Keukenkampioen - aansluitkosten

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
The Voice
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 mar 2004 11:09

Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door The Voice » 11 okt 2018 09:49

KeukenKampioen levert keuken en standaard montage.
Daarbij staat in de offerte 1 regeltje - montage (basis) zonder aansluiten.

Alles is tot in den treure besproken, bevestigd en gedocumenteerd via mail.
Wat er geleverd wordt, tegen welke prijs, met welke korting en wanneer er geleverd wordt.
Maar.... er wordt nooit ingegaan op de mogelijkheid van aansluiten (stekkers, afvoer, waterleiding etc.) en wat dat dan zou moeten kosten. Terwijl dat toch van essentieel belang is voor een complete keuken.

Daar word je dan pas mee geconfronteerd op het moment van plaatsen van de keuken.
Dan wordt aangegeven dat aansluiten wel kan, maar tegen een meerprijs van € 250,-.
Keuze heb je op dat moment ook niet meer, want als de keuken er staat kun je er vaak niet meer bij.
Degene die de keuken plaatst (in opdracht van KeukenKampioen) zei dat dit wel vaker gebeurt, dus wij zijn niet de enige.

Wat ik zeg, jammer.
Je kunt wel nagaan dat de meerderheid van de klanten dit toch wil en niet zelf gaat lopen prutsen onder het aanrecht.
Eigenlijk zou zoiets er toch standaard bij horen, ik bedoel als je een nieuwe auto koopt, zegt de garage toch ook niet dat je zelf de olie,rem- en koelvloeistof er nog moet ingooien?

Als bedrijf streef je toch naar 100% tevreden klanten. Het zou toch een kleine moeite zijn om dan dit even mee te nemen?

Ben dus eigenlijk van mening dat KeukenKampioen dat wil even beter had moeten communiceren.
Zijn er meer mensen die dit herkennen (waarschijnlijk wel)?

Lady1234
Berichten: 5339
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door Lady1234 » 11 okt 2018 09:59

Dan was u voor dat aansluiten voor een koopje klaar. Hoefde er blijkbaar niets of niet veel verlegd te worden.

Lowieze
Berichten: 1337
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door Lowieze » 11 okt 2018 10:12

"Maar.... er wordt nooit ingegaan op de mogelijkheid van aansluiten (stekkers, afvoer, waterleiding etc.) en wat dat dan zou moeten kosten. Terwijl dat toch van essentieel belang is voor een complete keuken."

U onderhandelt over alles, maar hier vraagt u dan niet naar? Is dat niet de verantwoordelijkheid van de klant om dat te doen?

Aronj
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2018 19:13

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door Aronj » 11 okt 2018 12:53

250€ is een koopie..
Zeker als je het risico meeneemt, de monteur weet namelijk niet in welke staat de leidingen zijn, zo trok ik hier alle “gelijmde” afvoer sokken zonder enige kracht los, en konden we onder het huis nieuwe gaan leggen..

Dit bedrag zegt trouwens wel weinig zonder achtergrond over wat er daadwerkelijk aan meerwerk is, stekkers erin steken is geen probleem en dan is het vrij duur, moeten alle waterleidingen omgelegd worden // extra groepen erbij op andere punten, dan heb je een koopie

The Voice
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 mar 2004 11:09

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door The Voice » 11 okt 2018 13:21

Ter info:

Wij hebben van tevoren een installateur alle leidingen en aansluitingen al laten verleggen/aanleggen volgens het leidingplan en daarvoor al een rekening ontvangen.

16again
Berichten: 8296
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door 16again » 11 okt 2018 14:45

Lowieze schreef:
11 okt 2018 10:12
U onderhandelt over alles, maar hier vraagt u dan niet naar? Is dat niet de verantwoordelijkheid van de klant om dat te doen?
De keukenwinkel in deze verschuilt zich achter de kleine lettertjes, en van de klant wordt verwacht dat deze hieruit het verschil opmaakt tussen monteren en installeren.

