Pagina 1 van 2

Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 09 mar 2020 17:32
door Radar
Kleding, schoenen, boeken, speelgoed: we bestellen van alles online en sturen ook regelmatig weer spullen terug. Dat resulteerde vorig jaar in zo’n anderhalf miljoen pakketten per dag. Maar plek voor al die pakketten is er steeds minder. Aanbieders van pakketpunten stoppen ermee omdat ze de stroom niet meer aankunnen en ze te weinig geld opleveren.

’De winkelier staat er dubbel in. Die wil graag de service bieden, maar door de enorme toename is het bijna niet te doen. Er komt veel ergernis van, niet alleen bij de winkelier, maar ook bij de consument.’

Bekijk het fragment hier

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 13 mar 2020 17:25
door Cornelis7
Radar schreef:
09 mar 2020 17:32
Kleding, schoenen, boeken, speelgoed: we bestellen van alles online en sturen ook regelmatig weer spullen terug. Dat resulteerde vorig jaar in zo’n anderhalf miljoen pakketten per dag. Maar plek voor al die pakketten is er steeds minder. Aanbieders van pakketpunten stoppen ermee omdat ze de stroom niet meer aankunnen en ze te weinig geld opleveren.
Blijkt dat er toch meer behoefte is aan fysieke winkels en dat is een goede zaak. Die winkels zouden ook de retourpakketten moeten kunnen aannemen.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 13 mar 2020 17:47
door sake1987
In iedere stad / dorp lege winkelruimte genoeg. Dus open hierin, eventueel gezamenlijk een pakket inlever ophaal winkel / punt . Eventueel met pas ruimte voor kleding en schoenen.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 13 mar 2020 18:03
door NeoDutchio
sake1987 schreef:
13 mar 2020 17:47
In iedere stad / dorp lege winkelruimte genoeg. Dus open hierin, eventueel gezamenlijk een pakket inlever ophaal winkel / punt . Eventueel met pas ruimte voor kleding en schoenen.
Voor een gemiddeld pakje vangt een postpunt €0,20. Om de huur, gas/water/licht en personeel te betalen ter waarde van zo'n €3000,- per maand moeten er 15000 pakjes gehaald/gebracht worden. Deze maand heeft 25 werkdagen, dat wil zeggen 600 pakjes per dag. Open van 9 tot 18 is 66,6 pakjes per uur. Elke minuut moet er dus een pakje weg. Dat gaat je nooit lukken met 1 medewerker.

Een afhaalpunt is dus nooit rendabel te maken met deze kosten.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 13 mar 2020 18:19
door Nijogeth
Ik wil wel een pakketpunt beginnen hoor. Koop wel ergens een loods en ga dat uitbaten. Maar daar wil ik wel een vast minimumbedrag voor en dat willen Postnl en DHL waarschijnlijk niet bieden. Wat die willen betalen is waarschijnlijk alleen te doen als je al een ruimte hebt waar je verdiensten uithaalt, maar dan heb je de ruimte zelf nodig.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 13 mar 2020 19:29
door NeoDutchio
Nijogeth schreef:
13 mar 2020 18:19
Ik wil wel een pakketpunt beginnen hoor. Koop wel ergens een loods en ga dat uitbaten. Maar daar wil ik wel een vast minimumbedrag voor en dat willen Postnl en DHL waarschijnlijk niet bieden. Wat die willen betalen is waarschijnlijk alleen te doen als je al een ruimte hebt waar je verdiensten uithaalt, maar dan heb je de ruimte zelf nodig.
In mijn tijd als DHL wijkpunt was elke woensdag de gang en de keuken te klein voor de pakjes. De kledingzakken van Wehkamp gingen nog wel, maar dozen met autokinderstoelen en kasten zijn vrij lastig niet in de weg neer te zetten.
Als mensen gewoon thuis zijn als ze online kopen scheelt al een hoop ergernis. In het weekend bestellen betekend op dinsdag bezorgen. Als er dan alleen al 50 pakjes in 1 wijk niet afgeleverd kunnen worden, waarvan er zelfs bestellers zijn die op vakantie waren, dan gaat er gewoon structureel iets mis.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 13 mar 2020 19:57
door sylvesterb
Radar schreef:
09 mar 2020 17:32
’De winkelier staat er dubbel in. Die wil graag de service bieden, maar door de enorme toename is het bijna niet te doen. Er komt veel ergernis van, niet alleen bij de winkelier, maar ook bij de consument.’
Beetje non item, de markt zal zelf met een oplossing komen voor dit probleem. Doet PostNL het niet dan komt DHL er wel mee.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 13 mar 2020 20:57
door Komkommertijd
De bedragen die de winkels kregen is ook afgenomen dus veroorzaken ze het zelf.

Als er geen redelijke prijs voor de winkel in zit stort de gehele markt in.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 13 mar 2020 22:17
door sylvesterb
Komkommertijd schreef:
13 mar 2020 20:57
De bedragen die de winkels kregen is ook afgenomen dus veroorzaken ze het zelf.

Als er geen redelijke prijs voor de winkel in zit stort de gehele markt in.
De markt stort niet in, die zal zelf met een oplossing komen.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 13 mar 2020 22:33
door Erthanax
Misschien wel een soort "PakketpuntPlus" waar je artikelen ook kunt bekijken. Als je iets wilt hebben dat ze dan een paar exemplaren hebben staan waarvan je er een direct kunt afrekenen met je pinpas en meenemen.

Of een handige afleverkluis op een centraal punt in de wijk. Dus als je niet thuis bent als iets thuisbezorgd wordt dat je dan toch wanneer je maar wil je pakket een kilometer verderop kunt ophalen.

