Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

breien schreef:
25 mei 2022 22:53
@Scharrelschipper
Is de flitsbezorger PARLEVINKER nog ergens actief?
ik wilde al "nee"zeggen,maar zie volgende post :)
Het is niet helemaal het zelfde maar wel leuk.
Er was ook nog een versie die belastingvrije waar aan boord bracht zoals drank,tabakswaren, parfums enz.
Met het verdwijnen van de grenzen moest dat natuurlijk ook verdwijnen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat wij zo’n dertig jaar geleden nog eens gebruik gemaakt hebben van een parlevinker, volgens mij op het Hollands Diep, voor iets belangrijks wat we vergeten waren.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
25 mei 2022 19:25
Het zal best dat het beter is om gewoon naar een winkel te gaan, alleen hebben winkels tegenwoordig maar heel weinig op voorraad. Als je een artikel niet kunt vinden zeggen ze zelf dat je het ook via internet kunt bestellen.
Of in de winkel alleen het 'veilige' assortiment, waarvan men zeker is, dat het wel verkocht zal worden en het complete assortiment dan online.

Eerlijk gezegd vind ik het geen reclame voor een winkel, wanneer dingen constant niet leverbaar zij (of met vele maanden vertraging) of iedere keer niet in de grotere/kleinere maten ...

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
26 mei 2022 15:00
Ik denk dat wij zo’n dertig jaar geleden nog eens gebruik gemaakt hebben van een parlevinker, volgens mij op het Hollands Diep, voor iets belangrijks wat we vergeten waren.
Op het Hollands Diep had je er inderdaad meerdere o.a.vanuit Willemstad,dus dat kan heel goed.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lisa29 schreef:
25 mei 2022 19:21
@Lowieze: ja Even tot hier is een satirisch programma. Maar ze hebben wel een punt dat het beter is om gewoon naar een winkel te gaan. Weet je meteen wat je koopt en kun je het mee naar huis nemen. Daarnaast heb ik ergens gehoord (sorry kan het niet met data onderbouwen) dat al die bezorgdiensten niet goed zijn voor het milieu. Ik dacht omdat er voor het bezorgen extra veel busjes rondrijden die natuurlijk slecht zijn voor de lucht.
Die busjes zijn juist beter voor de lucht. In een volle bus zitten tientallen bestellingen waar anders tientallen auto's voor op pad zouden zijn gegaan. Plus dat alle producten eerst van een distributiecentrum naar de winkels moet worden gebracht, terwijl als je het laat bezorgen het direct van distributiecentrum naar de bestemming wordt gebracht.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
26 mei 2022 19:37
afhaalflitsbezorger
Dit kon bij scrabble wel eens 3 x woordwaarde opleveren. :lol: Jammer dat er geen X en Q in zit.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om over de Y maar niet te spreken. 😁

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

PeterPeters1966 schreef:
26 mei 2022 19:10
Lisa29 schreef:
25 mei 2022 19:21
@Lowieze: ja Even tot hier is een satirisch programma. Maar ze hebben wel een punt dat het beter is om gewoon naar een winkel te gaan. Weet je meteen wat je koopt en kun je het mee naar huis nemen. Daarnaast heb ik ergens gehoord (sorry kan het niet met data onderbouwen) dat al die bezorgdiensten niet goed zijn voor het milieu. Ik dacht omdat er voor het bezorgen extra veel busjes rondrijden die natuurlijk slecht zijn voor de lucht.
Die busjes zijn juist beter voor de lucht. In een volle bus zitten tientallen bestellingen waar anders tientallen auto's voor op pad zouden zijn gegaan. Plus dat alle producten eerst van een distributiecentrum naar de winkels moet worden gebracht, terwijl als je het laat bezorgen het direct van distributiecentrum naar de bestemming wordt gebracht.
Als ik het artikel nog eens tegenkom zal ik het quoten. Wil geen onwaarheden de wereld inslingeren. Maar er was wel een logica in waarom al het pakketbezorgen juist slechter is voor het milieu. Tip of the tongue syndroom......

Las wel op social media opmerkingen dat ze die flitsbezorgdiensten beter kunnen stoppen. Dan kunnen die flitsbezorgers 1 van de vele openstaande vacatures opvullen. Vind ik wel wat voor te zeggen. Getir is al aan het snijden in het personeelsbestand.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens thuiswinkel.org en EY is de milieu-impact van pakketbezorging lager dan van gewoon winkelen:
thuiswinkel.org schreef:Het onderzoek toont aan dat in de meeste gevallen ‘bezorging aan huis’ een lagere milieu-impact (3,8 cent schadekosten voor het vervoeren van één pakket) heeft dan het ‘conventioneel winkelen’ (4,5 cent). Hierbij is ervan uitgegaan dat de consument voor een boodschap in een fysieke winkel regelmatig de auto pakt, wat sterk bijdraagt aan de milieu-impact.
Ik weet niet of de productie van alle dozen en opvulmateriaal daarin is meegenomen. En wat dat autogebruik betreft, hier lees ik:
Maatschapwij schreef:Hoewel het zeker waar is dat fysieke winkels meer ruimte en energie in beslag nemen, zorgt online shoppen ook voor meer vrachtwagens en busjes op de weg. En die zorgen voor een toename van milieuvervuiling en van slijtage op de wegen. Ook zorgen de geparkeerde bestelbusjes vaak voor vertragingen en meer gevaar in het verkeer. Daarbij komt nog dat het aantal gereden kilometers helemaal niet is afgenomen.

