LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Covo
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2019 11:03

Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Covo »

Heb nu al 2x een formulier opgestuurd voor de btw terug gave van zonnepanelen
Er staat dat binnen 10 werkdagen je bericht krijgt als ze je geregistreerd hebben als ondernemer allebei de keren krijg ik te horen dat ze niets kunnen terug vinden en moet nu voor de derde keer zo'n formulier opsturen want als je ze beld word je van het kastje naar de muur gestuurd.
Hebben hier meer mensen ervaring mee en wat kan ik hier aan doen?
Kost me zo wel een hoop postzegels.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 aug 2019 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid, leesbaarheid en/of taalkundige correctheid.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u zich eerst wel geregistreerd als ondernemer?

Postzegels zijn niet goedkoop, maar twee keer een postzegel kan u de kop toch niet kosten. Zeker niet als u straks zoveel btw terugkrijgt.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 22 aug 2019 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door berndv »

Covo schreef:
22 aug 2019 11:19
als ze je geregistreerd hebben als ondernemer
Dit forum is bedoeld voor consumentenvragen, BTW teruggave valt daar niet echt onder. Wellicht kunt u het eens proberen op higherlevel, een forum voor en door ondernemers. Wat betreft de specifieke btw teruggave is daar meer kennis aanwezig.

Dat is overigens ook wel het lastige aan die hele constructie die de belastingdienst hier voor hanteert. Ze gaan dan particulieren opeens inschalen als ondernemer voor de BTW. Als ik zo kijk op de site van de belastingdienst gaat de teruggave in meerdere stappen. Allereerst zult u zich moeten registreren als ondernemer voor de BTW middels het aangegeven formulier. Daarna krijgt u inloggegevens om uw BTW aangifte te doen. Gaat het bij u mis met de aangifte of met de aanmelding als ondernemer?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Normaal gesproken is die aanmelding en later de aangifte een fluitje van een cent. Blijkbaar of schijnbaar doet u toch iets fout.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... eelhouders

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door yan »

it forum is bedoeld voor consumentenvragen, BTW teruggave valt daar niet echt onder.
Onzin, er is zelfs een ZZP-categorie hier

btw teruggave op zonnepanelen is ook niet echt een ondernemerskwestie, dat is toch voornamelijk voor de consument bedoeld.
Een "normale' ondernemer hoeft daar namelijk helemaal geen formulieren voor in te vullen, die verrekend dat zelf.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door kokka »

Ik heb, na de aanschaf van mijn panelen, de btw teruggave laten regelen door zo'n bureau (ik kan even niet meer op de naam komen). Ik werd op hun gewezen door de verkoper van mn installatie. Het kost wel wat natuurlijk, maar het is ook wel erg makkelijk

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar zelf doen is echt erg simpel. Maar ik begrijp dat de Ts zelfs nog niet toegekomen is aan de aangifte, maar dat blijkbaar de registratie niet lukt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

berndv schreef:
22 aug 2019 11:44
Covo schreef:
22 aug 2019 11:19
als ze je geregistreerd hebben als ondernemer
Dit forum is bedoeld voor consumentenvragen, BTW teruggave valt daar niet echt onder. Wellicht kunt u het eens proberen op higherlevel, een forum voor en door ondernemers. Wat betreft de specifieke btw teruggave is daar meer kennis aanwezig.
Maar de BTW regeling voor zonnepanelen en vooral de vereenvoudigde procedures zijn juist wel specifiek gericht op consumenten. Prima dus om daarover vragen te stellen op een consumentenforum.

Hier geen problemen met de teruggave gehad trouwens. Het zijn inderdaad best wat stappen, maat als je het schema van de Belastingdienst netjes doorloopt, dan zou het goed moeten gaan. Maar het vergt wel geduld, want de verwerking van iedere stap kost tijd. Bij welke stap gaat het mis?

Covo
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2019 11:03

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Covo »

kweenie schreef:
22 aug 2019 12:03
berndv schreef:
22 aug 2019 11:44
Covo schreef:
22 aug 2019 11:19
als ze je geregistreerd hebben als ondernemer
Dit forum is bedoeld voor consumentenvragen, BTW teruggave valt daar niet echt onder. Wellicht kunt u het eens proberen op higherlevel, een forum voor en door ondernemers. Wat betreft de specifieke btw teruggave is daar meer kennis aanwezig.
Maar de BTW regeling voor zonnepanelen en vooral de vereenvoudigde procedures zijn juist wel specifiek gericht op consumenten. Prima dus om daarover vragen te stellen op een consumentenforum.

Hier geen problemen met de teruggave gehad trouwens. Het zijn inderdaad best wat stappen, maat als je het schema van de Belastingdienst netjes doorloopt, dan zou het goed moeten gaan. Maar het vergt wel geduld, want de verwerking van iedere stap kost tijd. Bij welke stap gaat het mis? Het gaat mis met de opgaaf zonnepaneelhouders lijkt wrl of die niet aankomen .

