Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Zo, ik zie dat we, alweer, bij PEM zijn beland

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Hophophop »

gosewijn schreef:
17 sep 2022 18:08
Geen idee ,vertel eens wat je mankeert . Medelijden met je zelf is geen enge ziekte ,toch.
Iets met een spijker en een kop.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Onkruid71 schreef:
17 sep 2022 19:30
Ik denk het niet, nee bepaal ik wanneer ik iets doe, wanneer ik voor een baas werk, dan bepaalt hij het, terwijl ik het beste kan beoordelen wanneer ik iets niet of wel kan. Vergeet niet dat ik ook PEM heb.
Er zijn toch echt wel werkgevers en managers die mensen met een beperking op zijn minst een kans geven. Juist het beantwoorden van niet zo dringende vragen lijkt me dasrom heel geschikt. "Alsjeblieft, hier heb je er weer een paar, zie maar of het lukt. Laat volgende week maar weten hoe het gaat."
U wilt zelfs niet eens overwegen dat er een mogelijkheid zou zijn.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja... als je alleen maar naar de beren op je pad kijkt zie je nooit de stip aan de horizon.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Hophophop schreef:
17 sep 2022 19:37
gosewijn schreef:
17 sep 2022 18:08
Geen idee ,vertel eens wat je mankeert . Medelijden met je zelf is geen enge ziekte ,toch.
Iets met een spijker en een kop.
Weer een vreemde vergelijking zeg.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Erthanax schreef:
17 sep 2022 19:46
Onkruid71 schreef:
17 sep 2022 19:30
Ik denk het niet, nee bepaal ik wanneer ik iets doe, wanneer ik voor een baas werk, dan bepaalt hij het, terwijl ik het beste kan beoordelen wanneer ik iets niet of wel kan. Vergeet niet dat ik ook PEM heb.
Er zijn toch echt wel werkgevers en managers die mensen met een beperking op zijn minst een kans geven. Juist het beantwoorden van niet zo dringende vragen lijkt me dasrom heel geschikt. "Alsjeblieft, hier heb je er weer een paar, zie maar of het lukt. Laat volgende week maar weten hoe het gaat."
U wilt zelfs niet eens overwegen dat er een mogelijkheid zou zijn.
Met hetgene wat er nu bekend is, nee dan overweeg ik dat niet.
Pacen, en een klein klein beetje van de paar dingen genieten waar ik van genieten.

scharrelschipper
Berichten: 1808
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

kuklos schreef:
17 sep 2022 19:12
@scharrelschipper, wat wil je horen? Dat sommige producten wel heel veel duurder worden en andere niet; en dat je moeite moet doen om je kosten door te berekenen; beide zijn nou niet echt iets waar ik van opkijk of het snap of mee eens ben.
Mee eens,het is niet te volgen,maar ik vroeg of er hier mensen waren die met kunstmest werkten.
Krijg toch de indruk dat er misbruik gemaakt wordt van allerlei zaken om de prijzen op de drijven.
Brandstof kan ik nog tot op zekere hoogte begrijpen.
Maar dat een liter olijfolie in Nederland een keer zo duur is als in België dus niet.
En melk? komt dat ineens uit Oekraine ofzo?
Of een stuk hout?
Enz.
Maar ik klaag niet,verwonder me voornamelijk,en ga door met het dagelijks leven en werk.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

scharrelschipper schreef:
17 sep 2022 19:06
(...) las ergens dat de prijzen van kunstmest verdrievoudigd zouden zijn,iemand hier die kunstmest gebruikt?
Wij vervoeren dat en gaan volgende week weer een vrachtje ophalen in ons aller hoofdstad Mokum om dat in Frankrijk af te leveren.
Als die prijsstijging klopt is het moeilijk te verklaren dat wij stevig moeten onderhandelen om onze vrachtprijs wat op te krikken,wat gezien de hoge brandstof prijs wel nodig is.
(...)
Graag commentaar.
Ik weet niet of die prijsstijging van kunstmest klopt, maar het zou goed kunnen. Aardgas wordt gebruikt als grondstof voor kunstmest (niet alleen als brandstof) en de prijs van aardgas is enorm gestegen.

Ook als de fabrikant nog aardgas geleverd krijgt op een oud, goedkoper contract, moet hij de huidige hoge gasprijs in zijn kostprijs en verkoopprijs meenemen. Anders kan hij na verkoop van een ton kunstmest (van goedkoop aardgas) nog maar duur aardgas inkopen voor bv een halve ton.