Want wat blijkt? Mensen besteden al jarenlang zo’n 60 tot 90 minuten per dag onderweg. En de tijd die ze besparen door niet naar een fysieke winkel te gaan, besteden ze om andere dingen buitenshuis te doen. Bijvoorbeeld uit eten, naar de bioscoop of bij vrienden langs. Wat we wel zien is dat er per auto iets minder wordt gereden, maar omdat steeds meer mensen een auto hebben en er steeds meer bestelbusjes rondrijden, wordt het beoogde milieubesparingseffect van niet meer onderweg naar winkels zijn compleet teniet gedaan.
Het is nog niet zo eenvoudig om het verschil in duurzaamheid te bepalen. Het laatste woord is er vadt nog niet over gezegd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

PeterPeters1966 schreef:
26 mei 2022 19:10
Lisa29 schreef:
25 mei 2022 19:21
@Lowieze: ja Even tot hier is een satirisch programma. Maar ze hebben wel een punt dat het beter is om gewoon naar een winkel te gaan. Weet je meteen wat je koopt en kun je het mee naar huis nemen. Daarnaast heb ik ergens gehoord (sorry kan het niet met data onderbouwen) dat al die bezorgdiensten niet goed zijn voor het milieu. Ik dacht omdat er voor het bezorgen extra veel busjes rondrijden die natuurlijk slecht zijn voor de lucht.
Die busjes zijn juist beter voor de lucht. In een volle bus zitten tientallen bestellingen waar anders tientallen auto's voor op pad zouden zijn gegaan. Plus dat alle producten eerst van een distributiecentrum naar de winkels moet worden gebracht, terwijl als je het laat bezorgen het direct van distributiecentrum naar de bestemming wordt gebracht.
Dan doe je de vrij boute aanname dat alle ontvangers van die pakketjes, deze met een auto op zouden gaan halen bij een afhaalpunt of locker. :wink:

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

@Erthanax: nu ben ik pas echt in de war. De bezorging zorgt voor meer busjes, meer files etc. Maar omdat mensen toch al vaker en langer in de auto zitten heft dat elkaar op? Klinkt niet helemaal logisch. De aanname dat mensen voor maar 1 ding naar de winkel gaan en daarvoor bijna altijd de auto pakken vind ik ook wat kort door de bocht van Thuiswinkel. Klinkt een beetje als wij van WC Eend adviseren WC Eend.
Zoals je zegt is het inderdaad lastig om te zien wat nu echt duurzaam is. In mijn ervaring zijn degenen die zeggen duurzaam te zijn dat vaak juist niet.....


Ik zag vandaag de benzineprijzen bij het dichtstbijzijnde tankstation. Schrok ik van, is al lang geleden dat ik auto gereden heb. 2,22 per liter voor benzine😱
Morgen maar weer lekker met de trein naar het theater 😁

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lisa29 schreef:
27 mei 2022 18:46
@Erthanax: nu ben ik pas echt in de war. De bezorging zorgt voor meer busjes, meer files etc. Maar omdat mensen toch al vaker en langer in de auto zitten heft dat elkaar op? Klinkt niet helemaal logisch. De aanname dat mensen voor maar 1 ding naar de winkel gaan en daarvoor bijna altijd de auto pakken vind ik ook wat kort door de bocht van Thuiswinkel. Klinkt een beetje als wij van WC Eend adviseren WC Eend.
Zoals je zegt is het inderdaad lastig om te zien wat nu echt duurzaam is. In mijn ervaring zijn degenen die zeggen duurzaam te zijn dat vaak juist niet.....


Ik zag vandaag de benzineprijzen bij het dichtstbijzijnde tankstation. Schrok ik van, is al lang geleden dat ik auto gereden heb. 2,22 per liter voor benzine😱
Morgen maar weer lekker met de trein naar het theater 😁
Is natuurlijk een dooddoener/cliche,maar "vervoer over water de juiste weg"
ik kan natuurlijk geen pakjes op tig adressen leveren,maar we zijn wel goedkoop en zuinig in brandstof en dus minder vervuilend per ton/kilometer.
( ff reclame voor mezelf)

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Thuiswinkel.org gebruikt volgens mij inderdaad WC Eend :D
Het lastige met dit soort schattingen is dat er allerlei aannames moeten worden gedaan en dat het zelden duidelijk is op welk punt in de keten je moet stoppen.

