Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

U mist hierbij het punt.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als je nou 120 nationaliteiten binnen de grenzen hebt die 120 talen spreken, en iedereen vertikt het Nederlands te leren - moet je als Nederland/Nederlander dan in staat zijn in die 120 talen te communiceren?

Volgens mij zijn er aardig wat mensen die toch echt een denkfout maken.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

en iedereen vertikt het Nederlands te leren
Je mist hierbij het ount

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
25 jun 2022 23:28
en iedereen vertikt het Nederlands te leren
Je mist hierbij het ount
Jij mist de bedoeling van de vraag...

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

scharrelschipper schreef:
25 jun 2022 22:38
Lady1234 schreef:
25 jun 2022 21:50
Er zijn overigens genoeg Nederlanders, die nog nooit iets anders hebben gesproken dan Nederlands, en die problemen hebben met het invullen van formulieren. Oftewel amper kunnen lezen of schrijven.

En er zijn heel wat Fransen die Engels kunnen spreken en verstaan, vooral de jongeren.
Dat valt vies tegen hoor.
De uitspraak van het engels is bij de meesten dusdanig dat het niet meer op engels lijkt;dus onverstaanbaar.
Maar dat is de uitspraak van het Engels door Nederlanders vaak ook.

Hier denken ze allemaal dat ze zo goed Engels spreken, nou vergeet het maar.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
25 jun 2022 23:28
en iedereen vertikt het Nederlands te leren
Je mist hierbij het ount
Dan wordt het eens tijd dat je aangeeft welk punt je bedoelt. Want alleen maar mensen zeggen dat ze het punt missen, daar schiet niemand iets mee op. Dus, wat is jouw kijk op de zaak, hoe kunnen we de problemen oplossen volgens jou en welk punt probeer je te maken?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
25 jun 2022 23:50
scharrelschipper schreef:
25 jun 2022 22:38
Lady1234 schreef:
25 jun 2022 21:50
Er zijn overigens genoeg Nederlanders, die nog nooit iets anders hebben gesproken dan Nederlands, en die problemen hebben met het invullen van formulieren. Oftewel amper kunnen lezen of schrijven.

En er zijn heel wat Fransen die Engels kunnen spreken en verstaan, vooral de jongeren.
Dat valt vies tegen hoor.
De uitspraak van het engels is bij de meesten dusdanig dat het niet meer op engels lijkt;dus onverstaanbaar.
Maar dat is de uitspraak van het Engels door Nederlanders vaak ook.

Hier denken ze allemaal dat ze zo goed Engels spreken, nou vergeet het maar.
Volgens de vele mensen uit Engeland die ik ken spreken wij prima verstaanbaar Engels. Wel een duidelijk Nederlands accent, maar de woorden die bedoeld worden zijn er duidelijk te verstaan. Overigens spreek ik het accentloos en denken ze vaak dat ik Engels als moedertaal heb, effect van het Cambridge Engels dat ik heb gehad.

Mijn Frans is dan weer wel met accent.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
26 jun 2022 00:36
(...)
Volgens de vele mensen uit Engeland die ik ken spreken wij prima verstaanbaar Engels. Wel een duidelijk Nederlands accent (...)
Het ' steenkolen Engels ' van onze premier is idd verstaanbaar, maar wat een uitspraak! :mrgreen:

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik heb een beetje een déjà vu gevoel maar ga toch maar herhalen wat ik volgens mij al eerder gezegd heb.
Bij de Nederlandse taalles voor volwassenen waar ik vrijwilliger ben zie ik verschillende obstakels:
- een deel van de mensen is in eigen taal ook analfabeet. Ze moeten dus eerst 'ons' alfabet leren terwijl ze nog nooit een taal goed beheerst hebben. Dat is een pittige opgave die niet in een paar weken of maanden klaar is. En dat is onafhankelijk van de motivatie, want de cursisten willen heel graag en doen ook echt hard hun best.
-niet iedereen is goed in het leren van talen. Er zijn cursisten die al jarenlang bezig zijn en nog steeds op een laag niveai Nederland spreken. En er zijn cursisten die als een speer gaan en in korte tijd al vrij goed Nederlands spreken.
- sommigen hebben niet of nauwelijks scholing gehad in het land van herkomst. Denk aan Afghaanse vrouwen die van de Taliban niet naar school mochten. Of landen waar kinderen na een paar jaar basisschool al aan het werk moeten. Dit maakt het leren van een taal extra lastig want daarvoor heb je wel een aantal studievaardigheden nodig die bij deze groep ontbreekt. Er zijn mensen bij ons waar de kinderen zeggen "mama jij leert het toch nooit". Ondanks deze tegenwerking blijven de cursisten wel komen omdat ze zo graag mee willen doen in de maatschappij.

We hebben ook een klein aantal mensen in de groep die geboren en getogen Nederlanders zijn. Maar lezen en schrijven is voor ongeveer 1 miljoen Nederlanders een probleem, daar rust helaas nog steeds een enorm taboe op.
Waarbij ik ook nog wil opmerken dat er een tijdje geleden een actie of rapport is geweest waaruit bleek dat brieven en formulieren van de overheid nodeloos ingewikkeld zijn. Mijn Nederlands is buiten de depressies om vrij goed. Maar toch heb ik soms Google translate nodig om bepaalde termen uit de brieven die onze cursisten meenemen te begrijpen.

Wat veel mensen ook niet weten is dat als je een vreemde taal geleerd hebt de kans vrij groot is dat je die op het eind van je leven vergeet. Dat hoeft niet altijd te komen door dementie maar kan ook te maken hebben met algemene aftakeling van de hersenen. Dan kan iemand alsnog enkel communiceren in de oorspronkelijke taal, ook al sprak die persoon voorheen wel Nederlands. Het overkomt ook Nederlanders die geëmigreerd zijn naar bijvoorbeeld Canada en Australië. Daar worden mensen gezocht die Nederlands spreken zodat ze kunnen communiceren met de van oorsprong Nederlands sprekende bewoners van het bejaardenhuis.

Nog afgezien van bovenstaande merk ik wekelijks bij de taalles dat Nederlands echt een ontzettend moeilijke taal is. Het is zelfs 1 van de moeilijkste talen om te leren, iets waar veel Nederlanders heel makkelijk overheen stappen. Vooral omdat ze al van kleins af aan Nederlands spreken en zich niet kunnen voorstellen hoe moeilijk het is voor een non native speaker.
Dan leg ik iemand een regel uit maar moet meteen alle uitzonderingen uitleggen. En of iets met ou of au of met ei of ij geschreven wordt is volstrekt willekeurig. Leer maar uit je hoofd wanneer het welke klank is. En zo geldt dat voor heel veel dingen. Waarbij ik met elke stap voorwaarts ontzettend trots ben op het doorzettingsvermogen van onze cursisten, juist omdat ik zie dat het heel moeilijk is.

Toen ik in het buitenland woonde schaamde ik me er vaak voor te zeggen dat ik uit Nederland kwam vanwege de reputatie die Nederlanders in het bewuste land hadden.....

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Perfect stuk Lisa29.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
26 jun 2022 00:36
Lady1234 schreef:
25 jun 2022 23:50
scharrelschipper schreef:
25 jun 2022 22:38


Dat valt vies tegen hoor.
De uitspraak van het engels is bij de meesten dusdanig dat het niet meer op engels lijkt;dus onverstaanbaar.
Maar dat is de uitspraak van het Engels door Nederlanders vaak ook.

Hier denken ze allemaal dat ze zo goed Engels spreken, nou vergeet het maar.
Volgens de vele mensen uit Engeland die ik ken spreken wij prima verstaanbaar Engels. Wel een duidelijk Nederlands accent, maar de woorden die bedoeld worden zijn er duidelijk te verstaan. Overigens spreek ik het accentloos en denken ze vaak dat ik Engels als moedertaal heb, effect van het Cambridge Engels dat ik heb gehad.

