LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe manier van Phishing?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Miekie31
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2015 12:28

Nieuwe manier van Phishing?

Ongelezen bericht door Miekie31 »

Goedendag,

Mijn moeder heeft sinds gisterochtend last van telefoontjes (op de huistelefoon), ze bellen anoniem en hoort dan een bandje met teksten als "de hulpdiensten zijn onderweg en zijn er met 45 minuten" en dit gebeurde een paar keer gisteren en vandaag kreeg ze een telefoontje met de mededeling of ze naar een site wilde gaan om haar 'ervaring' te delen met 112. Dit is weer een nieuwe manier van phising heb ik het idee en laag bij de grond ook dat ze hiervoor een alarmnummer gebruiken.

Mijn vraag is eigenlijk of mensen hier al eerder van hebben gehoord of mee te maken hebben gehad .

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuwe manier van Phishing?

Ongelezen bericht door berndv »

welke gegevens proberen ze te phishen dan? Dat het wellicht niet helemaal in de haak is, zou ik ook vermoeden, afhankelijk van welke website er genoemd wordt natuurlijk. Ik weet wel dat de alarmdiensten van tijd tot tijd wel tevredenheidsonderzoeken houden. Het lijkt mij er dan ook op dat er wellicht een verkeerd nummer is doorgegeven/ingevoerd bij de alarmcentrale en dat er nu vervolgens een tevredenheidsonderzoek plaats vindt.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Nieuwe manier van Phishing?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Nooit van gehoord. Maar adviseer uw moeder ofwel niet meerbop te nemen ofwel gelijk op te hangen.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe manier van Phishing?

Ongelezen bericht door BL2 »

berndv schreef:
19 mar 2019 11:38
Het lijkt mij er dan ook op dat er wellicht een verkeerd nummer is doorgegeven/ingevoerd bij de alarmcentrale en dat er nu vervolgens een tevredenheidsonderzoek plaats vindt.
Dat lijkt me absoluut niet !
Gewoon eerst de ontvanger irriteren met bandjes, en dan hopen dat ze inloggen op de site, met natuurlijk de nodige prive info, om je beklag te doen.

Moeders moet snel ophangen en verder vooral niets ondernemen.

Bromsax
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:55
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van Phishing?

Ongelezen bericht door Bromsax »

Een andere mogelijkheid is dat er iemand een zogenaamde noodknop om de nek heeft hangen en er een foutief nummer aan gekoppeld is. De alarmcentrale reageert met een automatische melding en stuurt de hulpdiensten naar het juiste adres.
Diegene die op de knop drukt heeft geen weet van de telefoontjes maar wel hulp en uw moeder krijgt telefoontjes maar geen hulpdiensten...

Gesloten