ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mvdlinden1983
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2020 23:01

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door mvdlinden1983 »

Hallo, hier hetzelfde probleem. Ik woon momenteel al 10 jaar in hetzelfde apartment, en op het eerste jaar na heb ik altijd jaarlijks geld terug gehad van mijn voorschot stookkosten. Dit jaar echter kreeg ik ineens een rekening van 134 euro. Op zich geen giga bedrag, ware het niet dat ik, zoals gezegd, altijd een deel voorschot terug heb gekregen. Ik heb ze een e-mail gestuurd met de vraag of dit wel klopt.

Het antwoord dat ik kreeg was dit:

Bijgevoegd vindt u een overzicht van uw meterstanden voor de stookseizoenen 2018/19 en 2019/20.

De stijging van de kosten heeft voornamelijk te maken met het hogere verbruik in de woonkamer. Wij kunnen dit verbruik niet verklaren; wij kunnen slechts constateren dat het heeft plaatsgevonden. Onze meters tellen op basis van de temperatuur van de radiatorplaat.

Het "hogere gebruik" was absoluut belachelijk. Ik heb in mijn woning 3 kachels; keuken, slaapkamer, woonkamer. De kachel in de keuken is nooit in gebruik geweest en staat steevast op 0 (ook bij het overzicht). Het overzicht van de slaapkamer is ook nagenoeg hetzelfde tussen 2018 en 2019. Het probleem zit hem in de woonkamer. Volgens hun factuur zou ik in Oktober en November 2019 2,5x zoveel verbruikt hebben als heel 2018 bij elkaar. Alles bij elkaar genomen heb ik volgens hun overzicht in de maanden oktober t/m maart ruim 8x zoveel verbruikt hebben!

Ik heb ze dus nog een email teruggestuurd met het verzoek om de meter na te laten kijken inclusief mijn verbazing dat ik zoveel verbruikt zou hebben in zo'n korte tijd. het antwoord dat ik hierop kreeg was als volgt
Geachte [Naam verwijderd],

In antwoord op uw reactie kunnen wij u het onderstaande meedelen.

De aanwezige meetapparatuur registreert altijd volgens het zelfde principe de afgenomen warmte. Het is niet heel erg waarschijnlijk dat alle meters in uw woning van het ene op het andere jaar een ander meetprincipe volgen. De telling van de meters volgt een vast patroon waarbij geldt dat de meter telt wanneer de radiator warmte afgeeft aan de ruimte waarin deze is opgesteld. Daarbij geldt dat hoe groter het temperatuurverschil tussen radiator en ruimte is, hoe sneller de telling verloopt. Tevens speelt de temperatuur van het cv water een belangrijke rol alsmede het functioneren van de radiatoren en radiatorkranen.

Momenteel staan de meters per 3 november respectievelijk op 293 en 149

Wij hebben geen twijfel aan het opgenomen en doorbelaste verbruik.
De meter van 149 (slaapkamer) komt overeen met de voorgaande twee jaren. Maar de andere (woonkamer) staat nu dus alweer VEEL hoger dan vorig jaar. Ik geloof absoluut geen bal van hun meetapparatuur of deze verklaring, en het feit dat het verzoek op nakijken zo simpel weggewoven wordt staat me ook helemaal niet aan.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 nov 2020 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

Delete 1956
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2020 21:50

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Delete 1956 »

Lotgenoten,

Ook ik sluit me aan bij deze lange lijst van slachtoffers van ISTA, ruim anderhalf jaar moeten wachten op de eindafrekening nadat ik het appartementje waar ik tot april 2019 woonde heb verlaten.
Lang verhaal kort, ik moet na enkele jaren geld terug te hebben ontvangen omdat ik zuinig stook en een behoorlijk bedrag aan voorschotten betaalde, nu over de laatste drie maanden bij betalen.
Ik weet dat het niet kan kloppen maar ik neem mijn verlies omdat ik er de stress niet bij kan hebben.
Gelukkig woon ik inmiddels in een huis met mijn eigen CV ketel en een prima energieleverancier.
Onbegrijpelijk dat deze fraudeurs nog steeds hun gang kunnen gaan.....