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door berndv »

kweenie schreef:
22 aug 2019 12:03
berndv schreef:
22 aug 2019 11:44
Covo schreef:
22 aug 2019 11:19
als ze je geregistreerd hebben als ondernemer
Dit forum is bedoeld voor consumentenvragen, BTW teruggave valt daar niet echt onder. Wellicht kunt u het eens proberen op higherlevel, een forum voor en door ondernemers. Wat betreft de specifieke btw teruggave is daar meer kennis aanwezig.
Maar de BTW regeling voor zonnepanelen en vooral de vereenvoudigde procedures zijn juist wel specifiek gericht op consumenten. Prima dus om daarover vragen te stellen op een consumentenforum.
Juist, daarom zei ik ook dit er bij, wat je dan niet mee hebt gequoted:
berndv schreef:
22 aug 2019 11:44
Dat is overigens ook wel het lastige aan die hele constructie die de belastingdienst hier voor hanteert. Ze gaan dan particulieren opeens inschalen als ondernemer voor de BTW. Als ik zo kijk op de site van de belastingdienst gaat de teruggave in meerdere stappen. Allereerst zult u zich moeten registreren als ondernemer voor de BTW middels het aangegeven formulier. Daarna krijgt u inloggegevens om uw BTW aangifte te doen. Gaat het bij u mis met de aangifte of met de aanmelding als ondernemer?
Indien het mis zou gaan met de aangifte van de BTW via het oudere ondernemersportaal bij de belastingdienst is er bij een forum als higherlevel meer kennis over hoe de aangifte gedaan kan worden.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het super simpele formulier voor registratie schijnt al niet aan te komen. En wat wordt daarop gevraagd? Naam, adres, telefoonnummer, BSN, factuurdatum panelen. Dat is alles.

Covo
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2019 11:03

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Covo »

Ja dat is inderdaad alles maar op een of andere manier gaat er ergens iets fout.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door criticus2 »

het het online gedaan, inloggen op je eigen omgeving op site belastingdienst. wel samen met de gewone BTW aangifte (als ZZP) , kreeg aanvullende vragen gezien de afwijkend bedragen maar dat was snel opgelost.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

criticus2 schreef:
22 aug 2019 13:04
het het online gedaan, inloggen op je eigen omgeving op site belastingdienst. wel samen met de gewone BTW aangifte (als ZZP) , kreeg aanvullende vragen gezien de afwijkend bedragen maar dat was snel opgelost.
Maar dat is dus niet van toepassing voor de Ts. Hij moet zich eerst registreren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

Covo schreef:
22 aug 2019 12:54
Ja dat is inderdaad alles maar op een of andere manier gaat er ergens iets fout.
Hoeveel tijd is er overheen gegaan tussen het opsturen van het formulier en jouw vragen? Want zoals aangegeven, er gaat nogal wat tijd overheen voordat je een reactie krijgt. Als je formulier dan nog niet 'in de molen' zit, dan zullen ze zeggen dat ze nog geen formulier hebben.

Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

Wordt de aanvraag wel gedaan door diegene die de energierekening op haar/ zijn naam heeft staan?
BV, de energierekening staat op naam vd vrouw des huizes. De man vraagt een BTW registratie aan. Dan kan het fout gaan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vereniging Eigen Huis had een link met stappenplan online staan.

Die moet je foutloos opvolgen.
Zo is niet van belang wie de panelen kocht en betaalde maar de betaler Energie rekening.
Als Mevrouw Panelen kocht en Meneer teruggave heeft gevraagd of andersom?

Maar VEH had prima verhaal en goed lezen.
2x foute aanvraag is 2x niets ontvangen.

Covo
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2019 11:03

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Covo »

Denken sommige dat ik dom ben ik kan ook lezen ja mijn man staat op de energienota en ja mijn man heeft die opgaaf voor zonnepaneelhouders ingevuld. Daar is niets fout gegaan het gaat of bij de post fout of bij de belastingdienst zelf. En met dat invullen kan al niets fout gaan want dat is kei simpel.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan gaat het misschien nog om de tijd tussen het opsturen en het bellen waar de bevestiging blijft.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Btw-teruggave zonnepanelen al 2 keer voor niks aangevraagd bij Belastingdienst

Ongelezen bericht door alfatrion »

Covo schreef:
22 aug 2019 11:19
Hebben hier meer mensen ervaring mee en wat kan ik hier aan doen?
Kost me zo wel een hoop postzegels.
Je kan het ook brengen naar het dichtstbijzijnde belastingkantoor. Zoek hiervoor op "interne doorzendplicht nationale ombutsman". Je krijgt dam een bewijs van ontvangst.

Gesloten