Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lowieze schreef:
19 sep 2022 17:49
Onkruid71 schreef:
19 sep 2022 17:28


Ik heb het goed gelezen, het gaat, omdat ik bedlegerig ben, en dus ook PEM kan hebben, het juist heel risicovol is om dan te gaan werken. Als ik over grenzen ga die voor iedereen anders zijn lig ik echt plat, dat kan soms dagen, werken, maanden en in sommige gevallen ook jaren zijn. En dat risico lopen terwijl je dan niks meer verdiend als een uitkering. Dan is de lichamelijke kostprijs te hoog.
O, nu is het: ik kan PEM hebben… nog even en dan stelt u ook de diagnose Long Covid bij uzelf.
Weet je al wat PEM is? Blijkbaar niet, jammer dat je dat niet eerst ff uitzoekt voordat je je mening geeft. PEM is iets wat je bij ME hebt, het is een afkorting van Post Extortional Malaise.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Hophophop »

Aan Malaise geen gebrek in dit topic, dat moet ik toegeven.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

We kunnen dit topic beter hernoemen naar de spreekkamer

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
19 sep 2022 16:00
Bij jouw bovenstaande opmerking moet ik ook direct denken aan het boek van Rutger Bregman: "de meeste mensen deugen".
Ach, het ligt ook heel erg aan de situatie en perceptie. Vaak is geduld een schone zaak en is het goed als we niet direct op emotie reageren maar tot 10 tellen.

Een voorbeeld. Ik reed vanmorgen naar het werk, iets verderop zie ik een oudere man op een fiets de weg oversteken, naar het middenstuk en uiteindelijk zou hij ook mijn weghelft over moeten. Ik laat mijn gas los, wuif de meneer dat ie door kan fietsen, meneer bedankt me met een handgebaar en kan doorfietsen. Iets verderop sta ik voor een stoplicht te wachten, begint zo'n vrouw op de fiets die naast me staat op het raampje te tikken. Ik het raam naar beneden en ik krijg de volle laag, dat ik een asociaal ben met mijn herriebak. Ja, mijn auto maakt meer herrie dan de gemiddelde auto, omdat deze geen dempers en katalysator heeft, echter valt deze gewoon binnen de geluidslimiet. In mijn hoofd krijg ik de neiging om haar even de huid vol te schelden, maar in plaats daarvan laat ik haar lekker de aso zijn en rij ik gewoon weg als het op groen springt.

Echter zijn er ook gewoon situaties waarin die 10 seconden niet genoeg zijn. En 10 seconden wachten ervoor zorgen dat het alleen maar erger wordt. Dat betekent niet direct dat je niet deugt, maar wel dat je een mens bent.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Onkruid, ik vind je maar vermoeiend, als ik eerlijk mag zijn.

Ik ben zelf ook van de zelfdiagnoses: om te kijken wat ik kan doen om dingen te verbeteren. Last van mijn knie; knieband opgerekt. Wat oefeningen opgezocht, advies hoe de knie rust te geven, en voilà, na twee dagen zie ik al een flinke vooruitgang, terwijl er doorgaans meerdere weken of enkele maanden voor staan.

Hetzelfde met extreme vermoeidheid: heb van de week even wat dingen opgezocht. Inderdaad: rust is belangrijk. Maar je moet wel weten hoe je moet rusten. Dat is dus niet 24 uur per dag op bed liggen met een tablet in de hand. Het is een kwestie van reserves weer aanvullen en opbouwen. En dat doe je door stap voor stap weer dingen te ondernemen, en als je moe bent: 15-20 minuten rusten, maar dan ook écht rusten. Dus zonder tablet. En dan weer verder met de volgende (kleine) klus. Juist het blauwe licht van een tablet/telefoon/pc kost bergen energie. De hele dag liggen trouwens ook. Dat werkt dus niet.

Maar het allerbelangrijkste is: accepteren dat je grenzen tijdelijk anders liggen, en het vertrouwen hebben dat er mettertijd een hoop verbetering in kan zitten. En juist dat mis ik een beetje bij jou, eerlijk gezegd. Bij jou zie ik een beetje de neiging in een slachtofferrol te kruipen, waarbij je allerlei diagnoses opzoekt om daar in te kunnen blijven. Dat moet je gewoon niet doen, joh. Het leven kan zoveel leuker zijn.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
19 sep 2022 19:00
@ Onkruid, ik vind je maar vermoeiend, als ik eerlijk mag zijn.

