Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Metaal detector bij de ingang? Tijdens de pauze iemand van de schoolleiding opvallend aanwezig op het schoolplein?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat gebeurt ook allemaal.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

juliomariner schreef:
16 dec 2022 11:03
Moneyman schreef:
16 dec 2022 10:52
Waarom zou dat niet rechtsgeldig zijn?
Als ik de media mag geloven zijn er toch een aantal juridisch onderlegde personen die er vraagtekens bij zetten.
Joepie, nog meer mensen die zelf geenlast zouden hebben van messendragende schoolkinderen, maar wel bepalen dat een ander in een inveilige omgeving moet werken.

Daarom heb ik zo'n bezwaar tegen jouw redenatie, diegenen die zelf geen gevaar lopen bepalen dat anderen die wel gevaar lopen niks mogen doen om dat gevaar in te dammen.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Kuklos, volgens mij haalt u dingen uit mijn reacties die er toch echt niet in staan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Vandaag kreeg ik bericht: het ABP verhoogt mijn pensioen met 11,96 %.
Alle pensioenen van het ABP worden verhoogd, ook het nabestaanden - en het arbeidsongeschikten pensioen.
Eind 2023 wordt het eea weer herzien/ bekeken.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

moederslink schreef:
16 dec 2022 12:56
Vandaag kreeg ik bericht: het ABP verhoogt mijn pensioen met 11,96 %.
Alle pensioenen van het ABP worden verhoogd, ook het nabestaanden - en het arbeidsongeschikten pensioen.
Eind 2023 wordt het eea weer herzien/ bekeken.
Wat hebben jullie oudjes het toch zwaar. 😂

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

juliomariner schreef:
16 dec 2022 09:35
Gesprek met de directeur: melden dat ik mij afvraag of dit zo maar is toegestaan. Zelfs als het in de voorwaarden staat is dit niet zomaar rechtsgeldig.
Los van of het rechtsgeldig is is dit moreel verwerpelijk. Ook kinderen en jongeren hebben recht op privacy.
Als ouder controleer ik ook nooit ongevraagd hun lades van bureau op hun kamer, dagboek of mobiele telefoon. Dat is hun leefwereld.

Pas als hun gedrag daartoe aanleiding zou geven zou ik eerst het gesprek aan gaan en zou ik eventueel vragen of ik iets zou mogen inkijken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
16 dec 2022 14:15
Los van of het rechtsgeldig is is dit moreel verwerpelijk. Ook kinderen en jongeren hebben recht op privacy.
Moreel verwerpelijk nog wel, toe maar!!

Je doet net alsof het recht op privacy (als dat al bestaat bij het huren van kluisjes!) alle andere zwaarwegende redenen om wél te mogen controleren opzij zet. Dat is uiteraard niet het geval.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De bezorgde burger praat wel anders wanneer de burgemeester de wet damocles toepast en hem 4 maanden de toegang tot zijn huis ontzegt omdat puberlief een partijtje drugs in die bureaulade had liggen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door grun »

Bezorgdeburger schreef:
16 dec 2022 14:15
Als ouder controleer ik ook nooit ongevraagd hun lades van bureau op hun kamer, dagboek of mobiele telefoon. Dat is hun leefwereld.
Pas als hun gedrag daartoe aanleiding zou geven zou ik eerst het gesprek aan gaan en zou ik eventueel vragen of ik iets zou mogen inkijken.
Echt? En wat als ze dan 'nee dat mag niet' zeggen? Uw kinderen zijn toch niet de baas in huis?
Kinderen verwachten leiding van hun ouders, u zult ze moeten opvoeden en wat mij betreft hoort daar het stellen van grenzen bij. En vervolgens grensbewaking invoeren. Moedig ze aan en ondersteun ze als het kan, maar corrigeer ze als het nodig is.

Vertrouwen is goed, controle is beter. Ik zou toch maar eens een lade opentrekken.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

grun schreef:
16 dec 2022 14:54
Bezorgdeburger schreef:
16 dec 2022 14:15
Als ouder controleer ik ook nooit ongevraagd hun lades van bureau op hun kamer, dagboek of mobiele telefoon. Dat is hun leefwereld.
Pas als hun gedrag daartoe aanleiding zou geven zou ik eerst het gesprek aan gaan en zou ik eventueel vragen of ik iets zou mogen inkijken.
Echt? En wat als ze dan 'nee dat mag niet' zeggen? Uw kinderen zijn toch niet de baas in huis?
Kinderen verwachten leiding van hun ouders, u zult ze moeten opvoeden en wat mij betreft hoort daar het stellen van grenzen bij. En vervolgens grensbewaking invoeren. Moedig ze aan en ondersteun ze als het kan, maar corrigeer ze als het nodig is.

Vertrouwen is goed, controle is beter. Ik zou toch maar eens een lade opentrekken.
Bedankt voor de opvoedingstip maar ik heb het idee dat die hier niet nodig zijn.
Als het gedrag van onze kinderen daar aanleiding toe zou geven dan zoals gezegd zou ik eerst het gesprek aangaan. Maar nooit ongevraagd hun privacy aantasten.

