Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Afra123
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 21:52

Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door Afra123 »

Op 19 februari huurde ik bij station Amsterdam Sloterdijk een OV-fiets. Deze bracht ik de volgende dag terug bij station Halfweg-Zwanenburg. Volgens het regelement mag een OV-fiets bij een ander station ingeleverd worden, maar komt er dan wel een toeslag van 10 euro bij. Station Halfweg-Zwanenburg is een klein stationnetje met een “zelfservice-stalling” voor OV-fietsen: grote kluizen waarin je met behulp van je OV-chipkaart de fiets in kan leveren. Ik heb de fiets daar keurig ingeleverd en daarbij aangegeven dat hij defect was (de standaard liep soms aan in het wiel). Drie dagen later kreeg ik een e-mail dat de OV-fiets nog niet was ingeleverd. Ik heb direct gebeld met de NS-klantenservice en aangegeven dat ik deze wel degelijk heb ingeleverd en ik heb aan de telefoon gespecificeerd waar en wanneer dat was. Volgens de NS bevindt de fiets zich niet in de kluis en de OV-fiets is ook niet opnieuw verhuurd. Het komt het erop neer dat dat mijn probleem is, omdat ik niet kan bewijzen dat ik de fiets heb ingeleverd. Nu wordt er automatisch een boete van €350,- afgeschreven. Aangifte doen bij de politie om korting te krijgen op deze boete zit er ook niet in, omdat de sleutel uiteraard gewoon in de fiets zat, dus die heb ik niet meer. Daarnaast is hij ook niet gestolen, want hij staat in de kluis, dus het zou raar zijn om aangifte te doen.

Ik ben mijn vertrouwen in de NS totaal verloren en vind het zeer betreurenswaardig dat er op deze manier dus altijd vanuit wordt gegaan dat de schuld bij de consument ligt als een OV-fiets “kwijt” is. Je kan er blijkbaar niet vanuit gaan dat wanneer je je OV-chipkaart of OV-fietssleutel laat scannen bij het inleveren, het goed geregistreerd wordt. Je moet dus iedere keer een foto maken of om een inleveringsbewijs vragen om te kunnen bewijzen dat je hem wél ingeleverd hebt. Ik vind €350,-ontzettend veel geld voor een fout die ik niet gemaakt hebt en ik vind ook dat de NS dat niet zomaar in rekening kan brengen zonder verder onderzoek uit te voeren. Er moet in ieder geval ergens te zien zijn dat ik mijn OV-chipkaart heb gescand bij die zelfservicestalling of het moet zichtbaar zijn op camerabeelden van het station. Maar dit kan ik waarschijnlijk alleen bewijzen met behulp van rechtsbijstand. Hoe kan het zo zijn dat een trouwe en veelvoudige klant zo makkelijk wordt beschuldigd en opgezadeld met een torenhoge boete door de NS?

Er moet echt iets gebeuren aan dit probleem, zeker omdat ik hier lees dat veel meer mensen met een soortgelijk incident te maken hebben gehad.

Ik zie graag zo spoedig mogelijk een oplossing voor de dit probleem van de NS tegemoet, ik heb dit bericht ook geplaatst op de NS community forum. Dit incident en het vooruitzicht dat ik binnenkort €350,- euro moet ophoesten, geeft me slapeloze nachten, kan ik u mededelen. Tips (van lotgenoten), hoor ik graag!



Met vriendelijke groet,

Afra

keesje39
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jan 2018 12:16
Beste antwoord
Gekozen door Afra123

