Bankcontroles schieten door

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Wie zegt dat er via-via bankrekening gekocht wordt, wie zegt dat er bij een dealer gekocht wordt. Kan ook gewoon contant, spaargeld bijv. zoals Wim uitlegde.

Overschrijvingen via bank boven een bepaald bedrag, zie mijn toegevoegde link uit mijn vorige post, kunnen ook als ongebruikelijke transacties beschouwd worden. En daar schieten bankcontroles mee door, ik wil ook niet dat er plotseling geblokkeerd wordt, omdat een bankcontrole vindt dat...! En dat begint op te vallen.

Ik vind.. pak die grote vissen aan met miljoenen of zelfs biljoenen, voorbeelden genoeg. En laat dat geprul in de marge lekker zijn gang gaan, economie is nog altijd dat geld moet rollen.

Ik zit aan mijn eigen gestelde quote voor vandaag om max. twee keer te reageren per dag. Morgen misschien weer, heb nog een stapel werk te doen

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er thuis contant gespaard wordt en met dat geld wordt contant een auto gekocht, wat valt er dan door de bank te blokkeren?

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
23 sep 2020 13:12
Als er thuis contant gespaard wordt en met dat geld wordt contant een auto gekocht, wat valt er dan door de bank te blokkeren?
Ik verwacht dat de autohandelaar, als die al contant geld aanneemt, juist dergelijke transactie moet melden.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Lady1234 schreef:
23 sep 2020 13:12
Als er thuis contant gespaard wordt en met dat geld wordt contant een auto gekocht, wat valt er dan door de bank te blokkeren?
Het feit dat u met een bedrag over straat gaat zal dan al voldoende reden kunnen zijn om u te verdenken van witwassen. Daarnaast zal de verkoper van de auto uw transactie moeten melden. Momenteel worden veel zakelijke rekeningen van onder meer handelaren in (tweedehands) auto's eenzijdig opgezegd door banken zonder dat er geconstateerd is dat er sprake van onwettige of illegale praktijken. Zie ook: https://fd.nl/beurs/1355840/bankenautor ... j-schieten
Lady1234 schreef:
23 sep 2020 11:36
@wim2007 Uw relaas lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk, nog beter gezegd, complete fantasie.
Dat mag u, zelfs zonder de details hiervan te kennen, vinden. Bedenk alleen wel dat op witwassen een straf staat van vier jaar of meer gevangenisstraf (zie hiervoor Titel XXXA. van het Wetboek van Strafrecht). Bij een verdenking daarvan kunnen daarom allerlei middelen worden ingezet tegen burgers zoals het plaatsen van een internettap of een telefoontap. Voor een verdenking van witwassen is niet veel meer meer nodig dan een (anonieme) melding bij de politie of het Openbaar Ministerie. Dat kan dus bijvoorbeeld betekenen dat wanneer buren of buurtgenoten van mening zijn dat iemand 'boven zijn stand' leeft en hiervan melding wordt gemaakt bij één van de kliklijnen (zoals Meld Misdaad Anoniem) de gemelde persoon al vrij snel kan worden aangemerkt als persoon die verdacht is van zware misdaad of van terrorisme.
CarlaHeusden schreef:
23 sep 2020 12:07
Maar wat zijn nu ongebruikelijke transactie`s, daar kan je inderdaad fantasie rijk voor zijn. Zoals Wim ook zegt, ik heb dapper gespaard en maar eens een knappe auto gekocht boven de 10.000 euro, en dat valt op. Maar wat valt er dan aan op...het merk, de buurt waar je woont, de transactie, enfin vul maar in. Het spreekwoord opvallen door niet op te vallen lijkt steeds meer toepasbaar dan omgekeerd. Vroeger kocht iemand een nieuwe auto op zijn eigen plekje voor de deur, om maar te laten zien dat er status was. Niet opvallen door juist op te vallen...dat kon toen nog.
Mogelijk is de buurt waarin men woont van belang. Bekend in dat opzicht is dat een aantal gemeenten alleen in bepaalde (doorgaans sociaal minder sterkte) buurten de bewoners aan de hand van criteria die niet bekend mochten worden gingen 'doorlichten'. Bij dit systeem, Systeem Risico Analyse (Syri) genaamd werden ook actief gegevens uitgewisseld met banken. Inmiddels is SyRi tijdelijk gestaakt. Banken zijn niet erg transparant over wat ze doen en de wat ongebruikelijk is, is erg subjectief. Wel duidelijk is dat er bij banken meer en meer medewerkers bezig zijn met het analyseren van verdachte transacties. Alleen al in de regio Friesland werken bij de Rabobank zo'n 150-200 medewerkers aan dergelijke analyses: https://www.lc.nl/economie/Rabobank-zet ... 29943.html

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou ik ga regelmatig met een bedrag over straat. En witwassen doe ik in mijn wasmachine.

