Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
17 dec 2022 18:57
Moet je zo’n kluisje ook nog huren?
Aan het begin van een nieuw schooljaar kan een leerling aangeven of hij een kluisje wil huren. Hiervoor betalen de ouders een kleine bijdrage per jaar + een waarborgsom. Door akkoord te gaan met de huur, accepteer je ook de voorwaarden voor het huren van een kluisje. Eén van de voorwaarden kan zijn dat er regelmatig een kluisjescontrole zal plaatsvinden.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lowieze schreef:
17 dec 2022 19:54
Lady1234 schreef:
17 dec 2022 18:57
Moet je zo’n kluisje ook nog huren?
Eén van de voorwaarden kan zijn dat er regelmatig een kluisjescontrole zal plaatsvinden.
KAN of IS het een van de voorwaarden?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

scontra schreef:
17 dec 2022 15:36
Bezorgdeburger schreef:
17 dec 2022 13:25

. Die paar oudjes en beroepspessimisten hier op dit forum
Vanwaar deze denigrerende opmerking jegens ouderen welke op dit forum actief zijn, nergens voor nodig toch om een leeftijdscategorie te schofferen ?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
17 dec 2022 19:54
Aan het begin van een nieuw schooljaar kan een leerling aangeven of hij een kluisje wil huren. Hiervoor betalen de ouders een kleine bijdrage per jaar + een waarborgsom. Door akkoord te gaan met de huur, accepteer je ook de voorwaarden voor het huren van een kluisje. Eén van de voorwaarden kan zijn dat er regelmatig een kluisjescontrole zal plaatsvinden.
Oh ... bij zoon waren (zijn) de kluizen beschikbaar voor wie er gebruik van wil maken, zonder verder gedoe.
Nijogeth schreef:
17 dec 2022 16:11
Moneyman schreef:
17 dec 2022 15:56
Nijogeth schreef:
17 dec 2022 12:24
Laat de randstadtaferelen lekker in de grote steden, maar ga niet doen alsof dat de norm is voor heel Nederland. Er zijn hele scholencomplexen buiten de grote steden, waar kinderen niet als crimineel behandeld worden.
Als je denkt dat dit alleen in de randstad voorkomt, mis je een hoop. Was het maar waar...

Je beeld is helaas niet realistisch.
Het beeld dat de kluisjes van kinderen een broedplaats voor criminaliteit is en dat deze dus op voorhand al vol liggen met wapens, drugs en vuurwerk, dat lijkt me ook niet echt realistisch. En verder lijkt het me ook niet echt realistisch om te doen alsof leraar of lerares een beroep is waarbij je een steekvest moet dragen omdat de kans groot is dat er geweld wordt tegen je. Die kans is nog steeds minimaal. Er zijn er 80.000 en er wordt er niet jaarlijks eentje neergestoken ofzo.

Ik blijf bij mijn standpunt dat we het prima is een kluisje te controleren, maar daar moet wel een duidelijke verdenking achter zitten. Anders dien je gewoon de privacy van de leerlingen te respecteren.
Even terug naar de aanleiding RTL Nieuws. Dit gaat over controle door de politie en dat is zeker de verkeerde weg. Waarschijnlijk een paar overijverige wijkagenten met scoringsdrang.

Controleren van kluizen door de school zelf komt wel vaker voor (zie mijn vorige bijdrage) en dat is toegestaan.

Ik stoor mij meer aan ouders, die hun kinderen per GPS volgen.
- 'Ja maar, je hoort ...'
- 'En wat daarvan heb je zelf meegemaakt?'
Naar mijn idee is het vanuit onzekerheid overbezorgd worden en daarom je kind geen kind laten zijn, maar 24/7 controleren in alles.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
17 dec 2022 20:48
Waarschijnlijk een paar overijverige wijkagenten met scoringsdrang.
Waarop baseer je deze uitspraak?

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

In het betreffende Twitterbericht staat duidelijk:
“Zo’n 700 willekeurige kluisjes werden op verzoek van de school gecontroleerd door de wijk- en jeugdagenten.”

Dus op verzoek van de school!

