Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
03 dec 2022 21:40
Een vraagje
Zijn in Marokko de Nederlanders aan het relschoppen?
Er zijn geen Nederlanders in Marokko, maar er zijn daar wel Marokkanen die zowel een Marokkaans als Nederlands paspoort hebben en die mogen van hun Koning niet rellen in eigen land.
Hier mag blijkbaar alles en hun gedrag heeft ook nog eens geen enkele consequentie voor hen, behoudens dan dat er weinig werkgevers zijn die ze binnenboord willen halen, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. :oops:
En om niet te willen generaliseren moet ook gezegd worden dat er ook vele goedgezinde Marokkanen in Nederland wonen.

Erikdepooter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2018 15:14

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erikdepooter »

Dit topic heet: "huiskamer".
Als je een open keuken hebt die daarmee in verbinding staat zijn een aantal onderwerpen die Radar regelmatig behandelt onjuist ingestoken.
Zo is de keuze gasfornuis of waterkoker om water aan de kook te brengen exact gelijk. Want alle energie wordt omgezet in warmte die het water aan de kook brengt óf zich door je kamer en open keuken verspreidt. Die hoef je niet meer met je CV bij te stoken.
Geldt ook voor de TV en allerlei "stand-by" apparatuur . Of voor de gloeilamp. Allemaal dus 100% rendement!
Zolang het maar in een te verwarmen ruimte is. Want ga je je water koken op het balkon, dan is de redenatie van Radar wél juist.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

scontra schreef:
04 dec 2022 10:25
breien schreef:
03 dec 2022 21:40
Een vraagje
Zijn in Marokko de Nederlanders aan het relschoppen?

Hier mag blijkbaar alles en hun gedrag heeft ook nog eens geen enkele consequentie voor hen, behoudens dan dat er weinig werkgevers zijn die ze binnenboord willen halen, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. :oops:
Hier mag het ook niet, maar wij hier in Nederland houden niet zo van handhaven, want je bent al snel aan het stigmatiseren, of je bent een rascist of in ieder geval niet inclusief genoeg. Daarnaast is het onze verdiende loon, want deze jongeren hebben niet voldoende stageplaatsen gekregen in onze samenleving en zijn sowieso getraumatiseerd door de manier waarop wij deze groep hebben behandeld.
Gelukkig worden steeds meer werkgevers gedwongen ze binnenboord te halen en ze zelfs met voorrang op witte jongeren aan te nemen. (\ClaudiadeBreij modus off)

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik word die verhalen over het energieverbruik eigenlijk een beetje beu.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PGros »

Ja, alsof je geen cd gaat luisteren als je weet dat het 3 cent kost en dat je dan maar zelf blokfluit gaat spelen.
Als ik dat doe krijg ik het misschien wel iets warmer waardoor verwarming lager kan.
En de directe buren krijgen pijn aan hun oren en moeten dan misschien wel een paar dagen naar het ziekenhuis waardoor de verwarming op 12 graden kan. De buren daarnaast krijgen dus koude muren waardoor ze harder moeten stoken voor dezelfde temperatuur en de buren daar weer naast krijgen warmere muren. Wanneer houd het op met dat energieverbruik?

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

breien schreef:
05 dec 2022 17:55
Radar
Ik mis mijn radio/ cd-speler in het overzicht bij de hulpartikelen over energiegebruik.
Hoeveel kost het om een cd af te spelen?
Nu reageer ik op
uw Maro.... ik bedoel "jongeren"topic, en nu walst u daar weer overheen. Jammer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Even een week offline geweest.
fonsflons schreef:
25 nov 2022 13:45
Ik had deze even gemist, en wil hier uit eigen belang niet teveel over kwijt. Maar een probleem op de vloer los je niet op met jouw voorstellen. Dan bescherm je namelijk de mensen die geen deel uit maken van dit probleem en laat je de mensen die wel deel uit maken van het probleem links liggen.
De enige goede effectieve manier om dit aan te pakken is wat er gebeurd is, de knuppel in het hoenderhok gooien.
Mijn voorstellen - groot woord voor wat losse gedachten - gaan meer over de inrichting van een organisatie, waardoor de kans op dit soort problemen vanzelf al een stuk kleiner is. Dat punt wordt wel meegenomen in het npo-onderzoek, helaas niet het punt van de onderfinanciering en dat is net zo belangrijk.
fonsflons schreef:
25 nov 2022 14:40
Ik ga het uiteraard volledig laten beheren. Het grootste gedeelte gaat naar zeer defensief (met als doel de waarde te behouden ipv door inflatie minder te worden) en een kleiner deel voor de gein naar zeer offensief (wie niet waagt wie niet wint.)
En dan denk ik: daar gaat je rendement. Het is jouw geld, waarom zou je dat uit handen geven? Gewoon zelf doen en niet direct in de stress schieten als de koersen tegenvallen. Selecteer je fondsen op basis van je interesses, het betaalde dividend, de koers/winstverhouding en zie het als 'geld in parkeerstand'. Pas over vijf jaar weer naar kijken.

