Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
johndehoogh
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2020 12:00

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door johndehoogh »

Jammer dat er weer iemand voor de camera wordt gehaald die zelf boter op zijn hoofd heeft.
Waarom nu niet eens een kleine zelfstandige het woord laten voeren over deze kwestie. Kleine ondernemers krijgen bv van Dela een onbehandelbaar bedrag als zij de uitvaart uitvoeren wat veel lager ligt dan wat zij uitkeren als de uitvaart door Dela zelf wordt gedaan. Ikzelf zeg direct als deze polis op tafel ligt dat de mensen beter Dela kunnen bellen omdat ik het voor dat bedrag niet kan doen.
Als mensen dan toch willen dat ik het doe dan weten zij waar ze aan toe zijn wat niet betekent dat ik dan torenhoge prijzen ga rekenen.
Er zijn collega's in deze branche die denken dat zij belangrijker zijn dan de familie en idd torenhoge prijzen reken waarbij bv kisten soms wel 5x over de kop gaan. Ikzelf belast altijd de nota's door die ik krijg van toeleveranciers zodat mensen kunnen zien wat er voor bepaalde dingen moet worden betaald. Dan even over de prijzen. Als een overledne moet worden overgebracht naar een rouwcentru of huis dan zijn daar kosten aan verbonden zoals auto kosten, personeelskosten en tegenwoordig in deze tijd beschermende kleding als iemand aan Covid is overleden. De ondernemer die u aan het woord heeft gelaten zegt dat hij dat zelf doet. Ja hij doet het idd zelf maar ook dit kost geld want ook zijn personeel werkt niet voor niks. Waar het op neer komt is dat de uitvaartbranche wederom door het slijk wordt gehaald en dat ondernemers welke wel aan de eisen van transparantie voldoen weer de klos zijn. Belicht dit onderwerp nus eens serieus en laat anderen ook aan het woord.

zonfornet
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mar 2020 22:38

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door zonfornet »

Beste heer de hoogh

Deze hele uitzending staat voor mij als “paal” boven water:

Gebrek aan communicatie door iemand van de onderneming die als expert wordt gezien door de client ( nabestaande ) in kwestie, is voor mij de “ RODE DRAAD “

Want, de vrouw die wordt geconfronteerd binnen week met 2 overlijden verwacht óók, van deze >>bij de onderneming werkende<< begrip en emphatie

Wat ik nu ervaar is dat dit overkomt > zonder toestemming van de nabestaande< ( de client ) zaken in gang worden gezet terwijl sprake is van offerte aanvraag.

Niemand,ook u niet, werkend in de uitvaartbranche zou deze onbegrip moeten hebben die hier aan de dag wordt gelegd, nadat deze client dit moet gaan regelen.

Iemand die met plotseling zo zwaar verdriet wordt geconfronteerd kan niet helder denken.

Ik verwijt dus na getoonde beelden een ZEER GROOT GEBREK aan begrip!
Zodanig dat ik van mening ben dat deze medewerker niet op de goede plaats zit , in de uitvaat branche.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Shivers »