Sam790000000
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2021 21:58

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Sam790000000 »

Hoge rekening zonder gebruik van diensten

Pand verlaten 31-12-2020 diensten waren in 2020 van eteck overgestapt naar ista zonder kennis hiervan

Contract huur loopt tot 28-02-2021

Gelijk incassodreiging per mail nooit een rekening gehad

Na beëindiging contract. Wachten tot 2022 voor eindafrekening. Superslecht bedrijf

Overheid zou ista moeten stoppen wegens fraude oplichting

Devaa
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2021 08:54

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Devaa »

Krijg warmte via de woningbouw van Ista. woon hier nu een jaar in een ruim appartement. Kreeg een naheffing van bijna 1000 euro voor 6 maanden waarvan 3 maanden hete zomer en verwarmingen NIET aan. Metstand gevraagd en bleek half september te gaan stoken. Dus zit nu met 75 voorschot en 300 per maand naheffing. Voorschot naar 290 per maand terwijl ik amper stook. Als ik dus ga stoken ga ik naar 600 per maand wat meer is dan de huur. Onderneemt iemand hier actie, want zie veeeeel eleende voorbij komen.

Cindypeter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:29

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Cindypeter »

Laten wij er ook maar een schepje bovenop doen.
5 jaar kan hebben wij geld terug gekregen. Dit kwam mede omdat wij zelf het maandelijks bedrag iets verhoogd hadden zodat we niet voor een verrassing komen te staan bij de eindafrekening
En zo kwam het dat we ieder jaar 200-300 euro terugkregen.
Tot vorig jaar. Inmiddels heeft Heimstaden het overgenomen van van t Hof Rijnland.
Na 15 maanden kwam de eindafrekening: bijna 700!! bij betalen.
Veel over en weer gemaild, telefoontjes, cijfertjes die volgens hun kloppen en vervolgens door verwezen naar onze "vrienden" van Ista.
Die stuurden een mannetje om het te controleren. Idd de meters werken. Dus weinig tegen te doen. Hoewel hij ook zei dat het wel bijzonder was zo groot verschil.
Nou zit er echt wel een keer een mindere periode tussen of dat je paar dagen langer je verwarming aan hebt, maar dit is heel bijzonder.
We wonen trouwens op de 8e etage en de mensen boven ons kregen ook een flinke rekening terwijl ze links en rechts aast ons geld terug kregen.
Ze konden wel vertellen (eind december) dat we voor dat jaar aan de goede kant zaten. Minder verbruik, eigenlijk net zoals de jaren ervoor. waar de piek vandaan kwam was niet uit te leggen.
Net als de buren boven ons hebben we gezegd dat we het verder uitgezocht willen hebben en we niet eerder betalen.
Sinds februari niets meer vernomen of een herinnering.
Maar daar kwam juli 2021, de jaar afrekening van 2020.
Nou wat heeft die mevrouw gelijk gehad. Het was idd heel anders. We moeten nl nu geen 700 ,maar 1300!!!!!! bij betalen.
Nogmaals we wonen in een flat. in 2 slaapkamers staat de verwarming nauwelijks aan ( dat klopt ook op de meters) we hebben een 1 woonkamer (voorheen 2) en nog een keuken.
Ik heb net gekeken en de meters staan al bijna even hoog als bij de eindberekening van 2020. We zitten pas in juli!!
Het zijn een stelletje boeven en hopelijk gaat RADAR of wie dan ook er echt eens iets aan doen.

