Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Smartje schreef:
11 mar 2021 11:09
Visa is voor noodgevallen best wel dure oplossing en als je daarna niet snel je saldo aanvult betaal je natuurlijk de hoofdprijs.
(...)
Ik heb ooit de BMW-card gekregen bij de aankoop van BMW of er verschil mee is weet ik niet.
Alleen de jaarbijdrage is anders.
Is wel leuk dat het BMW logo op de card is afgedrukt. (...)

Jaarbijdrage, debetrente en wisselkoersopslag:
ANWB Visa Card: € 16,50; 10%; 2%.
BMW Visa Card: € 36,50; 10%; 2%.

De "hoofdprijs" voor roodstand is voor beide kaarten gelijk, maar met een BMW-kaart betaalt u € 20 per jaar meer (voor het logo op de kaart). Dan is een Visa-kaart toch geen dure oplossing.
Smartje schreef:
11 mar 2021 11:09
(...)
Maar ja luxe betaal je zelf.
Helemaal mee eens. Bovendien, wie zou het anders moeten doen?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door 16again »

gosewijn schreef:
10 mar 2021 12:35
Helaas kaart geblokkeerd ,gelijk maar op gezegd , saldo wat er opstaat (ca 20,00) krijg ik niet terug want eerst de gegevens opsturen .
Mag dat zomaar?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb mijn ICS ANWB creditcard ingeruild voor een prepaid N26. Recente koersopslagen 0,68 en 0,38 procent. Werkt prima en veilig. Elke transactie keur je goed in de app.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Smartje »

Moet nog even toevoegen dat ik nadat de App niet niet meer werkte nog niet heb geprobeerd of de card niet geblokkeerd is.
Omdat inloggen bij mijnICS wel werkt zonder opnieuw instellen.
Ga dat alsnog even proberen.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Smartje »

Staat in mijn ICS geen geblokkeerde card.
Moet dan als ik de App weer wil aktiveren gewoon de gevraagde gegevens verstrekken.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door JozJan »

Bob Schurkjens schreef:
11 mar 2021 09:57
Over het "niets te verbergen" argument heeft Bits of Freedom een aantal aardige observaties: https://www.bitsoffreedom.nl/bof_tools/ ... verbergen/

Verder schijnen er nogal wat problemen te zijn (geweest) rondom het verificatieproces bij ICS als je de klachten er over doorleest.
Ik vind het bepaald geen sterk verhaal. Bovendien, in het kader van deze vraag (door de overheid opgelegde verplichting om informatie op te vragen ter voorkoming van overkreditering en/of voorkoming van witwassen) niet zo relevant.

In dat proces van ICS zal zeker wel wat fout gaan. Maar dat is niet het issue.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een ijzersterk verhaal vind ik het. Wees zuinig op je privégegevens en je persoonlijke levenssfeer. Dat is voor mij het uitgangspunt. Maar uiteraard moet iedereen daar zelf een afweging in maken.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door G7 »

Ik ben bijna om dezelfde reden geweigerd als TS. Afgewezen voor een vervolg van de cc na invullen nieuwe gegevens. Ook ik heb contact gezocht met ICS zelf, maar ze bleven bij hun standpunt dat het om een zorgplicht gaat. Jaren lang zonder problemen gebruik gemaakt van hun diensten en zo ineens.....

Bij bij stond nog een bedrag van 38 euro credit op de rekening. Hadden ze zo terug kunnen storten, want het was aan mijn bankrekening gekoppeld, maar zo werkt het niet volgens hen. Moest het maar via de app doen en die heb/had ik dus niet en was dat ook niet van plan om op mijn iphone te zetten. Uiteindelijk heeft een vriendelijke dame mij alsnog telefonisch geholpen en binnen 5 dagen stond het op mijn bankrekening.