Bij ons staat momenteel de stand op rood, aankoopwaarde is hoger dan actuele waarde. Niets aan de hand, want
- eerder dit jaar het een en ander bijgekocht en de markt is erg volatiel, de waarde momenteel eerder speculatief dan vast.
- het ontvangen dividend is alleen al dit jaar veel hoger dan de koersschommelingen.
- historisch gezien is het rendement een paar honderd procent, terwijl het vergelijkingspakket van de bank (beheerd beleggen) niet verder komt dan een procent of tien.
moederslink schreef:
29 nov 2022 11:54
Ik weet niet hoe jullie er naar kijken, maar ik zie weinig " Sint &Piet " gebeuren om mij heen.
Het meeste is nu al " ingericht " op Kerst.
Ook de reclames op TV .
Het zou jammer zijn wanneer deze oeroude traditie uit Nederland nóg minder zichtbaar wordt.
Toch aardig wat Sinterklazen gezien de laatste tijd. Maar ... in absolute aantallen zijn er minder kinderen dan vroegãh en is Kersmis commercieel interessanter geworden, omdat dat voor alle leeftijden is.

Hoe dan ook, Sinterklaas is hier gevierd en hoe, niet door man en mij, wel door de next generation. Samenvatting, geleend van TikTok: 'Sinterklaas, wat heeft u een mooie staf' 'Dat zei je moeder gisteren ook'. Dat niveau :mrgreen:
fonsflons schreef:
30 nov 2022 14:54
Even een klein prive vraagje over wat redelijk is. [...] De ruimhartige compensatie die ze ons aanbieden is 100 euro.
Ik zie dat het 250 is geworden. Als dat ongeveer tien procent is, is het oké.

*

EenVandaag had vorige week iets opvallends: Van links tot rechts zorgen over asielinstroom, driekwart roept om maximum aantal. Ik herken dit niet in het feitelijk gedrag en vermoed iets heel anders: Momenteel is het land verdeeld in 10% leeft en 90% overleeft - mensen kunnen dit er nu niet bij hebben, zijn al druk genoeg met hun eigen zorgen.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
05 dec 2022 18:32
Ik word die verhalen over het energieverbruik eigenlijk een beetje beu.
Mee eens.
Heb tegenover mij een gebouw van o/a. het waterschap,licht blijft dag en nacht aan.
Ernaast een flat met volop kerstverlichting.
Lantaarns langs de kade waar wij gemeerd zijn blijven ook overdag aan.
Gemeente heeft in de straat 7 bomen van lichtjes voorzien;idem.
ik heb Rudolf het rendier ook maar op het voorschip gezet;ziet er vrolijk uit en het steekt niet op een paar kwu toch?
Onze buurman die naast ons afgemeerd ligt zit geheel onder de gekleurde/knipperende lampjes:ziet er leuk uit.
Wij (en de gemeente blijkbaar ook) kunnen dat betalen.
Maar je zult dat maar zien en zelf de lampen en de verwarming uit moeten doen...

