Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Corrie1207
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2021 18:46

Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Corrie1207 »

Al vanaf 2002 een anwb Visa card.
Nooit achterstand gehad. En het bedrag in de min is €5. Geen andere schulden. Inkomen ongeveer gelijk gebleven. Misschien zelf iets beter.
Ineens wordt er gevraagd om financiële gegevens. Resultaat; kaart wordt binnen 3 weken geblokkeerd.
Om mensen te beschermen.
Lees: henzelf te beschermen.
Dit is mijn inziens absoluut geen maatwerk.
Ik snap het wanneer mensen elders of bij visa een achterstand of grote schulden hebben maar om zomaar dat ding te blokkeren?
Ik heb m in een la voor noodgevallen. Bijv. Ziek dier of apparatuur omdat ik geen ander vangnet/ familie heb.
Is hier iets aan te doen? Ik heb al gebeld. Maar misschien weet iemand een oplossing. Het is een beetje mijn gevoel van veiligheid voor het geval dat.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het gebeurd niet zomaar en het is ook niet om hunzelf te beschermen. Sinds de kredietcrisis hebben geldverstrekkers een zorgplicht. Banken lopen nooit risico aangezien zij hun geld altijd wel krijgen, maar de klant moet het kunnen opbrengen.
Geen idee wat uw situatie is, maar vanaf een bepaalde leeftijd kan een krediet niet meer. Ook worden partners niet mee meegenomen in de hoogte van het krediet. In uw geval wordt u verantwoordelijk gehouden voor 100% van de kosten van wonen. Er wordt een berekening op losgelaten en daar komt uit of het nog verantwoord is of niet. En vanwege de verplichte zorgplicht is dat vaker niet.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Kokka1 »

wat mij niet helemaal duidelijk wordt uit de openingspost
heb je inderdaad zoals gevraagd de financiële gegevens verstrekt?
hebben ze een reden gegeven waarom je kaart wordt geblokkeerd?
als je niet genoeg inkomen hebt dan is het logisch dat ze dat doen, anders zou je namelijk de kaart tot aan de limiet kunnen gebruiken zonder dat je de mogelijkheid hebt om dat later terug te betalen. een creditcard is uiteindelijk gewoon een soort doorlopend krediet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://nl.trustpilot.com/review/www.icscards.nl

Het regent hier klachten over. Gewoon opzeggen met de ANWB er bij. Scheelt u circa 30 euro per jaar.

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hier het zelfde . Moest een bankafschrift - copy id kaart en copy via card opsturen ,dat zie ik dus niet zitten . Gebruik haar hoofdzakelijk voor de vakantie en zaken in het buitenland . stond altijd in de plus . Helaas kaart geblokkeerd ,gelijk maar op gezegd , saldo wat er opstaat (ca 20,00) krijg ik niet terug want eerst de gegevens opsturen .

sake1987

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik kreeg ook een brief dat ik mij opnieuw moest identificeren.
In deze tijd wordt je bestookt door spam en phishing mail's, dacht ook eerst , weer iemand die mij van mijn geld afhandig wil maken.
had de brief dan ook al terzijde gelegd.
Toen kreeg ik een mail van de ANWB dat dit te gebeuren stond.
Ingelogd bij VISA en daadwerkelijk het is waar.

Je zou van een organisatie als VISA toch verwachten dat, ze rekening houden met oplichting.
En wat is er nu makkelijker, dan als ik mij inlog op de App. dan in mijn beveiligde omgeving dit bericht te krijgen.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Visa heeft reclame op de radio dat hun iedereen opnieuw laten identificeren. Oplichters maken hier ook graag gebruik van.

Mijn advies is om te bellen naar je creditcard maatschappij. Kom je niet uit, stuur per mail een officiële klachtenbrief.

Jullie kunnen met deze klachten terecht (als er geen oplossing komt) bij https://www.kifid.nl/ . De geschillencommissie van de KIFID is gratis, maar je moet wel binnen 3 maanden bij KIFID je klacht ingediend hebben.

Echter, ik denk dat dit proces veel moeite kost, en de uitkomst is onzeker. Het kost minder moeite om over te stappen naar een andere creditcard maatschappij.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sake1987 schreef:
10 mar 2021 12:51
Je zou van een organisatie als VISA toch verwachten dat, ze rekening houden met oplichting.
En wat is er nu makkelijker, dan als ik mij inlog op de App. dan in mijn beveiligde omgeving dit bericht te krijgen.
U logt dan wel in op de app, maar niet elke klant heeft de app. Op die manier bereik je dus lang niet iedereen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Of een gratis prepaid creditcard. Kun je nog steeds creditcardbetalingen doen. Voor veel mensen voldoende.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Bob Schurkjens schreef:
10 mar 2021 12:17
https://nl.trustpilot.com/review/www.icscards.nl

