Pagina 1 van 1

EasyJet & LEVEL: geen geld, voucher of andere boeking

Geplaatst: 17 mei 2020 21:49
door nienke.gerritsen
Bedrijf: EasyJet en Flylevel

Eind maart zou ik met vriendinnen naar Wenen vliegen. De vliegmaatschappijen hebben de vlucht geannuleerd maar geven beide aan geen compensatie te hoeven betalen vanwege overmacht beschreven in de Europeese wetgeving:
- Article 5.3 of the Regulation and under the ECJ legal doctrine and declared by the European Comission. (Flylevel)
- EU verordening EC261/2004 (easyJet)

Klopt dit? Of hebben we wel recht op geld terug?

Re: EasyJet & LEVEL: geen geld, voucher of andere boeking

Geplaatst: 18 mei 2020 17:08
door Jablan
Heb je al een claim-organisatie, die normaal graag helpen bij vertraagde vluchten, gevraagd?

Re: EasyJet & LEVEL: geen geld, voucher of andere boeking

Geplaatst: 18 mei 2020 17:15
door sylvesterb
nienke.gerritsen schreef:
17 mei 2020 21:49
Bedrijf: EasyJet en Flylevel

Eind maart zou ik met vriendinnen naar Wenen vliegen. De vliegmaatschappijen hebben de vlucht geannuleerd maar geven beide aan geen compensatie te hoeven betalen vanwege overmacht beschreven in de Europeese wetgeving:
- Article 5.3 of the Regulation and under the ECJ legal doctrine and declared by the European Comission. (Flylevel)
- EU verordening EC261/2004 (easyJet)

Klopt dit? Of hebben we wel recht op geld terug?
Het klopt en lijkt me logische ook. U kunt Easyjet niet de corona crisis kwalijk nemen. Soms blijven mensen me verbazen!

Het advies van @Jablan heb ik ook voor je nagekeken en euclaim.nl vermeldt het onderstaande op hun site:
Een geannuleerde vlucht door het coronavirus is een buitengewone omstandigheid, waardoor het recht op een vergoeding voor het tijdsverlies vervalt.
Bron: https://www.euclaim.nl/blog/vlucht-gean ... je-rechten

Re: EasyJet & LEVEL: geen geld, voucher of andere boeking

Geplaatst: 18 mei 2020 17:18
door Theotrucker
Het gaat natuurlijk niet om de vergoeding van het tijdverlies maar om de vergoeding van de ticket kosten.

Re: EasyJet & LEVEL: geen geld, voucher of andere boeking

Geplaatst: 18 mei 2020 18:01
door tttlocke
Precies, de compensatie die bedoeld wordt in de genoemde verordening 261/2004 (waaruit ook dat 'Article 5.3' afkomstig is) gaat over recht op bijstand en een vergoeding, voor het ongemak zeg maar, bij annuleringen, vertraging of instapweigering.

De gebruikte term 'compensatie' staat dus los van het terugkrijgen van de betaalde ticketprijs. Daar heeft u natuurlijk wel recht op. Maar niet op compensatie. Geen extra bedrag dus.

Easyjet biedt zo te zien de mogelijkheid om bij geannuleerde vluchten voor een voucher te kiezen, de vlucht te wijzigen of (ze schreeuwen het niet van de daken) een formulier in te vullen om geld terug te krijgen.

Gegeven topictitel en vraag denk ik dat TS het verkeerd begrepen heeft (en niet dat ze een extraatje verwachtte).

Re: EasyJet & LEVEL: geen geld, voucher of andere boeking

Geplaatst: 18 mei 2020 21:28
door Melviinbl
Over wat voor bedragen praten we?
Bij ryainair heb ik een voucher voor 47 euro gekregen. Geen zin en moeite om daar 200 mails aan te wijden om mijn centen tw krijgen. Boek wel weer een x een vluchtje.

Re: EasyJet & LEVEL: geen geld, voucher of andere boeking

Geplaatst: 18 mei 2020 21:31
door sylvesterb
Theotrucker schreef:
18 mei 2020 17:18
Het gaat natuurlijk niet om de vergoeding van het tijdverlies maar om de vergoeding van de ticket kosten.
Maar waarom is TS dan gaan mailen met Easyjet, zij hebben gewoon een voucher beleid die je online kunt aanvragen.