LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BTW verhoging en de gevolgen.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
freedome1907
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2018 20:21

BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door freedome1907 »

De kloof tussen gepensioneerden en werkenden wordt alleen maar groter. Het inkomen van gepensioneerden stijgt niet en daalt in veel gevallen zelfs, en nu de economie groeit en de prijzen stijgen, vermindert hun koopkracht nog verder. Gepensioneerden profiteren namelijk niet van de belastingmaatregelen die genomen zijn om werkenden te ontlasten. En op die manier hebben gepensioneerden geen profijt van de economische voorspoed én hebben zij wél last van de verhoging van het lage BTW-tarief.

https://www.ad.nl/economie/huishouden-3 ... ~a1eee6fe/

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door sjohie »

freedome1907 schreef:De kloof tussen gepensioneerden en werkenden wordt alleen maar groter. Het inkomen van gepensioneerden stijgt niet en daalt in veel gevallen zelfs, en nu de economie groeit en de prijzen stijgen, vermindert hun koopkracht nog verder. Gepensioneerden profiteren namelijk niet van de belastingmaatregelen die genomen zijn om werkenden te ontlasten. En op die manier hebben gepensioneerden geen profijt van de economische voorspoed én hebben zij wél last van de verhoging van het lage BTW-tarief.

https://www.ad.nl/economie/huishouden-3 ... ~a1eee6fe/
Gepensioneerden hebben ook veruit het meeste geprofiteerd van de boom op de huizenmarkt tot aan de crisis, de meeste pensionados die ik ken konden bij verkoop van hun huizen voor de gulden een euroteken zetten, en dat deden ze gretig. Sorry, maar je boehoe huilie huilie verhaal deel ik niet helemaal.

Verder biedt de aantrekkende arbeidsmarkt ook echt we kansen voor 65+ers die nog wat willen, én de grootste verhoging vind plaats op het lage tarief, waar ook veel luxe-producten als theaterkaartjes etc onder vallen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door renewouters »

sjohie schreef:
freedome1907 schreef:De kloof tussen gepensioneerden en werkenden wordt alleen maar groter. Het inkomen van gepensioneerden stijgt niet en daalt in veel gevallen zelfs, en nu de economie groeit en de prijzen stijgen, vermindert hun koopkracht nog verder. Gepensioneerden profiteren namelijk niet van de belastingmaatregelen die genomen zijn om werkenden te ontlasten. En op die manier hebben gepensioneerden geen profijt van de economische voorspoed én hebben zij wél last van de verhoging van het lage BTW-tarief.

https://www.ad.nl/economie/huishouden-3 ... ~a1eee6fe/
Gepensioneerden hebben ook veruit het meeste geprofiteerd van de boom op de huizenmarkt tot aan de crisis, de meeste pensionados die ik ken konden bij verkoop van hun huizen voor de gulden een euroteken zetten, en dat deden ze gretig. Sorry, maar je boehoe huilie huilie verhaal deel ik niet helemaal.

Verder biedt de aantrekkende arbeidsmarkt ook echt we kansen voor 65+ers die nog wat willen, én de grootste verhoging vind plaats op het lage tarief, waar ook veel luxe-producten als theaterkaartjes etc onder vallen.
Plus dat de huidige pensionado's nog een goede pensioenregeling hebben. En lekker vroeg konden stoppen met werken.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door ErnieG »

freedome1907 schreef: En op die manier hebben gepensioneerden geen profijt van de economische voorspoed
Wat is volgens jou de bijdrage van de gepensioneerden aan die voorspoed van de economie?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door Mark1992 »

sjohie schreef:
freedome1907 schreef:De kloof tussen gepensioneerden en werkenden wordt alleen maar groter. Het inkomen van gepensioneerden stijgt niet en daalt in veel gevallen zelfs, en nu de economie groeit en de prijzen stijgen, vermindert hun koopkracht nog verder. Gepensioneerden profiteren namelijk niet van de belastingmaatregelen die genomen zijn om werkenden te ontlasten. En op die manier hebben gepensioneerden geen profijt van de economische voorspoed én hebben zij wél last van de verhoging van het lage BTW-tarief.

https://www.ad.nl/economie/huishouden-3 ... ~a1eee6fe/
Gepensioneerden hebben ook veruit het meeste geprofiteerd van de boom op de huizenmarkt tot aan de crisis, de meeste pensionados die ik ken konden bij verkoop van hun huizen voor de gulden een euroteken zetten, en dat deden ze gretig. Sorry, maar je boehoe huilie huilie verhaal deel ik niet helemaal.