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, die wijkagenten hadden even niets te doen en dachten dus, we gaan maar eens 1.000 kluisjes controleren. Daar zal commissaris Bullebas blij mee zijn. 😁

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
17 dec 2022 19:11
Gewoon altijd alles controleren. Niet alleen kluisje, maar ook (boeken/laptop)tas, jas en overige kleding, enz. Op het vliegveld wordt voor de veiligheid ook alles gecontroleerd. Waarom dan niet de schoolsituatie. Uiteraard is die controle voor UW uiterst brave en voorbeeldige puber overbodig, het is vooral voor andermans pubers.
Ik zou ook zeker uw puber geen vrienden of vriendinnen over de vloer laten hebben. De uitgebreide controles die daarvoor nodig zijn, die nemen zeker 3 dagen in beslag en dan is de film al voorbij.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
17 dec 2022 17:50
Maar het gebeurt al meer dan 20 jaar dat schoolkluisjes gecontroleerd worden.
En het gebeurt nog langer dat ze niet gecontroleerd worden.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
18 dec 2022 05:42
Lowieze schreef:
17 dec 2022 17:50
Maar het gebeurt al meer dan 20 jaar dat schoolkluisjes gecontroleerd worden.
En het gebeurt nog langer dat ze niet gecontroleerd worden.
Er is 20 jaar geleden een nieuwe traditie ontstaan... :lol:

rwolters
Berichten: 1476
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

ZeerPrivé schreef:
17 dec 2022 14:07
De Hema s e x speeltjes waren overigens binnen een paar dagen uitverkocht. Zal je die dingen trouwens mogen retourneren als het niet bevalt? :mrgreen: Je mag een aankoop toch altijd uitproberen?
Het mag toch ondertussen bekend zijn dat retourneren van aankopen in een stenen winkel een gunst is en geen recht. En ook online aankopen mogen niet altijd geretourneerd worden. Daarnaast is er, ook voor onlineaankopen, geen wet die zegt dat je een aankoop mag uitproberen. Een online aankoop mag je na ontvangst hetzelfde beoordelen zoals je dat met een product in een stenen winkel doet. En een vibrator probeer je normaal gesproken niet uit in de winkel.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

rwolters schreef:
18 dec 2022 21:04
En een vibrator probeer je normaal gesproken niet uit in de winkel.
:lol: :lol:
En zeker niet bij de Hema... :mrgreen:

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Iemand hier toevallig op zoek naar een betrouwbare rijinstructeur? https://www.telegraaf.nl/nieuws/1298084 ... ing-gewond

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
19 dec 2022 11:53
Iemand hier toevallig op zoek naar een betrouwbare rijinstructeur? https://www.telegraaf.nl/nieuws/1298084 ... ing-gewond
Toevallig niet, alhoewel ik het niet erg zou vinden als ik tzt eens wat herhaallesjes zou krijgen. Er is de afgelopen 30 jaar best wat veranderd op de weg, in alle opzichten.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Vandaag al weer drie mensen gehoord die corona hebben.
Allen geprikt.
Wat een ellende ( vooral voor die mensen)
Afgezien van het feit dat ze zich beroerd voelen,dat heb je nu eenmaal bij elke griepachtige aandoening,worden ze ook nog beperkt in hun dagelijks leven.

Gaan we die zooi ooit nog kwijtraken?
Wat anders;wij hebben dit jaar 5200 ton vervoerd over ruim 11000 km en dat heeft 20000 ltr gasolie (diesel) gekost.
Iemand die vergelijkingen kan maken met b.v.weg vervoer of het spoor?
Er word door alle branches altijd geroepen "wij zijn zuiniger,milieuvriendelijker" enz,ook door de onze.
ik vraag me dan af,wat is de waarheid.
We zijn altijd al zo zuinig mogelijk met brandstof,maar dat is voornamelijk eigen belang,we moeten het zelf betalen,en gestegen brandstof prijzen zijn niet altijd door te berekenen.
Zie uit naar opmerkingen/ideeen die niet uit de scheepvaart afkomstig zijn.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u mag nog steeds rode diesel tanken. Scheelt een slok op een borrel.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
19 dec 2022 23:11
Maar u mag nog steeds rode diesel tanken. Scheelt een slok op een borrel.
Ja,rode diesel mag nog.
laatste bunkering was 1013 voor 1000 ltr.
Gezien ons verbruik toch een dure grap.
maar goed,risico van het vak.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scharrelschipper schreef:
19 dec 2022 22:58
Wat anders;wij hebben dit jaar 5200 ton vervoerd over ruim 11000 km en dat heeft 20000 ltr gasolie (diesel) gekost.
Iemand die vergelijkingen kan maken met b.v.weg vervoer of het spoor?
Er word door alle branches altijd geroepen "wij zijn zuiniger,milieuvriendelijker" enz,ook door de onze.
ik vraag me dan af,wat is de waarheid.
We zijn altijd al zo zuinig mogelijk met brandstof,maar dat is voornamelijk eigen belang,we moeten het zelf betalen,en gestegen brandstof prijzen zijn niet altijd door te berekenen.
Zie uit naar opmerkingen/ideeen die niet uit de scheepvaart afkomstig zijn.
Hmm, interessante materie. Ik zie een paar vragen opdoemen. Wil je dan vergelijken met dezelfde vrachten?

