Pagina 1 van 6

Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 25 nov 2020 21:17
door RonBosselaar
Ik heb iets besteld bij Coolblue, wat ik al vaker heb gedaan, maar deze keer geen bevestiging dat mijn product in bestelling is genomen. Het zou zaterdags geleverd worden. Maar niets binnen gekomen. Ik bellen, de dame aan de telefoon kon me geen informatie geven behalve dat het systeem de order er had uit gehaald. Enige tijd later kreeg ik de volgende mail :

Hallo Ron,

Wat vervelend om te horen dat jouw bestelling is geannuleerd door het systeem. Ik kan begrijpen dat je hier niet blij mee bent.
Ik heb het gelijk voor je uitgezocht. Ik zie in ons systeem dat de bestelling door het systeem is tegengehouden omwille van fraude. Verder is hier geen informatie over beschikbaar. Wellicht dat mijn collega je om die reden ook niet verder kon helpen.
De bestelling is nu automatisch tegengehouden door het systeem. Het geld wordt teruggestort op je rekening. Mocht je de bestelling alsnog willen plaatsen dan kun je dit wellicht proberen via een andere betaalwijze.
Zodra we meer weten over de fraude zullen we contact met je opnemen. Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,


Uhm Fraude ? Heb toch gewoon me eigen bankpas gebruikt, die had ik al eerder gebruikt ? Dus wat is het probleem ?

Antwoord Coolblue :

Beste Ron,

Ik kan me voorstellen dat je graag zou willen weten wat de reden is dat je bestelling tot fraude is bestempeld.
Helaas is hier geen verdere informatie over beschikbaar, als dat wij al aan je hebben gegeven. Ik kan je helaas niet verder helpen.
Ik wens je alsnog een fijne avond toe.
Met vriendelijke groet,

en:

Beste Ron,

Nogmaals ik kan me voorstellen dat je meer informatie zou willen.
Zoals ik in mijn vorige mail vertelde, is er geen verdere informatie die ik kan geven. Deze informatie is niet beschikbaar. Ik kan je niet verder helpen.
Ik wens je een fijne avond toe!
Met vriendelijke groet,
Tess van Coolblue
Specialist
Alles voor een glimlach

Nou dat alles voor een glimlach gaat er bij mij niet in. Wat moet ik of kan ik hier nou mee ? Ik ben me van geen kwaad bewust ? Heb vaker op exact dezelfde wijze besteld, en nu krijg ik ineens een stempel van fraudeur ?

Tips iemand ?

Met vriendelijke groet,

Ron

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 26 nov 2020 11:07
door D34M0N
Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is. Ik denk dat de kans groot is dat er een storing in het systeem was. Het is op dit moment topdrukte bij winkels, vanwege Sinterklaas en kerst, waardoor het kan gebeuren dat bij diverse winkels het systeem zo nu en dan problemen heeft om alles te verwerken. Waarschijnlijk kunnen de medewerkers van CoolBlue ook niet precies zien waarom het systeem een fraudemelding gaf.

Ik zou aanraden om opnieuw een bestelling te plaatsen.

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 26 nov 2020 11:48
door J. Deltoer
Weinig professioneel van Coolblue om dit antwoord te geven en deze reactie. Het roept alleen maar vragen op bij de klant. Beter was geweest om te stellen dat wegens een storing de order niet is verwerkt waarvoor excuses en het verzoek om de order opnieuw te plaatsen. Of nog beter, de order voor de klant te plaatsen (een schop tegen het systeem te geven zoals wij vroeger zeiden in de tijd van de macintosh)

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 26 nov 2020 11:54
door hebra98
Kunt u aangeven wat u precies gekocht heeft?
Wellicht betreft de fraude niet iets wat met u te maken heeft, maar met het product wat u heeft gekocht?

Edit: En kunt u aangeven op welke manier u de betaling heeft gedaan? :idea:

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 26 nov 2020 11:58
door Lowieze
hebra98 schreef:
26 nov 2020 11:54
Kunt u aangeven wat u precies gekocht heeft?
Wellicht betreft de fraude niet iets wat met u te maken heeft, maar met het product wat u heeft gekocht?
Ik denk dat het meer te maken heeft met op welke manier betaald is.
Als er met een creditcard betaald wordt, geeft Coolblue dit aan:
“We controleren creditcardbetalingen altijd vanwege fraudegevoeligheid. We vinden het belangrijk om onze klanten tegen fraudeurs te beschermen.”