Misschien was het bij jou vroeger normaal om autoritair op te treden. Bij ons is dat anders . We leven anno 2022 bijna anno 2023 hoor. De verhoudingen tussen kinderen en ouders zijn gewoon anders geworden. Hoewel mijn ouders mij ook altijd behoorlijk hebben vrijgelaten.
En ja ik heb ook geexperimenteerd op velerlei gebied. Maar zonder schadelijke gevolgen al zullen anderen dat beter kunnen beoordelen 😁

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

J. Deltoer schreef:
16 dec 2022 14:51
De bezorgde burger praat wel anders wanneer de burgemeester de wet damocles toepast en hem 4 maanden de toegang tot zijn huis ontzegt omdat puberlief een partijtje drugs in die bureaulade had liggen.
Wat zijn drugs? Wat cannabis? Kom op zeg. Doe niet zo ouderwets.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Mijn oudste is 12. Reken er maar op dat ik af en toe zijn mobiel en kamer controleer. Tevens heb ik Microsoft Family geinstalleerd dus kan ik zijn laptop ook controleren als ik dat wil. Dat weet hij ook en is geen geheim voor hem en hij heeft daar ook geen moeite mee.
In mijn manier van opvoeden (mijn manier, ik zeg niet dat dit de juiste manier is) geef ik hem veel vertrouwen maar vertrouwen is goed maar controle is af en toe beter. Daarbij weet hij ook wel welk gedrag en welke sites die hij bezoekt ik wel of niet accepteer. Ik heb hem ook aangegeven dat als hij ergens of met iemand of op school problemen tegenkomt dat wij altijd voor hem klaar staan. De meeste problemen moet hij wel zelf oplossen maar je kunt hem wel adviezen en handvaten geven waarmee hij dan ook het probleem op kan lossen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
16 dec 2022 15:18
J. Deltoer schreef:
16 dec 2022 14:51
De bezorgde burger praat wel anders wanneer de burgemeester de wet damocles toepast en hem 4 maanden de toegang tot zijn huis ontzegt omdat puberlief een partijtje drugs in die bureaulade had liggen.
Wat zijn drugs? Wat cannabis? Kom op zeg. Doe niet zo ouderwets.
Je hebt geen idee waar je het over hebt.

Er worden aan de lopende band huurovereenkomsten ontbonden vanwege drugs (ja, ook kleine hoeveelheden! en ja, ook een paar plantjes!) en vuurwerk in het gehuurde. En om diezelfde redenen worden woningen verzegeld door burgemeesters.

Dat mag jij ouderwets vinden - het is de dagelijkse praktijk van vandaag de dag. Misschien toch eerst maar even je eigen standpunten actualiseren voordat je anderen de maat neemt?
juliomariner schreef:
16 dec 2022 15:25
Mijn oudste is 12. Reken er maar op dat ik af en toe zijn mobiel en kamer controleer. Tevens heb ik Microsoft Family geinstalleerd dus kan ik zijn laptop ook controleren als ik dat wil. Dat weet hij ook en is geen geheim voor hem en hij heeft daar ook geen moeite mee.
In mijn manier van opvoeden (mijn manier, ik zeg niet dat dit de juiste manier is) geef ik hem veel vertrouwen maar vertrouwen is goed maar controle is af en toe beter. Daarbij weet hij ook wel welk gedrag en welke sites die hij bezoekt ik wel of niet accepteer. Ik heb hem ook aangegeven dat als hij ergens of met iemand of op school problemen tegenkomt dat wij altijd voor hem klaar staan. De meeste problemen moet hij wel zelf oplossen maar je kunt hem wel adviezen en handvaten geven waarmee hij dan ook het probleem op kan lossen.
Precies zo doe ik het met mijn kinderen. En dat waarderen ze juist. Ze vinden die controle niet erg, in tegendeel: ze vertrouwen erop omdat ik ze daardoor soms kan leren hoe ze zich beter kunnen handhaven in een steeds moeilijker wereld.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

juliomariner schreef:
16 dec 2022 15:25
Mijn oudste is 12. Reken er maar op dat ik af en toe zijn mobiel en kamer controleer. Tevens heb ik Microsoft Family geinstalleerd dus kan ik zijn laptop ook controleren als ik dat wil. Dat weet hij ook en is geen geheim voor hem en hij heeft daar ook geen moeite mee.
In mijn manier van opvoeden (mijn manier, ik zeg niet dat dit de juiste manier is) geef ik hem veel vertrouwen maar vertrouwen is goed maar controle is af en toe beter. Daarbij weet hij ook wel welk gedrag en welke sites die hij bezoekt ik wel of niet accepteer. Ik heb hem ook aangegeven dat als hij ergens of met iemand of op school problemen tegenkomt dat wij altijd voor hem klaar staan. De meeste problemen moet hij wel zelf oplossen maar je kunt hem wel adviezen en handvaten geven waarmee hij dan ook het probleem op kan lossen.
Klinkt heel redelijk. Ik zou als kind blij zijn met zo'n ouder denk ik.
Maar een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd. Een kind van 12 geef je andere vrijheden dan een puber van 16.
Ik denk toch niet dat jij de smartphone van jou kind als zij of hij 16 Jaar is nog ongevraagd gaat inzien.
Wij in ieder geval doen dat niet.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

