Pagina 1 van 2

Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 02 sep 2020 13:58
door kirstenfabels
Op 11 augustus heb ik mijn auto bij Kwikfit (Spaklerweg Amsterdam) laten keuren, en een kleine beurt laten doen. Ze zagen dat de airco ook bijgevuld moest worden, en dat hebben we ook laten doen. De volgende dag reed ik (hittegolf!) 150 kilometer, naar het dorp van mijn ouders en onderweg heeft de airco het helemaal niet gedaan. Vanaf vertrek niet. Hij blies warme lucht. Dat was gek, want immers net de dag ervoor bijgevuld. Aangekomen op locatie begon er in het dashboard plots ‘OIL’ te knipperen. Dat was niet goed. Ik ben naar de (oude vertrouwde) garage in het dorp gereden en die zagen dat er geen olie bijgevuld was. Hebben natuurlijk bijgevuld, dus dat probleem was opgelost. Maar dat had natuurlijk bij de kleine beurt van Kwikfit moeten gebeuren. Ik heb diezelfde middag Kwikfit gebeld. Ze negeerden het olieprobleem een beetje (een soort van ‘oeps!) en zouden 14 augustus naar de airco kunnen kijken. De auto er naartoe gebracht en in de middag kregen we het verlossende woord dat de pomp van de airco stuk was. (De airco deed het overigens prima voordat we de kleine beurt bij kwik-fit deden). We schrokken ons kapot, want dat is het duurste onderdeel dat stuk kan gaan bij een airco. We kregen een offerte mee van 1138,25. We vertrouwden het niet.

Natuurlijk ook contact gehad met Kwik-fit Nederland, daar hadden we een onderzoek door een ‘onafhankelijke’ partij kunnen laten doen, en dat zou 400 euro kosten. Als wij gelijk zouden hebben, dan kregen we die kosten vergoed. En we dachten: het kon inderdaad toeval zijn dat ‘ie plots stuk ging. En dan zouden we extra kosten hebben bovenop vervangen airco-pomp. En we wilden het sowieso niet bij die Kwikfit laten repareren.

Daarom weer een afspraak gemaakt bij de oude vertrouwde garage in het dorp van mijn ouders, en die gingen er op 1 september wel even naar kijken. Ze hebben een diepgaande controle uitgevoerd, en er was niets stuk of lek. De airco was gewoon niet bijgevuld. Er was geen lek te bekennen. De airco is bijgevuld door die garage en ik ben in een heerlijk koele auto terug gereden. Niets aan de hand. Opgelucht, en werd ook boos. Want ondanks dat we wel geld terug kregen van het bijvullen van de airco (109 euro), hebben we extra kosten gemaakt, er extra tijd ingestoken en stress gehad door dit alles. En we voelen ons bedonderd.
Het voelt als poging tot oplichting. En ik denk dat het garages vrij vaak lukt.

Zojuist gebeld met de manager van de Kwik-fit Spaklerweg in Amsterdam, en het werd zo’n welles/nietes verhaal. Hij blijft erbij dat het kapot is. En wij zeggen dat het niet kapot is. We schieten er niks mee op. Ze willen ook niets oplossen. Ze gaan alleen het airco-apparaat in de werkplaats waar ze mee meten, laten controleren, ‘ondanks dat ik de enige ben met deze klacht’. Maar daar zijn wij niet mee geholpen. Ik vind het niet kloppen. Wat nu te doen?

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 04 sep 2020 13:46
door WZZ
Dus er is geen olie bijgevuld en geen aircovloeistof. Maar het is wel in rekening gebracht? Dat schurkt tegen oplichting aan.
Mijn ervaring is dat je met goed fatsoen alleen banden veilig bij Kwikfit kunt aanschaffen. Onderhoud laten verrichten is niet verstandig. Ik herinner me dat een uitlaatdeel een keer achterstevoren onder mijn auto was gemonteerd, met als gevolg dat het na een week brak. Sinds die tijd ga ik hooguit nog voor banden naar Kwikfit en voor onderhoud naar een echte garage. Het kost iets meer maar dan kijkt er wel iemand met kennis van zaken en niet de eerste de beste snotneus.