Verder biedt de aantrekkende arbeidsmarkt ook echt we kansen voor 65+ers die nog wat willen, én de grootste verhoging vind plaats op het lage tarief, waar ook veel luxe-producten als theaterkaartjes etc onder vallen.
Juist, iedere pensionado over één kam halen? Want iedere pensionado heeft een eigen huis? Dus omdat een bepaalde groep pensionado's ''gretig'' gebruik konden maken van de verandering van het gulden tijdperk naar het euro tijdperk staat gelijk aan ''boehoe huilie huilie'' voor de iedereen. Goed bezig. Ik geloof best dat er een grote groep minder te besteden heeft als zij buiten de verandering in de inkomstenbelasting vallen maar wel de verhoging dienen te betalen, wat zeiden ze ook alweer? Zo'n €300,00 per jaar ofzo? Ook het eten wordt duurder, niet alleen luxeproducten. Ook de kapper etc. Ik vindt deze reactie een beetje raar, zal wel aan mij liggen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door renewouters »

ErnieG schreef:
freedome1907 schreef: En op die manier hebben gepensioneerden geen profijt van de economische voorspoed
Wat is volgens jou de bijdrage van de gepensioneerden aan die voorspoed van de economie?
Er zal zo wel een antwoord komen dat de gepensioneerden Nederland hebben opgebouwd na de oorlog. Maar dat betreft alleen het handjevol ouderen van 90 jaar en ouder.... De bulk van de gepensioneerden heeft volop kunnen profiteren van de naoorlogse welvaart.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door renewouters »

Mark1992 schreef: Juist, iedere pensionado over één kam halen? Want iedere pensionado heeft een eigen huis? Dus omdat een bepaalde groep pensionado's ''gretig'' gebruik konden maken van de verandering van het gulden tijdperk naar het euro tijdperk staat gelijk aan ''boehoe huilie huilie'' voor de iedereen. Goed bezig. Ik geloof best dat er een grote groep minder te besteden heeft als zij buiten de verandering in de inkomstenbelasting vallen maar wel de verhoging dienen te betalen, wat zeiden ze ook alweer? Zo'n €300,00 per jaar ofzo? Ook het eten wordt duurder, niet alleen luxeproducten. Ook de kapper etc. Ik vindt deze reactie een beetje raar, zal wel aan mij liggen.
TS begint zelf door het over gepensioneerden als groep te hebben.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door Mark1992 »

renewouters schreef:
Mark1992 schreef: Juist, iedere pensionado over één kam halen? Want iedere pensionado heeft een eigen huis? Dus omdat een bepaalde groep pensionado's ''gretig'' gebruik konden maken van de verandering van het gulden tijdperk naar het euro tijdperk staat gelijk aan ''boehoe huilie huilie'' voor de iedereen. Goed bezig. Ik geloof best dat er een grote groep minder te besteden heeft als zij buiten de verandering in de inkomstenbelasting vallen maar wel de verhoging dienen te betalen, wat zeiden ze ook alweer? Zo'n €300,00 per jaar ofzo? Ook het eten wordt duurder, niet alleen luxeproducten. Ook de kapper etc. Ik vindt deze reactie een beetje raar, zal wel aan mij liggen.
TS begint zelf door het over gepensioneerden als groep te hebben.
Klopt, maar dat de gehele groep gepensioneerden een eigen huis bezitten is niet waar. Er zullen wel degelijk gepensioneerden zijn die buiten de boot vallen. En dat zij momenteel nog een ''goede pensionregeling'' hebben of dat zij ''korter'' hoefden te werken, geldt ook niet voor iedereen.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door riddert »