Corrie1207
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2021 18:46

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Corrie1207 »

Dank voor alle reacties.
Ik heb me er maar bij neergelegd.
Het feit dat ik dat ding al 20 jaar had en altijd netjes en op tijd betaald heb, geen andere schulden heb en het dus redelijk in te schatten is dat ik geen onverantwoordelijke schulden zal gaan maken- maakt blijkbaar niks uit.
Ik begrijp dat het voor mensen met ernstige schulden , of waar het anderszins het duidelijk is dat mensen onverantwoord al veel schulden hebben, er geen card verstrekt wordt of het krediet bedrag verlaagd.
Ik ben ook niet per se tegen de wet/regel maar wel dat er dus niet gekeken wordt naar klantgedrag/ er geen sprake is van maatwerk.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Corrie1207 schreef:
12 mar 2021 16:59
Dank voor alle reacties.
Ik heb me er maar bij neergelegd.
Het feit dat ik dat ding al 20 jaar had en altijd netjes en op tijd betaald heb, geen andere schulden heb en het dus redelijk in te schatten is dat ik geen onverantwoordelijke schulden zal gaan maken- maakt blijkbaar niks uit.
Ik begrijp dat het voor mensen met ernstige schulden , of waar het anderszins het duidelijk is dat mensen onverantwoord al veel schulden hebben, er geen card verstrekt wordt of het krediet bedrag verlaagd.
Ik ben ook niet per se tegen de wet/regel maar wel dat er dus niet gekeken wordt naar klantgedrag/ er geen sprake is van maatwerk.
Het verleden geeft geen garantie voor de toekomst. In het verleden werden ook naar andere punten gekeken en dat mag nu niet meer. Het nadeel van maatwerk is dat het veel tijd (dus geld) kost en dat je niet kan controleren. Er moet simpelweg ergens een grens getrokken worden en die grens is voor iedereen hetzelfde. Jammer, maar het is niet anders.

R. de Vos
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2021 17:48

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door R. de Vos »

JozJan schreef:
11 mar 2021 09:26
Ik snap eerlijk gezegd niet waar veel mensen hier zo moeilijk over doen. Wil je die kaart houden Dan stuur je je gegevens op en klaar. Moeilijker is het niet. Als je iets te verbergen hebt, tja, dan snap ik dat je moeite hebt met het aanleveren van die gegevens, maar anders?
Rare gang van zaken. Heb dit naar ANWB Visa Card gemaild:

Goedendag,
Na het door u gevraagde doorgeven van mijn financiële gegevens blijkt dat 'de Card en de bestedingslimiet niet meer bij de huidige financiële draagkracht passen'. Mijn inkomen is bovenmodaal en de hypotheekafdracht gering.
Mijn financiële situatie is verbeterd ten opzichte van jaren geleden.
Heb altijd aan de betaalafspraken voldaan.
Al met al bevreemdt het mij dat de Card (nodig voor zaken als hotel, aankopen en vakantie buitenland) nu geblokkeerd wordt.
Graag een inhoudelijke reactie.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Moneyman »

R. de Vos schreef:
25 mei 2021 18:28
Na het door u gevraagde doorgeven van mijn financiële gegevens blijkt dat 'de Card en de bestedingslimiet niet meer bij de huidige financiële draagkracht passen'. Mijn inkomen is bovenmodaal en de hypotheekafdracht gering.
Je bestedingslimiet is dus te laag? :D

marius1957
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2021 19:35

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door marius1957 »

Visa is de weg kwijt. Ruim boven modaal, geen hoge hypotheek, geen schulden en dan vanuit een zorgplicht??? de card blokkeren. Irritant is het.
Maar het is wel prima zo. Was toch al dure card eigenlijk.

tiggeraal
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2005 08:12

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door tiggeraal »

Hallo,

Hier ook een gebruiker van de VISA Gold card die (in mijn ogen) onterecht wordt geblokkeerd, binnen een maand.
Identiteit bevestigd, daarna moest ik inkomensgegevens opsturen. Allemaal netjes gedaan en nu blijkt mijn inkomen (verdubbeld in de afgelopen jaren) opeens te weinig in combinatie met mijn woonlasten en door hun geschatte levensonderhoudkosten. Daarbij wordt overigens geen rekening gehouden met het inkomen van mijn echtgenoot, omdat de card alleen op mijn naam staat (geloof dat het ook niet kan op twee namen). Terwijl een nieuwe kaart aanvragen op 1/3 van mijn salaris kan??

