Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door Radar »

Steeds meer mensen nemen uit gewoonte een eigen tasje mee voor het winkelen. Sommigen kiezen voor een katoenen tas, anderen voor een van plastic. Welke variant het minst milieubelastend is hangt af van het gebruik, en dan vooral de frequentie. Met andere woorden: hoe vaak je het tasje gebruikt dus.

Wat voor tasje neem jij doorgaans mee als je gaat winkelen?

Bekijk het fragment hier

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik gebruik tassen van jute. Ze zijn helaas niet meer te krijgen, maar Albert Heijn en de Deka verkochten ze indertijd. Niet duur, en ze gaan idioot lang mee. Ze passen ook perfect in de fietstas, exact de juiste maat. Dus wat wil je nog meer?

kuklos
Berichten: 9741
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door kuklos »

Deze vraag is laatst al beantwoord in de Quest (tijdschrift). Plastic is beter, als je het meerdere keren gebruikt.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik gebruik een canvas en een jute boodschappentas, met daarin altijd een paar plastic tassen.
En “steeds meer mensen” die een eigen tasje meenemen? Ik zie al jaren dat mensen gewoon een boodschappentas- of trolley bij zich hebben.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:
09 mar 2020 17:34
Plastic is beter, als je het meerdere keren gebruikt.
Ik voel een pleidooi aankomen om plastic tasjes onder voorwaarden te herinvoeren. :roll:

kuklos
Berichten: 9741
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
09 mar 2020 18:12
kuklos schreef:
09 mar 2020 17:34
Plastic is beter, als je het meerdere keren gebruikt.
Ik voel een pleidooi aankomen om plastic tasjes onder voorwaarden te herinvoeren. :roll:
Ik bepleit helemaal niks. Ik geef alleen antwoord op de vraag van de redactie.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het niet over jou, maar over het item in de uitzending... ;)

kuklos
Berichten: 9741
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
09 mar 2020 18:27
Ik heb het niet over jou, maar over het item in de uitzending... ;)
Okee, dat was niet helemaal duidelijk. Dank je.
Ik hoop dat ze in de uitzending eerlijk gaan zijn. Maar vertrouwen heb ik daar niet (meer) in. Als ze echt de milieu effecten willen bespreken dan moeten ze ook meenemen hoe het fabricageproces het milieu belast. Dat is waar de pijn zit bij katoen.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door witte angora »

Katoen is inderdaad enorm milieubelastend. Het is een natuurlijk materiaal, dus je zou denken dat het wel goed zit tov plastic. Maar dat zou zomaar een misvatting kunnen zijn.

De enige optie om het milieu te ontlasten is, of het nu een plastic of een katoenen tas is, of een van jute of van leer, voor mijn part van wol, is die dingen net zolang te gebruiken tot ze helemaal versleten zijn.

En ik zie, maar dat zal vermoedelijk niet in de uitzending naar voren komen, een markt ontstaan waarin gebruikte en afgedankte t-shirts en spijkerbroeken als grondstof worden gebruikt voor tassen. Wat overigens hier en daar al gebeurt. Een jaar of twee terug kon ik een tas kopen van... afgedankte brandweerslangen. Was nog wel geinig om te zien ook.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Katoen is bereslecht voor het milieu, dus ik weet het antwoord al. Tenzij je tasjes hebt van gerecycled katoen of als bijproduct uit de reguliere katoenteelt of zoiets.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 09 mar 2020 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vind het een non issue.
Kleding is immers ook vaak voor het grootste deel gemaakt van katoen?
Sinds jaar en dag gebruik ik dezelfde boodschappentas (sen).
Onverslijtbaar en anders heb ik ook nog zo.n trolley.

Hoe minder plastic hoe beter , zeker gekleurd en bedrukt plastic.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik gebruik al 'npaar jaar (!) een geweven tas, ooit gescoord bij Chinees afhaalrestaurant.
Is gemaakt van dun 'overhemden'-materiaal (nylon? polyester?).
Die stop ik als een zakdoek, heel comfortabel in mijn zak. Zit nooit in de weg.
Het ding is bijna onverslijtbaar, oersterk, neemt geen ruimte in.
Hij is zéker duurzaam.
Ik ben zo langzamerhand wel op zoek naar een nieuw exemplaar. Een vervangende Chinees welteverstaan, want de oorspronkelijke heeft ze niet meer.

