Pagina 2 van 4

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 22 jun 2019 18:53
door Bob Schurkjens
Importeur? Topicstarter is consument, geen bedrijf. Dat PostNL onjuist inklaart is niet het probleem van topicstarter.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 22 jun 2019 19:10
door Cro
Bob Schurkjens schreef:
22 jun 2019 18:53
Importeur? Topicstarter is consument, geen bedrijf. Dat PostNL onjuist inklaart is niet het probleem van topicstarter.
Een consument kan prima importeur zijn wanneer deze zaken besteld in bijvoorbeeld China.

Wie zegt trouwens dat PostNL hier verkeert inklaart, het kan best zijn dat de Chinese verkoper het gift trucje heeft proberen uit te halen, of bijvoorbeeld geen of een onjuiste prijs vermeld hebben. Is dat het geval, dan is het inderdaad aan TS om dat recht te zetten.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 22 jun 2019 19:10
door NeoDutchio
Bob Schurkjens schreef:
22 jun 2019 18:53
Importeur? Topicstarter is consument, geen bedrijf. Dat PostNL onjuist inklaart is niet het probleem van topicstarter.
TS besteld vanuit buiten Europa en is daardoor een importeur. PostNL voert een controle uit en schijnbaar staat er geen waarde op het pakket. Er moet dus onderzoek gedaan worden en dat komt voor rekening van TS.
Deze regels gelden voor ondernemers en particulieren.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 24 jun 2019 17:49
door de auditu
Theotrucker schreef:
22 jun 2019 09:32
Komkommer wat een wartaal weer.
Inderdaad, geen touw aan vast te knopen.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 24 jun 2019 18:18
door Komkommertijd
Voorbeeld fraude;

Als ik maar 1 schoen kreeg is deze waardeloos!

Bij de 2e eigenlijk ook als je niet weet dat die later kwam.

Dan kun je op deze manier een paar dure merkschoenen van ruim boven de €22,- belastingvrij in ruil voor dubbele China Post kosten Tax Free laten bezorgen?
Maar als ik de Linker Thuis liet bezorgen en de Rechter op mijn werk.... zien ze dat niet!


Voorbeeld 2;
Een Micro SD kaart in 1 Gb verpakking en opdruk versturen
en in werkelijkheid 256 Gb voor mijn nieuwe Anti Donald Trump Huawei telefoon?

Hoeveel gaat deze controle kosten als we dit werkelijk zouden doen?

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 24 jun 2019 18:59
door Costnix
@komkommertijd: je weet toch wel, dat ze zonder het pakketje open te maken, kunnen zien wat er in zit?
Verdachte pakketjes gaan door de röntgenscanner.
Heb dat zelf wel eens gedaan op de röntgenafdeling waar ik werkte.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 13:33
door Pyhat
TS heeft wel degelijk gekregen waarvoor betaald is. Echter is TS als importeur in gebreke gebleven en daarvoor heeft PostNL onderzoek moeten doen. Deze kosten worden doorberekend aan de importeur.
Vertel eens, wat had ik moeten doen om dit te voorkomen? Laat me raden.. geen producten meer uit China bestellen. Als je alles hebt gelezen en in deze modus blijft hangen dan weet ik het ook niet meer.

Pakket is ondertussen weer terug. Was toevallig bij het afhaalpunt en heb een foto kunnen nemen. Er was een waarde van $25 opgegeven terwijl daar $22,36 zou moeten staan. Heeft iemand de link naar de koers die ze hiervoor hanteren om te checken of het onder die 22 euro zit?

Ik ben sowieso benieuwd wat er gaat gebeuren en heb ervoor gekozen om dat hier te documenteren. AliExpress heeft dit nergens gedocumenteerd. Als blijkt dat je altijd een risico op admin kosten loopt ook als je onder die 22 euro zit, dan weten anderen dat voortaan ook als ze dit allemaal lezen.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 13:43
door Komkommertijd
Costnix schreef:
24 jun 2019 18:59
@komkommertijd: je weet toch wel, dat ze zonder het pakketje open te maken, kunnen zien wat er in zit?
Verdachte pakketjes gaan door de röntgenscanner.
Heb dat zelf wel eens gedaan op de röntgenafdeling waar ik werkte.
Als ik een pakje met 5 Micro SD kaarten maakte....
Hoe zie je welke 1 Gb, 256Gb 8 Gb 128 Gb en 512 Gb is?
Het plastic is 100% zelfde en alleen een sticker van fabriek laat zien zonder meten wat het moet zijn!

Ik heb hier kaarten met 1Gb en 8 Gb met herkenbaar merk en waarde....
de overige zijn zwart plastic zonder sticker dus je moet verpakking openen en in een apparaat die uitlezen wat geheugen is.