Wellicht juridisch waterdicht (de geschillencommissie heeft winkel op dit punt al eens in het gelijk gesteld), maar dermate klant-onvriendelijk dat wat mij betreft de koude douche op zijn plaats is.
Als klant mag je verwachten dat keuken kook-klaar wordt opgeleverd, en indien dit niet het geval is , dat dit expliciet wordt vermeld. Achteraf aansluiten is nauwelijks mogelijk zonder keuken weer deels te demonteren

Lowieze
Berichten: 1337
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door Lowieze » 11 okt 2018 15:06

16again schreef:
11 okt 2018 14:45
Lowieze schreef:
11 okt 2018 10:12
U onderhandelt over alles, maar hier vraagt u dan niet naar? Is dat niet de verantwoordelijkheid van de klant om dat te doen?
De keukenwinkel in deze verschuilt zich achter de kleine lettertjes, en van de klant wordt verwacht dat deze hieruit het verschil opmaakt tussen monteren en installeren.

Wellicht juridisch waterdicht (de geschillencommissie heeft winkel op dit punt al eens in het gelijk gesteld), maar dermate klant-onvriendelijk dat wat mij betreft de koude douche op zijn plaats is.
Als klant mag je verwachten dat keuken kook-klaar wordt opgeleverd, en indien dit niet het geval is , dat dit expliciet wordt vermeld. Achteraf aansluiten is nauwelijks mogelijk zonder keuken weer deels te demonteren

Er zit een groot verschil in wat je mag verwachten en goed de voorwaarden lezen en desnoods vragen stellen als de voorwaarden je niet duidelijk zijn.
Waarom kunnen mensen wel een nieuwe keuken uitzoeken met alles wat erbij hoort, maken ze hierin zelf een fout en stellen dan degene die de keuken komt installeren aansprakelijk?
Geef gewoon toe dat je het niet goed (of pas achteraf) hebt gelezen.

Jefdus
Berichten: 785
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door Jefdus » 11 okt 2018 15:30

Lowieze schreef:
11 okt 2018 15:06
16again schreef:
11 okt 2018 14:45
Lowieze schreef:
11 okt 2018 10:12
U onderhandelt over alles, maar hier vraagt u dan niet naar? Is dat niet de verantwoordelijkheid van de klant om dat te doen?
De keukenwinkel in deze verschuilt zich achter de kleine lettertjes, en van de klant wordt verwacht dat deze hieruit het verschil opmaakt tussen monteren en installeren.

Wellicht juridisch waterdicht (de geschillencommissie heeft winkel op dit punt al eens in het gelijk gesteld), maar dermate klant-onvriendelijk dat wat mij betreft de koude douche op zijn plaats is.
Als klant mag je verwachten dat keuken kook-klaar wordt opgeleverd, en indien dit niet het geval is , dat dit expliciet wordt vermeld. Achteraf aansluiten is nauwelijks mogelijk zonder keuken weer deels te demonteren

Er zit een groot verschil in wat je mag verwachten en goed de voorwaarden lezen en desnoods vragen stellen als de voorwaarden je niet duidelijk zijn.
Waarom kunnen mensen wel een nieuwe keuken uitzoeken met alles wat erbij hoort, maken ze hierin zelf een fout en stellen dan degene die de keuken komt installeren aansprakelijk?
Geef gewoon toe dat je het niet goed (of pas achteraf) hebt gelezen.
Daar is in dit geval wel wat op af te dingen lijkt mij. Als het zo zou zijn dat de consument duidelijk de keuze krijgt voorgelegd voor installatie of daadwerkelijk aansluiten tegen een meerprijs, dan is het inderdaad de verantwoordelijkheid van de consument als er toch voor de goedkope optie wordt gekozen. Als dit echter niet duidelijk wordt aangegeven, zou je er toch vanuit mogen gaan dat het installeren van een keuken inclusief het aansluiten van apparatuur is, zeker als achteraf aansluiten vrijwel onmogelijk is zonder gedeeltelijke demontage van de keuken. Het is van de zotte dat je dan in de kleine lettertjes zou moeten lezen dat het installeren van een keuken niet betekent dat je er daarna ook gebruik van kan maken.