Ik ben zelf ook van de zelfdiagnoses: om te kijken wat ik kan doen om dingen te verbeteren. Last van mijn knie; knieband opgerekt. Wat oefeningen opgezocht, advies hoe de knie rust te geven, en voilà, na twee dagen zie ik al een flinke vooruitgang, terwijl er doorgaans meerdere weken of enkele maanden voor staan.

Hetzelfde met extreme vermoeidheid: heb van de week even wat dingen opgezocht. Inderdaad: rust is belangrijk. Maar je moet wel weten hoe je moet rusten. Dat is dus niet 24 uur per dag op bed liggen met een tablet in de hand. Het is een kwestie van reserves weer aanvullen en opbouwen. En dat doe je door stap voor stap weer dingen te ondernemen, en als je moe bent: 15-20 minuten rusten, maar dan ook écht rusten. Dus zonder tablet. En dan weer verder met de volgende (kleine) klus. Juist het blauwe licht van een tablet/telefoon/pc kost bergen energie. De hele dag liggen trouwens ook. Dat werkt dus niet.

Maar het allerbelangrijkste is: accepteren dat je grenzen tijdelijk anders liggen, en het vertrouwen hebben dat er mettertijd een hoop verbetering in kan zitten. En juist dat mis ik een beetje bij jou, eerlijk gezegd. Bij jou zie ik een beetje de neiging in een slachtofferrol te kruipen, waarbij je allerlei diagnoses opzoekt om daar in te kunnen blijven. Dat moet je gewoon niet doen, joh. Het leven kan zoveel leuker zijn.
Jij bent ook best vermoeiend, het is geen zelf diagnose. En je maakt maar aannames, en je denkt het beter te weten als de wetenschap. Je gaat gewoon van uit dat ik niks gedaan heb en veroordeeld me daar óp.
Je gaat om weer voorbij aan het PEM gedeelte, met je doorgaan naar de volgende klus.
Dus mooi verhaal maar klopt niet.
Geaccepteerd heb ik het al lang.
En nee slachtoffer rol, dat is iets anders, ik accepteer de feiten alleen het wordt niet geloofd, terwijl ik dingen uitleg, zoals PEM bijvoorbeeld.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
19 sep 2022 19:16
Jij bent ook best vermoeiend, het is geen zelf diagnose.
Maar het is ook geen diagnose door een arts, want die heb je al in geen tijden gezien. Wat is het dan?

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
19 sep 2022 19:16
En nee slachtoffer rol, dat is iets anders, ik accepteer de feiten alleen het wordt niet geloofd, terwijl ik dingen uitleg, zoals PEM bijvoorbeeld.
Het spijt me voor je, maar bij meerdere mensen wek echt sterk het beeld op dat je alles afwijst en wat jou betreft niemand er iets van snapt behalve jij.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
19 sep 2022 19:23
Onkruid71 schreef:
19 sep 2022 19:16
Jij bent ook best vermoeiend, het is geen zelf diagnose.
Maar het is ook geen diagnose door een arts, want die heb je al in geen tijden gezien. Wat is het dan?
Wel van een arts, of denk je dat als je een jaar verder bent dat je het niet meer hebt?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij maak je in deze zin toch echt duidelijk dat het geen diagnose door een arts is. Sterker nog, je weet niet eens zeker dat je het hebt, en nu ineens heb je het wel? Is al die warrigheid ook een uiting van PEM, of heb je nog meer onder de leden?
Onkruid71 schreef:
19 sep 2022 17:28

Ik heb het goed gelezen, het gaat, omdat ik bedlegerig ben, en dus ook PEM kan hebben,

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
19 sep 2022 19:47
Volgens mij maak je in deze zin toch echt duidelijk dat het geen diagnose door een arts is. Sterker nog, je weet niet eens zeker dat je het hebt, en nu ineens heb je het wel? Is al die warrigheid ook een uiting van PEM, of heb je nog meer onder de leden?
Onkruid71 schreef:
19 sep 2022 17:28

Ik heb het goed gelezen, het gaat, omdat ik bedlegerig ben, en dus ook PEM kan hebben,
Dat maak jij er van. PEM hoort bij ME niet bij CVS namelijk.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat u ook heeft en wie dat ook heeft vastgesteld, de tijd en energie die u aan dit forum besteedt, zou u ook kunnen besteden aan een vorm van aangepast werk, maar dat overweegt u niet en u gaat zich ook niet inlezen op de mogelijkheden.