Al die complottheorieën en paranoïde ideeën maken al dat de overheid minder hoeft te controleren. De mensen zitten vanzelf al te bibberen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wim2007 schreef:
23 sep 2020 15:35
Voor een verdenking van witwassen is niet veel meer meer nodig dan een (anonieme) melding bij de politie of het Openbaar Ministerie. Dat kan dus bijvoorbeeld betekenen dat wanneer buren of buurtgenoten van mening zijn dat iemand 'boven zijn stand' leeft en hiervan melding wordt gemaakt bij één van de kliklijnen (zoals Meld Misdaad Anoniem) de gemelde persoon al vrij snel kan worden aangemerkt als persoon die verdacht is van zware misdaad of van terrorisme.
Onzin. Een door jou omschreven scenario volgt pertinent niet na een simpele anonieme melding bij een kliklijn.

Dewes
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:28

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Dewes »

Dit gebeurd niet alleen bij banken. Ook regelmatige overboekingen via Western Union kunnen zomaar geblokkeerd worden. In dit geval had ik geld overgeboekt voor een stichting met een school in DRCongo. En dan kun je van alles opsturen om aan te tonen dat dat niet terecht is, maar je hoort nooit waarom je geblokkeerd bent. En dat duurt geen drie maanden maar jaren.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Te triest voor woorden dit, wij willen ook graag geld sturen om mensen daar te helpen maar zijn juist daar bang voor.
Om hoeveel ging het als ik vragen mag? Is het dan het land of het bedrag wat het verschil maakt.

Dewes
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:28

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Dewes »

CarlaHeusden schreef:
24 sep 2020 09:48
Te triest voor woorden dit, wij willen ook graag geld sturen om mensen daar te helpen maar zijn juist daar bang voor.
Om hoeveel ging het als ik vragen mag? Is het dan het land of het bedrag wat het verschil maakt.
Wij stuurden maandelijks geld, bedragen tussen 500 en 3000 USD en het gaat naar DRCongo.
Dat is een hele tijd goed gegaan, maar opeens werd ik geblokkeerd. Het geld krijg je netjes terug, maar je kunt niet meer sturen.
Western Union controles lopen via Amerika als ik het goed heb.
Ik vermoed dat ze denken dat er geld witgewassen word, maar op het waarom van de blokkade krijg je geen antwoord.

Je kunt bij Western Union tot een totaal bedrag van 1000 euro standaard sturen, daarna moet je eerst een verificatie procedure doorlopen. Mocht je maar een paar keer per jaar geld sturen en het zijn kleine bedragen dan zal dat wel een hele tijd goed gaan.
Wel eerst informeren of er een Western Union punt in de buurt van de ontvanger zit.
Op dit moment sturen we per bank, voor onze bedragen is dat vwb de kosten iets duurder dan Western Union.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien kunt u die bedragen dan beter aan Artsen zonder Grenzen geven onder vermelding Congo, komt het ook goed terecht.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Bedankt voor reactie, er zit een Western Union punt bij onze ontvangers. Wij zij altijd terughoudend geweest en gebruiken altijd bank transfers via zakelijk Revolut.
Tot nu geen problemen, en dat willen we ook zo houden.
Mochten we problemen krijgen dan kunnen we altijd nog uitkijken naar Western.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Wim2007 schreef:
23 sep 2020 11:23
Helaas zelf meermalen ondervonden met ING dat er rechtstreeks melding werd gedaan bij het Openbaar Ministerie. En ik niet alleen. Boven bepaalde bedragen doen Nederlandse banken dit min of meer geautomatiseerd. Het gevolg hiervan: een politieonderzoek waarbij actief privé-informatie (financieel en medisch) met de buren en met de woningcorporatie is gedeeld, waarbij verborgen camera's zijn geplaatst rondom het huis, waarbij buren door de politie zijn gerekruteerd om mijn gangen na te gaan, en geplaatste internettaps en telefoontaps. Daarnaast heb ik het dan nog niet gehad over zaken als het controleren van afvalzakken en het door de politie intensief volgen in winkels e.d. Het probleem is dat banken niet erg transparant zijn over de criteria die zij voor dergelijke meldingen hanteren. In mijn geval: woon in een buurt waarbij armoede en het hebben van schulden feitelijk de norm is. Wie dat niet heeft en vervolgens over een (relatief) klein bedrag ontvangt van een verzekeraar als gevolg van een schade-uitkering, een relatief kleine erfenis ontvangt of gewoon geld goed beheert en daardoor kan beschikken over wat spaargeld lijkt daardoor op te vallen bij de bank. De illusie die velen hebben is nog altijd het idee dat dit hen niet zal raken omdat zij in hun eigen ogen niets verkeerds doen.

