LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Online dna-testen

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Online dna-testen

Ongelezen bericht door Radar »

Online dna-testen voor consumenten worden steeds populairder. Aanbieders adverteren ook met regelmaat om een test aan te schaffen of om bijvoorbeeld een test cadeau te doen voor 79 euro. 'Verbaas uzelf, ontdek uw etnische afkomst en vind nieuwe verwanten met onze simpele DNA test', zo kopt de website van één van de aanbieders.

Dit soort online bedrijven wekken de indruk dat zij de woonplaats kunnen achterhalen van onze voorouders. Misschien niet het exacte dorp of stad, maar wel de regio. Is dat echt zo en zijn dit soort testen wel betrouwbaar? De vraag is ook wat deze bedrijven doen met jouw persoonlijke gegevens. Radar gaat op zoek naar antwoorden.

Heb jij weleens een online dna-test gedaan?

Maandag 3 september 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 3-09-2018/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door moederslink »

:shock: het moet toch niet gekker worden!
Lekker betrouwbaar ook , even ' wat ' wangslijm opsturen :oops:
Wil ik het nodige weten over mijn voorgeslacht dan zal ik daar gedegen genealogisch onderzoek naar moeten doen, dus nee dit ga ik niet doen en heb ook niet gedaan. Geen haar op mn hoofd die daar aan denkt, laat staan dat ik zo.n haar nog ga opsturen :wink:

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn dna-profiel in een commerciële Amerikaanse databank? Ik moet er niet aan denken.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door witte angora »

In het verleden heb ik er al een topic over aangemaakt. Mijn mening is nog steeds niet gewijzigd. Om achter je voorouders te komen zul je gewoon de archieven in moeten duiken. Veel materiaal staat online, dat kost je niets - behalve wat tijd. En dan kan het zomaar zijn dat je achter échte verrassingen gaat komen. Nooit gedacht bijvoorbeeld dat één van mijn voorouders uit St. Gallen kwam, om eens wat te noemen...

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... y+heritage

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door piet987654 »

Een kennis van mij heeft deze test ook gedaan, met als reden dat haar vader onbekend is. Haar moeder heeft tot haar dood vertikt om de naam te noemen van haar biologische vader. Helaas heeft deze test alleen een hele verre achter achterneef opgeleverd welke niet reageert op mail via die site.
Op google komt die naam helaas ook niet voor. dus er kan niet achterhaald worden of deze persoon wellicht meer weet wie haar vader is. kortom voor haar was dat bedrag weggegooid geld.

Janssen1
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:59

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door Janssen1 »

witte angora schreef:In het verleden heb ik er al een topic over aangemaakt. Mijn mening is nog steeds niet gewijzigd. Om achter je voorouders te komen zul je gewoon de archieven in moeten duiken. Veel materiaal staat online, dat kost je niets - behalve wat tijd. En dan kan het zomaar zijn dat je achter échte verrassingen gaat komen. Nooit gedacht bijvoorbeeld dat één van mijn voorouders uit St. Gallen kwam, om eens wat te noemen...

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... y+heritage
Heb je dan ook het aanbod aanvaard, om een DNA test te doen?
Hier gaat het echt om Online diensten om op DNA te testen!

Moneyman
Berichten: 30040
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Janssen1 schreef:
witte angora schreef:In het verleden heb ik er al een topic over aangemaakt. Mijn mening is nog steeds niet gewijzigd. Om achter je voorouders te komen zul je gewoon de archieven in moeten duiken. Veel materiaal staat online, dat kost je niets - behalve wat tijd. En dan kan het zomaar zijn dat je achter échte verrassingen gaat komen. Nooit gedacht bijvoorbeeld dat één van mijn voorouders uit St. Gallen kwam, om eens wat te noemen...

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... y+heritage
Heb je dan ook het aanbod aanvaard, om een DNA test te doen?
Hier gaat het echt om Online diensten om op DNA te testen!
De vraag van Radar kan met ja en nee beantwoord worden. WA zegt duidelijk nee. Prima en ontopic antwoord dus.