Normaal hebben ze zwart plastic met witte opdruk maar als ze speciaal voor goedkoop Tax Free invoeren een 100% zwarte met alleen witte merk opdruk maken?
De scanner ziet alleen maar in mijn voorbeeld 5 Micro SD kaarten en niet wat erop staat.
En elke blister openen en in laptop testen doen ze nog niet..... tenzij je weet welke afzender dit is en je meer Chinees weet dan Gore Bami bestellen! :mrgreen:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 13:47
door Brainless
Met die $25 zit u net rond de 22E.
Nu is het 21,97, maar kan morgen weer 22,05 zijn.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 13:50
door NeoDutchio
Pyhat schreef:
25 jun 2019 13:33
Vertel eens, wat had ik moeten doen om dit te voorkomen? Laat me raden.. geen producten meer uit China bestellen.
Dat is het nadeel en risico van als consument iets importeren.
Pyhat schreef:
25 jun 2019 13:33
Pakket is ondertussen weer terug. Was toevallig bij het afhaalpunt en heb een foto kunnen nemen. Er was een waarde van $25 opgegeven.
In- of exclusief transportkosten? Deze moeten namelijk meegenomen worden in het totaalbedrag. 25 dollar is een grensgeval en daardoor kan er vervolgonderzoek gedaan worden. U had dan moeten bewijzen dat dat ook echt 25 dollar gekost heeft.
Pyhat schreef:
25 jun 2019 13:33
AliExpress heeft dit nergens gedocumenteerd. Als blijkt dat je altijd een risico op admin kosten loopt ook als je onder die 22 euro zit, dan weten anderen dat voortaan ook als ze dit allemaal lezen.
Iedereen wordt geacht de wet te kennen. En natuurlijk is dit geen zaak voor Ali. Die kunnen echt niet waarschuwen voor alle regels in alle landen ter wereld.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 13:54
door Pyhat
Dat is het nadeel en risico van als consument iets importeren.
Dus toch gewoon niets meer bestellen uit China want die 22 euro grens maakt niet uit. Sure.
In- of exclusief transportkosten? Deze moeten namelijk meegenomen worden in het totaalbedrag. 25 dollar is een grensgeval en daardoor kan er vervolgonderzoek gedaan worden. U had dan moeten bewijzen dat dat ook echt 25 dollar gekost heeft.
Nogmaals.. Hoe had ik dat volgens jou moeten bewijzen? Ik heb begrepen dat ik dit niet vooraf heb kunnen melden, maar blijkbaar heb jij een speciale app of een contactpersoon. Graag delen, dan kan ik ze voortaan een headsup geven. Dank!
Iedereen wordt geacht de wet te kennen. En natuurlijk is dit geen zaak voor Ali. Die kunnen echt niet waarschuwen voor alle regels in alle landen ter wereld.
Smh. Waaruit blijkt dat ik de wet niet ken? Hoezo is dit geen zaak voor Ali? De verkoper heeft het verkeerde bedrag op het pakket vermeld. Dat is niet mijn schuld. Het was geen grensgeval, de verkoper heeft er een grensgeval gemaakt en daar had ik geen invloed op. Speculeren of Ali mij terug gaat betalen heeft geen zin. Ik zou zeggen, wacht het af en je ziet mijn update verschijnen.

Ik heb vergelijkbare gevallen online gevonden en PostNL geeft altijd de schuld aan de verkoper/verzender. Wel apart dat er dan nog steeds mensen zijn in dit forum die de schuld verschuiven naar de koper. De verkoper moet zorgen dat de correcte waarde (+ shipping) vermeld staat op het pakket. Ben ervan overtuigd dat AliExpress dat ook begrijpt, maar we zullen het zien.

Hier een quote (met een beetje Googlen had je het zelf ook gevonden)
Hoewel ik begrijp dat u niet tevreden bent over het betalen van inklaringskosten, kunt u geen bezwaar indienen. De afhandelingskosten voor het inklaren en opslaan van het pakket zijn al in rekening gebracht. Wanneer de afzender niet duidelijk aangeeft wat de waarde van de inhoud is, zal de afdeling inklaringen dit verder moeten onderzoeken. Dit is gebeurd en de situatie kan niet terug gedraaid worden. Vaak is er geen duidelijk onderscheid tussen de waarde van het product en de waarde van het product met verzendkosten gemaakt. Voor een eventuele volgende bestelling, kunt u aangeven aan de afzender dat dit duidelijk aangegeven moet zijn.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 14:09
door Costnix
Als je een kennis/vriend/familielid bij PostNL hebt valt er wel wat te “regelen”

De regel is: “Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.”
Tegenwoordig het het “Onwetendheid van de wet.”
De rechter zal dit vrijwel altijd afwijzen.
https://www.hetrechtenstudentje.nl/colu ... -denkfout/

