Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
17 nov 2022 15:34
J. Deltoer schreef:
17 nov 2022 15:26
fonsflons schreef:
17 nov 2022 15:12
Rare wending van het verhaal? Ik snap het niet helemaal.
Dat is ook een manier om een discussie niet te willen voeren want politiek niet voldoende deugend.
Ik zei al, ik zal het wel niet mogen zeggen...
Nou wacht even. Je maakt een hele rare zijsprong en verwijt mij dan dat ik de discussie ontwijk omdat ik hem niet voldoende vind deugen?

Jij mag van mij die discussie prima voeren, maar ik heb daar geen behoefte aan.
Ach. Jules will be Jules...

Nijogeth
Berichten: 9921
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
17 nov 2022 15:06
deze ook maar even hier.... ik zal dit wel weer niet mogen zeggen, maar toch....
witte angora schreef:
17 nov 2022 14:35
fonsflons schreef:
17 nov 2022 14:12
Komisch, ik heb heel wat mensen aan het werk gehad in mijn bedrijf en werkelijkwaar nooit om een diploma of opleiding gevraagd. Het enige dat mij boeide was ervaring en talent. 2 zaken die je niet op school kan leren.
En ik schat in dat je al weet hoe de wind waait op het moment dat je de betreffende sollicitant al ziet.
Tja, en als dat betekent dat je denkt met een westerse sollicitant beter kunt samenwerken als met een niet westerse sollicitant? En stel dat die niet westerse sollicitant ook nog betere diploma's heeft? Als dat bekend wordt zie ik de opening van het npo journaal al in al zijn facetten voor me.
Diploma's zeggen op gebied van creativiteit helemaal niets. Het is leuk dat iemand alle technieken kent, maar een tekenaar die een schets kan natekenen is natuurlijk een heel ander dan iemand die zelf een schets maakt uit het niets.

Zo kan Louis van Gaal als beperkte voetballer toch op hoog niveau trainer worden. Hij weet hoe het moet, kan het minder goed in de praktijk brengen, maar dan weer wel goed overbrengen op anderen. Een modale voetballer, topcoach.

Al gok ik dat je de reactie van Witte Angora weer eens uit verband probeert te rukken. Ik denk dat Witte Angora ermee bedoelt dat je als ervaringsdeskundige als Fonsflons direct kan zien wat je in de kuip hebt zodra iemand begint te spelen. Ik denk echter ook dat je Fonsflons niet blij maakt met een rapnummertje met autotune, dat zal ie aan zijn personeel overlaten.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ligt het aan het weer of wat is de reden dat het zo druk op het forum is?

witte angora
Berichten: 30565
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
17 nov 2022 15:54
Ik denk dat Witte Angora ermee bedoelt dat je als ervaringsdeskundige als Fonsflons direct kan zien wat je in de kuip hebt zodra iemand begint te spelen.
Exact dat, en dat gaat niet alleen om het spelen. Eigenlijk is het wel op alle beroepsmatige terreinen. Denk maar aan het hamertje van Jablan. Je weet doorgaans erg snel of iemand weet waar hij over praat, of dat hij denkt te weten waar hij over zwamt.

James Taylor kende ik niet, even twee nummers beluisterd. En geprobeerd, fons, te voelen wat je bedoelt. En te voelen wat jij voelt. Denk dat ik inderdaad nog een lange weg heb te gaan. Dat wist ik sowieso al. Eerste uitdaging was het kiezen van een instrument. Al rap kwam ik er achter dat de blokfluitlessen die ik als 8-jarige kreeg eigenlijk nergens op sloegen. We leerden keurig hoe we de vingertjes moesten zetten, daar niet van. En we leerden keurig een notenbalkje lezen. Maar meneer 'driftkop' verzuimde ons te leren hoe we nou precies in dat ding moesten blazen. Net als hij verzuimde de drummer te leren hoe hij nou zijn stokken vast moest houden. Maar wel tekeer gaan als de drummer de maat niet goed aangaf. Gevolg was: klassieke nummers die niet om aan te horen waren. Als ik er aan terugdenk krijg ik weer spontaan tinnitus als gevolg van die schelle tonen....