Hans-Duiven
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2018 20:50

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door Hans-Duiven »

Ik ben bang dat hier nogal wat flauwekul over DNA tests wordt verkocht.
Ik heb mijn dna door 23andme laten analyseren, het bedrijf vroeg mij (ongeveer) een maand geleden of mijn gegevens met medicijnfabrikanten mogen worden gedeeld. Ik heb toestemming geweigerd, en ik neem aan dat 23andme zich daaraan houdt. Dat kan ik inderdaad niet controleren, net wat ik opmerkte: "Ik neem dat aan".
Over de herkomst van dna, met name geografische herkomst: de afkomst in de afgelopen (zeg) 400 jaar is vaak wel terug te vinden in archieven. Ik neem aan dat de geografische herkomst zoals in de testresultaten gegeven wordt, heel op langere termijn (zeg tienduizend jaar of meer) betrekking hebben. Ik neem dan ook direct aan dat een aantal van mijn voorouders uit Scandinavie komt, als ik een periode zou moeten geven dan zou ik op 700-1100AD gokken. Ik neem inderdaad direct aan dat delen van mijn DNA overeenkomen met DNA zoals dat ook in Scandinavie gevonden wordt.
Ik had inderdaad echt nooit verwacht dat de bewoners van Goeree-Overflakkee, Voorne-Putten -waar mijn familie vanaf ongeveer 1600 gewoond heeft- zo uniek zijn dat ze een eigen, herkenbare, en identificeerbare DNA hebben. 23andme liet mij weten dat ik (zoals verwacht) voornamelijk West-Europees en Scandinavisch ben. En voor 0.1% Oost-Aziatisch, maar ik neem aan dat de foutenmarge van zo'n analyse rond de 5% is. Die foutenmarge heb ik zelf bedacht, indeerdaad zou het prettig zijn als bij de analyseresultaten een foutenmarge gegeven wordt.
Oh, ja.. en vier procent van mijn DNA is op Neanderthalers herleidbaar. Volgens mijn kinderen verklaart dat wel een en ander.

ronald1961k
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2018 21:45

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door ronald1961k »

Ik heb net de uitzending gezien, ik ben er best wel boos over.
Een DNA test doen om er dan achter te komen dat je vader niet je biopap is. Natuurlijk is dat een schok, natuurlijk stort je wereld in. Maar dat komt niet door de DNA bedrijven.
Dat komt door dat moeders niet eerlijk is geweest. Maken ze nu ook een uitzending over oneerlijke moeders en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn?
Er word gesproken over dat die bedrijven winsten maken over de behoefte van mensen. Dus je mag geen boodschappen meer doen want die bedrijven maken winst.
En wat verdient die presentatrice. Die zit daar toch ook niet voor niets.
En daarna komt het programma Spoorloos, over mensen die hun biologische ouders zoeken.

Evawietske
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2018 22:11

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door Evawietske »

In april een DNA test gedaan om te achterhalen waar mijn krullen vandaan komen. Ben liefdevol geadopteerd (binnenlands) en los van nieuwsgierigheid geen enkel emotioneel verlangen naar mijn bio-familie gehad. Sinds juli weet ik door die test wie mijn bio- vader is en wie een nicht. In het verlengde daarvan ken ik inmiddels 2 half-broers en een half-zus. Waar ik contact mee heb.

Janssen1
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:59

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door Janssen1 »

Moneyman schreef:
Janssen1 schreef:
witte angora schreef:In het verleden heb ik er al een topic over aangemaakt. Mijn mening is nog steeds niet gewijzigd. Om achter je voorouders te komen zul je gewoon de archieven in moeten duiken. Veel materiaal staat online, dat kost je niets - behalve wat tijd. En dan kan het zomaar zijn dat je achter échte verrassingen gaat komen. Nooit gedacht bijvoorbeeld dat één van mijn voorouders uit St. Gallen kwam, om eens wat te noemen...

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... y+heritage
Heb je dan ook het aanbod aanvaard, om een DNA test te doen?
Hier gaat het echt om Online diensten om op DNA te testen!
De vraag van Radar kan met ja en nee beantwoord worden. WA zegt duidelijk nee. Prima en ontopic antwoord dus.
Waarstaat dit duidelijke NEEN?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door witte angora »

Janssen1 schreef:
Moneyman schreef: De vraag van Radar kan met ja en nee beantwoord worden. WA zegt duidelijk nee. Prima en ontopic antwoord dus.
Waarstaat dit duidelijke NEEN?
Het woordje NEEN staat er inderdaad niet. Maar als je het bericht inhoudelijk leest, en desnoods de moeite doet om even in mijn eigen topic te kijken, dan weet je dat ik geen voorstander ben van dit soort tests. Mijn mening hierover laat aan duidelijkheid niets te wensen over, en het hele verhaal kun je dus inderdaad samenvatten met: 'Nee, ik heb zo'n test nooit gedaan'.