In plaats daarvan wilt u "een klein klein beetje van de paar dingen genieten waar ik van [kan] genieten." Ik vraag mij in gemoede af of u dit forum daar ook toe rekent.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
19 sep 2022 19:49
witte angora schreef:
19 sep 2022 19:47
Volgens mij maak je in deze zin toch echt duidelijk dat het geen diagnose door een arts is. Sterker nog, je weet niet eens zeker dat je het hebt, en nu ineens heb je het wel? Is al die warrigheid ook een uiting van PEM, of heb je nog meer onder de leden?
Onkruid71 schreef:
19 sep 2022 17:28

Ik heb het goed gelezen, het gaat, omdat ik bedlegerig ben, en dus ook PEM kan hebben,
Dat maak jij er van. PEM hoort bij ME niet bij CVS namelijk.
Ik ga af op jouw informatie. Sterker nog, ik heb geen enkele koppeling gemaakt, noch met ME, nog met CVS. Je moet me geen dingen in de schoenen schuiven die ik nooit heb gezegd of geschreven.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
19 sep 2022 20:45
Onkruid71 schreef:
19 sep 2022 19:49
witte angora schreef:
19 sep 2022 19:47
Volgens mij maak je in deze zin toch echt duidelijk dat het geen diagnose door een arts is. Sterker nog, je weet niet eens zeker dat je het hebt, en nu ineens heb je het wel? Is al die warrigheid ook een uiting van PEM, of heb je nog meer onder de leden?

Dat maak jij er van. PEM hoort bij ME niet bij CVS namelijk.
Ik ga af op jouw informatie. Sterker nog, ik heb geen enkele koppeling gemaakt, noch met ME, nog met CVS. Je moet me geen dingen in de schoenen schuiven die ik nooit heb gezegd of geschreven.
Ja het hoort bij elkaar, ik weet niet of je nog meer ziektes kent waar het bij voor komt, maar dat zijn er niet veel. En het hoort bij ME, zodoende kom je tot de diagnose dat je dat hebt. Dus de diagnose heb ik gewoon verkregen. Niet zelf gedaan.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
19 sep 2022 20:51
En het hoort bij ME, zodoende kom je tot de diagnose dat je dat hebt. Dus de diagnose heb ik gewoon verkregen. Niet zelf gedaan.
Dit leest niet als een arts die een diagnose heeft gesteld, maar wel dat je zelf de diagnose hebt gesteld, omdat beiden dingen, in elk geval volgens, jou nu eenmaal bij elkaar horen.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
19 sep 2022 21:02
Onkruid71 schreef:
19 sep 2022 20:51
En het hoort bij ME, zodoende kom je tot de diagnose dat je dat hebt. Dus de diagnose heb ik gewoon verkregen. Niet zelf gedaan.
Dit leest niet als een arts die een diagnose heeft gesteld, maar wel dat je zelf de diagnose hebt gesteld, omdat beiden dingen, in elk geval volgens, jou nu eenmaal bij elkaar horen.
Kun je ff linkje sturen dat ze niet meer elkaar verbonden zijn dan?
Daar zijn testen voor, die dat uitwijzen, en die heb ik gedaan.
En ik ben ook geen dokter die dokter taal praat.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Oftewel, je hebt zelf de diagnose gesteld.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nogmaals niet, ik heb die testen gehad.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat ik lees in jouw reacties is "ik heb de testen gehad" en "ze horen bij elkaar", maar wat er niet staat is "de diagnose is door een arts gesteld".

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
19 sep 2022 21:27
Wat ik lees in jouw reacties is "ik heb de testen gehad" en "ze horen bij elkaar", maar wat er niet staat is "de diagnose is door een arts gesteld".
Die diagnose is door een arts gesteld, nogmaals.

Plaats reactie