Je bent in het begin van je leven veel geld nodig. Je gaat studeren, krijgt kinderen, een huis, je bent bezig om je leven op te bouwen. Als pensionado heb je niet veel meer nodig, je hebt alles al en werkt zo langzaam naar het einde toe.
Ik geloof zelf dan ook niet dat de pensionado's buitensporig hard getroffen worden door een BTW verhoging. Ik denk dat het gros van de pensionado's in dit land een heerlijk leventje kunnen leiden.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ach over 15 jaar staan veel huizen leeg ,gaat er geen geld meer uit de pensioenkas , want dan zijn alle baby boomers van deze planeet verdwenen ,en een groot probleem opgelost. :lol:

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

gosewijn schreef:Ach over 15 jaar staan veel huizen leeg ,gaat er geen geld meer uit de pensioenkas , want dan zijn alle baby boomers van deze planeet verdwenen ,en een groot probleem opgelost. :lol:
Dan kan de afdeling successie van de belastingdienst het helemaal niet meer behappen.

Maar het is dwaas dat het btw tarief voor de kapper laag is en bijvoorbeeld voor een pedicure hoog. Over nut en noodzaak gesproken.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 17 aug 2018 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door scontra »

freedome1907 schreef:De kloof tussen gepensioneerden en werkenden wordt alleen maar groter. Het inkomen van gepensioneerden stijgt niet en daalt in veel gevallen zelfs, en nu de economie groeit en de prijzen stijgen, vermindert hun koopkracht nog verder. Gepensioneerden profiteren namelijk niet van de belastingmaatregelen die genomen zijn om werkenden te ontlasten. En op die manier hebben gepensioneerden geen profijt van de economische voorspoed én hebben zij wél last van de verhoging van het lage BTW-tarief.

https://www.ad.nl/economie/huishouden-3 ... ~a1eee6fe/

"Sorry" hoor @freedom1907, maar een dergelijke vraag/opmerking kunt u maar beter niet op deze site plaatsen. Hier bestaat een zeer grote weerstand tegen ouderen in het algemeen en klagende ouderen in het bijzonder. :oops:
U vindt hier bijna alleen alleen maar hardwerkende jongeren die geen oog hebben voor de oudere die "alleen maar" van een AOW -uitkering rond moet zien te komen, die "geen" eigen woning heeft, geen of een zeer klein aanvullend pensioentje heeft en destijds ook nog eens vroegtijdig de laan is uitgestuurd om plaats te maken voor de jeugd van toen.
Er bestaat in hun ogen echter alleen maar de graaiende oudere (hun eigen ouders meegerekend) met een AOW-uitkering en daarnaast een vette pensioenuitkering, een woning vrij van hypotheek en die nu, over de rug van deze jongeren, misbruik maken van alle voorzieningen die er geboden worden.
En nu maar hopen dat de jongere van nu goed en vroegtijdig "ZELF" voor hun oudedagsvoorziening (gaan) zorgen anders blijft hen straks, als ze het al mogen beleven, niets anders dan uitsluiting door 'de jongeren die dan de toekomst hebben', terwijl zij dan zelf zijn gaan behoren tot de groep ouderen die ook dan als "graaiers" zal worden uitgemaakt.

"De toekomst is het spiegelbeeld van het heden" en alles wat de jongere van nu de oudere van vandaag verwijt zal ook hen in de toekomst treffen :idea:
Laatst gewijzigd door scontra op 17 aug 2018 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door scontra »

gosewijn schreef:Ach over 15 jaar staan veel huizen leeg ,gaat er geen geld meer uit de pensioenkas , want dan zijn alle baby boomers van deze planeet verdwenen ,en een groot probleem opgelost. :lol:
Nu is het voor u alleen nog maar te hopen dat u "voldoende tijd van leven krijgt" zodat u dit nog mee mag maken. :wink:

@gosewijn,

Ik heb de "ironie" in uw opmerking gemist, vandaar deze reactie van mij, sorry :oops:
Laatst gewijzigd door scontra op 17 aug 2018 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach ja, toen mijn vader voor de oorlog begon met werken, had hij nooit kunnen vermoeden hoe "rijk" hij zou worden. Ik ook niet, toen ik eind jaren zeventig (crisis!) begon. Ik heb nooit anders gehoord dan bezuinigingen, ombuigen, herverdelen en inleveren, en toch ben ik nu beter af dan veertig jaar geleden.