Merelle
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2020 20:40

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door Merelle »

Ik zit nu de uitzending te kijken, en er is een optie die niet aan bod is gekomen wat betreft tassen: zelf een boodschappentas maken van materiaal dat je al hebt. Ontzettend veel dingen zijn bijzonder goed te hergebruiken/voor een ander doel te gebruiken.
Voor de lichtere boodschappen heb ik dunne opvouwbare tasjes gemaakt van overhemden met lange mouwen die ik kocht bij de kringloopwinkel. Voorpand en achterpand worden voorkant en achterkant van de tas en de hengsels maak ik van de mouwen. Nog eenvoudiger en goedkoper is een al dan niet vrolijk gekleurd laken/dekbedovertrek van de kringloopwinkel of iets wat je zelf niet meer gebruikt. Stevigere tassen voor zwaardere boodschappen zijn prima te maken van oude spijkerbroeken, kapotte jassen, alles wat maar stevig genoeg is. Bij gebrek aan inspiratie of behoefte aan tips zijn en een heleboel tutorials op internet te vinden, typ gewoon 'DIY shopping bag'. Met een klein beetje kennis en een basic naaimachine heb je ze zo klaar.
In de uitzending werd best veel nadruk gelegd op de productie van katoen en dat er dan katoen verbouwd moet worden speciaal om tassen van te maken, klopt, dat is niet milieuvriendelijk. Maar een stevige katoenen of canvas tas gaat echt jaren en jaren mee en ze zijn altijd sterker dan plastic tassen.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, of je hem nu zelf ophaalt of dat hij naar je toe gebracht wordt, dat vliegtuig vliegt toch wel, heb je meteen een CO2 neutrale vakantie. Ja toch?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jaren geleden was er eenzelfde discussie over plastic bekertjes. Uitkomst was dat je best een mok kan gebruiken, maar pas na 1.000 keer gebruik was deze beter voor het milieu.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ooit ging een omroep tassen uitdelen, die waren stevige, op het genaaide handvat na!

Ik zal niet zeggen wat de opdruk was, maar ik kreeg enkele weken later een betere...
en deze big shopper gewoon vastgezet met druppeltje lijm, beide heb ik nog en wanneer gaan ze weer nieuwe uitdelen?

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Best grappig als je er even over nadenkt, je druk maken over waar je je boodschappen in doet en intussen wekelijks bestellen bij een webshop. En dat artikel zit dan verpakt in plastic, nog meer plastic en daar omheen bubbeltjesfolie :D Ook zeer milieubewust.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door witte angora »

Merelle schreef:
09 mar 2020 20:54
Ik zit nu de uitzending te kijken, en er is een optie die niet aan bod is gekomen wat betreft tassen: zelf een boodschappentas maken van materiaal dat je al hebt. Ontzettend veel dingen zijn bijzonder goed te hergebruiken/voor een ander doel te gebruiken.
Ik zat er dus niet zo heel ver vanaf... :mrgreen:

witte angora schreef:
09 mar 2020 18:42
En ik zie, maar dat zal vermoedelijk niet in de uitzending naar voren komen, een markt ontstaan waarin gebruikte en afgedankte t-shirts en spijkerbroeken als grondstof worden gebruikt voor tassen. Wat overigens hier en daar al gebeurt. Een jaar of twee terug kon ik een tas kopen van... afgedankte brandweerslangen. Was nog wel geinig om te zien ook.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
10 mar 2020 08:14
Best grappig als je er even over nadenkt, je druk maken over waar je je boodschappen in doet en intussen wekelijks bestellen bij een webshop. En dat artikel zit dan verpakt in plastic, nog meer plastic en daar omheen bubbeltjesfolie :D Ook zeer milieubewust.
Sja... En dan zit er vaak ook nog een kartonnen doos omheen. Waar weer stickers opgeplakt zitten, en natuurlijk dicht getaped met plastic, alles vastgeplakt met allerlei lijm die ook niet zo heel milieuvriendelijk is.

En de bussen van de bezorgers (meervoud, want vanwege de economie moet er concurrentie zijn, dus er komen er meerdere op een dag langs) rijden natuurlijk ook niet helemaal CO2 vrij.

Maar: we kunnen dus beter terug gaan naar de plastic tasjes, mits ze vaker gebruikt gaan worden.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is beter voor het milieu, een tas van katoen of van plastic?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Noël Maesen schreef:
24 jan 2022 17:28
JA MAAR, !!!! Er zijn mensen die dichter dan 10m mijd of ver afstand houd (2022). Willen we dan ook dat ze iets uit de ..... nemen !!!!
Of waar vis, vlees of herbruikbare, gesorteerd in was. Dit zie je of ruik je niet. Geen plastiek !!!! Maar laat ons iets (20 cent) betalen voor één propere, hygienische zak.
Ik heb geen idee wat je hier, twee jaar na de laatste post, nu precies probeert te zeggen.

Gesloten