Die busjes zijn, heb ik de indruk, vaak wat oudere diesels. Heel vaak starten en stoppen met extreem korte ritjes, vaak snel optrekken. Is dat meegenomen? Dat al die pakketjes als ze gewoon in de winkel worden gekocht met evenzoveel gezinsauto's worden opgehaald lijkt me ook sterk. Hoe lang is zo'n ritje dan? En hoe vaak wirdt die rit dan gecombineerd met bv andere aankopen of iets anders? En hoeveel van die gezinsauto's rijden elektrisch?

Voor al die pakketjes is zo veel karton nodig dat de papier- en kartonindustrie de vraag niet aankan. Productie van papier en karton kost veel energie en water. Verder wordt er veel vulmateriaal gebruikt, vaak plastic wokkels of luchtzakken. Als dat plastic en karton is niet nodig bij aankoop in de winkel.

Er zitten zo veel aspecten aan en onzekerheden in, dat je elke gewenste uitkomst kunt krijgen, vrees ik.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

scharrelschipper schreef:
27 mei 2022 20:35

Is natuurlijk een dooddoener/cliche,maar "vervoer over water de juiste weg"
ik kan natuurlijk geen pakjes op tig adressen leveren,maar we zijn wel goedkoop en zuinig in brandstof en dus minder vervuilend per ton/kilometer.
( ff reclame voor mezelf)
Gemeld, reclame is hier verboden. :lol:

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

@scharrelschipper: dat had ik inderdaad al eens gehoord dat vervoer over water heel goed is. Moet wel bekennen dat je mij niet zo snel op een boot of schip zult vinden. Ben snel zeeziek, zelfs op een waterfiets word ik al misselijk.....
@Erthanax: als ik ga winkelen word er niks in papier gedaan, gewoon in de boodschappentas. Ik ga echt zelden maar voor 1 ding naar de winkel, doe liefst zo efficiënt mogelijk mijn inkopen. Meeste mensen die ik ken doen het ook zo. Natuurlijk is het lastig om alle variabelen goed in te schatten. Maar denk gewoon dat al die extra busjes die vaak ook nog eens gevaarlijk rijden niet het beste voor onze maatschappij zijn.
Plus dat als ik hier op het forum naar sommige berichten kijk het bezorgen nogal eens mis gaat. Als ik iets in de winkel koop heb ik het meteen in handen. Vind ik persoonlijk gewoon fijner.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lisa29 schreef:
27 mei 2022 21:05
(...) Maar denk gewoon dat al die extra busjes die vaak ook nog eens gevaarlijk rijden niet het beste voor onze maatschappij zijn.
Plus dat als ik hier op het forum naar sommige berichten kijk het bezorgen nogal eens mis gaat. Als ik iets in de winkel koop heb ik het meteen in handen. Vind ik persoonlijk gewoon fijner.
Helemaal mee eens!

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Voor gadgets enzo wordt dat vaak moeilijk, computers ook, want dan betaal ik honderden euro's meer, en niet alle gadgets zijn in Nederland te krijgen, dus dan wordt het toch regelmatig bestellen, ook boodschappen laten we regelmatig bezorgen, maar ja ik maak zelf ook geen kilometers met auto's. Dus dat scheelde dan ook weer. Online bestellen is voor mij gewoon we de beste optie.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

breien schreef:
27 mei 2022 20:54
breien schreef:
26 mei 2022 19:01
RECLAME.
Woudsend is een heel mooi plaatsje met gratis openbaar toilet
@ZeerPrivé
Heeft u deze post ook gemelld?
Vanzelfsprekend niet, want deze informatie valt onder topografie. :mrgreen:

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Duitsland heeft ook veel mooi plaatsen. De komende 3 maanden kan door heel Duitsland worden gereisd met het openbaar vervoer voor € 9 per maand. Uitgesloten zijn de treinen IC, EC, ICE. Vrij reizen gaat dus voornamelijk met het regionaal vervoer.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

ZeerPrivé schreef:
27 mei 2022 20:41
scharrelschipper schreef:
27 mei 2022 20:35

Is natuurlijk een dooddoener/cliche,maar "vervoer over water de juiste weg"
ik kan natuurlijk geen pakjes op tig adressen leveren,maar we zijn wel goedkoop en zuinig in brandstof en dus minder vervuilend per ton/kilometer.
( ff reclame voor mezelf)
Gemeld, reclame is hier verboden. :lol:
OEPS! foutje .
Zal het niet meer doen :oops:

Plaats reactie