Dan zal een vrachtwagen die iedere keer 50 ton (het wettelijke max in Nederland) kan laden dus 104x op en neer moeten.
Als ik het goed heb is het een spits en die kunnen ongeveer 3-400 ton per keer laden en dus pak ik 350 ton, voor het gemak (met meer details wil ik mijn berekening aanpassen).

Met 350 ton per keer is er 15 keer op en neer gevaren. 11000 kilometer/15 = 733 kilometer op en neer.

Die vrachtwagen moet dus 104 keer 733 kilometer afleggen en dat is 76232 kilometer.

Een vrachtwagen gebruikt gemiddeld tussen de 30 en 40 liter per 100 kilometer, dus ook hier pak ik maar 35 liter per 100 kilometer. Dat komt neer op 26681 liter diesel.

Natuurlijk is dit maar een simpel rekensommetje en komt er in werkelijkheid veel meer bij kijken.
-Mogelijk kan de vrachtwagen een route met minder kilometers rijden of moet deze juist meer.
-Kan het schip op locatie lossen of moet de lading van daaruit nog vervoerd worden.
-Daarnaast is het moeilijk vergelijken met vrachtwagens die op plekken komen waar schepen niet kunnen komen.

Maar zou je puur van punt a naar punt b kijken en is de weg exact hetzelfde, dan is het schip in dit geval zuiniger.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
20 dec 2022 00:16
scharrelschipper schreef:
19 dec 2022 22:58
Wat anders;wij hebben dit jaar 5200 ton vervoerd over ruim 11000 km en dat heeft 20000 ltr gasolie (diesel) gekost.
Iemand die vergelijkingen kan maken met b.v.weg vervoer of het spoor?
Er word door alle branches altijd geroepen "wij zijn zuiniger,milieuvriendelijker" enz,ook door de onze.
ik vraag me dan af,wat is de waarheid.
We zijn altijd al zo zuinig mogelijk met brandstof,maar dat is voornamelijk eigen belang,we moeten het zelf betalen,en gestegen brandstof prijzen zijn niet altijd door te berekenen.
Zie uit naar opmerkingen/ideeen die niet uit de scheepvaart afkomstig zijn.
Hmm, interessante materie. Ik zie een paar vragen opdoemen. Wil je dan vergelijken met dezelfde vrachten?

Dan zal een vrachtwagen die iedere keer 50 ton (het wettelijke max in Nederland) kan laden dus 104x op en neer moeten.
Als ik het goed heb is het een spits en die kunnen ongeveer 3-400 ton per keer laden en dus pak ik 350 ton, voor het gemak (met meer details wil ik mijn berekening aanpassen).

Met 350 ton per keer is er 15 keer op en neer gevaren. 11000 kilometer/15 = 733 kilometer op en neer.

Die vrachtwagen moet dus 104 keer 733 kilometer afleggen en dat is 76232 kilometer.

Een vrachtwagen gebruikt gemiddeld tussen de 30 en 40 liter per 100 kilometer, dus ook hier pak ik maar 35 liter per 100 kilometer. Dat komt neer op 26681 liter diesel.

Natuurlijk is dit maar een simpel rekensommetje en komt er in werkelijkheid veel meer bij kijken.
-Mogelijk kan de vrachtwagen een route met minder kilometers rijden of moet deze juist meer.
-Kan het schip op locatie lossen of moet de lading van daaruit nog vervoerd worden.
-Daarnaast is het moeilijk vergelijken met vrachtwagens die op plekken komen waar schepen niet kunnen komen.

Maar zou je puur van punt a naar punt b kijken en is de weg exact hetzelfde, dan is het schip in dit geval zuiniger.
Wij laden gemiddeld 260 ton per reis.
Dit heeft te maken met diepgangsbeperking op veel kanalen ( o.a. Wilhelminakanaal),en ook wel met het soortelijk gewicht van de lading.
Op locatie lossen is ong.75%,de rest heeft na transport.
We hebben die 5200 ton dus vervoerd in 20 keer.
Je zou kunnen zeggen dat de laad capaciteit slecht benut wordt naar b.v. Veghel als we daar 240 ton veevoer heen brengen,maar het s.g. van dat spul is maar 60kg/hl dus dus de volle 400 m3 ruim inhoud wordt benut.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan is het dus een identieke route van 550 heen en terug en doet een vrachtwagen van 50 ton dus maar 57200 kilometer. Dat geeft uiteindelijk 20020 liter. Alsnog meer verbruik, maar verwaarloosbaar.

Maar zoals gezegd is dit een pure a naar b berekening. Mogelijk is over de weg korter of langer qua afstand.

Plaats reactie