Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Altijd leuk, een betrouwbare overheid :mrgreen:
https://www.nu.nl/wonen/6115929/afbouw- ... oeven.html

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door grun »

Moneyman schreef:
08 jan 2021 14:16
Ik had er ook al eens eerder naar gekeken, maar vond de bedragen (van al gauw € 125-150) te hoog voor een speeltje.
Is Enelogic niks voor je? Die leest de meter bijna in realtime uit (iedere 10 seconden).
https://enelogic.com/nl/prijzen/

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat zou me dat bieden wat ik nu niet heb?

Bakk1923
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2021 19:50

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Bakk1923 »

Zonnepanelen, de energie bedrijven verdienen miljoenen aan de verrekeningen!


Wat geen energie bedrijf me kan uit uitleggen is waarom ze niet kunnen opgeven hoeveel mijn panelen opgeleverd hebben.
Wat ik bedoel te zeggen mijn omvormer geeft bv 10.000 kw aan en de energie leverancier zegt u heeft maar 5000 kw opgeleverd aangezien u ook 5000 kw verbruikt heeft!
Wat wij als NEDERLANDERS ACCEPTEREN !
We kunnen er niets aan doen.
De energie leverancier kan dus zijn vinger in de lucht steken en zeggen u heeft 5000 kw verbruikt maar bewijs is er niet voor hoezo worden we belazerd ??
Dit gaat voor iedereen op hoeveel miljarden worden er van ons gestolen??
Wanneer gaat de politiek hier iets mee doen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bakk1923 schreef:
16 mar 2021 20:24
Zonnepanelen, de energie bedrijven verdienen miljoenen aan de verrekeningen!


Wat geen energie bedrijf me kan uit uitleggen is waarom ze niet kunnen opgeven hoeveel mijn panelen opgeleverd hebben.
Wat ik bedoel te zeggen mijn omvormer geeft bv 10.000 kw aan en de energie leverancier zegt u heeft maar 5000 kw opgeleverd aangezien u ook 5000 kw verbruikt heeft!
Wat wij als NEDERLANDERS ACCEPTEREN !
We kunnen er niets aan doen.
De energie leverancier kan dus zijn vinger in de lucht steken en zeggen u heeft 5000 kw verbruikt maar bewijs is er niet voor hoezo worden we belazerd ??
Dit gaat voor iedereen op hoeveel miljarden worden er van ons gestolen??
Wanneer gaat de politiek hier iets mee doen?
Wat een kansloos gezeur en geïnsinueer :roll: . Je kunt zelf exact registreren wat je opwekt, verbruikt en teruglevert. Nogal logisch dat je energieleverancier dat niet aan kan geven - die beschikt immers niet over de benodigde informatie.

Dus hoezo worden er miljarden (toe maar :lol: ) van ons gestolen...?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

snellie schreef:
17 mar 2021 15:10
Even een andere vraag in het licht van duurzaamheid. Waarom betalen we een opslag voor duurzame energie? Ik dacht dat duurzaamheid juist gestimuleerd moest worden. En niet afgestraft.
Maak daar maar een eigen topic van. Ik heb dit topic geopend voor een andere discussie.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Bakk1923 schreef:
16 mar 2021 20:24
Wat ik bedoel te zeggen mijn omvormer geeft bv 10.000 kw aan en de energie leverancier zegt u heeft maar 5000 kw opgeleverd aangezien u ook 5000 kw verbruikt heeft!
Vraag jezelf eens af wat er gebeurt met de stroom uit je zonnecellen, als je gelijk verbruikers (bijv airco) aan heb staan.

angel1978
Berichten: 10897
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Al een keuze gemaakt ( onderwerp van dit topic )? Want dat heb ik even gemist.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij Van de Bron.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
17 mar 2021 18:06
Al een keuze gemaakt ( onderwerp van dit topic )? Want dat heb ik even gemist.
Jazeker :wink: Met name dankzij jouw input, overigens. Waarvoor dank!
Moneyman schreef:
07 jan 2021 08:19
Bij de leveranciers die voor mij gunstig uit de diverse vergelijkers kwamen (Eneco, NLE en Vandenbron) en mijn huidige leverancier (Oxxio) liggen die tarieven uiteindelijk heel dicht bij elkaar. Groter verschil zat er in de vaste kosten en de (welkomst)kortingen. Dat varieerde van 10 euro bij Oxxio tot 245 euro bij Vandenbron. Uiteindelijk bleek Vandenbron de meest gunstige te zijn.