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

door keesje39 » 05 mar 2021 23:57

Dit is mij ook een keer overkomen, al is mijn geval niet helemaal vergelijkbaar. Ik was samen met iemand anders. Wij hadden fietsen uit de carrousel in Nijverdal en hebben ze daarin ook teruggezet. Een paar dagen later kreeg ik een mail dat mijn fiets nog niet terug was en dat iedere dag 'uitstel' een boete zou opleveren. In een langdurige chat met de NS is de fiets alsnog als 'teruggeplaatst' geregistreerd op de terugbrengdatum. Ik heb er niets meer van gehoord, dus de zogenaamde boete is blijkbaar ook teruggedraaid. Ik kon natuurlijk aantonen dat we met z'n tweeën waren geweest en dat het heel raar is als van twee teruggezette fietsen er eentje zogenaamd in het ongerede raakt.
Dit geval toont wel aan dat er het een en ander rammelt bij de OV-fietsen. Ik raad u aan om uw verhaal ook te melden bij de vereniging ROVER.
Succes gewenst.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Begrijp ik goed dat je om een inleverbewijs kunt vragen, maar dat je dat niet gedaan hebt? En is er in je digitale omgeving van de OV-chipkaart ook nergens terug te zien dat je de fiets hebt ingeleverd? Oftewel: klopt het dat je totaal geen bewijs van het inleveren hebt?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door witte angora »

Afra123 schreef:
01 mar 2021 22:08
Er moet in ieder geval ergens te zien zijn dat ik mijn OV-chipkaart heb gescand bij die zelfservicestalling of het moet zichtbaar zijn op camerabeelden van het station.
Als je je OV-chipkaart goed hebt gescand zou dat in de historie moeten staan. Daar heb je geen camerabeelden voor nodig.

Ik begrijp ook niet helemaal wat er aan de hand kan zijn. Heb je de kluis wel op slot gezet? Zo niet, dan is hij door een toevallige voorbijganger meegenomen. Die fiets dan.

Afra123
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 21:52

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door Afra123 »

Moneyman schreef:
02 mar 2021 09:40
Begrijp ik goed dat je om een inleverbewijs kunt vragen, maar dat je dat niet gedaan hebt? En is er in je digitale omgeving van de OV-chipkaart ook nergens terug te zien dat je de fiets hebt ingeleverd? Oftewel: klopt het dat je totaal geen bewijs van het inleveren hebt?
Waar ik mijn fiets heb ingeleverd was een onbemande zelfservice-stalling, daar kan je geen inleverbewijs verkrijgen. Maar ook bij de OV-fietsstallingen met bemanning is dit niet gebruikelijk, je zou in theorie wel een medewerker kunnen vragen zelf een krabbeltje op papier te zetten, maar ik denk dat ze in de praktijk daar niet aan mee zouden werken. Alles gaat digitaal middels het scannen van je OV-chipkaart, en dat is nu juist het probleem, de registratie is nergens terug te vinden, althans niet in de online omgeving die ik kan inzien bij mijn reishistorie.

Afra123
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 21:52

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door Afra123 »

witte angora schreef:
02 mar 2021 10:37
Afra123 schreef:
01 mar 2021 22:08
Er moet in ieder geval ergens te zien zijn dat ik mijn OV-chipkaart heb gescand bij die zelfservicestalling of het moet zichtbaar zijn op camerabeelden van het station.
Als je je OV-chipkaart goed hebt gescand zou dat in de historie moeten staan. Daar heb je geen camerabeelden voor nodig.

Ik begrijp ook niet helemaal wat er aan de hand kan zijn. Heb je de kluis wel op slot gezet? Zo niet, dan is hij door een toevallige voorbijganger meegenomen. Die fiets dan.
Tja daar ging ik tot voorkort ook vanuit. Ik weet 100% zeker dat ik mijn OV-chipkaart goed gescand heb, ik heb ook aangegeven dat er een defect was aan de fiets. En toch is er online niet geregistreerd dat ik hem heb ingeleverd en nu heb ik geen poot om op te staan.

