Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een diepvries is zeer nuttig voor een voorraad onder normale omstandigheden, maar veel minder voor een noodvoorraad. Als de stroom uitvalt is het snel gedaan met je ingevroren voer. Gedroogd voedsel is vaak ook niet handig, of het moet met koud flessenwater (wijn, bier) eetbaar gemaakt kunnen worden. Een echte noodvoorraad moet je kunnen eten zonder dat er een warme bereiding noodzakelijk is. Blikconserven zijn daarom aan te raden voor een echte noodvoorraad. Bonen zijn ook nog eens eiwitrijk, dus wat wil je nog meer? Vlees uit blik heeft een slechte naam (spam!) maar zelf vind ik cornedbeef of ham uit blik ook koud heel eetbaar. Mogelijkheden genoeg voor wie goed voorbereid wil zijn op een calamiteit.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
29 nov 2022 19:22
Gedroogd voedsel is vaak ook niet handig,
Dus mijn droge wijn moet ik maar gauw opmaken? :wink:

Maar idd, jij kent die grote diepvrieskisten uit de jaren 80 ook nog wel. Hoe groter en voller, hoe trotser mensen er op waren, maar hoe ze het ooit allemaal op moesten krijgen? :oops:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Noten-doppinda.s :D , ook daarmee hou je het wel een tijdje vol.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bij lange stroomuitval blijft de diepvries nog wel een tijdje bevroren. Daarna zou je de groenten en het vlees nog kunnen wecken voor een hele lange houdbaarheid

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
29 nov 2022 18:21
Erthanax schreef:
29 nov 2022 13:36
Vroeger waren etalages wat uitbundiger ingericht, heb ik de indruk. De Bijenkorf was natuurlijk beroemd, ook om de nachtelijke ombouw naar een kerstetalage. Anderzijds heb ik ook de indruk dat tegenwoordig de meer algemene feestelijke aankleding eerder begint en later eindigt. Meer dan een indruk is het overigens niet en ik ben te lui om op te zoeken of er sociaal-cultureel onderzoek naar is gedaan.
Winkelgebieden hadden ook veel meer dat Sinterklaas gevoel, een kraampje met warme chocomel en dergelijke stond er nog wel eens en het zag ook vaak zwart van de mensen (en pieten).
Er was vroeger ook verder helemaal niets dus ieder verzetje was meegenomen. En qua Sinterklaas hoor ik steeds vaker dat mensen liever meer met kerst doen (ik heb zelf sinterklaas ook nooit echt leuk gevonden, ook als kind niet).

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

juliomariner schreef:
29 nov 2022 19:54
Bij lange stroomuitval blijft de diepvries nog wel een tijdje bevroren. Daarna zou je de groenten en het vlees nog kunnen wecken voor een hele lange houdbaarheid
Als door een echte calamiteit de energievoorziening langdurig uitvalt of zeer onregelmatig en onbetrouwbaar is, valt er weinig te wecken, lijkt me. Afgezien van de beperkte beschikbarheid van weckpotten en de noodzakelijke toebehoren.

Investeer in blikconserven. Of in kaas natuurlijk, want kaas marcheert altijd, maar nooit in kroketten!

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Frikandellen kun je echter wel koel bewaren en zonder verwarmen opeten.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Op de gasbarbecue of open vuur kun je wecken. Ik bedoelde ermee dat als de stroom lang uitvalt (meerdere dagen hoef je het spul uit de ontdooide diepvries niet weg te gooien.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
30 nov 2022 00:29
Frikandellen kun je echter wel koel bewaren en zonder verwarmen opeten.
Eh... serieus? Ik vind ze gefrituurd al bijna niet te eten, maar zo uit de (ontdooide) doos... :?

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ze zijn dan al wel gekookt maar erg smakelijk lijkt het me niet.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik zou de gasbarbecue eerder bewaren om zo nu en dan voor een beetje warmte te zorgen.

Weckpotten, deksels en rubbers uitkoken, en daarna al die kilo's glas, groente, water en staal (de ketel) bijna aan de kook brengen en houden gedurende een half uur: wat een verspilling van warmte die je later nog nodig zo goed kunt gebruiken.