Het regent hier klachten over. Gewoon opzeggen met de ANWB er bij. Scheelt u circa 30 euro per jaar.
Je hebt alleen niets aan al die klachten zonder de specifieke achtergrond van alle cases te weten. Als alle mensen met een financieel probleem hun gal gaan spuwen over ICS dan ontploffen de klachtensites. Maar dat nog steeds helemaal niets over het relatieve aantal klachten. Als je dan meeneemt dat ICS cards groot is op het gebied van laagdrempelige CC's zullen daar relatief meer mensen tussen zitten met financiële uitdagingen dan bij andere CC uitgevers. Dat maakt ICS niet meteen een slecht bedrijf. Wel een verantwoord bedrijf dat er voor probeert te zorgen dat hun klanten niet in grote problemen komen. Maar ik begrijp dat de meesten de kredietcrisis weer zijn vergeten en ieder bedrijf dat zijn zorgplicht na probeert te komen schijnt slecht bezig te zijn. Gewoon weer de kredietkraan maximaal openzetten. Dan is iedereen weer blij!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ze zullen inderdaad niet weer een boete willen wegens overkreditering https://www.afm.nl/nl-nl/nieuws/2017/juni/boete-ics

Prima dat mensen worden gedwongen na te denken of ze wel een dure creditcard nodig hebben.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Een aardig alternatief is in veel gevallen een American Express card. Iedere maand terugbetalen en de limiet is afhankelijk van je uitgaven en terugbetaal gedrag.
Wel wat minder geaccepteerd dan visa en mastercard, maar prima bruikbaar. Afhankelijk van wat je er voor wilt betalen (er is zelfs een gratis kaart, met wat voorwaarden) zitten er nog veel leuke voordeeltjes aan vast ook.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door kweenie »

Corrie1207 schreef:
09 mar 2021 18:50
Ik heb m in een la voor noodgevallen. Bijv. Ziek dier of apparatuur omdat ik geen ander vangnet/ familie heb.
Als je die creditcard alleen vier noodgevallen hebt, hoe komt het dan dat je in de min staat op die kaart?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Seinhuis »

NeoDutchio schreef:
10 mar 2021 13:23
sake1987 schreef:
10 mar 2021 12:51
Je zou van een organisatie als VISA toch verwachten dat, ze rekening houden met oplichting.
En wat is er nu makkelijker, dan als ik mij inlog op de App. dan in mijn beveiligde omgeving dit bericht te krijgen.
U logt dan wel in op de app, maar niet elke klant heeft de app. Op die manier bereik je dus lang niet iedereen.
Elke klant moet zijn afschrijvingen controleren. Daarnaast kunnen bedrijven ook per post brieven versturen.

Echter is dit mijn mening.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door JozJan »

Ik snap eerlijk gezegd niet waar veel mensen hier zo moeilijk over doen. Wil je die kaart houden Dan stuur je je gegevens op en klaar. Moeilijker is het niet. Als je iets te verbergen hebt, tja, dan snap ik dat je moeite hebt met het aanleveren van die gegevens, maar anders?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Over het "niets te verbergen" argument heeft Bits of Freedom een aantal aardige observaties: https://www.bitsoffreedom.nl/bof_tools/ ... verbergen/

Verder schijnen er nogal wat problemen te zijn (geweest) rondom het verificatieproces bij ICS als je de klachten er over doorleest.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Smartje »

Heb ook veel “berichten” gekregen dat app niet meer werkte heb ik eigenlijk niets mee gedaan.
(En inderdaad de App werkte ook niet meer).
Denk ook van ICS maar vertrouwde niet alle mails. Verzendadvies was anders.
Kon overigens gewoon inloggen op mijnICS en niets aan de hand met inloggegevens.
Moet wel een mobiel nummer bekend zijn, anders kan je nog niet inloggen!!
Als je de kaart niet gebruikt saldo 0,00 wordt de jaarlijkse bijdrage toch afgeschreven blijft een creditcard.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Revoked »

Welkom Terug, Stofzuiger

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Smartje »

Visa is voor noodgevallen best wel dure oplossing en als je daarna niet snel je saldo aanvult betaal je natuurlijk de hoofdprijs.
En de card heeft toch ook een limiet, was toen volgens mij nog op inkomen getoetst.
Ben met kontakt van de service-afdeling altijd netjes en correct geholpen.
Zijn ook verschillende Cards b.v. Bijenkorf, ANWB.
Ik heb ooit de BMW-card gekregen bij de aankoop van BMW of er verschil mee is weet ik niet.
Alleen de jaarbijdrage is anders.
Is wel leuk dat het BMW logo op de card is afgedrukt. Maar ja luxe betaal je zelf.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Blokkade Visa card: terecht? (Financiële gegevens gevraagd voor 5 euro in min)

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Elk creditcard is anders. Je hebt wel een basis, maar veel maatschappijen geven iets extra's. Op https://www.creditcard.nl/aanvragen?her ... -aanvragen staan de meeste creditcards, met een kort overzicht.

Bij mij wordt mijn saldo per automatische incasso aangevuld. Handig, hoef ik er niet aan te denken (behalve verzorgen voor voldoende saldo op mijn betaalrekening).

Plaats reactie