Flufferd
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2022 14:19

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Flufferd »

dag mensen ik kreeg het zelfde probleem het moment dat ik bij woonbron ging huren.
sinds 2019 active bezig met uitleg vragen etc en zeuren om de eindafrekening die niet binnen komt.
4 jaar lang van kastje naar muur gestuurd.
uiteindelijk wat meer hulp gekregen en gaat het nu via de huurcommisie ( als ik na 2 weken nog niks krijg of hoor van woonbron gaan zij aankloppen)
afrekening van 3 jaar miss ik gewoon nog steeds.
ook heb ik er hulp bij, mochten ze lak hebben aan de huurcommisie, dan gaat het via een advocaat en dan mogen ze elk rooie centje terugbetalen met zelfs de vast recht kosten. want ze hebben gewoon geld van me gestolen.
ik ga ervanuit dat ik een flink bedrag terug, maar ik leez ook dat de meter standen die worden afgerekend niet kloppen hier ga ik goed opletten.
want alles staat bij mij op 0 gebruik vanaf 2018-2019 2021-2022 nog steeds alles 0 gebruik
heb zelfs 1 radiator lost gekoppeld.
all geven ze de afrekening niet ik kan de afreken periodes wel bij ista online op de site zien kwa actief gebruik
en dat is dus niks ook word de stook kosten gescheiden van de service kosten als een aparte eindafrekening.
maar tot zo ver hebben ze t geld voor wat mij betreft in hun eigen zakken gestopt omdat ik ze dus veel heb bespaard door nooit een verwarming aan te zetten.
woonbron delft zijn gewoon oplichters in functie.

Jessiehogeveen
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:43

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Jessiehogeveen »

Hallo,

Is er nog iemand met Ista klachten of tips waar ik terecht kan?

Heb 2020 en 2021 bij Nederwoon gewoond en krijg de afrekening elke juni. Die was vorig jaar al gigantisch en waar we echt twijfelden, de afrekening over 2021 is 1700!!!
We woonden op 50 m2, helemaal gerenoveerd en dubbel glas, hoe dan?!

Er staan allemaal Service en overige kosten op, wát is dat allemaal?! Dit komt vanuit dat ellendige nederwoon gok ik?

Bij water staat bijna 400?euro, hoe dan? Het kleine badje of aquarium wat we soms vulde?

Ik geloof er niks van, ik weet dat ik weer kan gaan bellen maar eigenlijk wil ik het gewoon niet betalen en hulp krijgen. Waar kan ik terecht?

Verhoef1954
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2022 17:55

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Verhoef1954 »

Bij Ista is het woord " klantvriendelijkheid" een scheldwoord. Het is werkelijk een aso bedrijf. Helaas hebben ze een monopoliepositie.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Het is de verhuurder die besluit Ista in te huren om de stookkosten over de verbruikers te verdelen. Het is de verhuurder die nergens last van heeft, hoe zou er iets moeten gaan veranderen?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heeft u uw meterstanden doorgeven? Anders wordt uw verbruik geschat en dan betaalt u te veel.

Als het goed is staat op de rekening uw (geschatte) verbruik.

Neem contact op met www.eigenhuis.nl/juridisch-advies, www.juridischloket.nl of met uw rechtsbijstandverzekering indien u denkt dat de rekening niet klopt.

Jurgita
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 11:44

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Jurgita »

Meetsysteem van Ista is puur oplichterij! En je kunt er niets tegen doen. Echt belachelijk wat zij doen. Optel som:
Ik woon in een appartement van 80m2.,
5 dagen per week werk, weekenden ook vaak weg. Radiator staat zo ongeveer 4 maanden per jaar aan ( centraal geregeld )
Ik draai ze open alleen in de woonkamer en keuken zo nu en dan; niet eens op 5, maar Max stand 3.
Afrekening : 1300€ per jaar!
Dan heb ik niet eens dus mijn elektra en gas waar ik op kook bijgerekend. Appartement van 80m2 hè! En ik zit hier echt niet alsof ik in de sauna ben. Want ben veels te bang dat ik dan op 3000€ per jaar uitkom.
Hoe dan!? Die eenheden op de meters van ista tikken heb ik jou daar! En ook als de zon in je raam schijn!!! Dat tellen ze ook vrolijk mee. En zeggen van niet. Maar het is echt zo. Want wat is de verklaring anders voor een grote verschil tussen de kamer die heel vaak zon in de ramen heeft en die andere die nooit zo’n ziet!? Daar gaat Ista niet op in. Geen verklaring dus.

