Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

rwolters schreef:
04 jan 2023 18:13
Straatverlichting en fietsers verbieden!
En vergeet de windmolens niet.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
04 jan 2023 18:11
Wat een verslaglegging, en wat een hoop mooie foto's. Daar kunnen ze bij de NOS en RTL nog wat van leren. Daar krijg je hooguit één foto bij een nieuwsbericht, en vaak zelfs nog uit het archief. Nee, daar in Den Haag gebeurt nog eens iets. :D
Vooral die video's zijn fantastisch. Zelden zag ik stilstaande objecten zo mooi op video vastgelegd met snerpend windgeruis als geluid. Vakwerk!

rwolters
Berichten: 1476
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
04 jan 2023 18:33
rwolters schreef:
04 jan 2023 18:13
Straatverlichting en fietsers verbieden!
En vergeet de windmolens niet.
En de olietankers en LPG stations.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Vraag voor de ronde: wat is een mooi Nederlands begrip voor 'toxische Männlichkeit' of 'toxic masculinity' ?

Term kwam langs n.a.v. ongeregeldheden in Berlin tijdens de jaarwisseling, waarbij - net als in Nederland - groepen jongens hulp- en veiligheidsdiensten hebben belaagd, bedreigd, verwond. 142 Gearresteerde daders hebben voor 2/3e migratie-achtergrond, 1/3e Duitse nationaliteit.
Zoals het begrip deze jaren wordt gebruikt, betekent het agressief en destructief gedrag van heteroseksuele mannen, die vasthouden aan een traditioneel beeld van de rol van de man. Niet op basis van geloof, maar op basis van opgroeien met patriarchale ideeën. De vader of opa is dan opgegroeid in een dictatuur, waar de politie eerst erop los knuppelt en pas daarna vraagt. Daders vinden dat een 'sterke overheid' en begrijpen niet, dat het in een democratie iets anders werkt. Kortste samenvatting: een man heeft zich als man te gedragen.
Maar hoe verpak je dit in leuk, krachtig Nederlands?

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou je dat moeten verpakken in iets leuks? En is aan die gearresteerde daders hun seksuele voorkeur gevraagd?

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door riddert »

1 op de 20 ongeveer is homofiel. Dus van de 142 daders zullen er toch ook 28 homos tussen zitten. Waarschijnlijk waren dit relnichten.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zijn de vaders of grootvaders van Nederlandse relschoppers opgegroeid in een dictatuur? Of die van Nederlandse zg. voetbalsupporters? Of die van de Nederlandse Formule 1-fans in Oostenrijk?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

riddert schreef:
04 jan 2023 21:58
1 op de 20 ongeveer is homofiel. Dus van de 142 daders zullen er toch ook 28 homos tussen zitten. Waarschijnlijk waren dit relnichten.
En de anderen waren vermoedelijk relneven.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

142 personen, 1 op de 20 is homo. Leg me uit hoe ik aan 28 kom, ik kom niet verder dan 7,1.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PGros »

1 op de 20 lezen als 20 procent geeft 28

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
04 jan 2023 21:42
Vraag voor de ronde: wat is een mooi Nederlands begrip voor 'toxische Männlichkeit' of 'toxic masculinity' ?
(...)
Kortste samenvatting: een man heeft zich als man te gedragen.
Maar hoe verpak je dit in leuk, krachtig Nederlands?

" testosteronbommen"? 🤔
" Patriarchaat " is toch een cultureel bepaald 'hoog goed ' in vele niet Westerse landen ?

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Sorry, levering van de pakketjes zijn een dag vertraagd https://www.telegraaf.nl/nieuws/2020247 ... -vliegtuig

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

moederslink schreef:
04 jan 2023 23:34
Jablan schreef:
04 jan 2023 21:42
Vraag voor de ronde: wat is een mooi Nederlands begrip voor 'toxische Männlichkeit' of 'toxic masculinity' ?
(...)
Kortste samenvatting: een man heeft zich als man te gedragen.
Maar hoe verpak je dit in leuk, krachtig Nederlands?

" testosteronbommen"? 🤔
" Patriarchaat " is toch een cultureel bepaald 'hoog goed ' in vele niet Westerse landen ?
Noem ze gewoon idioten.
Of is dat niet politiek correct?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
04 jan 2023 21:50
Waarom zou je dat moeten verpakken in iets leuks? En is aan die gearresteerde daders hun seksuele voorkeur gevraagd?
Omdat 'toxische manlijkheid' onder de 'moeilijke' woorden valt en daar hebben Nederlandse media een hekel aan.
Het woord 'heteroseksueel' duikt op in de definities.
Erthanax schreef:
04 jan 2023 22:57
Zijn de vaders of grootvaders van Nederlandse relschoppers opgegroeid in een dictatuur? Of die van Nederlandse zg. voetbalsupporters? Of die van de Nederlandse Formule 1-fans in Oostenrijk?
Nee, wel in een omgeving, waarin het super belangrijk is je manlijkheid te bewijzen.
moederslink schreef:
04 jan 2023 23:34
" testosteronbommen"? 🤔
" Patriarchaat " is toch een cultureel bepaald 'hoog goed ' in vele niet Westerse landen ?
Testosteronbom is mooi gevonden, past ook bij het vuurwerk van die ene nacht.
Patriarchaat is sowieso cultureel bepaald, geeft per land en subcultuur aan wat een belangrijke norm is binnen die groep of samenleving.
scharrelschipper schreef:
05 jan 2023 14:00
Noem ze gewoon idioten.
Of is dat niet politiek correct?
Zolang het goed bekt, is het politiek correct.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het kwam,waarschijnlijk, op de Duitse tv voorbij, waarom hebt u dan een Nederlands woord nodig?