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 26 nov 2020 12:02
door hebra98
Dat kan natuurlijk ook, maar waarom annuleer je dan een bestelling als alleen de betaling moet worden gecontroleerd?
Volgens mij kan een bestelling dan blijven staan maar worden vertraagd door deze controle.

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 26 nov 2020 12:35
door Moneyman
De topictitel vind ik ook wel een tikkeltje misleidend :D

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 26 nov 2020 12:51
door Kolibrie
De betaling is wel geaccepteerd, zou het te maken kunnen hebben met het afleveradres?
Het geld zou teruggestort worden, daarom vreemd dat suggestie van Coolblue is om met een andere betaalwijze te proberen.

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 26 nov 2020 12:52
door Bob Schurkjens
Er is geen fraude gepleegd bij Coolblue. De topictitel is dus onjuist. Hoe was er betaald?

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 26 nov 2020 13:01
door berndv
Er wordt van alles gesuggereerd over het waarom. Adres aanpassen, storing in de systemen bij CB en nog wat meer zaken. Maar CB geeft eigenlijk al wel de reden waarom deze bestelling als frauduleus werd bestempeld, en dat is de betaalwijze. Het advies was immers de bestelling opnieuw plaatsen en op een andere manier betalen. TS wordt dus geadviseerd om dezelfde bestelling nogmaals te plaatsen, dus nog steeds hetzelfde adres en product, alleen een andere betaalwijzen, want schijnbaar is op basis van de betaalwijze iets frauduleus bestempeld. Of dit nu terecht is of niet, is niet duidelijk, dat wordt nog uitgezocht en daar krijgt ts nog bericht over, maar er is in ieder geval iets met de gekozen betaalwijze.

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 26 nov 2020 13:03
door NeoDutchio
Het kan zijn dat er een foutje in het systeem zit, het kan dat er een melding gemaakt is op een verkeerd rekeningnummer of adres, enz. Of dat er twijfel is ontstaan als bijvoorbeeld de naam van besteller niet overeenkomt met de naam van de rekeninghouder. Of dat factuuradres en afleveradres niet overeenkomen en een van beide adressen als risico aangeschreven staat.

Zoveel opties, maar in het kader van privacy mogen ze niets zeggen.

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 26 nov 2020 13:24
door hebra98
Moneyman schreef:
26 nov 2020 12:35
De topictitel vind ik ook wel een tikkeltje misleidend :D
>>
Het lijkt er wel op dat CB zelf deze titel in het leven roept met de (hier door TS weergegeven) communicatie.
En het is helemaal vreemd dat TS al eerdere bestellingen heeft gedaan zonder problemen.
Het lijkt mij ook niet dat TS hier een topic start als hij zich met fraude bezig houdt.

Eigenaardig verhaal met wazige communicatie vanuit CB.
Ben benieuwd.

Edit: CB noemt het immers zelf fraude... maar van wie... :twisted: :twisted:

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 02 dec 2020 13:59
door RonBosselaar
Als reactie op de vele antwoorden. Waarvoor heel veel dank. Ik heb gebruik gemaakt van me eigen bankpas (Ideal). (ABNAMRO) Dus niet met een creditcard of zoiets. Met deze bankpas doe ik vele betalingen via Ideal. Ook bij Coolblue in het verleden. Het geld heb ik terug ontvangen op de rekening waarvan ik betaald heb. Coolblue reageert verder niet. Dus bij mij weten kan ik daar dan ook niets bestellen. Gelukkig accepteren andere winkels wel mij betaling via IDeal.

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 02 dec 2020 14:06
door RonBosselaar
Ps. Voor alles heb ik gewoon me eigen naam gebruikt, zowel als klant gegevens, de bankpas mijn eigen naam en zelfs mijn mailadres is exact hetzelfde als de naam op mijn bankpas en klantgegevens. Wat mij frustreert is dat ik geen informatie krijg zodat ik het kan oplossen mocht er iets vreemds zijn. Bijvoorbeeld door een kopie ID te sturen. Het lijkt me toch dat CB geen politie agentje kan blijven spelen, en wanneer er wel degelijk fraude is gepleegd ze dit uit handen moeten geven. Dan kan ik me in elk geval verdedigen !

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 02 dec 2020 14:11
door RonBosselaar
@hebra98

Geachte uw vraag :
Kunt u aangeven wat u precies gekocht heeft?
Wellicht betreft de fraude niet iets wat met u te maken heeft, maar met het product wat u heeft gekocht?

Antwoord:
Ik had een Google Nest besteld
Dus lijkt me niet iets wat verboden zou zijn.

