Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
07 jan 2021 08:54
Moneyman schreef:
07 jan 2021 08:19
...het feit dat je 100% Nederlandse, groene stroom gebruikt, vormt voor mij de reden om voor VDB te kiezen.
Is dat werkelijk zo? Of is er sprake van grijze stroom, waar een groen certificaat uit bijv Noorwegen wordt opgeplakt?
Goed dat je dit benoemt. Bij veel leveranciers is "groene" stroom inderdaad grijze stroom met daarbij een groen certificaat. Een aantal leveranciers gebruikt dit trucje niet en levert echt groene stroom. Vandebron is een van de leveranciers die 'echte' groene stroom leveren.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
06 jan 2021 16:25
Bob Schurkjens schreef:
06 jan 2021 15:27
Vond het ook een sterk verhaal, maar het schijnt toch wel degelijk wat uit te maken:
https://www.trouw.nl/nieuws/vliegtuigst ... ~b2ca47d3/
Maar het laatste woord zal er nog niet over gezegd zijn.
Interessant. Maar die Vincent heeft in zijn berekeningen nog heel wat aannames zitten. Of zijn uitkomsten dus kloppen, is maar de vraag.
Ik las net dit artikel van de Universiteit Utrecht.
https://www.uu.nl/nieuws/2020-net-geen- ... t-18-hoger

Simpel redenerend zou je dan kunnen stellen dat een zo helder jaar als 2020 juist averechts werkt, omdat de panelen dan ook warmer worden en dus minder efficiënt. Vincent had daar wel een theorie op losgelaten, maar de realiteit lijkt iets anders te bewijzen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb gisteravond nog even een nieuw speeltje erbij gekocht, om het plaatje nog wat completer te maken: de HomeWizard wi-fi P1 meter. Inpluggen, koppelen en aflezen: meer is het niet. En voor drie tientjes kan je niet tobben.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
07 jan 2021 13:15
Moneyman schreef:
06 jan 2021 16:25
Bob Schurkjens schreef:
06 jan 2021 15:27
Vond het ook een sterk verhaal, maar het schijnt toch wel degelijk wat uit te maken:
https://www.trouw.nl/nieuws/vliegtuigst ... ~b2ca47d3/
Maar het laatste woord zal er nog niet over gezegd zijn.
Interessant. Maar die Vincent heeft in zijn berekeningen nog heel wat aannames zitten. Of zijn uitkomsten dus kloppen, is maar de vraag.
Ik las net dit artikel van de Universiteit Utrecht.
https://www.uu.nl/nieuws/2020-net-geen- ... t-18-hoger

Simpel redenerend zou je dan kunnen stellen dat een zo helder jaar als 2020 juist averechts werkt, omdat de panelen dan ook warmer worden en dus minder efficiënt. Vincent had daar wel een theorie op losgelaten, maar de realiteit lijkt iets anders te bewijzen.
Dat ligt er volgens mij aan wanneer deze extra helderheid zich voordoet. In de zomer met de zon vol op de panelen zal dit effect van extra warmte flink zijn terwijl het in de vroege lente met de zon nog niet zo hoog minder zal zijn

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
08 jan 2021 09:06
Ik heb gisteravond nog even een nieuw speeltje erbij gekocht, om het plaatje nog wat completer te maken: de HomeWizard wi-fi P1 meter. Inpluggen, koppelen en aflezen: meer is het niet. En voor drie tientjes kan je niet tobben.
Maar behalve dat het waarschijnlijk een stuk sneller gegevens oplevert, wat geeft het je extra wat je nog niet hebt/had?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
08 jan 2021 09:11
Dat ligt er volgens mij aan wanneer deze extra helderheid zich voordoet. In de zomer met de zon vol op de panelen zal dit effect van extra warmte flink zijn terwijl het in de vroege lente met de zon nog niet zo hoog minder zal zijn
Klinkt logisch. Maar het bevestigt wel dat er in het verhaal over het effect van de trails zoveel aannames en variabelen zitten dat ik het effect met een korrel zout neem.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 jan 2021 13:15
Simpel redenerend zou je dan kunnen stellen dat een zo helder jaar als 2020 juist averechts werkt, omdat de panelen dan ook warmer worden en dus minder efficiënt.
Natuurlijk is meer licht meer opbrengst. En slechts een deel van die meeropbrengst lever je in door extra warmte.

