LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door scontra »

Is een Koga E tour e.bike nu zoveel beter dan de iets goedkopere e.bike's van bijv. een Sparta, Batavus, Stella en andere merken e.bike's.

Wie heeft ruime ervaring met een e.bike van Koga ?
Laatst gewijzigd door Radar op 11 mar 2019 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door thecure »

Componenten zijn allemaal hetzelfde. Kijk maar eens naar de displays. Alleen de naam is anders.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

En dan bedoel je electrische componenten?

Geen idee hoe goed (of slecht) Koga's op dit moment zijn (geloof dat ze niet meer zo ver boven de markt staan als in het verleden).
maar bij de oudere modellen waren ze de meerprijs dubbel en dwars waard (veel mooier afgewerkt en goede service) maar ik geloof ook zomaar dat voor de E-bikes dezelfde producten worden gebruikt als in de goedkopere modellen.
Ik zou zeggen stap eens een dealer met een goede reputatie binnen en vraag wat hij zou adviseren/waar hij achter staat, kans is groot dat je dan met een goed exemplaar vertrekt (bij een dergelijke fiets maakt service een flink deel van de waarde uit, nooit gesnapt waarom iemand met twee linker handen bij een online fietsenmaker besteld....)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door scontra »

Veldt01 schreef:
08 mar 2019 22:21
En dan bedoel je electrische componenten?

Geen idee hoe goed (of slecht) Koga's op dit moment zijn (geloof dat ze niet meer zo ver boven de markt staan als in het verleden).
maar bij de oudere modellen waren ze de meerprijs dubbel en dwars waard (veel mooier afgewerkt en goede service) maar ik geloof ook zomaar dat voor de E-bikes dezelfde producten worden gebruikt als in de goedkopere modellen.
Ik zou zeggen stap eens een dealer met een goede reputatie binnen en vraag wat hij zou adviseren/waar hij achter staat, kans is groot dat je dan met een goed exemplaar vertrekt (bij een dergelijke fiets maakt service een flink deel van de waarde uit, nooit gesnapt waarom iemand met twee linker handen bij een online fietsenmaker besteld....)
Dit heb ik gedaan bij drie fietsenmakers en kreeg verschillende adviezen, kreeg de indruk dat elke winkelier het merk adviseerde welke hem het beste past.

Zelf gecharmeerd van de Koge e tour, maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan en zodoende vraag ik mij af of het "waar is voor z'n geld".
Vandaar mijn vraag !

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hangt er toch ook erg vanaf hoe betaalbaar de fiets is voor de koper en hoe intensief deze wordt gebruikt. Heeft de Fietsersbond geen test?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door scontra »

Bob Schurkjens schreef:
08 mar 2019 23:05
Hangt er toch ook erg vanaf hoe betaalbaar de fiets is voor de koper en hoe intensief deze wordt gebruikt. Heeft de Fietsersbond geen test?
Ja, rondje rond een bepaald gebouw en dat is naar mijn beleving geen echte test waar ik iets mee kan.
Ben een behoorlijk fanatieke fietser en heb nu een steuntje in de rug nodig om dit te kunnen blijven doen.

sake1987

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door sake1987 »

https://www.accell-group.com/nl

Batavus,Koga Sparta allemaal van de Accell groep,dus eigenlijk 1 pot nat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door kweenie »

sake1987 schreef:
09 mar 2019 15:38
https://www.accell-group.com/nl

Batavus,Koga Sparta allemaal van de Accell groep,dus eigenlijk 1 pot nat.
Lekker goede onderbouwing. Skoda, Volkswagen, Porsche, Lamborghini allemaal van de Volkswagen groep, dus eigenlijk 1 pot nat...?

Via de verzamelsite testberichte.de kun je van heel veel types die ook in Duitsland verkrijgbaar zijn zien hoe die uit de tests komen. Daarbij kun je ook zien waar ze getest zijn en hoe ze in vergelijking met andere types uit de test komen. Erg handig ter oriëntering.