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 14:17
door Pyhat
Als je een kennis/vriend/familielid bij PostNL hebt valt er wel wat te “regelen”
Was het maar zo'n feest. Geen idee hoeveel klachten ze van mij hebben, maar wat ik wel weet is dat ze daar nooit iets mee hebben gedaan. Wij hebben hier een bezorger die pakketjes bij mensen die 3 straten verderop wonen bezorgd, pakketjes die als bezorgd worden gemeld maar zijn verdwenen (Ali heeft het uiteindelijk vergoed), melden dat iets is bezorgd en het pas 2 dagen later in de bus doen (dit is standaard voor deze wijk). De gewone bezorger is super relaxed. Hij baalt er ook van dat wij hier zoveel gedoe hebben, maar hij kan er niets aan doen en dat zou ik hem ook niet vragen. Hij heeft met al die problemen niets te maken. Daarnaast kwam ik erachter dat PostNL onze privacy compleet ondermijnd met de "Mijn Post" feature in de app. Heb het gemeld, maar boeit ze ook niet. Daar ga ik nog wel een formele klacht voor indienen btw bij Autoriteit persoonsgegevens. Hier op het forum heb ik dat probleem al eens uitgelegd.

Ik begrijp dat AliExpress niet op de hoogte is van alle regels en het heel lastig is om rekening te houden met invoerheffingen enz. Dat is waarschijnlijk ook iets wat ze formeel gezien van zich afschuiven ergens in een disclaimer ofzo, maar goed... zoveel dingen zijn er niet waar de verkoper op moet letten. Is het echt teveel gevraagd om de daadwerkelijke waarde op het pakket te vermelden? Het zijn 4 getallen, waarom meerdere dollars er bovenop gooien om het af te ronden naar $25? Als ik geen foto had had ik dit natuurlijk niet kunnen bewijzen.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 14:52
door Cro
Pyhat schreef:
25 jun 2019 13:54

Dus toch gewoon niets meer bestellen uit China want die 22 euro grens maakt niet uit. Sure.
Nee, gewoon duidelijk vermelden bij de order (je kan vast ergens commentaar bijvoegen), dat ze de juiste bedragen vermelden en geen trucjes gebruiken als Gift, gratis verzendig en dat soort ongein. Dat soort trucjes kennen de betrokken partijen immers nu wel en daardoor liggen dit soort pakjes nu ook relatief gezien vaker onder het vergrootglas.

Het klopt inderdaad dat je niet vooraf met PostNL in discussie kan gaan, maar dat is denk ik ook niet dat bedoeld wordt. Als importeur (lees koper) dien je dit met de verkoper vooraf af te kaarten zodat er bij de inklaring geen onduidelijkheid kan ontstaan. Dat betekent niet direct dan maar niet meer kopen in China, maar wel enkel kopen in China bij betrouwbare partijen als je dit soort gedoe niet wil hebben.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 16:25
door Pyhat
Nee, gewoon duidelijk vermelden bij de order (je kan vast ergens commentaar bijvoegen), dat ze de juiste bedragen vermelden en geen trucjes gebruiken als Gift, gratis verzendig en dat soort ongein. Dat soort trucjes kennen de betrokken partijen immers nu wel en daardoor liggen dit soort pakjes nu ook relatief gezien vaker onder het vergrootglas.
Nee. De juiste bedragen vermelden is common sense. Dat moeten ze sowieso doen. Het is niet mijn plicht om ze daarop te wijzen. Ik zie het al voor me.. "hey, niet jokkenbrokken guys, wel eerlijk zijn! Alsjeblieft!.. pretty pretty please". Als je een referentie ergens hebt staan naar wetgeving of iets dergelijks waarbij men verwijst naar "er is als het goed is een comment veldje op aliexpress, daar moet je... ".. Gratis verzending of dat soort ongein? Ongein is juist hele dure verzending en lage prijs voor product omdat verzendkosten voorheend niet werden meegeregekd. Begrijp nu dat je echt uit de losse pols schiet. Dat er mensen zijn die tructjes uithalen en dat er nu een vergrootglas is betekend nog niet dat je altijd alle schuld/verantwoordelijkheid maar moet gaan neerleggen bij de koper.
Het klopt inderdaad dat je niet vooraf met PostNL in discussie kan gaan, maar dat is denk ik ook niet dat bedoeld wordt. Als importeur (lees koper) dien je dit met de verkoper vooraf af te kaarten zodat er bij de inklaring geen onduidelijkheid kan ontstaan. Dat betekent niet direct dan maar niet meer kopen in China, maar wel enkel kopen in China bij betrouwbare partijen als je dit soort gedoe niet wil hebben.
Ik heb vaker bij deze verkoper iets gekocht. Geen enkele reden om te denken dat ze dit bewust hebben gedaan. Als importeur dien je helemaal niets vooraf aan te kaarten. De verkoper/verstuurder moet gewoon de correcte waarde op de verpakking plaatsen en dat is nu niet gebeurd. Bijzonder dat nog steeds mensen denken dat dat mijn schuld is geweest...

