Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat voor redenen zijn dat dan? En antwoorden zijn er genoeg gegeven, met de consequenties.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

hebra98 schreef:
01 nov 2020 12:51
Brahms schreef:
01 nov 2020 12:46
hebra98 schreef:
01 nov 2020 12:21
Vraag dan waarom TS liever geen test doet
Tsja, waarom zou je je niet laten testen in zo'n verantwoorde functie. Dat lijkt me heel, heel normaal.
>>
Dan moet je DAT gewoon vragen zonder iemand af te branden en te veroordelen.
Terwijl je niet weet WAAROM de vraag gesteld wordt..

Stukje beschaving mag nog steeds worden gehanteerd, ongeacht wat iemand er van vindt.
Wat is er dan onbeschoft aan deze reactie? Je kunt wel op iedere reactie je mening geven, maar het voegt weinig toe aan het topic.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door hebra98 »

kuklos schreef:
01 nov 2020 13:04
Nijogeth schreef:
01 nov 2020 13:01
Er zijn namelijk gewoon redenen waarom je geen coronatest zou kunnen of zelfs mogen doen.
Oh, dat is nieuws voor me. Dus ben ik erg benieuwd welke redenen dit zijn.
>>
Een zelfde reden waarom sommige mensen niet worden ingeënt?
Daar kan je natuurlijk ook wat van vinden, maar dat is toch een vrije keuze?

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk, maar dan 10 dagen op eigen kosten thuiszitten.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bepaalde neusaandoeningen bijvoorbeeld, waardoor je niets in je neus mag doen. Maar er zijn ook angststoornissen, waardoor mensen al panisch worden bij de gedachte dat er iets in hun neus moet. Zo heb ik een vriendin die van haar dokter niet getest mocht worden, maar in quarantaine zit nu, omdat ze dus een angststoornis heeft.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
01 nov 2020 13:05
En wat voor redenen zijn dat dan? En antwoorden zijn er genoeg gegeven, met de consequenties.
Het enige juiste antwoord is dat van mij. Ja, je mag weigeren en in quarantaine gaan. Kies je zelf voor de quarantaine, kan dat vakantiedagen kosten of onbetaald verlof zijn. Kies je er niet voor in quarantaine te gaan, dan mag dat ook. Dan kan de werkgever je echter wel verplichten thuis te blijven, maar dan zullen ze je wel door moeten betalen.

Maar van de eerste 5 reacties, zijn er 4 al veroordelend en weinig op de vraag gericht.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
01 nov 2020 13:01
Het probleem is dus dat er niemand hier daadwerkelijk antwoord geeft op de vraag en vooral TS aanvalt, (...)
Dat TS zich aangevallen kan worden kan ik me wel voorstellen, maar dat niemand daadwerkelijk antwoord geeft is pertinent onjuist. Ik heb diverse keren gelezen "ja dat mag."

Mij lijkt dit hele topic een flink stuk rood vlees. Wie een goede of voorstelbare reden heeft om een coronatest te weigeren, zou dat toch vermelden? Bijvoorbeeld dat ik aan mijn neus ben geopereerd, dat ik panisch wordt van zus of zo, dat ik allergisch ben voor dit of dat. Maar nee, niets van dat alles, en alle voorspelbare reacties (ja, álle) volgen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

hebra98 schreef:
01 nov 2020 13:07
Een zelfde reden waarom sommige mensen niet worden ingeënt?
Je hebt het nu over niet willen, niet over niet kunnen.

Nijogeth schreef:
01 nov 2020 13:09
Bepaalde neusaandoeningen bijvoorbeeld, waardoor je niets in je neus mag doen.
Welke neusaandoeningen zijn dat dan?
Nijogeth schreef:
01 nov 2020 13:09
Maar er zijn ook angststoornissen, waardoor mensen al panisch worden bij de gedachte dat er iets in hun neus moet.
Daarvoor is eventueel een verdoving of een roesje mogelijk. Maar voor iemand zonder klachten wordt natuurlijk niet een heel circus opgetuigd, zeker niet als die test meerdere malen gedaan moet worden. Deze snap ik dus wel.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Nijogeth schreef:
01 nov 2020 13:01
Het probleem is dus dat er niemand hier daadwerkelijk antwoord geeft op de vraag en vooral TS aanvalt, omdat deze om 1 of andere reden geen coronatest wil doen. Dan kun je ook eerst wachten op de reden dat iemand geen coronatest wil doen, voordat je iemand veroordeelt. Daar heeft Hebra in dit geval gewoon gelijk in. Er zijn namelijk gewoon redenen waarom je geen coronatest zou kunnen of zelfs mogen doen.