Anyway: heb ook al -online- gekeken naar een klarinet. En ook daarmee is het geen kwestie van 'vader Jacob' fluiten en dan denken dat je al aardig kan spelen. Ook daarmee is het een flinke uitdaging om fatsoenlijk in dat ding te leren blazen. Inderdaad: oefenen, oefenen, oefenen.

En eigenlijk - of ik wel of geen talent heb - er is voor mij een flinke wereld te ontdekken. Juist dat maakt het misschien wel zo leuk. Een nieuwe ontdekkingstocht. Een ontdekkingstocht in een wereld die ik eigenlijk alleen van de buitenkant ken/denk te kennen, en tegelijkertijd een ontdekkingstocht in mezelf. Waarom niet?

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Gisteren bij nieuwsuur werd er ook verteld dat er meer onderzoek moest komen naar long covid, door artsen zelfs, die ook nog zeggen dat er weinig onderzoek in Nederland is.
Ik was blijkbaar niet de enige die zo dacht.
Jammer dat Ernst niet begrijpt en laat zien dat hij weet welke onderzoeken er al zijn.
Ook dat we nog nooit met zo'n ziekte beeld te maken hebben gehad, dat dat het moeilijker maakt.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
17 nov 2022 17:18
En eigenlijk - of ik wel of geen talent heb - er is voor mij een flinke wereld te ontdekken. Juist dat maakt het misschien wel zo leuk. Een nieuwe ontdekkingstocht. Een ontdekkingstocht in een wereld die ik eigenlijk alleen van de buitenkant ken/denk te kennen, en tegelijkertijd een ontdekkingstocht in mezelf. Waarom niet?
Wel erg leuk WA, om je op iets heel nieuws te kunnen focussen kan veel energie geven (en kosten, haha!). Sommige muziekscholen bieden een strippenkaart aan waarmee je proeflessen voor diverse instrumenten kunt volgen. Misschien ook bij jou in de buurt?

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

witte angora schreef:
17 nov 2022 17:18
Nijogeth schreef:
17 nov 2022 15:54
Ik denk dat Witte Angora ermee bedoelt dat je als ervaringsdeskundige als Fonsflons direct kan zien wat je in de kuip hebt zodra iemand begint te spelen.
Exact dat, en dat gaat niet alleen om het spelen. Eigenlijk is het wel op alle beroepsmatige terreinen. Denk maar aan het hamertje van Jablan. Je weet doorgaans erg snel of iemand weet waar hij over praat, of dat hij denkt te weten waar hij over zwamt.

James Taylor kende ik niet, even twee nummers beluisterd. En geprobeerd, fons, te voelen wat je bedoelt. En te voelen wat jij voelt. Denk dat ik inderdaad nog een lange weg heb te gaan. Dat wist ik sowieso al. Eerste uitdaging was het kiezen van een instrument. Al rap kwam ik er achter dat de blokfluitlessen die ik als 8-jarige kreeg eigenlijk nergens op sloegen. We leerden keurig hoe we de vingertjes moesten zetten, daar niet van. En we leerden keurig een notenbalkje lezen. Maar meneer 'driftkop' verzuimde ons te leren hoe we nou precies in dat ding moesten blazen. Net als hij verzuimde de drummer te leren hoe hij nou zijn stokken vast moest houden. Maar wel tekeer gaan als de drummer de maat niet goed aangaf. Gevolg was: klassieke nummers die niet om aan te horen waren. Als ik er aan terugdenk krijg ik weer spontaan tinnitus als gevolg van die schelle tonen....

Anyway: heb ook al -online- gekeken naar een klarinet. En ook daarmee is het geen kwestie van 'vader Jacob' fluiten en dan denken dat je al aardig kan spelen. Ook daarmee is het een flinke uitdaging om fatsoenlijk in dat ding te leren blazen. Inderdaad: oefenen, oefenen, oefenen.