En als je denkt dat het effect van hogere temperatuur zwaarder weegt dan meer licht: Zet de panelen in de schaduw, dan blijven ze lekker koel.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja. Als je een zin totaal uit de context trekt, krijg je wederom een nogal zinloze discussie. Die ga ik niet meer met je aan.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

angel1978 schreef:
08 jan 2021 09:13
Moneyman schreef:
08 jan 2021 09:06
Ik heb gisteravond nog even een nieuw speeltje erbij gekocht, om het plaatje nog wat completer te maken: de HomeWizard wi-fi P1 meter. Inpluggen, koppelen en aflezen: meer is het niet. En voor drie tientjes kan je niet tobben.
Maar behalve dat het waarschijnlijk een stuk sneller gegevens oplevert, wat geeft het je extra wat je nog niet hebt/had?
Heb je hier toevallig ook al een beeld bij?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
08 jan 2021 11:37
angel1978 schreef:
08 jan 2021 09:13
Moneyman schreef:
08 jan 2021 09:06
Ik heb gisteravond nog even een nieuw speeltje erbij gekocht, om het plaatje nog wat completer te maken: de HomeWizard wi-fi P1 meter. Inpluggen, koppelen en aflezen: meer is het niet. En voor drie tientjes kan je niet tobben.
Maar behalve dat het waarschijnlijk een stuk sneller gegevens oplevert, wat geeft het je extra wat je nog niet hebt/had?
Heb je hier toevallig ook al een beeld bij?
Ah, die had ik gemist :D

Het geeft me middels de app realtime inzicht in mijn verbruik, zowel qua elektriciteit als qua gas. Dat inzicht heb ik nu niet.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

ok.. het is dus het realtime gedeelte ( plus de lol van het prutsen natuurlijk ;) )
Inzicht heb ik nu ook ( via de app voor de zonnepanelen ) in elektriciteit ( realtime ) en met 2 dagen vertraging voor elektriciteit en gas via 'mijn vandebron'

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is vooral dat ik het leuk vind inderdaad :wink:

Ik zit nu bij Oxxio, die hebben een jaar lang de app voor mijn account niet aan de praat weten te krijgen - en via hun site is de informatie over verbruik al helemaal niet te vinden. Heb er dus niet eens aan gedacht dat dat bij Vandebron wel eens veel beter geregeld kan zijn.

Los daarvan vind ik het wel fijn om niet afhankelijk te zijn van een app van de energieleverancier, omdat de kans groot is dat ik toch weer overstap en dan m'n data weer kwijt raak. En ik vind het leuk om gegenereerde data ook langere tijd (meerjarig) te kunnen vergelijken.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is vooral dat ik het leuk vind inderdaad :wink:
Reden om het ook te overwegen idd.
Bij Vandebron heb ik nu kwartierverbruik bij Elektriciteit en uurverbruik bij gas.

Da's al veel meer dan de weekstanden die ik daarvoor handmatig opnam ;)

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
08 jan 2021 13:47
En ik vind het leuk om gegenereerde data ook langere tijd (meerjarig) te kunnen vergelijken.
Waar staat de data van dit kastje dan?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
08 jan 2021 13:59
Het is vooral dat ik het leuk vind inderdaad :wink:
Reden om het ook te overwegen idd.
Ik had er ook al eens eerder naar gekeken, maar vond de bedragen (van al gauw € 125-150) te hoog voor een speeltje. Nu met dit nieuwe apparaatje vind ik het die drie tientjes wel waard.
16again schreef:
08 jan 2021 14:05
Moneyman schreef:
08 jan 2021 13:47
En ik vind het leuk om gegenereerde data ook langere tijd (meerjarig) te kunnen vergelijken.
Waar staat de data van dit kastje dan?
Hoe is dat relevant voor het punt wat ik maakte?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
08 jan 2021 14:16
16again schreef:
08 jan 2021 14:05
Moneyman schreef:
08 jan 2021 13:47
En ik vind het leuk om gegenereerde data ook langere tijd (meerjarig) te kunnen vergelijken.
Waar staat de data van dit kastje dan?
Hoe is dat relevant voor het punt wat ik maakte?
Je data zou zo maar ergens in de cloud kunnen staan. Stopt de aanbieder met deze kastjes, dan is die cloudserver misschien ook snel uit de lucht.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uiteraard. En zo kan ik nog wel wat rampenscenario's bedenken. Maar het punt was dat ik ieder jaar van aanbieder wissel en geen zin heb om als gevolg daarvan ieder jaar mijn historie kwijt te zijn.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor wie geen kastje wil kopen van drie tientjes (geen geld overigens): Via bv UMeter kun je ook de meterstanden per uur zien, inclusief overzichten per dag, week en maand, plus nog zo het een en ander (o.a. buitentemperatuur, wind, graaddagen). De verbruiksgegevens kun je downloaden en verwerken in Excel.
In de gratis versie lopen de gegevens weliswaar altijd een dag achter, maar het is ruim voldoende om het effect te zien van ander gedrag of gebruik.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beter dan niets, maar inzicht per uur vind ik niet voldoende. Voor degenen die dat wel vinden, is ‘t een goede tip.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
08 jan 2021 09:13
Moneyman schreef:
08 jan 2021 09:06
Ik heb gisteravond nog even een nieuw speeltje erbij gekocht, om het plaatje nog wat completer te maken: de HomeWizard wi-fi P1 meter. Inpluggen, koppelen en aflezen: meer is het niet. En voor drie tientjes kan je niet tobben.
Maar behalve dat het waarschijnlijk een stuk sneller gegevens oplevert, wat geeft het je extra wat je nog niet hebt/had?
Inmiddels is er een knutselaar van Tweakers geweest die een progje heeft geschreven die de API uitleest en je verbruik ook op de PC inzichtelijk maakt:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2050924/0

Plaats reactie