MartinGr
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jan 2010 18:37

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door MartinGr »

Ymere verschuilt zich achter ISTA en omgekeerd. Het energiecontract opzeggen bij ISTA, meters en radiatoren laten verwijderen of afkoppelen in de meterkast.
Ja, Ymere zal zeggen dat dit niet kan, maar juridisch sta je wel in je recht.
Gewoon mopperen helpt niet, contract opzeggen met warmteleferancier wel.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De huurder heeft geen contract met Ista.

itsflotime
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2022 16:10

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door itsflotime »

Ik heb via mijn huur appartement ook de maken met Ista. Ik heb een woning van ongeveer hetzelfde oppervlak en heb twee ramen in de woonkamer van 3 meter ieder. Hier schijnt de zon (als de zon al schijnt) de hele dag op en dan is het hier snikheet binnen. Is het echt zo dat de tellers optellen wanneer de ruimte wordt verwarmd door de zon? Dit is mij namelijk niet eerder opgevallen.

Ook heb ik moeite met het daadwerkelijk begrijpen van wat je nou daadwerkelijk verbruikt met die eenheden. Ik vind het zo ontzettend vaag. Ik heb nu na twee jaar eindelijk een account op Ista kunnen regelen, maar nog steeds snap ik er weinig van.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nee, als de ruimte opwarmt door de zon dan tellen de meters niets. Althans, dat is mijn ervaring met digitale ISTA meters van 10-15 jaar terug.

Ik had toen een appartement waarvan bijna de hele achtergevel (woonkamer) glas was, gericht op het zuiden. Op zonnige dagen in de winter hoefde de verwarming daar niet aan en dan liep de meter ook niet op. Een deel van de periode dat ik daar woonde zat ik heel krap bij kas en controleerde bijna dagelijks die metertjes, om geen nare financiële verrassingen achteraf te krijgen.

Mijn verbruik lag de helft lager dan het gemiddelde voor alle (identieke) woningen in het complex. Ik moet daarbij wel zeggen dat het complex in L vorm gebouwd is en daardoor ongeveer de helft van de woningen de woonkamer op het oosten heeft. Met dus veel minder 'voordeel' van de zon en ook hogere stookkosten.
Mijn appartement had wel als 'nadeel' dat het op de onderste woonlaag (koude vloer) op de hoek(koude zijmuur) lag.

ton mechielsen
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2017 20:22

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door ton mechielsen »

november 2022. woonkamer verwarming jaren niet gebruikt, nu november 2022 2 uurtjes aangehad. tot mijn grote verbazing zie ik later in ista portal een gebruik van 189 tellen, ik een mail gestuurd dat dit absoluut niet goed is. antwoord:: u heeft over ( datums heb ik echt ff niet bij de hand) 11 dagen 199 tellenop de teller. en hier word error aangegeven, dat betekent dat de meter los is geweest. ik weer mail dat verwarming maar 2 uur heeft aangestaan. en dat meter nog normaal vast zit. antwoord: ukunt nu in portal zien dat er 189 tellen worden aangegeven( he he, dat screenshot had ik ze dus zelf gestuurd)en mijn cillega zal wel een type fout hebben gemaakt.makkelijk antwoord, ik dus weer mail terug gestuurd of er dan geen fout is gemaakt met de meter tellen, of is dat ook verkeerd getypt?? hierop helaas alleen antwoord dat ik monteur kan regelen via wooncooperatie,drie maal raden, juist monteur is van ista, onafhankelijk kan er niets geregeld worden. ik vind het diefstal, heb ook ista en woning cooperatie mail gestuurd dat ik niet accorrd ga met die 189 tellen. mocht het toch in july/augustus op de eindafrekening staan, ga ik dus aangifte doen van diefstal omdat er op mijn niet accoord geen reactie komt.