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 02 dec 2020 15:56
door 16again
Blijft raden zo. Ik vraag me af, wat er valt te frauderen, als je vooraf betaalt.
Eerste wat me zo te binnen schiet: Stond je rekening bekend als katvangersrekening? Of heeft vorige bewoner op je adres gefraudeerd?

Als CB niets wil toelichten, kun je met een beroep op de AVG een beroep op inzage doen. Volgens die wet heb je recht op inzage in ál je persoonsgegevens

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 02 dec 2020 16:10
door RonBosselaar
@16again

Nee me rekening stond en staat niet bekend als katvangersrekening. De bank weet ook van niets. Ik kan me bankpas gewoon gebruiken bij alle andere transacties die ik doe. Het adres is ook al langer bekend (Allsafe) deze ontvangt mijn pakketten. Ook dit was een bekend gegeven bij CB. Op dit adres eerder pakketten van hun ontvangen. Maar kan me best voorstellen dat het daar wel eens fout is gegaan, maar dan check je dit toch even rechtstreeks bij mij, en zeg je toch niet dat er mogelijk fraude is gepleegd. Want na 3 weken is dit de enige status die er is. U heeft mogelijk fraude gepleegd ! Dat vroeg ik me dus ook af wat er te valt te frauderen als ik gewoon betaal met een bankpas van de ABNAmro, en me gegevens al langere tijd bekend zijn.

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 02 dec 2020 16:10
door angel1978
16again schreef:
02 dec 2020 15:56
Blijft raden zo. Ik vraag me af, wat er valt te frauderen, als je vooraf betaalt.
Eerste wat me zo te binnen schiet: Stond je rekening bekend als katvangersrekening? Of heeft vorige bewoner op je adres gefraudeerd?

Als CB niets wil toelichten, kun je met een beroep op de AVG een beroep op inzage doen. Volgens die wet heb je recht op inzage in ál je persoonsgegevens
En dan krijg je dus als het goed is je eigen persoonsgegevens terug, maar ik mag hopen dat je die al wist...

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 02 dec 2020 16:28
door RonBosselaar
Coolblue
Weena 664
3012 CN Rotterdam
Onderwerp: informatie over mijn persoonsgegevens
Klantnummer : XXXXXXXX
Diessen, 2 december 2020

Geachte heer, mevrouw,
Mogelijk verwerkt uw organisatie persoonsgegevens van mij. Concreet wil ik graag weten of u mijn persoonsgegevens verwerkt. Verwerkt u mijn persoonsgegevens?
Dan wil ik graag inzage in de volgende gegevens:•
Inzage in alle gegevens die u mij heeft. Met name het gedeelte waarin u mij beticht van fraude. Dit lijkt op een geautomatiseerde besluitvorming.
Daar naast vraag ik u aan mij te laten weten:
•Wat het doel is van het gebruik van mijn gegevens.
•Aan wie u de gegevens eventueel heeft verstrekt.•Welke passende waarborgen voor doorgifte u heeft getroffen als u deze gegevens heeft doorgegeven aan een ander land of aan een internationale organisatie.
•Wat de herkomst is van de gegevens, als deze bekend is.
•Hoe lang u de gegevens naar verwachting opslaat.
•Of er sprake is van geautomatiseerde besluitvorming, waaronder profilering. In dat geval wil ik graag weten wat de onderliggende logica hiervan is. Wat is uw belang en wat zijn de verwachte gevolgen van deze geautomatiseerde besluitvorming voor mij?
Ik beroep me voor mijn verzoek op artikel 12 en 15 eerste lid van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Wat vraag ik aan u?
Ik ontvang graag van u binnen een maand kopieën van de persoonsgegevens die ik vraag en antwoord op bovenstaande vragen. Op basis van de AVG mag u hiervoor geen kosten in rekening brengen. Gebruikt u mijn persoonsgegevens niet? Dan ontvang ik daarvan graag een schriftelijke bevestiging.
Met vriendelijke groet,
XXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXX
5032 SH Tilburg

Re: Bestelling geannuleerd, want 'fraude' gepleegd bij Coolblue

Geplaatst: 02 dec 2020 17:39
door Franskia
Het geld is terug ontvangen. Ik zou het artikel opnieuw bestellen en op dezelfde manier betalen. Gaat het weer mis zou ik inderdaad willen weten wat er aan de hand is. Nu zou ik er van uitgaan dat er iets in het "systeem" mis is gegaan. Dit "probleem" heeft geen financiële gevolgen gehad en om nu direct van fraude te spreken. Bij de belastingdienst was je al een fraudeur als je een handtekening vergat. Jammer van al de energie die je er in steekt.