En Lady, er zijn wel degelijk veroordelende reacties voorbij gekomen.
Heb je dit topic eigenlijk wel doorgelezen? Veel reacties beantwoorden de vraag van TS.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Renate1706 schreef:
01 nov 2020 07:06
Ik werk in de jeugdzorg. Een jongere op mijn groep is positief getest op Corona. Nu moeten alle collega’s ook verplicht getest worden. Mag ik dit weigeren? Zo ja, wat zijn de gevolgen?
Je mag dit weigeren , daar zul je je redenen wel voor hebben.
Het gevolg moet zijn dat je jezelf in quarantaine zet .
De hele groep +collega.s zullen nu getest moeten worden en er moeten nu wel stringente maatregelen worden genomen om daar het virus de kop in te slaan.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Oh ja, volgens mij heeft iedereen de vraag 'en wat zijn de gevolgen?' maar even over het hoofd gezien (of men heeft de verkeerde gevolgen aangegeven), omdat men drukker bezig was aan te geven dat TS onverantwoord is of niet geschikt voor het werk wat ze doet en ik mis nogal wat andere bewoordingen.

Har45
Berichten: 490
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Har45 »

Nijogeth schreef:
01 nov 2020 13:26
Oh ja, volgens mij heeft iedereen de vraag 'en wat zijn de gevolgen?' maar even over het hoofd gezien (of men heeft de verkeerde gevolgen aangegeven), omdat men drukker bezig was aan te geven dat TS onverantwoord is of niet geschikt voor het werk wat ze doet en ik mis nogal wat andere bewoordingen.
Alleen al door de vraag die TS stelt ( en wat zijn de gevolgen?') zou je denken dat het bedrijf ( zorginstelling) nog geen beleid heeft gemaakt . En mag m.i. TS weigeren.
Uit goed werkgeverschap en zorgplicht werkgever moet deze haar dan weigeren op de werkvloer laten komen maar aangezien er nog geen beleid is gemaakt is dient dit wel doorbetaald te worden.
Hoe ik hier zelf over denk laat ik me dus niet overuit.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Nijogeth schreef:
01 nov 2020 13:26
Oh ja, volgens mij heeft iedereen de vraag 'en wat zijn de gevolgen?'
Die vraag is ook al vaak genoeg beantwoord: quarantaine.

Misschien een idee om wat beter te lezen en wat minder belerend te zijn?

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

D34M0N schreef:
01 nov 2020 13:43
Nijogeth schreef:
01 nov 2020 13:26
Oh ja, volgens mij heeft iedereen de vraag 'en wat zijn de gevolgen?'
Die vraag is ook al vaak genoeg beantwoord: quarantaine.

Misschien een idee om wat beter te lezen en wat minder belerend te zijn?
Maar dat is fout. Quarantaine is geen gevolg van het niet nemen van een coronatest. Quarantaine is een advies. En dat kun je alsnog in 2 delen opsplitsen. Zelf in quarantaine gaan of door de werkgever opgelegd worden in quarantaine te gaan. In dat laatste geval zal namelijk de werkgever de lasten moeten dragen en kan dit niet op de werknemer verhalen.

Bij een normale werkgever was het nemen van een coronatest lange tijd niet eens een optie, omdat je zonder klachten niet werd getest. Als je het advies dan opvolgde om in quarantaine te gaan, dan liep je dus wel een risico dat de werkgever dit op de werknemer verhaalde.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door criticus2 »

er bestaat los van wat allemaal mag, moet wel of niet verlangd mag worden ook nog zo iets als maatschappelijke verantwoordelijkheid. we zijn niet alleen op de wereld... en zeker waar het inmiddels gemuteerde virus inmiddels makkelijker besmettelijk is dan voor heen lijkt het mij niet meer dan logisch dat bij op het oog onverantwoord handelen (waarbij de beweegreden ertoe ontbreekt) een kritische houding op zn plaats is.

Wanneer iemand zn mondkapje niet over zn neus heeft, of het afdoet om met iemand te praten (...ja het gebeurt...) zeg ik er ook wat van...

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ja u mag weigeren en nee dat zal geen enkele andere consequenties hebben anders dan dat u werkgever u zal vragen in quarantaine te gaan en nee, die gaat het niet wagen loon in te houden. Het is eigenlijk niet verbazingwekkend dat mensen vooral reageren vanuit hun normen en niet vanuit de regels, het zit ze erg blijkbaar hoog en dat snap ik wel.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk ook niet dat TS perse wil weigeren om mee te werken maar dat TS wel problemen heeft met de z.g. "verplichting" om deze test te doen.

Natuurlijk hoop ik wel dat TS (Renate) nog even wil reageren. 8)
Want misschien dat een ander perspectief haar kan overtuigen van de noodzaak.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

hebra98 schreef:
01 nov 2020 17:34
...maar dat TS wel problemen heeft met de z.g. "verplichting" om deze test te doen.
Dan hoop ik dat TS er ook geen problemen mee heeft als zij besmet raakt, anderen infecteert en die vervolgens eraan overlijden en TS daarvoor vervolgd wordt.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat zal niet gebeuren, want om besmet te raken moet je zelf ook binnen anderhalve meter komen en dus de regels overtreden.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Jose2501 schreef:
01 nov 2020 18:17
Wat een aannames @kuklos. Alleen als TS heel bewust wetend dat ze besmet is anderen besmet door bv spugen dan zou ze vervolgd kunnen worden.
Er zijn meer manieren om mensen te besmetten dan op ze te spugen. Juist dat is het hele probleem. Waarom snappen mensen dat nog steeds niet?

Plaats reactie