Ik zou zeggen, laten we het hierbij houden en ik laat jullie weten als ik mijn geld terug krijg of niet. Iemand anders gaf hier zelfs aan dat ik verplicht die administratiekosten moet betalen, zelfs als ik het pakket weiger te ontvangen. Kan wel blijven reageren op zulke reacties, maar veel zin heeft het volgens mij niet.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 16:31
door NeoDutchio
Pyhat schreef:
25 jun 2019 16:25
Bijzonder dat nog steeds mensen denken dat dat mijn schuld is geweest...
Dat komt omdat u importeert en u iets bij de douane laat aangeven. Daarmee wordt u ook verplicht om de juiste gegevens aan te dragen. Dat uw verkoper dit nalaat is niet het probleem van de douane, maar van u.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 16:34
door Pyhat
Dat komt omdat u importeert en u iets bij de douane laat aangeven. Daarmee wordt u ook verplicht om de juiste gegevens aan te dragen. Dat uw verkoper dit nalaat is niet het probleem van de douane, maar van u.
Komt ie weer met hetzelfde, maar geen antwoord op mijn vraag. Heb je niets beters te doen? Wanneer heb ik gezegd dat dit het probleem is van de douane? Serieus, kan je wel lezen? Het is nu tussen mij, de verkoper en AliExpress. Punt. Dat jij er iets anders van maakt is jouw probleem. De hele tijd elkaars reacties liken ook... :lol: Lesje geleerd, sommige mensen op dit forum kan je beter negeren. Voor de andere mensen die daadwerkelijk benieuwd zijn wat hier uit gaat komen, update volgt.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 16:39
door Theotrucker
Niet leuk zoals je daar bij gepakt wordt.
Ik heb vaak het tegenovergestelde meegemaakt. Dan is de koopprijs € 40 - € 50. Dan staat er € 10 op. Heb ik me al geërgerd dat ze het bedrag er niet netjes op zetten en ik weer alles op moet sturen. Maar ook wel eens geluk gehad dat het gewoon bezorgd werd. Jij hebt er pech mee. Post.nl had je naar de rekening moeten vragen. Tegenwoordig lever je die als een PDF in. Dat ze het nog maar eens versturen en dan de goede prijs erop zetten.

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 16:51
door Pyhat
Ik heb ook eens meegemaakt dat ik eerst bewijs mocht leveren. Toen waren er geen extra kosten omdat alles bijelkaar onder de 22 euro was. Als je bewijs alleen achteraf mag leveren (dat is nu het geval), dan is het gewoon de schuld van de verkoper/verstuurder. Zie ook de quote van PostNL hierboven. Daar zijn ze duidelijk in en ik geef ze ook niet de schuld. Merk ook dat de winkels soms een te lage waarde op een pakket zetten om zulke ergernissen te voorkomen. Heb ik liever ook niet. Zet er gewoon op wat het daadwerkelijk waard is en dan komt het wel goed. Dat ze de waarde met meerdere dollars naar boven afronden is gewoon echt dom.

Als het meer dan 22 euro is dan hoor ik gewoon te betalen, dat is hoe we het hebben geregeld. Ik heb voorbeelden gevonden van mensen die heel kwaad zijn dat ze onder die 22 euro zaten en toch de admin kosten moesten betalen. Het is nou eenmaal zo dat als je hebt betaald die admin kosten niet terug te krijgen zijn. Kan helaas geen voorbeelden vinden online van mensen die dat achteraf toch hebben proberen terug te krijgen van de webshop, maar ik denk dat dat ook lastiger is dan de optie waar ik nu voor heb gekozen. Ik heb de winkel meerdere dagen gegeven om te reageren, maar niets gezien. Ze hadden mij ook een korting kunnen geven op een volgend aanschaf, dan had ik het nu alsnog afgehaald. Wil namelijk alles wat ik al bij ze heb besteld opnieuw bestellen voor iemand anders. Denk dat ze het te druk hebben om op tijd te reageren...

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Geplaatst: 25 jun 2019 20:53
door NeoDutchio
Pyhat schreef:
25 jun 2019 16:34
Komt ie weer met hetzelfde, maar geen antwoord op mijn vraag.
Welke vraag? Er is geen vraag te lezen. Wel een hoop geklaag over PostNL.
Waarom betaalde u trouwens in dollar? Bij Ali kan je gewoon in Euro afrekenen. Scheelt bij de douane ook kans op fouten.