Wat mij tegen de borst stuit is dat door het kabinetsbeleid de laagste inkomens het minst profiteren, de hoge het meest. Een meer sociaal beleid zou ik prefereren en dat is niet in mijn eigen belang. Ik vind het spijtig dat "solidariteit" bij het grofvuil is gezet.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Jaja, ruk maar weer iets uit z'n verband om negatief te doen.

Tegenover de verhoging van het Btw tarief staan andere maatregelen waaronder de verlaging van de inkomstenbelasting en verhoging van de algemene heffingskorting en arbeidskorting. Schreeuwen dat je zo hard geraakt wordt terwijl je de andere belangrijke aspecten voor het gemak even achterwege laat is tja.. Nogal makkelijk en goedkoop proberen te scoren.

Daarnaast: een stijging van 300 euro per jaar? Wie gaat dat betalen? Daarvoor moet je netto 10.000 euro per jaar aan aankopen in het laag-tarief doen (dus nu inclusief BTW 10.600 euro aan aankopen)! Iemand die zoveel geld aan producten en diensten uit het lage btw aanschaft hoort in elk geval niet bij de inkomensgroepen die elk dubbeltje moeten omdraaien.

Hoe komt dat gemiddelde bedrag per huishouden dan zo hoog vraagt u zich af? Rijken zullen in de supermarkt ongetwijfeld wat meer uitgeven, maar kopen niet voor gemiddeld 1000+ euro aan boodschappen per maand.

Maar onder andere ook de kapper, schilder, stukadoor, podiumkunsten, logies (hotels) vallen onder het lage tarief. Een relatief groot deel van die gemiddelde jaarlijks verhoging van 300 euro per huishouden komt voor rekening van deze luxe zaken die voornamelijk door de hogere inkomens betaald worden.

Een huishouden wat bestaat uit 2 volwassenen (gepensioneerd paar) besteed gemiddeld 12,40 per dag aan de boodschappen. Daarvan is 70 cent btw, indien alle producten in het lage tarief vallen. Deze boodschappen zullen dus 35 cent per dag duurder worden, wat neerkomt op een verhoging van slechts 127,75 per jaar. Net iets meer dan een tientje per maand.

Los daarvan Is de huidige generatie 65 tot 80 jarigen de generatie die maximaal van allerlei sociale regelingen heeft geprofiteerd. Juist doordat deze groep vaak genoten heeft van vroegpensioen, eindloonregelingen en maximale winst op de woningmarkt is er nu geen geld om de pensioenen te indexeren. Er is op de pof geleefd en daar vindt nu een kleine correctie voor plaats.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die gepensioneerden profiteren echt niet van lagere belastingen en een verhoging van de algemene heffingskorting.

Want iemand met alleen AOW betaalt al helemaal geen belasting en gebruikt zelfs zijn volledige heffingskorting niet eens.

Met weer als voordeel dat als ze een klein pensioentje hebben, dat ook belastingvrij binnenkomt.

En dat er ni geen geld is om de pensioenen te indexeren is zeker niet alleen te wijten aan het feit dat er op de pof is geleefd, maar grotendeels door de voorgeschreven regels van de overheid.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ivo.w schreef:Jaja, ruk maar weer iets uit z'n verband om negatief te doen.

Tegenover de verhoging van het Btw tarief staan andere maatregelen waaronder de verlaging van de inkomstenbelasting en verhoging van de algemene heffingskorting en arbeidskorting. Schreeuwen dat je zo hard geraakt wordt terwijl je de andere belangrijke aspecten voor het gemak even achterwege laat is tja.. Nogal makkelijk en goedkoop proberen te scoren.

Daarnaast: een stijging van 300 euro per jaar? Wie gaat dat betalen? Daarvoor moet je netto 10.000 euro per jaar aan aankopen in het laag-tarief doen (dus nu inclusief BTW 10.600 euro aan aankopen)! Iemand die zoveel geld aan producten en diensten uit het lage btw aanschaft hoort in elk geval niet bij de inkomensgroepen die elk dubbeltje moeten omdraaien.