Dat u zelf ook stevig moet onderhandelen over de vervoersprijs is toch niet zo gek? U verwacht toch niet dat een fabrikant zo maar een willekeurige inkoopprijs accepteert?

Nog meer commentaar: Yara in Sluiskil is een van de grootste verbruikers van aardgas, 2 miljard kuub per jaar. Dat is ongeveer 5% van het totale aardgas verbruik in Nederland (40 miljard kuub in 2021). Ter vergelijking: alle huishoudens in Nederland verbruiken samen ongeveer 25%.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Onkruid71 schreef:
17 sep 2022 19:59
Erthanax schreef:
17 sep 2022 19:46
Onkruid71 schreef:
17 sep 2022 19:30
Ik denk het niet, nee bepaal ik wanneer ik iets doe, wanneer ik voor een baas werk, dan bepaalt hij het, terwijl ik het beste kan beoordelen wanneer ik iets niet of wel kan. Vergeet niet dat ik ook PEM heb.
Er zijn toch echt wel werkgevers en managers die mensen met een beperking op zijn minst een kans geven. Juist het beantwoorden van niet zo dringende vragen lijkt me dasrom heel geschikt. "Alsjeblieft, hier heb je er weer een paar, zie maar of het lukt. Laat volgende week maar weten hoe het gaat."
U wilt zelfs niet eens overwegen dat er een mogelijkheid zou zijn.
Met hetgene wat er nu bekend is, nee dan overweeg ik dat niet.
Pacen, en een klein klein beetje van de paar dingen genieten waar ik van genieten.
U overweegt niet eens dat er een mogelijkheid kan zijn? Het spijt me, maar dat komt er volgens mij op neer dat u niet wil werken, op welke manier dan ook.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Na Jablan moet Onkruid eraan geloven in de huiskamer?
Gezellig zo'n huiskamer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Inderdaad ... Ik heb onderhand het gevoel, wanneer Onkruid71 een algemene opmerking maakt, het toch op hem persoonlijk wordt betrokken. Even het andere onderwerp en ik quote eerst de bijdragen, anders loopt het te veel door elkaar.
scharrelschipper schreef:
17 sep 2022 19:06
Gezellig weer!
Wat anders;las ergens dat de prijzen van kunstmest verdrievoudigd zouden zijn,iemand hier die kunstmest gebruikt?
Wij vervoeren dat en gaan volgende week weer een vrachtje ophalen in ons aller hoofdstad Mokum om dat in Frankrijk af te leveren.
Als die prijsstijging klopt is het moeilijk te verklaren dat wij stevig moeten onderhandelen om onze vrachtprijs wat op te krikken,wat gezien de hoge brandstof prijs wel nodig is.
We zijn dat wel gewend want de vervoerskosten zijn altijd de laatste kosten in het kosten plaatje van het totale productie proces.
Maar toch..
Graag commentaar.
scharrelschipper schreef:
17 sep 2022 20:20
kuklos schreef:
17 sep 2022 19:12
@scharrelschipper, wat wil je horen? Dat sommige producten wel heel veel duurder worden en andere niet; en dat je moeite moet doen om je kosten door te berekenen; beide zijn nou niet echt iets waar ik van opkijk of het snap of mee eens ben.
Mee eens,het is niet te volgen,maar ik vroeg of er hier mensen waren die met kunstmest werkten.
Krijg toch de indruk dat er misbruik gemaakt wordt van allerlei zaken om de prijzen op de drijven.
Brandstof kan ik nog tot op zekere hoogte begrijpen.
Maar dat een liter olijfolie in Nederland een keer zo duur is als in België dus niet.
En melk? komt dat ineens uit Oekraine ofzo?
Of een stuk hout?
Enz.
Maar ik klaag niet,verwonder me voornamelijk,en ga door met het dagelijks leven en werk.
Erthanax schreef:
17 sep 2022 20:27
scharrelschipper schreef:
17 sep 2022 19:06
(...) las ergens dat de prijzen van kunstmest verdrievoudigd zouden zijn,iemand hier die kunstmest gebruikt?
Wij vervoeren dat en gaan volgende week weer een vrachtje ophalen in ons aller hoofdstad Mokum om dat in Frankrijk af te leveren.
Als die prijsstijging klopt is het moeilijk te verklaren dat wij stevig moeten onderhandelen om onze vrachtprijs wat op te krikken,wat gezien de hoge brandstof prijs wel nodig is.
(...)
Graag commentaar.
Ik weet niet of die prijsstijging van kunstmest klopt, maar het zou goed kunnen. Aardgas wordt gebruikt als grondstof voor kunstmest (niet alleen als brandstof) en de prijs van aardgas is enorm gestegen.