Ik heb de kluis ook achter me dicht gedaan. Ik denk zelf dat er iets fout is gegaan in het systeem omdat het een ander station was dan waar ik hem heb ingeleverd, het een zelfservice-kluis was en/of ik heb aangegeven dat de fiets defect was.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben er even in gedoken, maar het enige wat ik kan vinden is dit:
Let op: zolang de fiets niet is gescand, huur je de OV-fiets. De risico's van eventueel buiten parkeren zijn voor jezelf.
Dus ik denk dat er toch iets bij het scannen fout is gegaan. Als de fiets inderdaad retour is, dan is er dus ergens een fiets over. Wat je kunt proberen is dit: als het uitchecken niet goed gaat, dan krijg je van de NS bericht dat ze je automatisch ergens hebben uitgecheckt, dit om de kosten in rekening te kunnen brengen. Als het niet klopt, dan kun je contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen. Je zou er op kunnen wijzen dat, omdat uitchecken niet altijd goed gaat, het niet vreemd is als ook scannen niet altijd goed gaat. Misschien dat dit argument je wat verder kan helpen.

Afra123
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 21:52

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door Afra123 »

witte angora schreef:
02 mar 2021 11:49
Ik ben er even in gedoken, maar het enige wat ik kan vinden is dit:
Let op: zolang de fiets niet is gescand, huur je de OV-fiets. De risico's van eventueel buiten parkeren zijn voor jezelf.
Dus ik denk dat er toch iets bij het scannen fout is gegaan. Als de fiets inderdaad retour is, dan is er dus ergens een fiets over. Wat je kunt proberen is dit: als het uitchecken niet goed gaat, dan krijg je van de NS bericht dat ze je automatisch ergens hebben uitgecheckt, dit om de kosten in rekening te kunnen brengen. Als het niet klopt, dan kun je contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen. Je zou er op kunnen wijzen dat, omdat uitchecken niet altijd goed gaat, het niet vreemd is als ook scannen niet altijd goed gaat. Misschien dat dit argument je wat verder kan helpen.
Dat is inderdaad nog wel een goed argument die ik kan gebruiken, bedankt!

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door alfatrion »

De omstandigheid dat je geen bewijs kunt krijgen van inlevering is misschien voldoende om de bewijslast om te draaien. Is er een manier om dit direct na het inleveren digitaal te zien?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Afra123 schreef:
02 mar 2021 11:39
... en/of ik heb aangegeven dat de fiets defect was.
Hoe/ waar heb je dit gedaan? Ik neem aan digitaal; is dat dan niet terug te halen?

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door BL2 »

Op de eigen NS community heb je het probleem ook al aangekaart, en daar is netjes door NS om gegevens gevraagd. Zou even kijken wat daar uit komt.
In meer dan 9 van de 10 gevallen blijkt er iets fout te zijn gegaan en wordt de boete geseponeerd.

Afra123
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 21:52

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door Afra123 »

alfatrion schreef:
02 mar 2021 12:17
De omstandigheid dat je geen bewijs kunt krijgen van inlevering is misschien voldoende om de bewijslast om te draaien. Is er een manier om dit direct na het inleveren digitaal te zien?
Ja je zou dit wel online in je reishistorie in kunnen zien of hij is geregistreerd als ingeleverd. Dan zou je dat dus altijd direct moeten contoleren.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dan kun je steeds een screenshot maken. Geen omgekeerde bewijslast.

Afra123
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 21:52

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door Afra123 »

BL2 schreef:
02 mar 2021 12:55
Op de eigen NS community heb je het probleem ook al aangekaart, en daar is netjes door NS om gegevens gevraagd. Zou even kijken wat daar uit komt.
In meer dan 9 van de 10 gevallen blijkt er iets fout te zijn gegaan en wordt de boete geseponeerd.
Ik heb al 4 keer gebeld met de NS klantenservice waarbij ook om mijn gegevens is gevraagd en het uitgezocht zou worden. Daar kwam het er toch steeds op neer dat het mijn probleem is en ik de boete moet betalen. Dus natuurlijk ben ik blij dat er netjes gereageerd wordt op het NS community forum, maar ik verwacht er inmiddels weinig meer van, dus ben me aan het oriënteren hoe ik dit op een andere manier op kan lossen.