@MM, de meeste ouders doen ook echt hun best om hun kinderen op te voeden en iedereen heeft daar weer een eigen manier voor. Hoewel je dat wel graag wilt, je kunt ze niet overal tegen beschermen en soms moeten ze ook gewoon een keer op zijn platst gezegd op hun bek gaan. Ook daar leren ze maar van, meestal beter dan van papa die zegt, dat mag niet hoor. Helaas wordt niet elk kind door zijn/haar ouders goed opgevoed, dat heeft niets met de status, inkomen of welke wijk ze wonen te maken. Sommige kinderen uit de zo genaamde achterstands wijken krijgen een betere opvoeding dan die uit de villawijken. Papa en mamma hebben beiden een baan, zijn s'avonds moe en kijken niet naar de kinderen om.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door grun »

Bezorgdeburger schreef:
16 dec 2022 15:15
Bedankt voor de opvoedingstip maar ik heb het idee dat die hier niet nodig zijn. Misschien was het bij jou vroeger normaal om autoritair op te treden. Bij ons is dat anders.
Ik kreeg vroeger wel eens een draai om de oren, dat klopt, maar dat was verdiend ook. Twee keer, en dat was genoeg om me te doen beseffen 'misschien was dat niet zo handig en kan ik het beter niet weer doen'. Ik ben m'n ouders er nog dankbaar voor.

Ik weet niet hoe oud uw kinderen zijn maar ik zou er niet klakkeloos van uitgaan dat zij u vertrouwen in dezelfde mate als dat u hen doet. Kleine kinderen geloven alles wat hun ouders hun vertellen, maar daar komt een eind aan als dat met die man op 5 december niet blijkt te kloppen en helemaal als de baby's niet door de ooievaar gebracht worden cq. uit de boerenkool komen.
Vanaf het moment dat ze beginnen te puberen wordt het een strijd op leven en dood en u gaat verliezen. U kunt instellen op uw thuis netwerk wat u wilt, toegangstijden tot internet, je mag niet op internet zoeken naar woorden als 'sex', 'drugs' enzovoort, dat maakt niks uit. Op school is er altijd wel een klasgenoot die slimmer is dan u en weet hoe dat te omzeilen. Dat is volstrekt normaal.

Ze zijn bezig om zelfstandig te worden en als ze straks uit huis vertrekken om op eigen benen te staan dan hebt u het goed gedaan. Tot nu toe vind ik u ietwat te goed van vertrouwen, maar misschien ligt dat aan mij.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bezorgdeburger schreef:
16 dec 2022 15:47

Klinkt heel redelijk. Ik zou als kind blij zijn met zo'n ouder denk ik.
Maar een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd. Een kind van 12 geef je andere vrijheden dan een puber van 16.
Ik denk toch niet dat jij de smartphone van jou kind als zij of hij 16 Jaar is nog ongevraagd gaat inzien.
Wij in ieder geval doen dat niet.
Dat zijn ze volgens mij ook best wel.
Ook als ze 16 zijn zal ik als dat echt nodig is hun mobiel inzien. Zo lang ze nog bij ons onder dak wonen hebben ze met onze regels te maken.
Regels zijn prima als je maar uitlegt waarom je bepaalde regels hebt.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Moneyman schreef:
16 dec 2022 15:33
Bezorgdeburger schreef:
16 dec 2022 15:18
J. Deltoer schreef:
16 dec 2022 14:51
De bezorgde burger praat wel anders wanneer de burgemeester de wet damocles toepast en hem 4 maanden de toegang tot zijn huis ontzegt omdat puberlief een partijtje drugs in die bureaulade had liggen.
Wat zijn drugs? Wat cannabis? Kom op zeg. Doe niet zo ouderwets.

....... voordat je anderen de maat neemt?
Wie neem ik de maat?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
16 dec 2022 15:52
@MM, de meeste ouders doen ook echt hun best om hun kinderen op te voeden en iedereen heeft daar weer een eigen manier voor. Hoewel je dat wel graag wilt, je kunt ze niet overal tegen beschermen en soms moeten ze ook gewoon een keer op zijn platst gezegd op hun bek gaan. Ook daar leren ze maar van, meestal beter dan van papa die zegt, dat mag niet hoor.
Klopt helemaal. En juist als je een beetje weet wat je kind uitspookt, kan je ervoor kiezen in welke situatie je ze op de bek laat gaan en wanneer je ze daar toch even voor wilt behoeden.
juliomariner schreef:
16 dec 2022 15:52
Helaas wordt niet elk kind door zijn/haar ouders goed opgevoed, dat heeft niets met de status, inkomen of welke wijk ze wonen te maken. Sommige kinderen uit de zo genaamde achterstands wijken krijgen een betere opvoeding dan die uit de villawijken. Papa en mamma hebben beiden een baan, zijn s'avonds moe en kijken niet naar de kinderen om.
Zeker. En daarom is het soms ook nodig de kluisjes te controleren ;-)

Plaats reactie