En onthoud dat een fiets die je nooit gebruikt omdat hij niet lekker rijdt, in feite de duurste fiets is.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door geengast »

Hoe wilt u een Koga met achterwiel motor vergelijken met bv een Gazelle Ultimate uit dezelfde prijsklasse? Heeeeeeeel ander rijgedrag, wat u enkel en alleen kunt beoordelen door met beide een proefrit te maken. Het is zeer persoonlijk welk u het liefst wil. Ik zelf zou nooit een achterwiel motor willen, maar een ander kan er bij zweren.

Dus ook testen zeggen niets, het is puur hoe je jezelf voelt tijdens de proefrit.

sake1987

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door sake1987 »

kweenie schreef:
09 mar 2019 17:00
sake1987 schreef:
09 mar 2019 15:38
https://www.accell-group.com/nl

Batavus,Koga Sparta allemaal van de Accell groep,dus eigenlijk 1 pot nat.
Lekker goede onderbouwing. Skoda, Volkswagen, Porsche, Lamborghini allemaal van de Volkswagen groep, dus eigenlijk 1 pot nat...?

Via de verzamelsite testberichte.de kun je van heel veel types die ook in Duitsland verkrijgbaar zijn zien hoe die uit de tests komen. Daarbij kun je ook zien waar ze getest zijn en hoe ze in vergelijking met andere types uit de test komen. Erg handig ter oriëntering.

En onthoud dat een fiets die je nooit gebruikt omdat hij niet lekker rijdt, in feite de duurste fiets is.
Skoda,Seat en VW zijn zeker 1 pot nat. De andere door u genoemde merken zijn zeker van een andere kwaliteit.
Maar wat fietsen betreft, het is een frame waar een naam sticker op komt en verder worden ze afgemonteerd met dezelfde Shimano, Bosch en andere producten . De Bosch motor op de Sparta is echt niet anders dan die op de Koga. En bij alle door Accel gemaakte merken kan je kiezen in verschillende prijsklassen van Shimano . Hebben we hier niet eens een topic gehad dat bij een Koga een nieuw display werd geplaatst waar bij aanzetten Sparta op kwam te staan ?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door scontra »

scontra schreef:
08 mar 2019 20:43
Is een Koga E tour e.bike nu zoveel beter dan de iets goedkopere e.bike's van bijv. een Sparta, Batavus, Stella en andere merken e.bike's.

Wie heeft ruime ervaring met een e.bike van Koga ?

Titel van het topic is aangepast door de redactie vanwege de 'leesbaarheid' van de vraag !
Alleen is nu de vraag in de titel verdwenen en is de titel er alleen maar onleesbaarder op geworden, als het dat al zo was !
Bij mij breekt alleen mijn klomp ! :oops:


De vraag was: Is een e.bike van Koga beter dan van andere merken ?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door renewouters »

sake1987 schreef:
11 mar 2019 16:51
Hebben we hier niet eens een topic gehad dat bij een Koga een nieuw display werd geplaatst waar bij aanzetten Sparta op kwam te staan ?
Ja, maar dat was door een fietsenmaker gedaan. Dat het werkt wil nog steeds niet zeggen dat het hetzelfde product is. Het zou kunnen, maar het zou ook zomaar kunnen dat er bij Koga andere software in zit. Bijvoorbeeld een sportievere karakteristiek t.o.v. wat er op een Sparta wordt gebruikt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door scontra »

scontra schreef:
11 mar 2019 17:45

Titel van het topic is aangepast door de redactie vanwege de 'leesbaarheid' van de vraag !

De vraag was: Is een e.bike van Koga beter dan van andere merken ?
Aanpassing is door de redactie ongedaan gemaakt !