Moeten we dit geloven?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee :wink:

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is eigenlijk wel triest als iemand zo paranoïde is en die rare theorieën geloofd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb zelf nog niet zo lang een (gratis) Duitse N26-bankrekening als back-up naast ING. Je kan daarmee via Transferwise wereldwijd geld overboeken. Lijkt me beter en goedkoper dan Western Union.

Revolut is Brits en ik vraag me af wat er gaat gebeuren met Europese Revolut rekeninghouders inzake Brexit. Andere Britse banken heffen rekeningen op bij Nederlandse rekeninghouders:

https://nos.nl/artikel/2349658-brexit-n ... en-op.html

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
25 sep 2020 22:54
Het is eigenlijk wel triest als iemand zo paranoïde is en die rare theorieën geloofd.
Net zo naief is denken dat deze middelen niet worden ingezet. Als er vermoeden is van financiering van terorisme, lijkt alles geoorloofd.
Al zal dan (hopelijk) wel meer nodig zijn dan een anonieme melding van iemand die zijn buurman wil plagen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
26 sep 2020 07:30
Lady1234 schreef:
25 sep 2020 22:54
Het is eigenlijk wel triest als iemand zo paranoïde is en die rare theorieën geloofd.
Net zo naief is denken dat deze middelen niet worden ingezet. Als er vermoeden is van financiering van terorisme, lijkt alles geoorloofd.
Al zal dan (hopelijk) wel meer nodig zijn dan een anonieme melding van iemand die zijn buurman wil plagen.
Ik ben zeker niet naïef, maar dat scenario wat Wim beschrijft over zijn privé kwestie, is kolder.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Bob Schurkjens schreef:
25 sep 2020 23:02
Heb zelf nog niet zo lang een (gratis) Duitse N26-bankrekening als back-up naast ING. Je kan daarmee via Transferwise wereldwijd geld overboeken. Lijkt me beter en goedkoper dan Western Union.

Revolut is Brits en ik vraag me af wat er gaat gebeuren met Europese Revolut rekeninghouders inzake Brexit. Andere Britse banken heffen rekeningen op bij Nederlandse rekeninghouders:

https://nos.nl/artikel/2349658-brexit-n ... en-op.html
Klopt daarom houden we de rem er ook op. N26 hebben we er ook bij staan voor het geval dat.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

lady1234, laat iedereen nu gewoon eens in zijn waarde. Het is geen verplichting om te reageren en levert ook niks structureels aan het onderwerp van het topic op.
Het is eigenlijk wel triest als iemand zo paranoïde is en die rare theorieën geloofd.
Ik meld het niet, laat maar staan net zoals het bericht dat je mij voor ,,Hebra,, aanziet of andersom.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankcontroles schieten door

Ongelezen bericht door Moneyman »

CarlaHeusden schreef:
26 sep 2020 11:36
lady1234, laat iedereen nu gewoon eens in zijn waarde. Het is geen verplichting om te reageren en levert ook niks structureels aan het onderwerp van het topic op.
Radar schreef:
25 sep 2020 11:04
Omdat er wat de moderatie betreft in dit geval een boel gebruikers zijn die een waarschuwing verdienen, en ik vast iemand vergeet als ik dit individueel ga doorvoeren, kunnen jullie dit allemaal beschouwen als een officiële waarschuwing. Houd je toekomstige bijdragen inhoudelijk en ontopic, laat de persoonlijke aanvallen lekker achterwege. Als dit te moeilijk blijkt, dan is het waarschijnlijk even nodig om een tijdelijke forumpauze in te lassen.

Volgens mij hebben we hier gewoon met een groep volwassenen te maken, dus ik denk dat dit wel moet lukken.

Plaats reactie