Afra123
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 21:52

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door Afra123 »

Moneyman schreef:
02 mar 2021 12:22
Afra123 schreef:
02 mar 2021 11:39
... en/of ik heb aangegeven dat de fiets defect was.
Hoe/ waar heb je dit gedaan? Ik neem aan digitaal; is dat dan niet terug te halen?
Op de display van de zelfservicekluis. Die vraagt eerst of je een fiets komt ophalen of inleveren, en vervolgens of de fiets die je inlevert defect is of niet. Daarna opent de kluis, zet je de fiets erin en sluit je de kluis weer, dan is de handeling klaar.

keesje39
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jan 2018 12:16

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door keesje39 »

Dit is mij ook een keer overkomen, al is mijn geval niet helemaal vergelijkbaar. Ik was samen met iemand anders. Wij hadden fietsen uit de carrousel in Nijverdal en hebben ze daarin ook teruggezet. Een paar dagen later kreeg ik een mail dat mijn fiets nog niet terug was en dat iedere dag 'uitstel' een boete zou opleveren. In een langdurige chat met de NS is de fiets alsnog als 'teruggeplaatst' geregistreerd op de terugbrengdatum. Ik heb er niets meer van gehoord, dus de zogenaamde boete is blijkbaar ook teruggedraaid. Ik kon natuurlijk aantonen dat we met z'n tweeën waren geweest en dat het heel raar is als van twee teruggezette fietsen er eentje zogenaamd in het ongerede raakt.
Dit geval toont wel aan dat er het een en ander rammelt bij de OV-fietsen. Ik raad u aan om uw verhaal ook te melden bij de vereniging ROVER.
Succes gewenst.

Jones02
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2022 10:17

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door Jones02 »

Ik heb twee weken geleden precies hetzelfde mee gemaakt. Ik had 15 februari een OV-fiets gehuurd bij station Haarlem en deze diezelfde dag ingeleverd bij station Overveen, ook in zo een fietskluis. Ook ik kreeg na drie dagen een mail van de NS dat ik mijn fiets nog niet had ingeleverd en dat ze extra kosten gingen rekenen. Ik heb toen gelijk gebeld naar de NS en zij zouden toen gaan kijken of de fiets in de kluis stond waar ik hem in had gezet. Na een week kreeg ik een mail dat dit niet het geval was en dat ik een boete van €350 zou krijgen. Daarnaast moest ik aangifte doen, omdat de fiets van mij gestolen zou zijn… De €350 is onderhand via automatische incasso van mijn rekening afgeschreven en ik heb op advies van de OV-ombudsman toch maar aangifte gedaan. De OV-ombudsman gaat ook kijken wat zij nog voor mij kunnen doen en zij vertelde ook dat hier vaker problemen mee zijn. Ik heb hier veel stress van en ik vind het onterecht dat dit probleem bij mij en andere OV-fiets gebruikers wordt neergelegd.

Afra123
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 21:52

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door Afra123 »

Hoi Jones02,

Wat vervelend zeg! Echt belachelijk dat het nog steeds zo gebeurt. Ik heb een melding gemaakt bij de OV ombudsman en na een aantal keer heen en weer mailen en bellen met de NS klantenservice uiteindelijk mijn geld terug gekregen met uitleg van de NS dat ze me geloofden dat ik de fiets had ingeleverd. Dus dat adviseer ik je ook te doen, succes!

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik snap het systeem niet helemaal. Als je dus een fiets huurt bij zo'n zelfbedieningsfietsenkluis zou je er dus ook in plaats van 1 meerdere uit kunnen halen of denk ik nu te simpel? Zijn deze fietsen ook geregistreerd dmv bijv. een chip? want als dat niet het geval is zou je kunnen inscannen, melden dat je een fiets terug komt brengen de kluis openen en direct weer sluiten zonder de fiets er in te zetten.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door juliomariner »

ook, maar ik denk dat het gewoon geen waterdicht systeem is.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Met je telefoon een filmpje maken van het terugzetten van de fiets, het sluiten van de kluis en het scannen van je OV-pasje.

Plaats reactie