Blikconserven zijn de beste oplossing als de energievoorziening langdurig en grootschalig uitvalt en de voedselvoorziening instort. Koop ze nu het nog kan! De lijfspreuk van preppers is niet voor niets Failing to prepare is preparing to fail!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

breien schreef:
30 nov 2022 10:32
Wat nou , niet goed voorbereid op crises.
In noodgevallen haal ik een vest uit om een nieuwe trui te breien.

En dan loopt u er weer knapjes bij.😁

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Erthanax schreef:
30 nov 2022 10:17
Ik zou de gasbarbecue eerder bewaren om zo nu en dan voor een beetje warmte te zorgen.

Weckpotten, deksels en rubbers uitkoken, en daarna al die kilo's glas, groente, water en staal (de ketel) bijna aan de kook brengen en houden gedurende een half uur: wat een verspilling van warmte die je later nog nodig zo goed kunt gebruiken.

Blikconserven zijn de beste oplossing als de energievoorziening langdurig en grootschalig uitvalt en de voedselvoorziening instort. Koop ze nu het nog kan! De lijfspreuk van preppers is niet voor niets Failing to prepare is preparing to fail!
U snapt niet wat ik bedoel. Ik bedoel om te voorkomen dat het diepgevroren spul weggegooid moet worden bij een stroom uitval zou je het kunnen inwecken. Tuurlijk moet je zorgen voor blik/pot conserven maar het is natuurlijk zonde dat al het voedsel zal bederven als de diepvries niet meer werkt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

En vergeet niet: een scheidsrechtersfluitje te kopen.
Bij nood moet je hard kunnen fluiten :D

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Tja het ligt eraan hoeveel energie u erin wil steken en of u zit te wachten op deze negarieve energie.
Persoonlijk zou ik nu (bijna) alles in orde is aangeven dat ze de 100 euro echter kunnen stoppen waar het nooit meer licht worden en nooit meer bij deze winkel kopen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
30 nov 2022 14:54
Kortom: als alles uiteindelijk met kunst en vliegwerk 'ermee door kan' heb ik dan wettelijk gezien nog iets te eisen?
De vraag is of het geleverde aan de overeenkomst beantwoord. En dat kunnen wij niet voor jouw beoordelen. Als jij zegt "het kan ermee door", lijkt het erop dat het verschil tussen wat je had verwacht en wat je hebt te klein is om op te acteren. Zeker omdat je dingen als zitcomfort niet kunt bewijzen.

De tweede vraag is of jij schade hebt geleden die door hun gecompenseerd moet worden. Dat zal makkelijker aantoonbaar zijn, maar is wel vaak een gevecht zonder einde.

Ik zou die 100 euro pakken, daar lekker een biertje van gaan drinken met z'n allen en daarna alleen nog maar heel hard die toko mijden :wink:

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Idem wat Julio zegt. Ben niet zo van reviews plaatsen, maar over deze gang van zaken zou ik toch op diverse plekken mijn gram uiten.
Prutsbedrijf dus.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

1 keer bestelling beschadigen gebeurt overal wel eens, 2 keer wordt al wat discutabel maar 3 keer = enorme amateuristische prutsers

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
30 nov 2022 15:32
Schade heb ik niet, hooguit een illusie armer dat kopen bij een dure goed aangeschreven plaatselijke winkel de kans op ellende zou wegnemen.
Ik had al het vermoeden dat je niet bij de Leen Bakker ofzo had geshopt :wink: Jammer dat het dan toch zo tegenvalt. Ik kocht recent mijn nieuwe meubels bij eenzelfdee winkel, gelukkig wél met goeie ervaringen. Afhankelijk van waar je woont kan ik je nog wel een winkel adviseren (en er dan achterkomen dat het dezelfde winkel is, haha).

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Misschien kunt u die stoelen beter gebruiken voor het kampvuur dan zadeld u de koper ook niet met ellende op (en hoeven ze hier ook geen topic te plaatsen, ik heb stoelen gekocht op marktplaats maar nu geeft de verkoper niet thuis bij problemen)

Plaats reactie