Mijn Frans is dan weer wel met accent.
Talen zijn een beetje mijn hobby,meer kan het ook niet zijn want in mijn jeugd op de lagere school werd er alleen nederlands geleerd.
Overigens sprak ik alleen Zeeuws toen ik naar school ging,dat was dus nog best een dingetje.
Uiteraard heb ik ook een accent in b.v.het Frans.
In zuid Frankrijk vinden ze dat een Parijs achtig accent en in Parijs is me dikwijls gezegd dat het een Frans-Canadees accent is.
Volgens mij gewoon een Nederlands accent dus.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

De eerste metingen via SlimmemeterPortal zijn binnen. Wat vooral duidelijk is: het lijkt er na 4 dagen op dat de nieuwe koelkast op jaarbasis zo'n 200-240 Kwh minder stroom verbruikt. Tegen het huidige tarief kun je dan toch wel rekenen op zo'n 120 euro per jaar, een tientje per maand. Dan is die 525 euro wat hij gekost heeft er in 4,5 jaar al uit.

Al met al dus geen verkeerde beslissing.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
26 jun 2022 00:36

Volgens de vele mensen uit Engeland die ik ken spreken wij prima verstaanbaar Engels. Overigens spreek ik het accentloos en denken ze vaak dat ik Engels als moedertaal heb, effect van het Cambridge Engels dat ik heb gehad.

Mijn Frans is dan weer wel met accent.
I speak my Englisch verry well, aber nicht zu schnell en dat Frans, ach dat komt misschien nog wel. :oops:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

@Lisa29, ik ging hier voor het eerst echt naar kijken, toen klasgenootjes op school, letterlijk niet verder kwamen met Nederlands, laat staan een andere taal, omdat die stug Friestalig waren opgevoed. Voor hen werden uiteindelijk uitzonderingen gemaakt mbt stages etc, die konden helemaal niks bij bedrijven buiten de provincie.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
27 jun 2022 10:31
Ik spreek beter Engels dan de meeste Engelsen Nederlands spreken.
Dus de Engelsen moeten er geen commentaar op hebben.
Ach, als je ziet hoeveel Engelse en Franse woorden er door de Eeuwen heen aan de Nederlandse taal zijn toegevoegd, dan spreekt bijna iedere Nederlander beter Engels en Frans dan dat de Engelsen en Fransen de Nederlandse taal beheersen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach, toen ik in Frankrijk, Duitsland of Engeland was, probeerde ik de taal zo goed mogelijk te spreken. Maar ik heb nog nooit commentaar gehad op fouten. Men vond het al plezierig en knap dat ik het probeerde.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

breien schreef:
27 jun 2022 08:38
Heldendaad van Scharrelschipper
Schipper Nick probeerde camperdief uit Maas te redden: 'Hij was verward' - https://nos.nl/l/2434197
Wij hebben kort geleden ook een camper gekocht,maar ik was er ,gezien mijn ervaring met water,al achter dat je met zo`n ding gewoon aan land moet blijven.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door JozJan »

Lady1234 schreef:
27 jun 2022 10:58
Ach, toen ik in Frankrijk, Duitsland of Engeland was, probeerde ik de taal zo goed mogelijk te spreken. Maar ik heb nog nooit commentaar gehad op fouten. Men vond het al plezierig en knap dat ik het probeerde.
Hmm, vaak is dat wel zo inderdaad. Maar in Frankrijk? Daar is mijn ervaring wat anders. Consequent een beetje op een belerende manier fouten corrigeren, dat is meer mijn ervaring (en die is ivm werk vrij uitgebreid).