Wat blijkt, na een langdurig telefoongesprek: het gaat allemaal om de creditcards met het "gespreid betalen" kenmerk. Omdat ik een creditcard heb die "gespreid betalen" zou kunnen (laatste maanden los ik keurig elke keer alles af), valt die niet onder de nieuwe voorwaarden. Die stellen dat deze mogelijkheid niet meer mag.
Dat betekent dus niet dat mijn inkomen te laag is, maar ik niet meer onder de oude voorwaarden mijn kaart mag behouden. Omzetten naar een card zónder gespreid betalen faciliteit mocht niet/was niet mogelijk.

Wat ik nu moest doen? Wachten tot de card geblokkeerd is, en daarna een nieuwe aanvragen. Wat betekent dat mijn hele historie, inclusief verzekeringen (365 dagen na aankoop) allemaal vervallen en verdwijnen. Want een nieuwe creditcard aanschaffen bij ICS gaat 'm natuurlijk nu niet worden en sowieso zou het betekenen dat ik een nieuw klantnummer krijg én de historie wegvalt.

Vandaag ben ik alvast gestart om alle automatische betalingen om te zetten, zodra dat rond is ga ik mijn card opzeggen met onmiddelijke ingang.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

tiggeraal schreef:
30 sep 2021 13:25
Hier ook een gebruiker van de VISA Gold card die (in mijn ogen) onterecht wordt geblokkeerd, binnen een maand.
Identiteit bevestigd, daarna moest ik inkomensgegevens opsturen. Allemaal netjes gedaan en nu blijkt mijn inkomen (verdubbeld in de afgelopen jaren) opeens te weinig in combinatie met mijn woonlasten en door hun geschatte levensonderhoudkosten. Daarbij wordt overigens geen rekening gehouden met het inkomen van mijn echtgenoot, omdat de card alleen op mijn naam staat (geloof dat het ook niet kan op twee namen). Terwijl een nieuwe kaart aanvragen op 1/3 van mijn salaris kan??
Uw echtgenoot is geen partij in uw mogelijkheid om krediet te krijgen. Mocht uw echtgenoot wegvallen (om wat voor reden dan ook), dan is er ook geen inkomsten meer van die kant.
Dat uw inkomen verdubbeld is zegt ook niet. Het gaat om de hoogte van het inkomen in combinatie met de kosten van leven. En mocht daar te weinig ruimte tussen zitten, dan mag visa u geen krediet meer geven. U mag dat onterecht vinden, maar elke financiële instelling heeft een zorgplicht.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Seinhuis »

De regels zijn in de afgelopen jaren strenger geworden. Misschien dat je minder credit alsnog de kaart kan behouden?

Na een officiële klacht zou je naar de geschillencommissie van www.kifid.nl kunnen gaan

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Morganlefay schreef:
30 sep 2021 13:34
Er is dus achterstand die dan wel wordt ingelost maar toch.
Dit is gewoon de gebruiker beschermen tegen meer schulden.
Ik denk dat je 'm verkeerd opvat. Volgens mij bedoelt tiggeraal dat hij bedragen die hij met de creditcard betaalt, direct in één keer af laat schrijven (dus zonder gespreid betalen). Dan is er dus geen achterstand.

Qter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2022 13:36

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Qter »

Ik ben het niet eens met de behandeling VAN MIJN KLACHT.
De reden is dat er niet wordt ingegaan op mijn klacht, er wordt handig omheen gedraaid.
Excuses gemaakt voor het niet terug bellen terwijl dat niet het grootste ongemak is voor mij als ex klant

Mijn klacht is:
Klacht1: mijn credit card wordt zomaar geblokkeerd, ik moet snel mijn krediet terugbetalen, anders heb ik een nare aantekening als wanbetaler bij de krediet bank.
Ik vraag mij af of dat juridisch juist is.
-Mijn aanvullende financiële gegevens, zijn op dat moment al een tijdje bij ICS card, maar nog niet bekeken, beoordeeld.
-waarom wordt niet gewoon je krediet verlaagt?
-Ik heb al jaren een afspraak met ics visa card, over het gespreid betalen van mijn krediet.
-Ik heb aan al mijn betaal afspraken/ verplichtingen altijd voldaan.