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PGros »

scharrelschipper schreef:
05 dec 2022 22:19
Maar je zult dat maar zien en zelf de lampen en de verwarming uit moeten doen...
Nou en? Die mogen gratis meegenieten met alle verlichting.
Stel dat je niets meer mag wat een ander niet kan betalen dan wordt het wel heel droevig overal.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

PGros schreef:
05 dec 2022 22:38
scharrelschipper schreef:
05 dec 2022 22:19
Maar je zult dat maar zien en zelf de lampen en de verwarming uit moeten doen...
Nou en? Die mogen gratis meegenieten met alle verlichting.
Stel dat je niets meer mag wat een ander niet kan betalen dan wordt het wel heel droevig overal.
Ook mee eens,wat de laatste zin betreft dan.
Maar "nou en"?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hoe je het wendt of keert, iemand meteen elektriciteitsaansluiting heeft vorige maand € 190 extra gehad, en krijgt dat deze maand ook.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor 190 euro kun je een hoop lampjes laten branden. Hoe je het ook went of keert.

Dat de cv op 16 staat om gas te besparen, ach.... als het gezellig is krijg je het vanzelf warm.

Kat zit al dagenlang op een puzzeldoos die op de eettafel staat, tenminste, als de lamp aan is. Realiseer me nu ineens waarom: dat ding ligt onder de lamp. En in die lamp zit zo'n ouderwetse gloeilamp. Komt nog aardig wat stralingswarmte van af. Kat is niet gek... zit gewoon te genieten... 😂

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Fyte »

Waarom is onnodig energieverbruik nog niet bij wet verboden?

Ps. ik kan het prima betalen om de gevels van mijn woning te verlichten of om lampjes naar de sterren te schijnen -dat ziet er natuurlijk heel leuk uit- maar het gaat wel ten koste van de gasvooraad.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Tuurlijk laten we vooral alles verbieden., dat lost alles op. Nog meer regels waar geen menskracht voor is om te controleren en handhaven.

rwolters
Berichten: 1480
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Fyte schreef:
06 dec 2022 00:36
Waarom is onnodig energieverbruik nog niet bij wet verboden?
Definieer onnodig energieverbruik. En weet je hoeveel energie er voor jouw bijdrage op dit forum nodig is? Terwijl dat, in het grotere geheel, absoluut niet nodig is.

rwolters
Berichten: 1480
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

scharrelschipper schreef:
05 dec 2022 22:19
Lady1234 schreef:
05 dec 2022 18:32

Maar je zult dat maar zien en zelf de lampen en de verwarming uit moeten doen...
Je zult maar zien dat iemand vanaf een schip allemaal dingen zit te schrijven op een internetforum maar zelf geen geld hebben voor een pc of smartphone....

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

rwolters schreef:
06 dec 2022 08:20
scharrelschipper schreef:
05 dec 2022 22:19
Lady1234 schreef:
05 dec 2022 18:32

Maar je zult dat maar zien en zelf de lampen en de verwarming uit moeten doen...
Je zult maar zien dat iemand vanaf een schip allemaal dingen zit te schrijven op een internetforum maar zelf geen geld hebben voor een pc of smartphone....
Dan kun je het ook niet zien... :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Klein beetje Corona: OECD heeft gisteren een studie gepubliceerd 'Health at glance: Europe 2022'. Hier de samenvatting in het Nederlands, 4 pagina's, en voor de liefhebbers de pagina met de download-link voor het volledige rapport: Health at Glance.
Opvallendste punten: levensverwachting is korter, mentale gezondheid bij jongeren is in veel landen achteruitgaan.

Lowieze
Berichten: 6544
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
06 dec 2022 08:22
Dan kun je het ook niet zien... :wink:
In de bibliotheek nog wel :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
05 dec 2022 23:40
Dat de cv op 16 staat om gas te besparen, ach.... als het gezellig is krijg je het vanzelf warm.

Kat zit al dagenlang op een puzzeldoos die op de eettafel staat, tenminste, als de lamp aan is. Realiseer me nu ineens waarom: dat ding ligt onder de lamp. En in die lamp zit zo'n ouderwetse gloeilamp. Komt nog aardig wat stralingswarmte van af. Kat is niet gek... zit gewoon te genieten... 😂
Van het eerste heeft zoon een foto gemaakt: groep mensen kijkt voetbalwedstrijd in de huiskamer ... ze hebben allemaal een winterjas aan.

Je kat heeft het goed door. Herr Flick bij ons zoekt in huis heeft inmiddels door, dat vuur in de kachel warmte betekent. Dan ligt hij op de stoel, die het meest dichtbij staat. En als de kachel niet brandt, dan zoekt hij warmte bij de mensen in de buurt.

Plaats reactie