johndehoogh schreef:
05 nov 2020 12:21
Jammer dat er weer iemand voor de camera wordt gehaald die zelf boter op zijn hoofd heeft.
Waarom nu niet eens een kleine zelfstandige het woord laten voeren over deze kwestie. Kleine ondernemers krijgen bv van Dela een onbehandelbaar bedrag als zij de uitvaart uitvoeren wat veel lager ligt dan wat zij uitkeren als de uitvaart door Dela zelf wordt gedaan. Ikzelf zeg direct als deze polis op tafel ligt dat de mensen beter Dela kunnen bellen omdat ik het voor dat bedrag niet kan doen.
Als mensen dan toch willen dat ik het doe dan weten zij waar ze aan toe zijn wat niet betekent dat ik dan torenhoge prijzen ga rekenen.
Er zijn collega's in deze branche die denken dat zij belangrijker zijn dan de familie en idd torenhoge prijzen reken waarbij bv kisten soms wel 5x over de kop gaan. Ikzelf belast altijd de nota's door die ik krijg van toeleveranciers zodat mensen kunnen zien wat er voor bepaalde dingen moet worden betaald. Dan even over de prijzen. Als een overledne moet worden overgebracht naar een rouwcentru of huis dan zijn daar kosten aan verbonden zoals auto kosten, personeelskosten en tegenwoordig in deze tijd beschermende kleding als iemand aan Covid is overleden. De ondernemer die u aan het woord heeft gelaten zegt dat hij dat zelf doet. Ja hij doet het idd zelf maar ook dit kost geld want ook zijn personeel werkt niet voor niks. Waar het op neer komt is dat de uitvaartbranche wederom door het slijk wordt gehaald en dat ondernemers welke wel aan de eisen van transparantie voldoen weer de klos zijn. Belicht dit onderwerp nus eens serieus en laat anderen ook aan het woord.
Zo werkt het toch overal, Dela is groot en zit er ook om winst te maken die gaan jou niet de prijs betalen die ze zelf zouden vangen.
Als jij de nota's doorstuurt verdien jij dus niks terwijl je wel werk verzet.
Andere partijen zeggen gewoon alles wat we doen rekenen we door das een keus, maar uiteindelijk moet ook bij jou de kachel branden en die brand niet door 1 op 1 de factuur door te sturen.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Eres »

Is de media wel objectief, of is het maken van een programma en daarmee een populariteit verwerven belangrijker.
Zo’n item als over kosten van een uitvaart en de betrouwbaarheid van een uitvaart instituut, kan toch niet in misschien een kwartiertje gedaan worden, dit geldt ook voor andere items.
De kosten kunnen gemakkelijk transparant worden gemaakt, simpel een opsomming van werkelijke kosten van de meest voorkomende zaken.
Daar bovenop komen de kosten die berekend worden door een uitvaart instituut, pas dan kan de consument goed bekijken met wie ze in zee willen gaan en komt het op service en klantvriendelijkheid aan.
Maar deze twee begrippen komen in het bedrijfsleven bijna niet meer voor in het woordenboek.
Niet nadenken over een verzekering afsluiten, kijk maar wat yarden uithaalt en hoe dat door oa. DNB het Kifid en ook op dit forum verdedigd wordt.
J de Hoogh ik denk dat je het alleen maar vol kan houden door oog te hebben voor service en klantvriendelijkheid en een transparante berekening zal dat een extra geven.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Shivers »

Wat wil je voor transparante kosten Mediamarkt gaat jou ook niet vertellen wat hun inkoop en hun kosten zijn dit is de prijs klaar uit.

De lokale groenteboer/slager/witgoed etc. zullen dat net zo min gaan doen.
Wat ga je dan krijgen zelfde als met Apotheken vroeger betaalde je al de terhandstelling kosten en hoorde je geen hond, nu is dat transparant en valt de ene consument na de andere hierover.

Je kan vaste prijzen gaan hanteren maar dat gaat ook niet pak als VB de Dela die heeft uitgebreide centra met alles erop en eraan van een koelcel tot opmaak van de doden tot de verbrandingsoven toe.

Een uitvaartverzorger heeft dat allemaal niet dus in jouw voorbeeld zou de Dela dus als VB zijn koelcel maar tegen kostprijs moet verhuren aan een uitvaartverzorger en mag daar geen winst opmaken.

Uiteindelijk blijft het toch een bedrijf met personeel wat betaald moet worden een pand wat betaald moet worden etc, en uiteraard wil elke ondernemer ook nog zelf geld verdienen om te leven en om het bedrijf levensvatbaar te houden.

Er zijn gewoon veel te veel uitvaartverzorgers zonder eigen middelen maar je kan niet gaan eisen dat ze dat aanschaffen maar van de andere zijde kan je degene die het wel heeft niet verbieden om er geld op te verdienen.