En eigenlijk - of ik wel of geen talent heb - er is voor mij een flinke wereld te ontdekken. Juist dat maakt het misschien wel zo leuk. Een nieuwe ontdekkingstocht. Een ontdekkingstocht in een wereld die ik eigenlijk alleen van de buitenkant ken/denk te kennen, en tegelijkertijd een ontdekkingstocht in mezelf. Waarom niet?
Als niets lukt kun je nog les nemen voor triangel - samba-ballen of vaandel . :wink:

witte angora
Berichten: 30565
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

De onderbuurvrouw is nooit thuis, en de bovenbuurvrouw komt nooit meer thuis. Voorlopig geen zorg dus. 😂

Ik vrees alleen dat links en rechts nogal wat gedoe gaan geven, zeker links. Of is het nou rechts? En misschien is dat wel aanleiding dat ze echt gaat verhuizen. Zij wil graag weg, want ze vindt de buurt niks, en de buurt wil haar weghebben, want ze spoort bepaald niet. Hoe hard kun je met zo'n ding blazen? Of zal ik toch maar een drumstel kopen? Is ook wel leuk denk ik.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

fonsflons schreef:
17 nov 2022 17:53
De boven en onderburen zullen daar ook blijer mee zijn dan de klarinet :)

Hier wat inspiratie (sopraan sax, enigzins vergelijkbaar) om het gevoel vast te krijgen:

https://youtu.be/7P6QYWqRxww
Nou,daar krijg je niet alleen de directe buren mee weg,maar de hele straat!

witte angora
Berichten: 30565
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
17 nov 2022 17:53
Hier wat inspiratie (sopraan sax, enigzins vergelijkbaar) om het gevoel vast te krijgen:

https://youtu.be/7P6QYWqRxww
Kenny G ken ik van vroeger nog wel, is wel lang geleden. Heb er wel eens een cd van gehad als ik het me goed herinner. Eerlijk gezegd kon ik hem niet goed plaatsen. Vond het wat oppervlakkig, wat braafjes. Zal er eens goed naar luisteren, want saxofoon is een van de opties.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Denk ook eens aan een snaarinstrument. Cello bijvoorbeeld of contrabas (een 3/4 dan, maar ook die past misschien niet in de auto). Of dwarsfluit. Concertina is weer heel wat anders, maar ook heel leuk en veelzijdig.

Met blokfluit is overigens niets mis (zoek bv eens op "jean pierre rampal"). Mijn vrouw speelde voortreffelijk tenorblokfluit. Dat was heel wat anders dan het schrille gepiep uit het Eerste Boekje van James Arden.

Muziekscholen hebben vaak wel een kennismakingscursus waarin je met diverse instrumenten kennis kunt maken. Als dat in de buurt kan, zou ik daar zeker gebruik van maken.

witte angora
Berichten: 30565
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zal zeker eens kijken voor een kennismakingscursus. Want eigenlijk kan ik amper een fluit van een gitaar onderscheiden, bij wijze van spreken. Wist dat er in de klassiek nog wel eens wat voor een hobo werd geschreven, eigenlijk had ik al die jaren geen idee wat dat nou was. Nu dus wel. :D

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hobo en fagot hebben een dubbel riet; nog meer gedoe dan het enkel riet van klarinet of sax :D

witte angora
Berichten: 30565
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, klarinet en sax zijn wat makkelijker te bespelen - zegt iemand die al zijn 'kennis' van het internet heeft, maar eigenlijk alleen maar anderen napraat...

(moet nog uitzoeken wat een riet precies is)

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wikipedia is je vriend. Het is een bamboe-achtig reepje dat gaat trillen door het aan te blazen en meer of minder met de lippen te knijpen. Een nieuw riet moet je "inblazen", en tijdje gebruiken, voor het lekker speelt. Soms moet je het een beetje afschuren voor het echt bevalt.

Bij een dubbel riet zijn er twee smalle rietjes tegen elkasr geklemd. Dat blaast veel zwaarder dan een breder enkel riet tegen een mondstuk.

Houd er rekening mee dat de 10.000-uur vuisttegel uit de muziek komt (dacht ik). Het duurt dus wel even voor je expert bent. Maar met een half uur per dag heb je al heel snel elke dag plezier!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Sowieso is het heel goed voor het brein om op oudere leeftijd iets nieuws aan te leren :!:
Goed van je om deze uitdaging aan te gaan!
Misschien kun je je wat later in dit traject aansluiten bij een klein combo of huiskamerorkest(je).
Muziek is universeel, zonder woorden kun je luisteren, genieten en communiceren en emoties laten komen.
Daar kan wellicht geen therapie tegen op.

