Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Gegrand »

Gefeliciteerd met het plaatsen van je panelen , hoop dat het net zoals bij mij een goed gevoel geeft om duurzamer bezig te zijn.

Persoonlijk zou ik goed kijken naar de vaste leveringskosten , daar zitten echt grote verschillen tussen.
Zolang de saldering voor stroom er is zijn de tarieven voor stroom totaal niet belangrijk , we de leveringskosten.

Er wordt in een paar reacties naar vandebron verwezen maar die kent wel hoge vaste leveringskosten.
Ik ben zelf eind vorig jaar weer een nieuw contract aangegaan , afgesloten via vereniging eigenhuis met vaste leveringskosten van nog geen twee euro per maand (x2 gas en electra) hetgeen aanzienlijk voordeliger was dan die kosten bij andere leveranciers.

Kijk even hoeveel euro je kan besparen op de leveringskosten wat kan oplopen tot 150 euro per jaar , dan is het helemaal niet zo,n probleem als dan de m3 prijs van gas een eurocent duurder is want dat verschil haal je er ruim uit.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Gegrand »

de auditu schreef:
06 jan 2021 12:57
Hoeveel bedraagt bij vandebron de terugleververgoeding per kWh?
Toch totaal niet belangrijk met wat de TS aan verbruik heeft en op wekt zolang de salderingsregeling er nog in de huidige vorm is.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
05 jan 2021 22:04
Ik ga morgen eens mijn teruglevering inschatten. In mijn offerte is een schatting van de opbrengst per maand opgenomen. Als ik die naast mn maandverbruik van het afgelopen jaar leg, heb ik een aardige indicatie.
Inmiddels mijn rekensommetje gemaakt. Kort samengevat komt het erop neer dat ik van september t/m maart per maand een hoger verbruik heb dan ik opwek, en dat ik in april t/m augustus meer opwek dan ik verbruik.

Iets uitgewerkt (in format opbrengst - verbruik = (terug)levering):

  • januari 88 kWh- 397 kWh= -309 kWh
    februari 150 kWh- 389 kWh= -239 kWh
    maart 331 kWh- 404 kWh= -73 kWh
    april 497 kWh- 392 kWh= 105 kWh
    mei 546 kWh- 377 kWh= 169 kWh
    juni 550 kWh- 363 kWh= 187 kWh
    juli 539 kWh- 293 kWh= 246 kWh
    augustus 466 kWh- 390 kWh= 76 kWh
    september 343 kWh- 365 kWh= -22 kWh
    oktober 218 kWh- 405 kWh= -187 kWh
    november 100 kWh- 405 kWh= -305 kWh
    december 70 kWh- 447 kWh= -377 kWh
Opgeteld neem ik dan per jaar 1512 kWh af en lever ik 783 kWh terug. Met deze getallen ga ik maar eens verder rekenen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb zelf sinds 25 februari jl. 6 zonnepanelen. De opbrengst is nu al bijna 2000 kwh. Fors meer dan geprognotiseerd. Ik wil maar zeggen. De opbrengst is trouwens elk jaar (flink) anders. Momenteel speelt de coronacrisis mee: weinig vliegverkeer = weinig vliegtuigstrepen = meer zonlicht op de panelen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bob Schurkjens schreef:
06 jan 2021 14:22
Heb zelf sinds 25 februari jl. 6 zonnepanelen. De opbrengst is nu al bijna 2000 kwh. Fors meer dan geprognotiseerd. Ik wil maar zeggen. De opbrengst is trouwens elk jaar (flink) anders. Momenteel speelt de coronacrisis mee: weinig vliegverkeer = weinig vliegtuigstrepen = meer zonlicht op de panelen.
Dan heb je ook wel een uitzonderlijk voorjaar meegepakt. Daar zou ik niet te vaak vanuit gaan ;) gemiddeld kloppen de prognoses wel redelijk volgens mij.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... gemiddelde

