LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
*~Martine~*
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 nov 2012 18:18

Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door *~Martine~* »

Sinds febr 2017 huur ik een 2 kamer appartement wat onderdeel is van een wooncomplex. Deze wordt verhuurd via een woningcorporatie.
Ik reageerde op de woning via een overkoepelende site waar alle info behoort te staan van de woning incl bijkomende kosten.
De woning werd aan mij verhuurd en pas bij het lezen van het huurcontract zag ik dat ik hierbij verplicht was een overeenkomst aan te gaan met hun eigen organisatie die dus de warmte/koeling installatie beheert. Het zou gaan om vloerverwarming, warm tapwater en koeling van het huis.
Het maandbedrag zou 70,- zijn. Dit naast het maandbedrag van mijn eigen leverancier die een voorschot van 73,- per maand vraagt.
Nog een bijkomend feitje: de installatie in huis was zo afgesteld dat je hem vanaf 19 graden 3 graden warmer en 3 graden kouder kon doen. Dit betekend dus dat hij altijd minimaal op 15 graden staat.

In overleg met de huurvereniging en eigen leverancier zou ik gewoon de volle mep betalen en zou dit alles met de eindafrekening recht worden getrokken. Nu is het zo dat ik weinig thuis ben, het huis goed geisoleerd en ik weinig gebruik maakte van de installatie. Ik hoorde altijd middenin de nacht de installatie op volle toeren draaien door het huis, dat ding was altijd aan het werk. Op de kranen stond met grote letters dat ik die niet mocht dichtdraaien. Dit heb ik toen wel gedaan en de woningcorporatie ingelicht. Zij waren daar niet blij mee maar ze gingen akkoord en mijn maandbedrag werd verlaagd naar 9,99- om mij in beeld te houden. Prima.\


Nu wachtte ik op de eindafrekening van hun, tja die kwam maar niet en kwam maar niet. Inmiddels van mijn eigen leverancier netjes geld terug gekregen. Na gebeld te hebben deed deze meneer heel verbaasd want ik had allang de eindafrekening ontvangen. Niets van waar.
Hij zou het doormailen, je raad het al: eindafrekening is 0,-
Opeens stond daar een man in 3delig pak voor de deur die namens de woningcorporatie mij een brief kwam brengen, hierin stond dat (omdat ik de kranen had dichtgedraaid) zij ervan uit waren gegaan dat ik de installatie had omgebouwd. Ik was verplicht hun medewerkers binnen te laten om de boel te controleren en evt terug in orde zou brengen. Die mensen zijn geweest en constateerde dat er niks aan de hand was. 1 van hun liet vallen dat de woning corporatie van de installatie gaat afzien maar ik mocht dat niet aan de buren vertellen.....

Ik heb in totaal over 2017 net iets meer dan 2 GJ verbruikt en bijna 400,- overgemaakt.
Naar mijn idee behoor ik toch geld terug te krijgen.

Iemand weet hoe dit zit?
Laatst gewijzigd door *~Martine~* op 18 jun 2018 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U betaalt niet alleen voor het verbruik, maar ook vaste lasten. U zult toch wel een gespecificeerde nota hebben ontvangen? Zo nee, vraag daar om.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door mahadma »

Ooit in een centraal gestookte verwarmingsflat gewoond. Zelfs al ben je nooit thuis/gebruik je nooit verwarming, je betaald altijd de vast kosten gedeeld door het aantal woningen. Daar ontkom je niet aan. Ook bleek dat in een kamertje waar de kraan altijd dicht stond toch verbruik registreerde, in de keuken sloeg de meter ook aan bij het koken terwijl de kraan daar ook dicht stond, Zelfs in de zomer. Wonen in dit soort woningen heeft plus en min punten, daar ontkom je niet aan.

stofzuigertje

Re: Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vermoedelijk maar weet het niet zeker is op 15 graden zetten duur koelen!

Dan gebruik je juist meer en de werkelijke kamertemperatuur instellen zodat zowel verwarmen als koelen niet nodig is zou zuinigste zijn!
De instructie ontbreek vaak in dit soort woningen en ik zou dit graag wettelijk verplicht zien.
Net als de ventilatie systemen met warmte terugwin units die alleen goed werken als je ze niet uit zet (schimmel of muf) en vooral geen raam open zet waardoor het systeem ontregeld word.
Zonder goede instructie verliezen vele goed gemaakte systemen door gebruikers fouten meer energie dan ze ooit kunnen besparen.
Hierdoor zijn op papier zeer zuinige woningen vaak extra duur in gebruik.

Vraag eens een goede instructie hoe je dit moet gebruiken want daar gaat het vaak mis.
Helaas weigerde de overheid dat bij elke nieuwe woning en afwijkend en voor vele onbekend systeem een boekje voor elke bewoner met instructie en veel gemaakte fouten te geven.....
Dat zou veel energie besparen tegen slechts lage drukkosten.
Kopers moeten dat dan doorgeven aan volgende koper, huurder moeten het van verhuurder krijgen!

Dat geen info geven is vermoedelijk het grootste probleem.