Of een goede samenwerling en afstemming tussen alle grote bezorgers, zodat er nog maar één busje hoeft te rijden. Misschien valt er ook nog wat te combineren op één website of app.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 13 mar 2020 23:21
door Erthanax
Ja, zoiets! Geweldig wat een beetje brainstormen oplevert.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 13 mar 2020 23:59
door Lady1234
Dus gewoon een heerlijke winkel waarin je kunt rondstruinen, de boel kunt aanraken, er aan kunt snuffelen, en dan pas hoeft te besluiten, ja, dat wil ik.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 14 mar 2020 08:39
door NeoDutchio
En straks land er zeker ook iemand op de maan, wat een fantasie hebben mensen dus. Er wordt dus gedacht aan een pand waar de rekken in staan waar kleding aan hangt wat je dus zelf kan bekijken, voelen en passen? En wat moet dat kosten? Personeel, ruimte, de kachel aan. Dat kan toch nooit uit? *Sarcasm off*

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 14 mar 2020 10:26
door mh73
Toen ze bij mij in de winkel kwamen of ik pakketpunt wilde worden, was het niet eens € 0,20 per pakje. Sorry hoor, al die dozen in je winkel, de administratieve rompslomp erbij, dat is het me niet waard.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 14 mar 2020 10:37
door sake1987
breien schreef:
13 mar 2020 23:16
Een winkel waar ze de producten in vitrinekasten hebben staan. Ter plekke kan men het product bekijken en een bestelformulier invullen. Daarmee loopt men naar de kassa en het product wordt uit de voorraad geleverd en afgerekend.
Kijkshop heropenen :D

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 14 mar 2020 11:33
door Komkommertijd
Ik wilde net antwoord van Sake 1987 geven!

Dat is 1 showmodel, en veel magazijn ruimte nodig voor voorraad!
Bestellen van showroom kan wel en later ophalen of laten bezorgen, maar dan niet gratis (bij de prijs in) maar gewoon werkelijke bezorgkosten berekenen.
Voor 1 artikel betaal je 1x bezorgen.
Voor 10 artikelen ook 1x dus voordeel.

Nu betalen de 10 in 1x bestellers voor de buren die het in 10x laten bezorgen, en veroorzaken een dagelijkse file in mijn straat.
Maar waarom winkels? mh73 noemde de 20 cent, waar het nooit voor kan!
Als industrie terrein met voldoende parkeer ruimte en goedkope buiten centrum locatie op enige afstand is het wel mogelijk voor een iets hogere prijs.

Voor 20 cent is het verliesgevend, en minimaal €1,- voor opzoeken en overhandigen en die te lang staan tegen betaling retour dus niet meer gratis.... als de bezorg kosten hoger worden, en retour ook word er minder besteld om te passen!
Als je 10 jurken bestelde en er 9 retour doet is zoveel werk, moet ook betaald worden.

Als ik zie wat enkele van mijn Ali Express gekost hebben en nog 20 cent voor de winkel bij afhalen?
Dan is het voor Post NL ook verliesgevend, en raken we die zooi ook mooi kwijt, weer kansen voor een buurt winkel die een groter aantal hebbedingetjes kan inkopen, maar..... we hebben al een Action die het eigenlijk al doet!

We hebben hier een wettelijk minimum loon en als we ons daar aan houden is de hele pakket dienst binnen
enkele maanden totaal anders.
Als mh73 een redelijke €1,- per pakje kreeg had hij misschien nog ja geroepen!
Voor dit soort bedragen veroorzaken de concurrerende post bedrijven het zelf hun probleem.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 22 sep 2021 15:23
door glompie
Met brieven hebben we nooit veel problemen gehad omdat iedereen een brievenbus heeft.
Dus ik stel voor dat winkeliers, pakketdiensten, consumenten en de overheid alle vier betalen voor een pakketbus bij ieder huis in Nederland.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 22 sep 2021 15:39
door DeZevendeHenk
Radar schreef:
09 mar 2020 17:32
’De winkelier staat er dubbel in. Die wil graag de service bieden, maar door de enorme toename is het bijna niet te doen. Er komt veel ergernis van, niet alleen bij de winkelier, maar ook bij de consument.’
Het huidige systeem is niet overeind te houden maar niemand lijkt bereid een beter systeem neer te zetten vooral ook omdat de klanten niet bereid zijn voor die betere service te betalen. Voorlopig rommelen we maar zo door.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 22 sep 2021 17:19
door Bob Schurkjens
Mijn lokale Primerawinkel ontvangt 20 eurocent per aangenomen of uitgeleverd pakket van PostNL. Verder verkopen ze rookwaren, loten, tijdschriften en schrijfwaren.

Het is voor hun een verlieslatende aangelegenheid. De "winst" zit hem inderdaad in de extra "traffic" in de winkel.

Je zou kunnen stellen dat PostNL hiermee parasiteert op het MKB.

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Geplaatst: 22 sep 2021 17:30
door PeterPeters1966
DeZevendeHenk schreef:
22 sep 2021 15:39
Radar schreef:
09 mar 2020 17:32
’De winkelier staat er dubbel in. Die wil graag de service bieden, maar door de enorme toename is het bijna niet te doen. Er komt veel ergernis van, niet alleen bij de winkelier, maar ook bij de consument.’
Het huidige systeem is niet overeind te houden maar niemand lijkt bereid een beter systeem neer te zetten vooral ook omdat de klanten niet bereid zijn voor die betere service te betalen. Voorlopig rommelen we maar zo door.
Geen dingen bestellen als je weet dat je niet thuis bent (of een alternatief regelen om het pakket aan te nemen) lijkt me een aardige oplossing.