LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Jablan schreef:
09 mar 2021 15:55
Deel jij ook de basisgegevens over je lichaam en je medicijngebruik met de tech-giganten uit Silicon Valley?
Denk jij dat ze dat niet ook weten?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
09 mar 2021 18:08
Erikdepooter schreef:
09 mar 2021 11:35
Wat mij in dit soort discussies altijd stoort is dat men de consequenties van (eigen en vrije) keuzes niet wenst te dragen.
Of: Je kiest ervoor om geen hulp te vragen
Of: je betaalt het zelf
Of: je kiest voor het voorliggende aanbod en aanvaardt de consequenties daarvan. En dat is in dit geval dus: meedoen aan het onderzoek.
Besmet raken, Covid19 als diagnose krijgen is geen eigen, vrije keuze.

Deze aamvullende zorg is noodzakelijk. Geen zorg betekent meer dan een verlies aan levenskwaliteit (vreselijk jargon). Ouderen worden zonder deze zorg draaideurpatiënten = extra zorgkosten. Wie niet meer kan werken, belandt zonder deze zorg in uitkeringsland = extra kosten voor de staat.

De eigenlijke discussie is een andere. Waarom is de basisverzekering zo uitgekleed, dat een langere behandelingsduur speciale regelingen noodzakelijk maakt? Het getuigt van een bepaalde manier van kijken naar kosten/opbrengsten zonder naar de totale kosten te kijken.
Wat nou weer de ouderen? Die extra zorg is slechts bestemd voor iedereen die nog ernstige nadelige gevolgen ondervindt van corona. Dus jongeren en ouderen, mannen en vrouwen.

En bijvoorbeeld fysio is voor de eerste 20 behandelingen allang uit het basispakket.

Nicotientje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2021 16:43

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Nicotientje »

Lady 1234.

Alle gegevens van de uitslag worden door ziekenhuizen laboratorium artsen etc gedeeld. In heel Nederland. Daaraan valt niet te ontkomen wat je ook probeert. Nog erger is het met hulpmiddelen zoals incontinentie matrassen. Door ziekte ben ik helaas gedwongen geweest deze zelf te kopen. Idem dito een kussen tegen doorzitten. Want als je deze dingen in bruikleen wilt! Zonder kosten. Moet je een formulier ondertekenen waarop je naam adres geboortedatum en nog veel meer staan. En helemaal onderaan staat op ieder formulier dat als ik teken ik automatisch toestemming verleend tot toegang van mijn gegevens. Is dit voldoende Lady 1234.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, dat is zeker niet voldoende. Lijkt me compleet logisch als u zaken in bruikleen wilt hebben, dat u dan uw gegevens bekend moet maken.

Nicotientje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2021 16:43

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Nicotientje »

Lady 1234.

Het is inderdaad normaal al je gegevens zoals geboortedatum naam etc te geven als je iets in bruikleen wilt. Dit is ook niet wat ik bedoel. De gewone persoonsgegevens staan inderdaad genoteerd. Wat ik bedoel met het automatisch toestemming verlenen is dat ze alles van mij en mijn ziektes online mogen opzoeken.
Ondertekening betekent automatisch toegang verlenen tot al mijn medische dossiers. Wat hebben andere gegevens te maken met een zitkussentje voor billen pijn!

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie ook niet het nut van zulke spullen in bruikleen.

Ik heb een paar jaar geleden een paar dagen een hoog/laag bed in bruikleen gehad. Niet voor mijzelf. Er hoefde amper wat bekend gemaakt worden en al helemaal geen toestemming tot inzage in dossiers.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nicotientje schreef:
12 mar 2021 18:09
Wat ik bedoel met het automatisch toestemming verlenen is dat ze alles van mij en mijn ziektes online mogen opzoeken.
Ondertekening betekent automatisch toegang verlenen tot al mijn medische dossiers. Wat hebben andere gegevens te maken met een zitkussentje voor billen pijn!
Ik zou me nog naar eens inlezen of laten informeren. Er is geen oranje van algehele toegang, maar slechts tot datgene wat noodzakelijk is.

Nicotientje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2021 16:43

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Nicotientje »

Moneyman.

Online is het landelijk privacy reglement bevolkingsonderzoeken te vinden. Middels doorklikken komt u uit bij de laatste herziening uitgave van mei 2018.


Nicotientje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2021 16:43

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Nicotientje »

Moneyman

Als u dit reglement gelezen heeft en hiermee akkoord gaat valt uw reactie te begrijpen.
Als u dit niet gelezen heeft vraag ik aan u wat u bedoelt met ja en!

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het idee van een forum is dat je je stellingen onderbouwt. Een verwijzing naar een regelement, zonder enige argumentatie of onderbouwing, is gewoon een kwestie van jouw huiswerk bij de andere forumgebruikers neerleggen. Vandaar "ja, en"? Misschien heb je namelijk ook nog argumenten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Jablan »

Er is een nieuwe versie van het privacy reglement bevolkingsonderzoeken, van juni 2020.

Toch staat dit los van dit onderwerp. Bij bevolkingsonderzoek loopt wel alles op basis van toestemming, bij de Covid-Herstelzorg is de vergoeding gekoppeld aan deelname en toestemming en dat wordt niet door iedereen op prijs gesteld.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij bevolkingsonderzoeken is het ook gekoppeld aan deelname.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
15 mar 2021 12:11
Er is een nieuwe versie van het privacy reglement bevolkingsonderzoeken, van juni 2020.
Dank. Daarbij hoort ook nog dit juridisch kader.