*~Martine~*
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 nov 2012 18:18

Re: Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door *~Martine~* »

Bedankt voor jullie reacties, het is mij enorm onduidelijk maar dit helpt. In ons complex wonen ook enkele senioren die braaf maandelijks 70 euro betalen en bij de eindafrekening nog een fors bedrag moeten bij betalen. Mijns inziens is 70 euro al meer dan genoeg voor deze kleine appartementen,

uiteraard werd bij het tekenen van het contract vermeld dat dit een zeer duurzame manier van energieverbruik is en dat ik zelf de beloning zou ontvangen bij de eindafrekening als ik zuinig in verbruik zou zijn.
Ik ben weinig thuis, en verbruik dus al ruim een jaar niets op hun gebied. Dan zouden dit idd de vaste kosten zijn.
Nu sinds 2018 hebben zij dit overgedragen naar een andere leverancier, ik heb geweigerd mee te gaan omdat ik niet een nieuw contract wens aan te gaan.
Nu zit wel die installatie in mijn woning en ben ik bang dat ik volgend jaar misschien de vaste prijs hiervoor dien te betalen. kan ik hier iets mee?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe denkt u dan te verwarmen en warm water te kunnen gebruiken als u niet “meegaat” naar die andere leverancier?

De vaste kosten zult u, ook al gebruikt u helemaal niets, toch echt moeten betalen.

*~Martine~*
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 nov 2012 18:18

Re: Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door *~Martine~* »

Ik heb ook een CV ketel die gewoon warm water afgeeft. Dat is het rare. De kranen naar de zogenaamde duurzame installatie zijn al een jaar dicht dus ik hoef niet mee naar een andere leverancier omdat ik er al een jaar geen gebruik van maak en ik heb gewoon via de CV warm water, dit gaat via NUON. Alleen heb ik nu geen mogelijkheid tot vloerverwarming. Maar die gebruik ik ook niet. Ik verbruik dus als een jaar 0 maar krijg niets terug bij de eindafrekening. Dat vind ik dus zo raar.
Ik heb ook de NUON gebeld en die hebben even gekeken naar het verbruik van de vorige bewoner via de CV en die was normaal. Dus hoe kan dat?
Hoe kan je verbruik via NUON normaal zijn als je warmte en tapwater via een ander krijgt aangeleverd? Dat moet dan toch ook aanzienlijk lager zijn. NUON vond dit ook merkwaardig.

*~Martine~*
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 nov 2012 18:18

Re: Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door *~Martine~* »

En ja de kosten zijn allang betaald, dat is ook het probleem niet. Maar ik had toch echt wel verwacht vanwege het verbruik van 2 GJ op jaarbasis dat ik geld terug zou krijgen aangezien zij een schatting maken van een 1 persoonshuishouden waar ik mijlenver onder zit.

En had de organisatie mij niet officieel moeten informeren over deze vaste kosten?
Ik heb trouwens nooit een officiele berekening gezien van 2017, wel om gevraagd.
Laatst met mijn buurman gesproken, deze heeft al contact gehad met de nieuwe leverancier die waarschijnlijk dit hele systeem gaan verwijderen.

Ondertussen behandeld de woningcorporatie mij als een halve zool, als ik bel om duidelijkheid wordt ik 3x doorverbonden en ik heb nog nooit een duidelijke uitleg, berekening oid gehad.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door kweenie »

Het ironische is dat bij veel energiezuinige huizen/systemen de vaste lasten een relatief groot deel van de kosten uitmaken en het hoger of lager individueel energieverbruik relatief weinig impact heeft. Ik kan mij voorstellen dat je (mogelijk) zuinige gedrag in een energiezuinige weinig daardoor weinig invloed heeft op je maandlasten. Het is daarbij ook de vraag of je wel zomaar mag verdergaan zonder een contract af te sluiten. Mogelijk staan daarover regels in het huurcontract of in de regendouche van het complex.

Overigens is 70 euro per maand voor warmte en koeling zeker geen exorbitant bedrag.

stofzuigertje

Re: Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast Energie kosten moet je ook voor vloerverwarming aanleg en onderhoud systeem betalen.

Een pomp met vloerverwarming aanleggen is flinke klus en die over aantal jaren afschrijven geeft bij 0 verbruik ook al redelijk hoog maandbedrag en ook nog CVketel gebruik + onderhoud erbij dus dubbele kosten.

Ik zou een van de twee weg doen, en niet dubbel op laten.
Daarom mijn vraag;

Laat de Woningbouw hier even antwoorden, stuur ze een link naar dit Topic, en ze kunnen hun kant van het verhaal hier plaatsen.
Verder kun je medebewoners vragen die ook niet tevreden zijn want als groep sta je sterker dan alleen.

*~Martine~*
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 nov 2012 18:18

Re: Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door *~Martine~* »

Bedankt allemaal voor de hulp en uitleg.
Ik ben nu wel weg bij de eigen leverancier en installatie van de woning corporatie. Ik was inderdaad niet van plan voor deze installatie 70,- en CV 73,- per maand te betalen. Ik begrijp dat 70,- niet hoog is. Alleen ik heb er niks van verbruikt:) Daarom kan ik nog steeds niet vatten dat de eindafrekening niks bedraagt. ook op mijn vraag of zij mij een berekening kunnen sturen krijg ik geen antwoord.

Als zij met een kloppende berekening komen heb ik niets te klagen maar ze doen zo moeilijk en vaag...

stofzuigertje

Re: Eindafrekening warmte/koeling wooncomplex

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je betaalde blijkbaar niet voor gebruik maar voor het kunnen gebruiken!

Dat is bij telefoon hetzelfde, je betaalde voor de lijn en ook als je nooit belde.....

Gesloten