Dat, samen met het feit dat de salderingsvoorwaarden het gunstigst waren van de vergeleken aanbieders en het feit dat je 100% Nederlandse, groene stroom gebruikt, vormt voor mij de reden om voor VDB te kiezen.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Smartje »

Mijn 3 jarig contract loopt In april 2021 af.
Ik heb geen Zonnepanelen en ben ook al aan het rekenen en vergelijken.
Investering is wel lange termijn, en inderdaad de energieprijzen blijven natuurlijk stijgen.
Moet wel veel Kilowatjes verbruiken om de investering van zonnepanelen “ terug te verdienen”
Vaste kosten inderdaad bij de meeste leveranciers gelijk.
Als je 5 vergelijkingen bekijkt is er weinig verschil. Gaat om bedragen (centen) .met soms 4 achter de komma
Zelf rekenen met de vaste kosten.
Ook met VeH. 300.000 leden hebben geen goedkopere deal kunnen afspreken.
Eigen onderhandeling leverde toch een voordeliger jaarnota op.
Verbruik Electra is maar fractie van de jaarnota.
Het rendement en aantal zonnepanelen zullen uiteindelijk de jaarnota bepalen.
“Moneyman “ volg je berekening.👍

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Juist omdat de tarieven indeling zo weinig verschillen zit de grootste winst bij een leuke welkomstbonus. Waarbij je uiteraard wel goed moet opletten of je die niet indirect zelf betaalt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

De levertarieven verschillen inderdaad weinig. Waar wél veel verschil in zit, zijn de teruglevertarieven en de manieren waarop gesaldeerd wordt. En die zijn nu juist zo relevant als je zonnepanelen hebt. Die informatie is gelukkig dankzij sites als gaslicht.com en dergelijke makkelijk te vinden, dus let juist hierop bij je keuze.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Smartje »

Als je nog een meter met draaischijf hebt met een telwerk,
Staat stil bij geen verbruik uit net en draait terug bij teruglevering.
Dus afname en teruglevering is dan 1 op 1.
Deze meters zijn nu volgens mij allemaal op een "slimme" manier manier vervangen.
Regeren is vooruit zien.

angel1978
Berichten: 10897
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

snellie schreef:
18 mar 2021 12:20
Moneyman schreef:
18 mar 2021 09:12
De levertarieven verschillen inderdaad weinig. Waar wél veel verschil in zit, zijn de teruglevertarieven en de manieren waarop gesaldeerd wordt. En die zijn nu juist zo relevant als je zonnepanelen hebt. Die informatie is gelukkig dankzij sites als gaslicht.com en dergelijke makkelijk te vinden, dus let juist hierop bij je keuze.
Ik "krijg" binnenkort zonnepanelen van de woningbouwvereniging (moet er wel een maandelijkse bijdrage voor betalen), dus ben relatief nieuw op dit gebied. Maar wat me opviel is dat de terugleververgoeding vele malen lager is dan wat je zelf betaalt.
Hoe wordt deze terugleververgoeding berekend? Op jaarbasis? Of meteen bij opwekking? Wij hebben een "slimme" meter.
Als deze terugleververgoeding meteen wordt gesaldeerd, denk ik dat de zonnepanelen me uiteindelijk meer gaan kosten dan dat ze me gaan opleveren.
google eens op salderingsregeling en terugleververgoeding. Gaat er waarschijnlijk een wereld voor je open ;)

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vandebron is overigens overgenomen door Essent. Verduurzaming van binnenuit, zeg maar.
https://vandebron.nl/blog/we-pakken-de- ... anden-beet

angel1978
Berichten: 10897
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat was hier in dit topic ( pagina 1 ) toch al bekend ;)
scontra schreef:
05 jan 2021 17:47
Zat al jaren bij 'Huismerkenergie', maar die werd overgenomen door Greenchoise en daar heb ik een zeer slechte ervaring mee opgedaan in het verleden, dus zo snel als mogelijk daar vertrokken.

Ben nu bij 'Pure Energie' en dat is een 100% groene leverancier en voert al enige jaren ook de lijst van groenste energieleveranciers aan.


:idea: VandeBron is een dochter van Essent geworden door een overname omdat het er financieel niet zo goed ging. Grachtenpandje en dergelijke.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

:mrgreen: ik las het vandaag in hun nieuwsbrief. Dat het hier al meegedeeld was, was ik al lang en breed weer vergeten :D

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door litsenj »

de auditu schreef:
06 jan 2021 12:57
Hoeveel bedraagt bij vandebron de terugleververgoeding per kWh?
Tussen 5,7 en 7,0 ct per kWh is niet erg hoog inderdaad. Met salderingsregeling ook nog niet zo interessant, maar die gaat er langzaamaan vanaf. Leveranciers gaan hier ongetwijfeld harder op concurreren.

Maatregelen op termijn (ook om eraan te wennen):
  • Gunstig teruglevertarief zoeken
    Grootverbruikers zoveel mogelijk overdag aanzetten
    Thuisaccu installeren
    Elektrische auto inzetten als huisbatterij

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleverancier kiezen met zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
08 jan 2021 09:06
Ik heb gisteravond nog even een nieuw speeltje erbij gekocht, om het plaatje nog wat completer te maken: de HomeWizard wi-fi P1 meter. Inpluggen, koppelen en aflezen: meer is het niet. En voor drie tientjes kan je niet tobben.
Nou, die P1-meter was leuk speelgoed en gaf me alles wat ik wilde. Maar sinds een week geleden is die er spontaan mee gestopt. Reageert nergens meer op (lampje rondom ronde knop gaat ook niet branden als ik er kort of lang op druk). Lijkt erop dat'ie dood is. Heb 'm nog niet in een andere slimme meter geduwd, maar kan me niet voorstellen dat de poort van de slimme meter spontaan dicht staat of kapot gaat.

Heb een ticket ingeschoten bij Home Wizard; ben benieuwd.

Plaats reactie