Lowieze
Berichten: 1337
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door Lowieze » 11 okt 2018 15:57

Er worden hier heel veel topics geopend met klachten over bedrijven die zich niet aan bepaalde voorwaarden houden, waarna ze hier (terecht) de wind van voren krijgen.
Nu hebben we hier een bedrijf dat zich wel aan de voorwaarden houdt, doch de klant heeft zich blijkbaar niet goed op de hoogte gesteld van die voorwaarden en toch is het dan de schuld van het bedrijf.
Heeft de klant hierin dan geen enkele verantwoordelijkheid? Is afschuiven gemakkelijker dan de hand in eigen boezem steken?

renewouters
Berichten: 2542
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door renewouters » 11 okt 2018 16:23

16again schreef:
11 okt 2018 14:45
Lowieze schreef:
11 okt 2018 10:12
U onderhandelt over alles, maar hier vraagt u dan niet naar? Is dat niet de verantwoordelijkheid van de klant om dat te doen?
De keukenwinkel in deze verschuilt zich achter de kleine lettertjes, en van de klant wordt verwacht dat deze hieruit het verschil opmaakt tussen monteren en installeren.
Maar er stond duidelijk "zonder". Dan hoef je niet te weten wat het verschil is tussen monteren en installeren, om er toch een vraag over te stellen. Op z'n minst vragen als zij het niet doen wie het dan wel moet doen.

crazyme
Berichten: 7162
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door crazyme » 11 okt 2018 22:03

16again schreef:
11 okt 2018 14:45
Achteraf aansluiten is nauwelijks mogelijk zonder keuken weer deels te demonteren
Dat is prima mogelijk.
En eenvoudig ook.

16again
Berichten: 8296
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door 16again » 11 okt 2018 22:17

crazyme schreef:
11 okt 2018 22:03
16again schreef:
11 okt 2018 14:45
Achteraf aansluiten is nauwelijks mogelijk zonder keuken weer deels te demonteren
Dat is prima mogelijk.
En eenvoudig ook.
Afvoer onder spoelbak is wellicht eenvoudig (indien op zijn plaats)
Maar sluit de kookplaat dan even aan, op de perilex contactdoos achter het kastje.....

16again
Berichten: 8296
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door 16again » 11 okt 2018 22:24

renewouters schreef:
11 okt 2018 16:23
Maar er stond duidelijk "zonder". Dan hoef je niet te weten wat het verschil is tussen monteren en installeren, om er toch een vraag over te stellen. Op z'n minst vragen als zij het niet doen wie het dan wel moet doen.
Daar heb je wel een punt. Het gebeurt ook dat overeenkomst niets over installatie vermeld, en wel montage.


Nogmaals: klantvriendelijkheid is wat mij betreft ver te zoeken als de winkel niet vermeld dat incompleetheid van te leveren product/dienst niet ter sprake wordt gebracht.

kweenie
Berichten: 13570
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keukenkampioen - aansluitkosten

Ongelezen bericht door kweenie » 12 okt 2018 07:33

16again schreef:
11 okt 2018 14:45
Achteraf aansluiten is nauwelijks mogelijk zonder keuken weer deels te demonteren
Als de keuken goed gemonteerd is, en de leidingen juist gelegd zijn, dan zouden de aansluitingen goed bereikbaar moeten zijn, ook zonder de keuken deels te demonteren. Je zult immers voor onderhoud of reparatie ook de aansluitingen moeten kunnen losmaken.

Maar het is wel een terugkerend onderwerp, dat monteren iets anders is dan aansluiten. Dit speelt vooral ook bij de Duitse keukenwinkels, maar ook bij prijsvechters die een zo laag mogelijke offerteprijs willen. (Of klanten die dat willen...) Veel normale keukenwinkels zullen niet aan zulke spelletjes mee willen doen.

Plaats reactie