Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Fyte schreef:
06 dec 2022 14:35
Als je niet begrijpt wat onnodig energieverbruik is, dan ben je waarschijnlijk onderdeel van het probleem.
Maar als je niet uit kan leggen wat het wel is, ben je waarschijnlijk ook geen onderdeel van de oplossing.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Fyte schreef:
06 dec 2022 15:40
scontra schreef:
06 dec 2022 15:22
Fyte schreef:
06 dec 2022 13:22

Maar als ik in de avond over een verlaten industrieterrein loop en het eruit ziet als broadway New York,
Waarom schuimt u in de avond rond op een verlaten industrieterrein ?
Dat geeft te denken. :wink:
Ik loop er graag vanwege de sfeerverlichting, geeft toch een warm gevoel.
Dus kennelijk is het voor jezelf niet onnodig, want jij hebt een fijne avond.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Fyte schreef:
06 dec 2022 17:42
maar volgens mij verwacht je een onuitputtelijke lijst,
Waarom lees jij steeds dingen die niet geschreven worden?

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Fyte schreef:
06 dec 2022 17:42
In algemene bewoording gaat het om het overvloedig verlichten van allerhande plaatsen.

Als vuistregel kun je nemen: Als er geen beweging is, dan is verlichting ook niet nodig (uitzonderingen daar gelaten).

Nog een aantal specifieke voorbeelden:
(Tuin) planten verlichten
Reclameverlichting
Sierverlichting
Enz...
Waarom heeft het zo lang geduurd voordat je hier eindelijk mee kwam? Want dit is wat begint te lijken op wat jij bedoelt met onnodig energieverbruik en zou prima als basis voor een discussie kunnen dienen.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
06 dec 2022 18:24
Fyte schreef:
06 dec 2022 17:42
In algemene bewoording gaat het om het overvloedig verlichten van allerhande plaatsen.

Als vuistregel kun je nemen: Als er geen beweging is, dan is verlichting ook niet nodig (uitzonderingen daar gelaten).

Nog een aantal specifieke voorbeelden:
(Tuin) planten verlichten
Reclameverlichting
Sierverlichting
Enz...
Waarom heeft het zo lang geduurd voordat je hier eindelijk mee kwam? Want dit is wat begint te lijken op wat jij bedoelt met onnodig energieverbruik en zou prima als basis voor een discussie kunnen dienen.
Waarschijnlijk moest er eerst even gegoogeld worden om voorbeelden te kunnen geven.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Fyte schreef:
06 dec 2022 11:58
rwolters schreef:
06 dec 2022 08:17
Fyte schreef:
06 dec 2022 00:36
Waarom is onnodig energieverbruik nog niet bij wet verboden?
Definieer onnodig energieverbruik. En weet je hoeveel energie er voor jouw bijdrage op dit forum nodig is? Terwijl dat, in het grotere geheel, absoluut niet nodig is.

Het definiëren van onnodig energie gebruik is een politieke taak, niet een individuele.

Een verbod is niet meer dan normaal, gebeurt ook bij water tekorten en waarom zou je dat niet bij energie inzetten?

Ik verwacht dan ook dat er -volgende winter- een dergelijk verbod zal komen, maar ik begrijp niet waarom er niet proactief wordt gehandeld. Zonde van al die energie en hoelanger je wacht hoe breder het verbod moet worden.
Ik stel voor dat iedereen voor zichzelf bepaalt wat noodzakelijke en onnodige energie is. Ik zet liever de verlichting uit en de pc aan bijvoorbeeld.

PGros
Berichten: 1128
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PGros »

breien schreef:
05 dec 2022 11:46
waarschijnlijk wil Sinterklaas morgenmiddag terug zijn in Spanje om de wedstrijd Marroko-Spanje te kijken
Hij zal er niet blij van geworden zijn.

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Fyte »

kuklos schreef:
06 dec 2022 18:24

Waarom heeft het zo lang geduurd voordat je hier eindelijk mee kwam? Want dit is wat begint te lijken op wat jij bedoelt met onnodig energieverbruik en zou prima als basis voor een discussie kunnen dienen.
Ik had werkelijkwaar niet verwacht dat ik moest uitleggen wat onnodig energieverbruik is.
Maar dat zal aan mij liggen. Verder was ik ook niet opzoek naar een discussie, ik gaf simpelweg mijn mening.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dat niemand zal bestrijden dat er onnodig energieverbruik is. Men is het alleen niet met je eens dat daar wetgeving voor zou moeten komen, en daar worden goede argumenten voor gegeven.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
06 dec 2022 20:24
Ik denk dat niemand zal bestrijden dat er onnodig energieverbruik is. Men is het alleen niet met je eens dat daar wetgeving voor zou moeten komen, en daar worden goede argumenten voor gegeven.
Mee eens,want handhaving is niet mogelijk ( gelukkig)
Maar verbazingwekkend wat een simpele opmerking over kantoor verlichting en straat verlichting die naar mening wat minder zou kunnen, opleverde aan verwijten en venijn.
Kom op zeg,het is hier de huiskamer en het is niet zover meer naar de KERST.
Dus misschien wat liever voor elkaar zijn?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het wordt tijd dat mensen eerst eens nadenken voordat ze roepen dat dit of dat verboden zou moeten worden..