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Gegrand schreef:
06 jan 2021 14:15
de auditu schreef:
06 jan 2021 12:57
Hoeveel bedraagt bij vandebron de terugleververgoeding per kWh?
Toch totaal niet belangrijk met wat de TS aan verbruik heeft en op wekt zolang de salderingsregeling er nog in de huidige vorm is.
Toch wel. Lees even terug naar mijn eerste post in dit topic.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Gegrand »

MM zolang de salderingregeling er is hoef je toch helemaal niet te kijken naar terugleveringstarieven , heeft geen nut om daar energie in te steken want is totaal niet belangrijk zolang het tegen elkaar afgestreept wordt op jaarbasis.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Bob Schurkjens schreef:
06 jan 2021 14:22
Heb zelf sinds 25 februari jl. 6 zonnepanelen. De opbrengst is nu al bijna 2000 kwh. Fors meer dan geprognotiseerd. Ik wil maar zeggen. De opbrengst is trouwens elk jaar (flink) anders. Momenteel speelt de coronacrisis mee: weinig vliegverkeer = weinig vliegtuigstrepen = meer zonlicht op de panelen.
Is dat van die contrails echt serieus bedoeld?

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Gegrand »

de auditu schreef:
06 jan 2021 14:30
Gegrand schreef:
06 jan 2021 14:15
de auditu schreef:
06 jan 2021 12:57
Hoeveel bedraagt bij vandebron de terugleververgoeding per kWh?
Toch totaal niet belangrijk met wat de TS aan verbruik heeft en op wekt zolang de salderingsregeling er nog in de huidige vorm is.
Toch wel. Lees even terug naar mijn eerste post in dit topic.
Ts verbruikt 4300 en wekt 3800 op :wink:

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Die streepjes doen niet zoveel.. de condensatie heeft wel voor een heldere hemel en dus meer instraling van zonlicht gezorgd. Geen factor 2 maar wel enkele procenten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vond het ook een sterk verhaal, maar het schijnt toch wel degelijk wat uit te maken:

https://www.trouw.nl/nieuws/vliegtuigst ... ~b2ca47d3/

Maar het laatste woord zal er nog niet over gezegd zijn.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Die strepen zijn op 10 km hoogte. Ik denk niet dat dat enig merkbaar effect heeft op de instraling op de zonnepanelen, Of er zou een compleet wolkendek moeten ontstaan door aaneengesloten contrails. Dat heb ik nog nooit waargenomen. Maar ja, er gaan meer verhalen over deze contrails. Alleen heten ze dan anders.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
06 jan 2021 15:27
Vond het ook een sterk verhaal, maar het schijnt toch wel degelijk wat uit te maken:
https://www.trouw.nl/nieuws/vliegtuigst ... ~b2ca47d3/
Maar het laatste woord zal er nog niet over gezegd zijn.
Interessant. Maar die Vincent heeft in zijn berekeningen nog heel wat aannames zitten. Of zijn uitkomsten dus kloppen, is maar de vraag.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

De kans dat deze theorie nog een keer getest kan gaan worden is wellicht niet zo groot ;)

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gegrand schreef:
06 jan 2021 14:32
MM zolang de salderingregeling er is hoef je toch helemaal niet te kijken naar terugleveringstarieven , heeft geen nut om daar energie in te steken want is totaal niet belangrijk zolang het tegen elkaar afgestreept wordt op jaarbasis.
Klopt. En ik bedacht me inmiddels ook dat deze rekenwijze (opbrengst - verbruik) nog geen rekening houdt met eigen verbruik. Het gaat me nu vooral om een beetje zicht krijgen in wat er gebeurt. Maar uiteindelijk kan ik dat beter gaan doen op basis van daadwerkelijke opbrengst, daadwerkelijk direct eigen verbruik, en te salderen verbruik/ opbrengst.