Ander probleem is dat er teveel mensen niet verzekerd zijn en bijgod niet weten als ze verzekerd zijn voor welk bedrag dat lijkt me het belangrijkste.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Ander probleem is dat er teveel mensen niet verzekerd zijn en bijgod niet weten als ze verzekerd zijn voor welk bedrag dat lijkt me het belangrijkste”

Dat is dus al helemaal geen probleem. En vaak is het ook nog zo dat als de uitvaart ondernemer de hoogte van een verzekerd bedrag weet, de offerte juist weer wat hoger ligt.

Dus niet verzekeren, eventueel zelf sparen.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Shivers »

Dat is wel een probleem want de nabestaanden komen hier weer klagen dat het te duur was.

Wat maakt het uit als ik verzekerd ben voor bv 10 of 15K waarvan de meeste die premie nog niet eens helemaal hebben opgebouwd het gaat erom dat je de nabestaanden niet met kosten opzadelen gaat.
Ik heb liever dat de nabestaanden goed afscheid kunnen nemen zonder naderhand nog een rekening te krijgen, in mijn geval weet ik dat ze dat niet krijgen maar zelfs nog wat geld erbij krijgen wat over is.

Zou gewoon verplicht moeten zijn goed verzekerd voor je uitvaart, geen geld en nabestaanden kunnen het niet ophoesten dan maar in een groot graf waar dat soort mensen in komt.

Je auto moet je ook verplicht verzekeren waarom je uitvaart dan niet.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Shivers schreef:
05 nov 2020 19:51
(...) het gaat erom dat je de nabestaanden niet met kosten opzadelen gaat.
Ik heb liever dat de nabestaanden goed afscheid kunnen nemen zonder naderhand nog een rekening te krijgen, in mijn geval weet ik dat ze dat niet krijgen maar zelfs nog wat geld erbij krijgen wat over is.(...)
Als de nabestaanden de uitvaart regelen, krijgen ze volgens mij altijd de rekening. Die kunnen ze dan voldoen uit een uitvaartverzekering of uit de nalatenschap.

Een uitzondering is misschien een naturapolis, maar die kent beperkingen in de dekking, bv aantal kaarten, faciliteiten bij condoleance, enz. Gaat men daar overheen, dan komt er ook een rekening.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Shivers »

Daarom zou je het ook verplicht moeten stellen zodat iedereen begraven of gecremeerd kan worden zonder de nabestaanden op kosten te jagen.

En uiteraard ook de Uitvaart onderneming moet van de andere kant duidelijk zijn in wat er verzekerd is, iemand die zichzelf maar verzekerd heeft voor 2K moet je ook niet meer aan uit kunnen geven.
Mits er duidelijk vooraf gecommuniceerd word wat de extra kosten zijn aan de nabestaanden.

Ik weet van de Dela zelf dat die dat wel doen die zeggen de overledene had dit pakket dus we kunnen tot dit bedrag gaan daarboven is alles eigen rekening.
Maar veel nabestaanden letten daar niet op en komen naderhand klagen dat ze veel extra kwijt waren de overledene was toch verzekerd.

Ik zelf weet dat er bij mij nog geld overblijft nou laat de nabestaanden er naderhand maar feestje van geven liever teveel ingelegd dan te weinig.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Beter zelf gespaard dan te duur en onnodig hoog verzekerd, vind ik.

Ook al is er een hoog bedrag verzekerd, de nabestaanden krijgen toch echt de factuur.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@shivers

Voor je auto is slechts de WA verzekering verplicht.

Volgens mij zijn Nederlanders kampioen verzekeren van elke eventualiteit. En maar jammeren over de hoge premies, of wanneer een verzekeraar een en-bloc clausule inroept, om tot maar een bepaald bedrag te hoeven betalen.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Shivers »

Erthanax schreef:
05 nov 2020 20:49
Beter zelf gespaard dan te duur en onnodig hoog verzekerd, vind ik.