Het mooie is dat Nicotientje dit relgelemt inbrengt ter onderbouwing van haar punt, terwijl er juist aan alle kanten in bevestigt wordt wat ik al schreef. Ik ben dus zeer benieuwd of Nicotientje nog een onderbouwing komt geven van diens stellingen.
Moneyman schreef:
12 mar 2021 21:53
Nicotientje schreef:
12 mar 2021 18:09
Wat ik bedoel met het automatisch toestemming verlenen is dat ze alles van mij en mijn ziektes online mogen opzoeken. Ondertekening betekent automatisch toegang verlenen tot al mijn medische dossiers. Wat hebben andere gegevens te maken met een zitkussentje voor billen pijn!
Ik zou me nog naar eens inlezen of laten informeren. Er is geen sprake van algehele toegang, maar slechts tot datgene wat noodzakelijk is.

Nicotientje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2021 16:43

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Nicotientje »

Moneyman.

Dat wat tegenwoordig zorg word genoemd is een inperking van zorg zoals die in Nederland oorspronkelijk was. Zonder te moeten voldoen aan onverwachte voorwaarden om überhaupt nog geholpen te worden. Je werd gewoon geholpen. Zorg nu is zoals de EU het graag in de toekomst ziet. Sinds we in de EU zitten is de goede zorg die er was geleidelijk afgebroken zodat Nederland op gelijk niveau als de andere EU landen komt te staan. Daar was zorg vele malen slechter als bij ons. Daar is zorg nog steeds slechter als bij ons maar we beginnen stilaan in de buurt van de andere landen te komen. En omdat we nog steeds niet hetzelfde lagere niveau hebben bereikt kan nog altijd gezegd worden dat Nederland de beste zorg van de EU heeft. Zorg waarvoor je zoals nu bij herstel van covid ook nog moet voldoen aan voorwaarden.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door angel1978 »

hoezo is dit een antwoord op de vraag waarom het privacy-reglement moet worden gelezen?

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nicotientje schreef:
15 mar 2021 16:01
Moneyman.
Nicotientje.

Je beseft dat je nul komma nul antwoord geeft op de openstaande vragen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Jablan »

Sorry, Nicotientje, maar zorg was en is volledig domein van de 27/28 EU-lidstaten. Alleen nu met Corona zijn er een paar gezamenlijke inkoop- en verdelingsacties geweest, meer niet. Misschien dat in de toekomst de EU werk gaat maken van een Europese basisverzekering en voordat het zover is, ben je zeker tien, waarschijnlijk twintig jaar verder.

Goed of slecht is deels meetbaar, deels een kwestie van ervaring.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nicotientje schreef:
15 mar 2021 16:01
Moneyman.

Dat wat tegenwoordig zorg word genoemd is een inperking van zorg zoals die in Nederland oorspronkelijk was. Zonder te moeten voldoen aan onverwachte voorwaarden om überhaupt nog geholpen te worden. Je werd gewoon geholpen. Zorg nu is zoals de EU het graag in de toekomst ziet. Sinds we in de EU zitten is de goede zorg die er was geleidelijk afgebroken zodat Nederland op gelijk niveau als de andere EU landen komt te staan. Daar was zorg vele malen slechter als bij ons. Daar is zorg nog steeds slechter als bij ons maar we beginnen stilaan in de buurt van de andere landen te komen. En omdat we nog steeds niet hetzelfde lagere niveau hebben bereikt kan nog altijd gezegd worden dat Nederland de beste zorg van de EU heeft. Zorg waarvoor je zoals nu bij herstel van covid ook nog moet voldoen aan voorwaarden.
U hoeft helemaal niet te voldoen aan voorwaarden bij het herstel van covid. U mag helemaal op uw eigen manier herstellen, maar als u ernstige klachten over hebt gehouden van covid, dan kunt u, als u dat wil, geholpen worden bij dat herstel met aanzienlijke aanvullende behandelingen.

Nederland heeft een prima gezondheidszorg, maar als u beter kunt, zou ik daar maar gebruik van maken.

Ik heb overigens geen idee of in de landen om ons heen de zitkussentjes en incontinentiematrassen zonder veel voorwaarden uitgedeeld worden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
15 mar 2021 17:15
U hoeft helemaal niet te voldoen aan voorwaarden bij het herstel van covid. U mag helemaal op uw eigen manier herstellen, maar als u ernstige klachten over hebt gehouden van covid, dan kunt u, als u dat wil, geholpen worden bij dat herstel met aanzienlijke aanvullende behandelingen.
Op voorwaarde van verplichte deelname aan een onderzoek.
Lady1234 schreef:
15 mar 2021 17:15
Ik heb overigens geen idee of in de landen om ons heen de zitkussentjes en incontinentiematrassen zonder veel voorwaarden uitgedeeld worden.
Met minder bureaucratie. Er is geen koppeling tussen verzekering, persoon en bruikleenartikel in Duitsland. Hierbij moet je wel weten, dat Duitsland de Reha kent, zorghotel en revalidatie, voor herstel ga je daarheen.

Overigens hebben wij onze eigen oplossing hiervoor. Vakantiehuis heeft geen incontentiematrassen, alle bedden hebben Satinesse Protect van Formesse om de matrassen. Voor de ergonomische zitkussens hebben we keer een krat kussens bij een woninginrichter meegenomen.

Gesloten