Wil je geen energie verspillen, begin bij jezelf.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Verspilling.
Energielasten.
Subsidieregelingen.
Hoe schrijf je dat ?

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

scontra schreef:
06 dec 2022 22:12
Verspilling.
Energielasten.
Subsidieregelingen.
Hoe schrijf je dat ?
Lijkt me grammaticaal te kloppen.
Belangrijker is,hoe ga je er mee om.

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Fyte »

Lady1234 schreef:
06 dec 2022 21:44
Het wordt tijd dat mensen eerst eens nadenken voordat ze roepen dat dit of dat verboden zou moeten worden..

Wil je geen energie verspillen, begin bij jezelf.
Ik ben ook bij mezelf begonnen. Ik probeer zoveel mogelijk energie te besparen zonder dat het ten koste gaat van mijn kwaliteit van leven.

Ik heb er ook best een tijdje overnagedacht en blijf van mening dat er al een verbod had moeten zijn.

Op veel vormen van verspilling is prima te handhaven -tuinverlichting, gevelverlichting maar ook kantoren waar het hele weekend alles aan staat enz- een kaartje in de bus met het vriendelijke (doch dringende) verzoek het energie gebruik te beperken tot het noodzakelijke zal in de meeste gevallen voldoende zijn.

Hoe meer we bezuinigen, hoe minder energie we hoeven in te kopen, wat weer een lagere energieprijs, staatschuld en inflatie opleverd.

It's just my two cents.

Laten we elkaars mening respecteren, hoe fout die van jou ook is.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Fyte schreef:
07 dec 2022 00:21
Ik heb er ook best een tijdje overnagedacht ..........
Oh, vandaar dat je niet kon uitleggen wat jij onder onnodig energieverbruik verstaat.
Fyte schreef:
07 dec 2022 00:21
Laten we elkaars mening respecteren, hoe fout die van jou ook is.
En dit zegt alweer genoeg.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

scharrelschipper schreef:
06 dec 2022 21:03
Maar verbazingwekkend wat een simpele opmerking over kantoor verlichting en straat verlichting die naar mening wat minder zou kunnen, opleverde aan verwijten en venijn.
Meestal als er iets verboden moet worden dat mensen willen weten wat dat iets dan precies is. En dat ook nog bij wet verbieden.
Misschien moeten we ook nog zaken gaan verplichten, zoals gordijnen dicht als het avond is. Scheelt ook weer onnodig stoken.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Er is water dat verspild wordt. Lampen die aanstaan die niet hoeven. Er wordt gestookt als het niet nodig is. Maar dat moet je niet in een wet willen vatten, dat werkt niet.

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Fyte »

kuklos schreef:
07 dec 2022 01:15
Er is water dat verspild wordt. Lampen die aanstaan die niet hoeven. Er wordt gestookt als het niet nodig is. Maar dat moet je niet in een wet willen vatten, dat werkt niet.
Waarom niet? Lijkt mij een prima plan.

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Fyte »

kuklos schreef:
07 dec 2022 00:58
Fyte schreef:
07 dec 2022 00:21
Ik heb er ook best een tijdje overnagedacht ..........
Oh, vandaar dat je niet kon uitleggen wat jij onder onnodig energieverbruik verstaat.
Fyte schreef:
07 dec 2022 00:21
Laten we elkaars mening respecteren, hoe fout die van jou ook is.
En dit zegt alweer genoeg.
Ik wist het wel, geloof alleen niet dat jij echt een uitleg nodig hebt om te begrijpen wat er wordt bedoeld als iemand spreekt van onnodig energieverbruik. Na de uitleg ben je ook gewoon weer verder gaan 'zoeken'.

Begrijp me niet verkeerd, als het jou een goed gevoel opleverd, dan vind ik het prima.

Hoop alleen niet dat je het erg vindt, als ik af en toe met gelijke toon schrijf.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat is niet met gelijke toon spreken. Dat is iemand slecht wegzetten om zijn mening.
Kuklos heeft helemaal gelijk want naar mijn MENING slaat uw idee helemaal nergens op.

Plaats reactie