Nijogeth
Berichten: 9921
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
17 nov 2022 18:19
Denk ook eens aan een snaarinstrument.
De Ukelele, klein en handzaam.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Je hoeft geen expert te worden om veel plezier te kunnen beleven en brengen! Maar je moet wel heel regelmatig oefenen. Want oefening baart kunst, niet waar?
Ofwel, zoals de wat oudere Engelsman op straat antwoordde op de vraag van een jongeman met een vioolkist onder zijn arm hoe hij bij de Albert Hall moest komen: "Practise, dear boy, practice."

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

fonsflons schreef:
17 nov 2022 14:19
Even een ander vraagje, voor de fervente stokers onder ons.

Hier staat vrijwel dagelijks de haard aan (met glazen deurtjes ervoor) en ondanks dat op de bovenverdiepingen alles dicht zit ruik je het daar toch. Mijn vrouw vind het enorm stinken, ik ruik nauwelijks wat. [...] Zou het kunnen zijn dat via de ventilatie van de badkamer/washok etc de geur vanuit de schoorsteen door onderdruk in huis weer naar binnen gezogen wordt? De uitgang van die ventilatie zit namelijk ook op het dak.
Als je de haard/kachel aansteekt, ga even naar buiten en kijk hoe de rook* verwaait. Als de rook over je dak omlaag wil, klopt je gedachte. De oplossing is een hogere schoorsteen, zodat de rook niet wordt meegenomen door de valwinden rond je huis.

* rook: eerste tien minuten na het aansteken is er altijd rook en de geur het sterkst. Als alles op temperatuur is, gaat het goed.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
16 nov 2022 21:14
Eigenlijk apart. Het wonderlijk vinden hoe open men “hier” is over een sterilisatie, maar aan de andere kant allerlei heel persoonlijke zaken van zichzelf en anderen hier uitgebreid op het forum bespreken. En verwachten dat anderen meer van zichzelf laten zien.
Sterilisatie zegt iets over het leven in de slaapkamer en daarover zijn man en ik het eens: een slaapkamer heeft een deur en wat daarachter gebeurt, is voor de bewoners van die kamer.

Wat jij persoonlijk noemt, is voor mij van een andere orde.

Als je homo (of de rest van het rijtje letters) bent, dan heb je in zekere zin levenslang, omdat je met een zekere regelmaat het moet benoemen (als je eerlijk wilt blijven en geen leven vol leugens wilt leiden). Het hoort erbij en aangezien ik niet anders ken, is het voor mij niet persoonlijk meer, eerder een vast gegeven.
Zoon hoorde erbij in het verhaal. Zou ik niets hebben gezegd, zou de gedachte opkomen, dat hij meegekomen is uit een eerder huwelijk en dat is niet het geval. Bovendien: Als (toen nog) pleegouders zit je grotendeels in een glazen huis, waardoor de grens 'persoonlijk' een stuk lager is.

Aanloopjochie heb ik hier alleen online gezet, omdat ik de mening van Moederslink wilde weten en zij heeft - om goede redenen - haar PB-functie uitstaan. Ze heeft het goed ingeschat. Tegenwoordig werken we minder thuis en kan ik meer bij collega's terecht met onze vragen, want hij is zeker heel bijzonder. Fonsflons heeft hier recent een beschrijving van zijn zoon neergezet en het was net alsof ik een beschrijving van deze jongen uit de buurt las. Met het verschil, dat hij thuis en op school niet wordt gesteund, maar gedresseerd om binnen de lijntjes te blijven. Gaat nog wat worden als hij begint te puberen ^^


Meer van jezelf laten zien, heeft te maken met de sfeer op het forum. Juist wie het minste van zichzelf laat zien, levert de meeste negatieve input. Daarom moedig ik het aan. Het is een manier om ongewenst online gedrag uit te sorteren. Ter geruststelling: De overgrote meerderheid van de forum'ers heeft goede bedoelingen en geeft ongemerkt al veel prijs.

*

Angstcultuur bij Tuinland: medewerkers bang voor directeur en Tientallen nieuwe meldingen van personeel Tuinland over misdragingen directeur.
kwamen ook bij ons aan. Bekend gegeven. Bij mijn man was het een interim-manager, bij mij een ooit leidinggevende en bij zoon een docente op zijn vorige school. Man heeft de dame eruit gewerkt, ik heb de dame eruit gewerkt en bij zoon heeft het geleid tot zijn nieuwe leven.

Plaats reactie