Hoe komt dat gemiddelde bedrag per huishouden dan zo hoog vraagt u zich af? Rijken zullen in de supermarkt ongetwijfeld wat meer uitgeven, maar kopen niet voor gemiddeld 1000+ euro aan boodschappen per maand.

Maar onder andere ook de kapper, schilder, stukadoor, podiumkunsten, logies (hotels) vallen onder het lage tarief. Een relatief groot deel van die gemiddelde jaarlijks verhoging van 300 euro per huishouden komt voor rekening van deze luxe zaken die voornamelijk door de hogere inkomens betaald worden.

Een huishouden wat bestaat uit 2 volwassenen (gepensioneerd paar) besteed gemiddeld 12,40 per dag aan de boodschappen. Daarvan is 70 cent btw, indien alle producten in het lage tarief vallen. Deze boodschappen zullen dus 35 cent per dag duurder worden, wat neerkomt op een verhoging van slechts 127,75 per jaar. Net iets meer dan een tientje per maand.

Los daarvan Is de huidige generatie 65 tot 80 jarigen de generatie die maximaal van allerlei sociale regelingen heeft geprofiteerd. Juist doordat deze groep vaak genoten heeft van vroegpensioen, eindloonregelingen en maximale winst op de woningmarkt is er nu geen geld om de pensioenen te indexeren. Er is op de pof geleefd en daar vindt nu een kleine correctie voor plaats.



Je weet totaal niet waar je het over hebt.

Welke voordelen heb ik gehad

Waar id de vut premie gebleven

Wanneer is de verplichte pensioenfonds opgericht .

Veel aow s hebben geen eigenhuis .

de kinderen die nu geboren worden zijn in theorie al rijk ,omdat de ouders 2 verdieners in een ( te ) duur huis wonen ,dat gun ik ze van harte trouwens.

heb je een idee wat de salarissen in die tijd waren.
Wist je dat de luxe spullen in die tijd in verhouding stukken duurder waren dan nu , Als je rekeningen wil zien heb er nog heel veel van 1960 tot nu.
Ik klaag niet ik kan er prima van rondkomen wat ik nu heb , je weet als je met pensioen gaat dat je moet inleveren daar moet je maar mee leven.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@ Gosewijn: je kan je op je teentjes getrapt voelen natuurlijk omdat jij als individu niet geprofiteerd hebt van alle voordelen, maar ik praat over de hele groep als gemiddelde.

En daarvan zijn de statistieken toch wel duidelijk. Heel veel jaren (pre)pensioen terwijl er relatief heel weinig aan premies is afgedragen. Zowel wat betreft AOW als pensioenopbouw.

Luxe producten zijn door massaproductie en automatisering inderdaad goedkoper geworden. Daarentegen betalen we intussen ruim twee keer zo groot deel van ons inkomen aan één van de grootste basisbehoeften: een dak boven ons hoofd.

En veel huidige gepensioneerden hebben lachend die overwaarde op de woning verzilverd en daarmee een bedrag van 6 cijfers op de rekening bijgeschreven gekregen. Geld waar de kopers van een volgende generatie hard voor moeten werken om dan maar te bezien of er na betalen van de hypotheek en boodschappen nog geld over is voor een beetje luxe.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door BreejKC »

We kunnen hier natuurlijk met z'n allen klagen dat door de BTW-verhoging en aanvullende maatregelen sommige groepen binnen onze samenleving er op vooruit en andere groepen er op achteruit gaan. Het komt allemaal uit de koker van de door onszelf bij meerderheid gekozen regering. Die regering hebben we met z'n allen nog niet eens zo heel lang geleden in het zadel geholpen. Dat de VVD richting de lagere inkomens een asociaal beleid voert, daar vertel ik weinig nieuws mee. Maar ook het CDA, lees VVD lite, is een partij die eerder voor kapitaal als voor sociaal kiest. CU valt weinig beter van te verwachten. Uiteindelijk hebben we er dus zelf bij meerderheid, voor gezorgd dat nu dit soort gevolgen daarvan het resultaat zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: BTW verhoging en de gevolgen.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar de gevolgen zijn niet zo ingewikkeld. Iedereen betaald meer!

Gesloten