Ook al is er een hoog bedrag verzekerd, de nabestaanden krijgen toch echt de factuur.
Als jij bij een ander gaat als degene waarbij je verzekerd bent wel.
Een factuur voor de nabestaanden is logisch daar staat alleen maar op wat er is uitgegeven tenminste bij de Dela dan en dat word gewoon betaald uit de premie.

Uiteraard als nabestaanden meer willen uitgeven dan er in de pot zit ja dan hebben ze dat zelf gedaan.

VB premie betalen van je 18e tot je 80e ga ik even van mij zelf uit is 62 jaar premie a 8 euro per maand is ex rente net 6000 euro terwijl ik verzekerd ben tot 10K.
Waarom zou ik dan zelf sparen.
Al zou ik morgen doodgaan krijgen de nabestaanden 10K om de uitvaart te regelen als die dan 15K uit willen geven krijgen ze inderdaad een extra factuur.

Maar voor 10K kun jij echt wel een hele flinke begrafenis krijgen dan heb je zelfs nog geld over.
Met zelf sparen is leuk maar overlijd jij eerder zadel je je nabestaanden met kosten op.
voor je auto is slechts de WA verzekering verplicht.

Volgens mij zijn Nederlanders kampioen verzekeren van elke eventualiteit. En maar jammeren over de hoge premies, of wanneer een verzekeraar een en-bloc clausule inroept, om tot maar een bepaald bedrag te hoeven betalen
Ja dat risico kan je dus afdekken dat kost je premie, das logisch.
Maar voor 8 euro per maand gedekt zijn ook al zou ik morgen overlijden is me toch wel 8 euro waard.

Niet verzekeren bespaart jou geld maar je nabestaanden draaien er voor op.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat komt omdat u niet kunt rekenen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Shivers schreef:
05 nov 2020 21:06
(...) Niet verzekeren bespaart jou geld maar je nabestaanden draaien er voor op.
Hoe komt u daar nu toch bij? Mijn nabestaanden draaien helemaal nergens voor op; zij betalen mijn uitvaart gewoon uit mijn nalatenschap.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Shivers »

Lady1234 schreef:
05 nov 2020 22:35
Maar dat komt omdat u niet kunt rekenen.

Hoezo kan ik niet rekenen volgens mij heb je zelf nog nooit iets goed uitgerekend als vb 62 jaar is 744 maanden x 8 = 5952 euro.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aar 62 jaar geleden was een bedrag van € 8 per maand een kolossaal bedrag.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Shivers »

Lady1234 schreef:
05 nov 2020 23:54
Aar 62 jaar geleden was een bedrag van € 8 per maand een kolossaal bedrag.
Mens leer eens lezen ik noem een voorbeeld.
En 62 jaar geleden was 8 euro ook geen euro maar GLD en veel minder waard.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Acht euro is in guldens fl. 17.63 en dat was 62 jaar geleden heel wat waard.

Zeker als ik bijvoorbeeld na ga dat ik toen fl. 7,50 huur per week betaalde.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door moederslink »

Je mag het een dame/lady niet vragen, maar tikt u dan al bijna de 80 jr aan? Of er wellicht al overheen ? :oops:

Mijn kinderen hebben zich vanaf hun 18e verzekerd tegen de uitvaartkosten.
Zelf ben ik ook gewoon verzekerd , daar is niet voor gespaard.
En niet iedereen heeft het goed voor elkaar qua financiële buffer(s) helaas.
Laatst gewijzigd door moederslink op 06 nov 2020 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Shivers »

moederslink schreef:
06 nov 2020 00:46
Je mag het een dame/lady niet vragen, maar tikt u dan al bijna de 80 jr aan? :oops:

Mijn kinderen hebben zich vanaf hun 18e verzekerd voor uitvaartkosten.
Zelf ben ik ook gewoon verzekerd , daar is niet voor gespaard.
En niet iedereen heeft het goed voor elkaar qua financiële buffer(s) helaas.
Inderdaad maar Lady1234 reageert volgens mij voor de posts maar inhoudelijk voegt ze 0,0 toe aan de discussie.
Hoe vroeger je begint hoe goedkoper het is.

Gesloten