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
25 jun 2022 23:25
Maar als je nou 120 nationaliteiten binnen de grenzen hebt die 120 talen spreken, en iedereen vertikt het Nederlands te leren - moet je als Nederland/Nederlander dan in staat zijn in die 120 talen te communiceren? Volgens mij zijn er aardig wat mensen die toch echt een denkfout maken.
Mij lijkt de denkfout eerder, dat mensen geen andere taal zouden willen leren. Willen ze wel, maar in het geval van asielzoekers/vluchtelingen mogen ze dat pas nadat ze een verblijfstitel hebben gekregen en in het geval van familie/arbeidsmigranten is het op eigen kosten.
Lady1234 schreef:
25 jun 2022 23:50
Maar dat is de uitspraak van het Engels door Nederlanders vaak ook.
Hier denken ze allemaal dat ze zo goed Engels spreken, nou vergeet het maar.
Daarom erger ik mij aan het Engelstalig onderwijs. Dat is Nederlandse zinsbouw met Engelse woorden. Als ik zo'n persoon hoor, krijg ik de neiging om oordoppen in te doen.
Nijogeth schreef:
26 jun 2022 00:36
Overigens spreek ik het accentloos en denken ze vaak dat ik Engels als moedertaal heb, effect van het Cambridge Engels dat ik heb gehad.
Jij ook, leuk.
Nijogeth schreef:
25 jun 2022 16:30
Tegenwoordig is dat allemaal een stuk makkelijker, een cursus in een andere taal kost niets met de app Duolingo. Hij maakt flinke stappen in zijn vrije tijd.
Maar ook vroeger waren er zeker wel cursussen te vinden en anders waren die echt wel op poten gezet als mensen daar interesse in hadden en graag in Nederland wilden wonen.
Leer je met die app ook de grammatica?
Live-les is nodig voor de mensen, die thuis geen Nederlands spreken. Beste cursus is drie maanden lang de hele dag met een taal bezig zijn, dan maken de hersenen nieuwe verbindingen aan en die blijven bestaan tot je einde (of totdat Alzheimer dat gebied van de hersenen verovert).
PeterPeters1966 schreef:
25 jun 2022 20:47
En waarom zou iemand de Nederlandse taal moeten spreken? De enige reden die ik kan bedenken is als mensen niet in staat zijn werk te vinden omdat ze taal niet machtig zijn en daarom afhankelijk zijn van een uitkering. Maar als ze betaald werk hebben waar een andere taal voldoende voor is, waarom moet iemand dan Nederlands leren? In mijn team heb ik 10 verschillende nationaliteiten en de voertaal is Engels. Er is totaal geen reden voor veel teamleden om Nederlands te leren. Die redden zich prima. Het is hoogstens leuk om een andere taal te leren maar dat is echt puur persoonlijk.
Ik vind je reden om een andere taal te leren, beperkt.
De mensen in jouw team zitten in een luxe positie en worden niet geprikkeld om Nederlands te leren, omdat ze zich hier in de meeste situaties kunnen redden en waarschijnlijk over een paar jaar in een ander land werken.
Zie de bijdrage van Lisa hierover, dan begrijp je iets beter waarom het aanbieden van taalonderwijs een must is.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

JozJan schreef:
27 jun 2022 11:29
Lady1234 schreef:
27 jun 2022 10:58
Ach, toen ik in Frankrijk, Duitsland of Engeland was, probeerde ik de taal zo goed mogelijk te spreken. Maar ik heb nog nooit commentaar gehad op fouten. Men vond het al plezierig en knap dat ik het probeerde.
Hmm, vaak is dat wel zo inderdaad. Maar in Frankrijk? Daar is mijn ervaring wat anders. Consequent een beetje op een belerende manier fouten corrigeren, dat is meer mijn ervaring (en die is ivm werk vrij uitgebreid).
Is niet mijn ervaring,en ik kom al meer dan een halve eeuw in Frankrijk.
Ben het in deze met Lady eens.

Plaats reactie