Ook als de fabrikant nog aardgas geleverd krijgt op een oud, goedkoper contract, moet hij de huidige hoge gasprijs in zijn kostprijs en verkoopprijs meenemen. Anders kan hij na verkoop van een ton kunstmest (van goedkoop aardgas) nog maar duur aardgas inkopen voor bv een halve ton.

Dat u zelf ook stevig moet onderhandelen over de vervoersprijs is toch niet zo gek? U verwacht toch niet dat een fabrikant zo maar een willekeurige inkoopprijs accepteert?

Nog meer commentaar: Yara in Sluiskil is een van de grootste verbruikers van aardgas, 2 miljard kuub per jaar. Dat is ongeveer 5% van het totale aardgas verbruik in Nederland (40 miljard kuub in 2021). Ter vergelijking: alle huishoudens in Nederland verbruiken samen ongeveer 25%.
Het weinige kunstmest, dat wij gebruiken, is nog oude voorraad. Links en rechts wel meegekregen dat de prijzen tot 4 keer hoger zijn.

Transportkosten is het eigenlijke probleem. Het harde onderhandelen treft niet alleen jouw tak - binnenvaart - maar de hele transportsector (lucht, water, land). Ze zijn hoog en blijven vooralsnog hoog. Ik kan je alleen adviseren om duidelijke taal te spreken: dit is de actuele minimumprijs voor die lading / afstand (in overleg/afspraak met je collega's natuurlijk). Waarbij jij ook nog rekening moet houden met de lage waterstanden.

Als gewoon mens merk je het meest bij de wekelijkse boodschappenronde. Constant zijn schappen leeg, waar eigenlijk wat hoort te staan. Oorzaak: bevoorrading is minder frequent plus productieproblemen bij de fabrikanten. De huismerkboter van de discounters Lidl en Aldi is in Nederland al vervangen door een A-merk en dat is weer een direct gevolg van de Russische inval in de Ukraine.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ach het is elke keer hetzelfde, je really we am gewend. Je zegt iets dan ga je het uitleggen, dan gaan ze steeds persoonlijke vragen stellen, en dan zeggen ze weer dat ik het over mezelf heb. Eigen ervaringen. Dan is het weer dat ik me niet zo zielig moet opstellen, terwijl ik alleen maar denk, wow, Ik probeer je alleen maar iets uit te leggen over ME, PEM en long covid. Maar blijkbaar weten ze het allemaal al, want dat lezen ze, tja lezen en how het werkelijk zit zijn 2 verschillende dingen, dat merk je wel aan de reacties.
Maar je went went weer aan. 🤣😂🤣

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Grappig, iemand die alles persoonlijk maakt, vindt dat er te persoonlijk gereageerd wordt op een ander die helemaal alles persoonlijk maakt

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bezorgdeburger schreef:
17 sep 2022 20:42
Na Jablan moet Onkruid eraan geloven in de huiskamer?
Gezellig zo'n huiskamer.
Ik voel mij genoopt hier toch even op te reageren.

Wat mij betreft is er geen sprake van dat Onkruid71 "eraan moet geloven". In een ander topic (over zout en hoofdpijn) heb ik het voor hem/haar opgenomen, omdat ik vond dat hij/zij wel degelijk een punt had.

In dit geval heb ik uit oprechte betrokkenheid een suggestie gedaan -- niet voor het eerst overigens -- waar hij/zij naar mijn idee voordeel van zou kunnen hebben.

Onkruid71 had een sociaal wenselijk antwoord kunnen geven ("zou kunnen, ik ga daar eens naar kijken") maar kiest voor een eerlijk antwoord. Dat valt te prijzen, maar dat antwoord leidt mij helaas wel tot mijn eerdere gevolgtrekking.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Eens, Erthanax.

Onkruid71 heeft kennis, zou veel kunnen bereiken en iets optimistischere mindset maakt alles makkelijker, hoe erg het ook is.

Maar ... (jawel, daar is de 'maar') ... de houding kan een gevolg zijn van medicijngebruik.

Voorbeeld erbij: verslavende pijnstillers, die op een gegeven moment de persoon in kwestie elke kwaliteit van leven ontnemen.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Erthanax schreef:
17 sep 2022 21:30
Bezorgdeburger schreef:
17 sep 2022 20:42
Na Jablan moet Onkruid eraan geloven in de huiskamer?
Gezellig zo'n huiskamer.
Ik voel mij genoopt hier toch even op te reageren.

Wat mij betreft is er geen sprake van dat Onkruid71 "eraan moet geloven". In een ander topic (over zout en hoofdpijn) heb ik het voor hem/haar opgenomen, omdat ik vond dat hij/zij wel degelijk een punt had.