lyse
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2023 12:36

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door lyse »

Beste Ista gebruikers

ik ben 2 1/2 maand bezig met een onderzoek waar fraude is gedaan in afrekeningen van een grote vastgoed bedrijf
daar zitten ook in samenspand fraude van ista in verband met de administratie kantoor van de vastgoedbedrijf.
Om ISTA is betrouwbaar is een ? maar in deze afrekeningen kan ik zien daar zitten iemand bij ISTA intern te samenwerken
met de vastgoedkantoor en afrekeningen zijn daar verkapte huurverhooging en gederfte service kosten. Daar zijn kosten wat de
vastgoed bedrijf is toegestaan in rekening te brengen, maar daar kloppen niet altijd de btw en op administratiekosten mag dat max 5% zijn
op deze afrekeningen waar ik zitten mee is die post verkeerd geplaats op de afrekeningen waar die 2-3 kker over de kop gaan. De m2 van de hele blok kloppen (kadaster, document huurders niet kan aanvragen waarom het makkelijk is voor verhuurders te frauderen) en bij huurders wordern da te veel m2 berekend zoals je huur 120 m2 daar staan 131 m2 is daar dus ook een probleem.

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door rwolters »

Ga er mee naar een jurist en laat die je adviseren hoe verder. Als er fraude in het spel is kan je daar wat mee. Maar dan moeten er wel bewijzen zijn.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

lyse schreef:
18 feb 2023 12:46
Beste Ista gebruikers

ik ben 2 1/2 maand bezig met een onderzoek waar fraude is
Ik wil zeker niet onbeleefd zijn, maar als je manier van schrijven kenmerkend is voor je onderzoek, hecht ik er weinig tot geen waarde aan. Zo'n enorme hoeveelheid fouten in zo'n kort berichtje is toch net wat teveel om het normaal te kunnen lezen........

klingeler
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2023 13:01

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door klingeler »

Het heeft niets met fraude te maken, het is dommigheid. De meting zal wel goed gaan, maar als je een convector radiator hebt gaat het fout.
De berekening van de aantal watt is afhankelijk van het stookregime.
Mijn gloednieuwe Jaga Tempo Twin is berekend op 7300 Watt terwijl de fabrikant 4500 Watt rekent. Dat heeft te maken met dat de Ista standaard met 90/70/20 rekent.
Dus de omrekenfactor is in mijn geval 7300/2000 = 3.65 dus voor elke eenheid warmte wordt 3,65 eenheden afrekent. Daarmee wordt de radiator onbetaalbaar (3400 teveel betaald over mijn eerste 7,5 maand), wat vergeten wordt door de Ista is dat bijvoorbeeld deze Jaga uitgerust is met de Low H2O techniek waardoor hij 90% minder water gebruikt (volgens de fabrikant, hier moet ik nog wel een slag om de arm houden).
Dus als de aantal eenheden x 3,65/10 zou zijn kom ik in mijn berekening nog te hoog uit, maar is het totaalbedrag al een enorm stuk dichter bij het gemiddeld gebruik van ons appartementencomplex. Wat mij zo vreselijk irriteert, is de ontoegankelijkheid van de gegeven informatie, na 10 maanden heb ik alles boven water.
Bij 4500/2000/10 = 0.225 kom ik net iets onder het gemiddelde, wat logisch is want het is gewoon een zuinige kachel (radiator). Komend weekend ga ik dit nog een keer proberen aan te kaarten bij de Ista, maar gezien de enorme tijdslijn van deze berichtenstroom geeft het me geen goed gevoel.
Natuurlijk schermt de Ista dat ze onafhankelijk zijn, maar niet erg ter zake kundig. Het doel zou moeten zijn een beste schatting te maken van je stookkosten, maar als die bij 75 appartementen op 12,6% van de totale variabele kosten komt gaat er toch iets fout. Laten we hopen op betere tijden.

Plaats reactie