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 04 sep 2020 13:52
door NeoDutchio
Wat nu te doen? Nooit meer terug gaan naar Kwik fit. Dergelijke verhalen komen vaker voorbij. Bij vervangen van de banden zouden de remmen dringend aan vervanging toe zijn, bij een beurt worden zaken onklaar gemaakt en zo zijn er meer andere rare zaken.
En ja, het is een harde uitspraak, maar dergelijke verhalen zijn vaker voorbij gekomen, helaas.

U zou een brief kunnen sturen met daarin dat er zaken niet uitgevoerd zijn die wel afgesproken zijn en dat u daarvan binnen 14 dagen het geld terug wil ontvangen. Zo niet kunt u er een juridische zaak van maken.

Dergelijke bedrijven blijven helaas doorgaan omdat klanten of er genoegen mee nemen of de zaak niet doorzetten.

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 04 sep 2020 14:41
door witte angora
Een jaar of wat geleden hoorde je zeer regelmatig dit soort klachten, er zijn ook flink wat topics over geopend. Op een gegeven moment hield het op, geen klachten meer, dus ik ging er eigenlijk van uit dat ze ervan geleerd hadden. Niet dus, helaas.

Het is en blijft dus Kwik-flut.

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 04 sep 2020 21:19
door Jablan
Alleen deze op Spaklerweg in A of speelt dit bij andere Kwikfits ook?

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 04 sep 2020 21:32
door Arizonakid
Zeker niet bij allemaal, maar wel bij opvallend veel.

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 04 sep 2020 22:43
door juliomariner
Ik laat een kwikfit "monteur" nog niet een ventieldopje vervangen laat staan een kleine beurt doen.

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 05 sep 2020 07:37
door witte angora
Sja, geef ze een ventieldopje, en ze pakken je hele band.

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 05 sep 2020 07:51
door sake1987
Heb al meer dan 20 jaar mijn vaste garage, maar voor banden ga ik altijd na kwikfit
Mijn garage is duur met banden en hij weet en accepteert dat ik die ergens anders aanschaf.
Vertel altijd gelijk tegen Kwikfit als er iets volgens jullie niet klopt, meldt het dan kan ik doorgaan naar mijn garage.
Er is nooit wat 😆

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 05 sep 2020 09:37
door Eres
Voor wat het waard kan zijn, rest slechts een klacht indienen bij de Vaco MVO.
Kwikfit is geen Bovag lid dus daar valt niet te klagen.

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 05 sep 2020 13:25
door rvjapio
Ik zou de landelijke kwik fit nog eens proberen. En een brief schrijven met dit verhaal.
Schriftelijk

Je kunt schriftelijk contact met ons opnemen. Een postzegel is niet nodig. Ons adres is:
KwikFit Nederland
T.a.v. afdeling Klantenservice
Antwoordnummer 13
3840 WB Harderwijk

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 07 sep 2020 13:44
door beeperhorrie
Ik blijf er altijd bij als er iets gedaan moet worden. Kan het niet? Dan ben ik ook weg met automobiel. Wie niets te verbergen heeft stuurt je niet weg.
Nu met Corona is het wat lastiger maar dan blijf ik wel in een afgesproken hoek staan desnoods met mondkapje en handschoenen.

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 07 sep 2020 13:57
door NeoDutchio
beeperhorrie schreef:
07 sep 2020 13:44
Ik blijf er altijd bij als er iets gedaan moet worden. Kan het niet? Dan ben ik ook weg met automobiel. Wie niets te verbergen heeft stuurt je niet weg.
Nu met Corona is het wat lastiger maar dan blijf ik wel in een afgesproken hoek staan desnoods met mondkapje en handschoenen.
Misschien dat dat nog lukt bij een dorpsgarage, maar bij een dealer of keten kom je echt de werkplaats niet binnen hoor. Dat heeft niets met iets verbergen te maken, maar wel met veiligheid. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de veiligheid van iedereen die binnen is. Er staat veel apparatuur, er rijden auto’s, veel bewegende delen, enz. Daar kom je echt als buitenstaander niet tussen te staan hoor.