[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 05 sep 2018 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

RichieLion
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2010 00:07

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door RichieLion »

Ik vindt de reportage van Radar echt wel te kort door de bocht. Er zijn zeker wel op- en aanmerkingen en terechte vraagtekens, maar niet alles is helemaal juist weergegeven.

Zoals Hans uit Duiven hier al eerder zei: de localisering van voorouders is globaal en houdt geen rekening met de gang van jouw DNA door de tijd heen. En volgens mij is het vrij logisch hier met enige scepsis tegenaan te kijken, uiteraard kan je geen exacte locaties verwachten, dat deed ik ook niet toen ik mijn test liet doen.

Het geografisch referentie DNA is gebaseerd op diverse onderzoeken naar aanleiding van DNA monsters op bijvoorbeeld archeologische vindplaatsen. Het DNA muteert gestaag in de loop der tijd bij elke overgave van een ouder op het kind. Slechts delen van het DNA zullen dus na verloop van tijd nog overeenkomen met dat van een voorouder. Als er een gedeeltelijke match is met DNA dat ooit is gevonden op een archeologische vindplaats kan je ervan uitgaan dat je van die voorouders afstamt en dus ook een gedeelte (!) van je roots daar hebt.

Dat de Leuvense onderzoeker in Radar zegt dat hij zijn stamboom generaties terug kan voeren en al die tijd in België "blijft" en het dan gek vindt dat hij Brits DNA of "zelfs" Afrikaans DNA in zich heeft zitten volgens testresultaten van zijn DNA, is onbegrijkelijk te horen uit de mond van een onderzoeker. Afrika word niet voor niets de "wieg van de mensheid" genoemd. Alleen gaan onze papieren archieven niet zo ver terug! En v.w.b. het Britse DNA: een groot deel van de Britten stamt af van de Vikingers die aan de oostkust het land binnen vielen, de lokale bevolking uitmoordden en zich daar vestigden. Ook grote delen aan de kusten van het vaste land van Europa maakten hetzelfde mee (Scheveningen is een mooi voorbeeld), dus is de link met Brits DNA helemaal niet zo gek. Dan heb ik het nog niet eens gehad dat een groot deel van Frankrijk vroeger Brits was.

Overigens gaat het hier om de meest eenvoudige testen zoals Family Finder die geen specificatie geeft in Y-DNA en mTDNA. Een upgrade naa een uitgebreide Y-DNA kost zo een 450 euro (tja het zijn commerciële bedrijven, het gaat daarbij dan nog steeds om dezelfde wangslijmtest, m.a.w. de meest uitgebreide testen zijn al lang gedaan op dat monster, lijkt me niet dat ze die jaren gaan bewaren in een koelcel).

Mijn stamboom kan ik uit de boeken helemaal terugvoeren tot eind 15e eeuw. Daar houdt de papieren speurtocht zo een beetje op voor mij.

Echter via een DNA test krijg je toch meer informatie. Ik stuitte ook op een achternaam-genoot waar ik een match mee had vanaf naar hoge waarschijnlijkheid vanaf zo een 8 generaties terug. Wij kwamen met elkaar in contact en hebben de link kunnen leggen met onze papieren stambomen, wij kwamen uit op een gemeenschappelijke voorouder in de 17e eeuw. Dat is toch een bevestiging van de juistheid van je stamboom, allerlei zaken worden uitgesloten: onechte kinderen, onzekere vondsten ("Jan Janszoon gehuwd met Maria Jansdochter"), etc.

Overigens heeft een vriend een zelfde DNA test gedaan samen met zijn vader om de bevestiging te krijgen dat zijn vader daadwerkelijk zijn vader was, omdat na de dood van zijn moeder wat zaken naar boven kwamen waarbij er een reële kans was op mogelijk een andere vader. Hij kreeg bevestigd dat het DNA 99,8% overeenkwam met dat van zijn vader.