Klacht2 Het is volkomen vaag en dubieus en onduidelijk hoe de krediet beoordeling gaat en op welke gronden.
-Ik zie mij zelf als financieel gezond, een inkomen van rond de drieduizend netto per maand een eigen huis en ja sinds kort een lease auto. Geen schulden behalve een hypotheek.
En getrouwd, dus twee inkomens. Als we uw maatstaf op mijn buurt leggen dan denk ik dat 90% zijn
Gespreid krediet kan inleven.
Maar dus ook geblokkeerd wordt, zijn of haar betaal afspraken die op dat moment lopen via die ics visa niet nakomt.
- Mensen moeten (ik dus ook ) op korte termijn een groot bedrag terug betalen, hier komen mensen door in de problemen.
- Het is dit gevoel van onrecht, waarom ik denk dat ik iedereen die een ics card heeft moet waarschuwen. Uw breng daardoor mensen in een positie van klant naar wanbetaler.
QTER
Ik wacht nog op antwoord, de ics visa afgelost en de kaart in de blender gelegd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vaag verhaal. Geen idee wat er nu aan de hand is.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Qter schreef:
05 jun 2022 13:44
Ik ben het niet eens met de behandeling VAN MIJN KLACHT.
De reden is dat er niet wordt ingegaan op mijn klacht, er wordt handig omheen gedraaid.
Excuses gemaakt voor het niet terug bellen terwijl dat niet het grootste ongemak is voor mij als ex klant

Mijn klacht is:
Klacht1: mijn credit card wordt zomaar geblokkeerd, ik moet snel mijn krediet terugbetalen, anders heb ik een nare aantekening als wanbetaler bij de krediet bank.
Ik vraag mij af of dat juridisch juist is.
-Mijn aanvullende financiële gegevens, zijn op dat moment al een tijdje bij ICS card, maar nog niet bekeken, beoordeeld.
-waarom wordt niet gewoon je krediet verlaagt?
-Ik heb al jaren een afspraak met ics visa card, over het gespreid betalen van mijn krediet.
-Ik heb aan al mijn betaal afspraken/ verplichtingen altijd voldaan.

Klacht2 Het is volkomen vaag en dubieus en onduidelijk hoe de krediet beoordeling gaat en op welke gronden.
-Ik zie mij zelf als financieel gezond, een inkomen van rond de drieduizend netto per maand een eigen huis en ja sinds kort een lease auto. Geen schulden behalve een hypotheek.
En getrouwd, dus twee inkomens. Als we uw maatstaf op mijn buurt leggen dan denk ik dat 90% zijn
Gespreid krediet kan inleven.
Maar dus ook geblokkeerd wordt, zijn of haar betaal afspraken die op dat moment lopen via die ics visa niet nakomt.
- Mensen moeten (ik dus ook ) op korte termijn een groot bedrag terug betalen, hier komen mensen door in de problemen.
- Het is dit gevoel van onrecht, waarom ik denk dat ik iedereen die een ics card heeft moet waarschuwen. Uw breng daardoor mensen in een positie van klant naar wanbetaler.
QTER
Ik wacht nog op antwoord, de ics visa afgelost en de kaart in de blender gelegd.
Dus financieel gaat het prima met u, behalve dat u een behoorlijk openstaand bedrag op uw card heeft en dat niet zomaar kan terugbetalen.
Dus eigenlijk is de controle over uw financiën toch iets minder goed als u hier voorspiegelt.

Als mij. Partner, dochter of ik iets betalen met onze card dan wordt dat bedrag dezelfde dag overgemaakt naar Visa. Je kunt tenslotte alleen kopen als je het geld hebt. Wij gebruiken de card standaard bij online aankopen en aankopen boven een bepaald bedrag in verband met de verzekering die de card biedt..

Plaats reactie