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 07 sep 2020 15:11
door ellobo64
Vooral als je een wat oudere auto hebt dan vind de keurmeester altijd wel iets wat dan gerepareerd of vervangen moet worden, zo blijft de omzet altijd goed op pijl bij het filiaal, zelf een paar jaar meegemaakt bij het filiaal in Leidse Rijn in Utrecht.
En maar lokkertjes blijven sturen zoals gratis keuring of met hele hoge korting.
Ga gewoon iets meer betalen bij een kleine maar eerlijke garage.

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 07 sep 2020 16:54
door frits.severens
Ontving van mijn verzekeraar een gratis zomercheck bij een kwikfit vestiging Na een afspraak werd mij ter plekke gelijk gezegd dat er niets werd bijgevuld. Met werkkleding werd er in de bijna nieuwe Mercedes ingestapt en in de werkplaats gereden.Na enkele minuten was het klaar en kon ik vertrekken. Voor mij geen Kwikfit meer.!!

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 07 sep 2020 19:26
door beeperhorrie
NeoDutchio schreef:
07 sep 2020 13:57
beeperhorrie schreef:
07 sep 2020 13:44
Ik blijf er altijd bij als er iets gedaan moet worden. Kan het niet? Dan ben ik ook weg met automobiel. Wie niets te verbergen heeft stuurt je niet weg.
Nu met Corona is het wat lastiger maar dan blijf ik wel in een afgesproken hoek staan desnoods met mondkapje en handschoenen.
Misschien dat dat nog lukt bij een dorpsgarage, maar bij een dealer of keten kom je echt de werkplaats niet binnen hoor. Dat heeft niets met iets verbergen te maken, maar wel met veiligheid. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de veiligheid van iedereen die binnen is. Er staat veel apparatuur, er rijden auto’s, veel bewegende delen, enz. Daar kom je echt als buitenstaander niet tussen te staan hoor.
Bij de grote Peugeot dealer waar ik kom kan je er inderdaad niet bij maar die hebben een raam vanuit de wachtruimte wat vol zicht op de werkplaats geeft. Je kan ook wachten bij de balie en ook dan heb je vol zicht op de hele werkplaats.

Wie niets te verbergen heeft en vindt dat hun werkplaats tot een van de beste gerekend mag worden doet er goed aan alles voor de klant in zicht te houden.

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 08 sep 2020 10:51
door Erwin uit Oosterhout
Als je er niet uit komt met je lokale dealer, dan zou ik ook de landelijke Kwikfit aanschrijven. Het adres staat al in het forum vermeld. Ik zou het er in elk geval niet bij laten zitten. Goed dat je het hier ook meldt!

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 08 sep 2020 10:57
door sake1987
frits.severens schreef:
07 sep 2020 16:54
Ontving van mijn verzekeraar een gratis zomercheck bij een kwikfit vestiging Na een afspraak werd mij ter plekke gelijk gezegd dat er niets werd bijgevuld. Met werkkleding werd er in de bijna nieuwe Mercedes ingestapt en in de werkplaats gereden.Na enkele minuten was het klaar en kon ik vertrekken. Voor mij geen Kwikfit meer.!!
Bijna nieuwe Mercedes en dan maar de Kwikfit?

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 10 sep 2020 13:39
door kirstenfabels
UPDATE: Het airco-vulappaat van het bedrijf aan de Spaklerweg bleek stuk, daarom ging het mis. KwikFit Nederland heeft het met ons in orde gemaakt, en daar zijn we blij om. Weer wat meer vertrouwen in de klantenservice van KwikFit. (Maar ga voortaan wel naar de oude vertrouwde garage) Dank voor jullie reacties!

Re: Kwikfit heeft geprobeerd onnodige dure reparatie te forceren van een niet defecte airco

Geplaatst: 10 sep 2020 13:45
door Moneyman
Blijft over de vraag of dat apparaat écht stuk was, of alleen als ze "betrapt worden"...