En werd daar dan over heteroseksuelen gesproken?

Nederland heeft zelf genoeg ellende met knulletjes die flink willen doen, hebben we Berlijn niet voor nodig.

Onzinnig die relschopperij op de opvoeding te gooien.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
05 jan 2023 19:41
waarom hebt u dan een Nederlands woord nodig?
Omdat in Nederland hetzelfde is gebeurd (en bij een volgende keer weer zal gebeuren).
Lady1234 schreef:
05 jan 2023 19:41
En werd daar dan over heteroseksuelen gesproken?
Ja.
Lady1234 schreef:
05 jan 2023 19:41
Nederland heeft zelf genoeg ellende met knulletjes die flink willen doen, hebben we Berlijn niet voor nodig.
De term 'toxische manlijkheid' helpt om verder te kijken, voorbij de sjabloon-reacties van politici, opiniemakers, agenten, daders. Strenger straffen is het niet, wijzen naar anderen is het niet, het zit in de daders en de term op zich vat het goed samen.
Lady1234 schreef:
05 jan 2023 19:41
Onzinnig die relschopperij op de opvoeding te gooien.
Jouw mening en daar ga ik nog eens over nadenken.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
04 jan 2023 22:57
Of die van de Nederlandse Formule 1-fans in Oostenrijk?
Ik moet wel even zeggen dat er al meerdere verhalen naar buiten zijn gekomen waar van asociaal gedrag geen sprake leek te zijn.

Het toppunt zijn de 2 Engelse dames die bekend staan als aandachtszoekers en het is gelukt met een zielig verhaal bij McLaren en Aston Martin in de pits uitgenodigd te worden. Achteraf bleken ze klachten te hebben als 'iemand keek toen we hand in hand liepen' en 'volgens mij riepen ze in het Duits of Nederlands iets homofoobs naar ons'. En de hele social media stond al langer vol met haatberichten aan Red Bull, Max Verstappen en hun fans. Die waren er tactisch vanaf gehaald toen ze ineens een uitnodiging kregen, maar toen waren er al mensen die screenshots hadden gemaakt.

In mijn ogen nemen zulke types een loopje met de gevoelens van mensen die er wel degelijk last van hebben, puur om aandacht op zich te vestigen.

Persoonlijk heb ik zelf veel meer moeite met de term 'grensoverschreidend gedrag'. Het zegt namelijk helemaal niets en is afhankelijk van de ontvanger. Een media-outlet, die zegt dat bijvoorbeeld een sporttrainer grensoverschrijdend gedrag heeft vertoond, die zegt eigenlijk niets. Dat kan variëren van 'Jantje, je hebt een k*twedstrijd gespeeld' tot seksueel of fysiek geweld.

In mijn ogen verdient iedereen die van grensoverschrijdend gedrag wordt beschuldigd minimaal een verduidelijking in de media. Mensen worden nu al veroordeeld, zonder dat bekend is wat er is voorgevallen en of het wel echt grensoverschrijdend gedrag is en niet iemand die moet leren om de waarheid te incasseren.

Het is ook zo moeilijk, omdat grensoverschrijdend gedrag bij iedereen anders is. Mijn grenzen liggen vrij hoog, dat vind ik normaal, ik kan verbaal veel hebben en fysiek contact heb ik weinig moeite mee. Zou ik die grenzen aanhouden, dan zou dat bij veel mensen een probleem zijn. Dat zou verder geen probleem moeten zijn, als iedereen gewoon duidelijk zijn grenzen aan zou geven. In mijn ogen dient dat een vereiste te zijn bij persoonlijk contact, anders kan er moeilijk sprake van grensoverschrijdend gedrag als er geen grenzen aangegeven worden. Als je met een groep te maken hebt dan vind ik dat wel een ander verhaal.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het kan best dat het gedoe rond de F1 in Oostenrijk overdreven of vertekend is. Maar bij andere gelegenheden heb ik zelf toch ook wel herhaaldelijk "daar moet een piemel in" en nog veel kwalijker dingen horen roepen, vergezeld gaand van zeer vervelend gedrag naar vrouwen, en ander intimiderend gedrag jegens andere aanwezigen. Die daders kwamen echt niet uit "andere culturen" of uit een patriarchaat; het waren zichtbaar en hoorbaar zeer autochtone Nederlanders.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad, dat ben ik met je eens.

rwolters
Berichten: 1476
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Erthanax schreef:
05 jan 2023 20:27
Het kan best dat het gedoe rond de F1 in Oostenrijk overdreven of vertekend is. Maar bij andere gelegenheden heb ik zelf toch ook wel herhaaldelijk "daar moet een piemel in" en nog veel kwalijker dingen horen roepen, vergezeld gaand van zeer vervelend gedrag naar vrouwen, en ander intimiderend gedrag jegens andere aanwezigen. Die daders kwamen echt niet uit "andere culturen" of uit een patriarchaat; het waren zichtbaar en hoorbaar zeer autochtone Nederlanders.
1 op de 7 mannen in Nederland vinden dat geweld tegen vrouwen moet kunnen. De meerderheid daarvan moet autochtoon zijn anders komt je nooit op 1 op de 7. Nederland staat ook in de top3 qua femicide.

Plaats reactie