Hoe dan ook hoef ik me inderdaad voorlopig dan nog geen zorgen te maken over de terugleververgoeding, dat wordt pas een ding als ik niet meer kan salderen of als mijn verbruik daalt tot onder mijn opbrengst.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
06 jan 2021 14:16
Opgeteld neem ik dan per jaar 1512 kWh af en lever ik 783 kWh terug. Met deze getallen ga ik maar eens verder rekenen.
Op een totaalverbruik van ruim 4000 kWh levert je dus ongeveer 700 kWh minder terug dan je verbruikt. Het is goed om te beseffen dat zowel verbruik als opbrengst geen vaststaand gegeven zijn, maar dat je zo 10% hoger of lager kunt zitten. Het kan dus zo een paar honderd hoger of lager uitvallen.

Aan de andere kant is het netto verbruik zo laag, dat de kWh tarieven weinig impact hebben op je totale kosten. Bij dit netto verbruik zou 10% hoger of lager kWh tarief nog geen anderhalve euro per maand schelen. Ik zou me daarin vooral richten op de gastarieven (als je nog gas hebt) maar op vastrecht en welkomstkortingen. Vooral dat laatste kan nog wel uitmaken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt helemaal. Ik heb gister even een excelletje gevuld met de tarieven (normaal, dal, vaste kosten, welkomstkortingen), en daar heb ik wat mee zitten rekenen op basis van mijn huidige situatie, maar ook met 15% geplust en gemind.

Bij de leveranciers die voor mij gunstig uit de diverse vergelijkers kwamen (Eneco, NLE en Vandenbron) en mijn huidige leverancier (Oxxio) liggen die tarieven uiteindelijk heel dicht bij elkaar. Groter verschil zat er in de vaste kosten en de (welkomst)kortingen. Dat varieerde van 10 euro bij Oxxio tot 245 euro bij Vandenbron. Uiteindelijk bleek Vandenbron de meest gunstige te zijn.

Dat, samen met het feit dat de salderingsvoorwaarden het gunstigst waren van de vergeleken aanbieders en het feit dat je 100% Nederlandse, groene stroom gebruikt, vormt voor mij de reden om voor VDB te kiezen.

Nuttig topic dus zo; dank voor het meedenken allemaal!

PS het is best bevredigend om zelfs op een uitermate grauwe dag als gisteren toch de eerste kWh’s binnen te zien komen :D

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 jan 2021 08:19
...het feit dat je 100% Nederlandse, groene stroom gebruikt, vormt voor mij de reden om voor VDB te kiezen.
Is dat werkelijk zo? Of is er sprake van grijze stroom, waar een groen certificaat uit bijv Noorwegen wordt opgeplakt?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
07 jan 2021 08:54
Moneyman schreef:
07 jan 2021 08:19
...het feit dat je 100% Nederlandse, groene stroom gebruikt, vormt voor mij de reden om voor VDB te kiezen.
Is dat werkelijk zo? Of is er sprake van grijze stroom, waar een groen certificaat uit bijv Noorwegen wordt opgeplakt?
Natuurlijk is ook dit een kwestie van vertrouwen, maar ik heb het al eerder geplakt:
Duurzame energie Vandebron

Vandebron wil zo snel mogelijk naar 100% duurzame energie in Nederland. Daarom bieden wij alleen energie aan die écht duurzaam is opgewekt in Nederland. Goeie energie, noemen we dat. Via ons energieplatform koppelen we lokale producenten van duurzame energie aan Nederlandse huishoudens: als klant kies je via het platform zélf van welke bron je energie afneemt. Zo weet je precies waar je goeie energie vandaan komt, en waar je geld naartoe gaat. Daarnaast ontwikkelen we innovatieve oplossingen en toepassingen die jou helpen slimmer met energie om te gaan.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 jan 2021 08:54
Moneyman schreef:
07 jan 2021 08:19
...het feit dat je 100% Nederlandse, groene stroom gebruikt, vormt voor mij de reden om voor VDB te kiezen.
Is dat werkelijk zo? Of is er sprake van grijze stroom, waar een groen certificaat uit bijv Noorwegen wordt opgeplakt?
Lees je maar eens in als je twijfelt. Ik heb in ieder geval geen reden om te twijfelen.

Plaats reactie