In dit geval heb ik uit oprechte betrokkenheid een suggestie gedaan -- niet voor het eerst overigens -- waar hij/zij naar mijn idee voordeel van zou kunnen hebben.

Onkruid71 had een sociaal wenselijk antwoord kunnen geven ("zou kunnen, ik ga daar eens naar kijken") maar kiest voor een eerlijk antwoord. Dat valt te prijzen, maar dat antwoord leidt mij helaas wel tot mijn eerdere gevolgtrekking.
Maar wat moet ik zeggen als het anders is, moet ik dan toch zeggen ik zal er naar kijken?

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Onkruid (en eigenlijk is het voor mezelf en veel anderen eigenlijk wel een nadenkertje): weet je waarom Queen Elisabeth zo geliefd was? Ze had het eigenlijk nooit over zichzelf, was enkel met anderen bezig. Feitelijk wist niemand iets van haar. En als je niks weet, en er niks wordt gezegd, valt er ook niks te reageren...

Vaak is het beter ergens niet op in te gaan...

scharrelschipper
Berichten: 1808
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Erthanax schreef:
17 sep 2022 20:27
scharrelschipper schreef:
17 sep 2022 19:06
(...) las ergens dat de prijzen van kunstmest verdrievoudigd zouden zijn,iemand hier die kunstmest gebruikt?
Wij vervoeren dat en gaan volgende week weer een vrachtje ophalen in ons aller hoofdstad Mokum om dat in Frankrijk af te leveren.
Als die prijsstijging klopt is het moeilijk te verklaren dat wij stevig moeten onderhandelen om onze vrachtprijs wat op te krikken,wat gezien de hoge brandstof prijs wel nodig is.
(...)
Graag commentaar.
Ik weet niet of die prijsstijging van kunstmest klopt, maar het zou goed kunnen. Aardgas wordt gebruikt als grondstof voor kunstmest (niet alleen als brandstof) en de prijs van aardgas is enorm gestegen.

Ook als de fabrikant nog aardgas geleverd krijgt op een oud, goedkoper contract, moet hij de huidige hoge gasprijs in zijn kostprijs en verkoopprijs meenemen. Anders kan hij na verkoop van een ton kunstmest (van goedkoop aardgas) nog maar duur aardgas inkopen voor bv een halve ton.

Dat u zelf ook stevig moet onderhandelen over de vervoersprijs is toch niet zo gek? U verwacht toch niet dat een fabrikant zo maar een willekeurige inkoopprijs accepteert?

Nog meer commentaar: Yara in Sluiskil is een van de grootste verbruikers van aardgas, 2 miljard kuub per jaar. Dat is ongeveer 5% van het totale aardgas verbruik in Nederland (40 miljard kuub in 2021). Ter vergelijking: alle huishoudens in Nederland verbruiken samen ongeveer 25%.
Dank voor de info.
Een deel van de kunstmest die wij in Amsterdam ophalen is grondstof,dus recht uit de mijn of hoe dat dan ook heet ,maar in ieder geval nog niet bewerkt dus heeft nog geen gas ofzo gekost.
Wel energie om het uit de mijn te halen natuurlijk.
Maar de prijs is verhoogt omdat er schaarste zou zijn o.a, door de oorlog.
Maar dat spul komt daar dacht ik niet vandaan,dus klopt dat niet.
Meel en dus brood is ook duurder geworden,Frankrijk is van oudsher de graanleverancier ook voor ons,en er gaan nu duizenden tonnen overzee via Duinkerken o.a.weg naar??
Tegelijkertijd worden er binnenvaart schepen gecharterd en gekocht om uit het grensgebied met Oekraiene graan op te halen voor onze contreien.
Iemand die het nog snapt?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Simpel, vraag en aanbod.

scharrelschipper
Berichten: 1808
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
17 sep 2022 22:04
Simpel, vraag en aanbod.
Ja,dat weet ik,maar het blijft een aparte handel.
Graan wordt dikwijls al gekocht als het spul de grond nog niet uit is,en als het geleverd wordt is dat toch tegen de dagprijs waarover dan nog onderhandelingen plaatsvinden al naar gelang de kwaliteit.
Nu is dat voor gerst 287 euro en voor tarwe 310.
In mei was dat resp.380 en 400.
De aanvoer uit het oosten heeft even stil gelegen maar verloopt nu blijkbaar weer normaal wat betreft hoeveelheid,en vanuit Frankrijk is het net als andere jaren tot nu toe.

Plaats reactie