Redactie bedankt !!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het hangt er maar van af wat je onder 'beter' verstaat. De Consumentenbond testte een jaartje geleden elektrische fietsen waarbij de nadruk volgens het testbericht ligt op: 'geven zo soepel elektrische ondersteuning af, dat je er bijna niets van merkt, komen met gemiddelde tot hoge ondersteuning flink ver op 1 acculading, hebben een krachtige motor die niet te veel geluid maakt, bieden voldoende informatie op het display.'
Daar komt de Giant Prime E+1, zoals al eerder, als beste uit de test en de Cortina E-U1 is de beste koop.
De rest van de top 10 bestaat uit de merken Amslod, Rih, Gazelle, Giant en Sparta.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door scontra »

Klaas Jan schreef:
13 mar 2019 10:50
Het hangt er maar van af wat je onder 'beter' verstaat. De Consumentenbond testte een jaartje geleden elektrische fietsen waarbij de nadruk volgens het testbericht ligt op: 'geven zo soepel elektrische ondersteuning af, dat je er bijna niets van merkt, komen met gemiddelde tot hoge ondersteuning flink ver op 1 acculading, hebben een krachtige motor die niet te veel geluid maakt, bieden voldoende informatie op het display.'
Daar komt de Giant Prime E+1, zoals al eerder, als beste uit de test en de Cortina E-U1 is de beste koop.
De rest van de top 10 bestaat uit de merken Amslod, Rih, Gazelle, Giant en Sparta.
@klaasjan,

Dank voor uw reactie, ik ga kijken of het e.e.a. mijn uiteindelijke keuze kan/zal beïnvloeden.

mienkereltie
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:18

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door mienkereltie »

De Koga komt ui Heerenveen, waar ook Batavus en Sparta vandaan komen. De eigenaar van deze merken is een en dezelfde. De verlichting komt waarschijnlijk van Spanninga, de versnelling naaf uit Nunspeet, de motor waarschijnlijk van Bosch, etc. Ik reed jaren lang op Sparta, maar nu heb ik een Forza, ook uit Nunspeet, net als Stella, maar de service is toch stukken beter dan ik gewend was. De ontvangst bij Stella in Nunspeet was ook niet zo gastvrij als bij Forza in Nunspeet. Ik denk niet dat Koga echt beter zal zijn dan Batavus en Sparta.

MauHe
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 okt 2015 10:44

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door MauHe »

Ligt er ook maar aan wat uw budget is en hoe intensief u de e-bike gaat gebruiken. Ik rijd al ruim drie jaar en bijna 7000 km op een Sundvall van rond de € 1000,00 en heb tot nu toe nog nooit problemen hiermee gehad. Elk jaar een beurtje bij de lokale fietsenmaker en gaan. Fiets rijdt fijn en heeft een zeer krachtige ondersteuning. Zelf zou ik nooit € 3000,00 of meer voor een e-bike uitgeven. Als je de reacties op de diverse fietsfora bekijkt leveren die net zoveel problemen op als een goedkopere.

norbert1958
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2009 22:50

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door norbert1958 »

Ik rij nu 7 jaar op een Koga elektrische fiets.
Ik vond en vind de fiets duur!
Vergeleken met andere fietsen waar ik wel eens een ritje op heb gemaakt is de fiets zéér solide, ligt als een huis op de weg, hoor je de motor niet. Door afneembaar computerscherm, hebben velen niet, minder aantrekkelijk voor diefstal.
Wanneer moet de motor ondersteunen en wanneer niet? Veel fietsen gaan hiermee de mist in, "duwen" je zó hard door de bocht dat je er bijna uitvliegt, of: bij snel optrekken voor een naderende auto doet die de eerste seconden niets!!
Dit vind ik werkelijk perfect aan deze fiets, denkt echt mee.
Het zadel raakte overigens snel defect, was Koga het niet mee eens en moest op eigen kosten een zadel aanschaffen, héél slecht voor een fiets uit deze prijsklasse.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

al eens naar een quick gekeken?

franmull
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2019 13:27

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door franmull »

heb al 4 jaar een koga nova met bosch motor, heel tevreden ermee, weinig onderhoud rijd ong. 100 km op de de tour stand, prima fiets maar er zijn meerdere merken nu die niet onderdoen aan de Koga vandaag de dag en stukken goedkoper maar je hebt er wel veel bekijks mee, het merk staat voor duur en degelijk, ook de afwerking is superieur aan de andere merken, bij de koga zul je geen lasnaden zien op het frame wat bij andere modellen wel het geval is.

Gesloten