Het enige waar ik mij zorgen om maak is de beveiliging van de gegevens. Wat ik ervan begrepen heb is trouwens dat niet rechtstreeks DNA data is gelekt, maar contact- en inloggegevens e.d. Nu zou je in eerste instantie denken dat dit minder erg is, maar als je beseft dat vaak de inloggegevens beginnen met het nummer van je DNA-kit (uniek nummer dat dus anoniem zou moeten zijn) en gesteld dat je lid bent van onderzoeksgroepen waarbij DNA Data in principe niet herleidbaar is naar personen, echter wordt daarbij wel het kitnummer gebruikt, dan kan je je voorstellen dat er een eenvoudige link gemaakt zou kunnen worden.

Tenslotte vond ik het jammer dat de regie van Radar een stukje pakte uit een Youtube-filmpje dat gemaakt is door Momondo (vliegticketprijs vergelijker) waarin iemand zegt "ik ben 100% Ijslander" - dat hij zegt vóórdat hij met zijn DNA resultaten wordt geconfronteert. Die geven namelijk bij vrijwel iedereen in het filmpje weer dat je afkomst niet 100% toe te wijzen is aan één geografische locatie. Precies wat de Leuvense geneticus bevestigd. Het is jammer omdat de achterliggende gedachte juist zo mooi is: iedereen die zijn DNA test heeft laten doen (of genealogisch onderzoek heeft verricht) zal beseffen dat je afkomst niet te lokaliseren is, we zijn -waar op de wereld je ook woont- veel nauwer met elkaar verbonden dan we beseffen.

Janssen1
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:59

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door Janssen1 »

witte angora schreef:
Janssen1 schreef:
Moneyman schreef: De vraag van Radar kan met ja en nee beantwoord worden. WA zegt duidelijk nee. Prima en ontopic antwoord dus.
Waarstaat dit duidelijke NEEN?
Het woordje NEEN staat er inderdaad niet. Maar als je het bericht inhoudelijk leest, en desnoods de moeite doet om even in mijn eigen topic te kijken, dan weet je dat ik geen voorstander ben van dit soort tests. Mijn mening hierover laat aan duidelijkheid niets te wensen over, en het hele verhaal kun je dus inderdaad samenvatten met: 'Nee, ik heb zo'n test nooit gedaan'.
Ik reageer op @Moneyman, die het woord NEEN als duidelijk antwoord in spel brengt.
Ik lees hier dit topic en wat je in een ander topic geschreven hebt, is niet relevant.
[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 05 sep 2018 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

warmenhj
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2010 22:21

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door warmenhj »

In de tekst wordt gesproken over gesloten mail adressen of moet dit gestolen adressen zijn?

Familie in Canada heeft meegedaan. Er komen landen voorbij waar onze voorouders niet geweest kunnen zijn. Wellicht door vermenging door de eeuwen heen is er altijd wel iets terug te vinden. Migratie anno vroeger 😧.
Ik zou er niet teveel waarde aan hechten, laat staan ervoor betalen.

Simone-G
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2019 18:31

Re: Online dna-testen

Ongelezen bericht door Simone-G »

ronald1961k schreef:
03 sep 2018 21:51
Ik heb net de uitzending gezien, ik ben er best wel boos over.
Een DNA test doen om er dan achter te komen dat je vader niet je biopap is. Natuurlijk is dat een schok, natuurlijk stort je wereld in. Maar dat komt niet door de DNA bedrijven.
Dat komt door dat moeders niet eerlijk is geweest. Maken ze nu ook een uitzending over oneerlijke moeders en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn?
Er word gesproken over dat die bedrijven winsten maken over de behoefte van mensen. Dus je mag geen boodschappen meer doen want die bedrijven maken winst.
Hier ben ik het helemaal mee eens, het kan natuurlijk op basis van uitkomste schokkend zijn die testen, maar die vaderschapstesten zijn JUIST heel betrouwbaar. Dit in tegenstelling tot andere DNA testen. als je kijkt naar sites die berichten over Dna testen (en niet zelf aanbieden) en alles onderbouwen (https://www.dnatestonline.nl/betrouwbaa ... na-testen/ ) dan zie je dat ze niet altijd volledig negatief zijn:

  • Vaderschapstest - 99% betrouwbaar
  • Familie / Onderzoek - enigszins betrouwbaar
  • DNA Afkomst - Wisselend betrouw
  • DNA Health / Gezondheid - Matig / Slecht Betrouwbaar
Ook radar moet onderscheid maken tussen deze verschillende categorieën want niet alle DNA testen zijn hetzelfde!

Gesloten