik zou dus te weinig betalen en doordat ze mijn postbus nr. niet kunnen vinden automatisch weer bij het incasso bureau belanden.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
09 nov 2022 10:04
J. Deltoer schreef:
09 nov 2022 09:40
Bij een dergelijke huurverplichting moet je ook weten wat je moet betalen. Dus als ze geen factuur sturen dan in ieder geval een opgave van de te betalen huur. Immers, ook huren blijven niet jaar in jaar uit hetzelfde.
Lezen helpt ;)
scharrelschipper schreef:
08 nov 2022 21:13
Wel weet kpn mijn postbus te vinden om te melden dat de tarieven voor pakketen en brieven enz.verhoogt worden.
Daar stond dan weer niet in wat de postbus dit jaar kost.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
09 nov 2022 15:57
J. Deltoer schreef:
09 nov 2022 14:46
Het gaat hier om de huur van de brievenbus zelf, wat een contract is, en dus periodiek terugkomt.
Er is simpelweg geen enkel aanknopingspunt in het topic om aan te nemen dat de huurprijs onbekend is. Die is niet iedere maand ineens anders ofzo :lol: En zelfs als dat wél zo zou zijn, dan had in ieder geval de huurprijs van de maand ervoor betaald kunnen worden.

Dit nogal gezochte excuus biedt dus geen enkele uitkomst.
M.M,het gaat niet per maand maar per jaar.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Enneh,Moneyman,ik weet ondertussen dat je er lol in hebt om mijn ongelijk te bewijzen,maar deze keer vroeg ik om serieuze feedback en dus stop a.u.b.met allerlei dingen te verkondigen die geen hout snijden.
Daar zit ik niet op te wachten.
Zo`n beetje alles wat ik schrijf wordt in twijfel getrokken,zoals dat ik een postbus huur bij kpn.
Wat is daar voor vreemds aan?
En dat men bij kpn het voorstel doet om vanaf nu de factuur per mail te sturen,waaruit ik dan concludeer dat men daar niet aan AI doet.
Je juridische bijdragen waardeer ik zeer zeker wel,maar voor de rest wordt je een beetje irritant.
Verder voor een ieder die meeleest;goede nachtrust gewenst.

Plaats reactie