Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Sira »

Als ik mijn droger niet gebruik dan trek ik de stekker er uit.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

Sira schreef:
03 apr 2021 12:59
Als ik mijn droger niet gebruik dan trek ik de stekker er uit.
Als je ook een Samsung warmtepompdroger hebt is dat inderdaad de beste oplossing.
Ik heb zojuist een extra schakelaar tussen de droger gezet, zodat ik hem makkelijk van de sapnning kan halen.
Maar dat zou niet nodig moeten zijn, als dat ding gewoon zou werken zoals het hoort en in standby slechts 0,5 Watt zou verbruiken dan is dat niet nodig, dan praat jeover 4 kWh/jaar oftewel €1,- per jaar. Dan hoor je mij ook niet klagen.
Maar dus wel bij een gebruik van 19 Watt als het 0,5 Watt moet zijn; dus een 3800% meer verbruik!

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Sira »

Ik heb geen Samsung warmtedroger, maar de stekker trek ik eruit uit voorzorg. Zo ook de stekker van de magnetron, omdat die ooit spontaan aanging terwijl ik in de kamer zat. Na googlen bleek dat vaker voor te komen.

Heb ooit een brand meegemaakt, dus ik kom niet graag voor verrassingen te staan. Apparaten die ik dus niet gebruik, daar kan ik net zo goed de stekker uit halen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door 16again »

Dovas schreef:
03 apr 2021 12:53
Ik heb de afgelopen nacht gedurende 11u15m gemeten wat het verbruik is terwijl de droger uitstaat.
Na ruim 11 uur een verbruik van 0,22 kWh dat zou overeenkomen met een verbruik van 19 Watt, wat ik dus ook meet als ik het verbruik meet.
Meet je dit met dezelfde meter? Als die simpelweg niet goed registreert, dan zal die fout evenhard doorwerken in vermogen (W), of verbruikte energie (kWh)

Dovas schreef:
03 apr 2021 12:53
Om mijn meter maar eens te controleren even getest met een oude gloeilamp van 25W aangesloten; dan geeft mijn meter een verbruik van 24 Watt aan (ook met cos-phi 1.00) Dus meter is zeker in orde.
De conclusie moet zijn: Meter geeft correcte waarde aan bij ohmse belasting.
Wat niet automatisch inhoudt dat meter ook goed meet bij een niet-ohmse belasting

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

De droger is ook een ohmse belasting de meter meet ook de cos-phi en die is ook voor de droger 1.00
De verbruiksmeter (kWh-meting) houd overigens rekening met de cos-phi (zoals elke verbruiksmeter hoort te doen)
Maar stel dat de 19 Watt een echt vermogen van 0,5 Watt zou zijn (dus 18,5 Watt blind vermogen) dan zou je een cos-phi moeten meten van 0.026 wat enorm laag is. Dan zou de belasting bijna puur inductief of capacitief moeten zijn.

Overigens verbruik je dan nog steeds 19 Watt; en wordt alleen het blind vermogen niet gemeten door je energiemeter.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik geloof dat je weet wat je doet, als ik zo lees, maar ik zou toch eens kijken of je een andere meter er op kan los laten om te kijken wat dan de uitkomst is.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door D34M0N »

@TS:
Vind je zelf ook niet dat je erg veel energie stopt in iets dat heel eenvoudig op te lossen is (gewoon stekker eruit na gebruik)?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb de indruk dat TS zich vooral druk maakt over het merkwaardig hoge enegieverbruik in combinatie met het energielabel A+++. Op zich kan ik me dat best voorstellen.

De stekker eruit of, zoals TS gedaan heeft een schakelaar ertussen, is niet zozeer een oplossing, als wel een "workaround" (een term die door Microsoft berucht is geworden).

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

Erthanax schreef:
03 apr 2021 20:01
Ik heb de indruk dat TS zich vooral druk maakt over het merkwaardig hoge enegieverbruik in combinatie met het energielabel A+++. Op zich kan ik me dat best voorstellen.

De stekker eruit of, zoals TS gedaan heeft een schakelaar ertussen, is niet zozeer een oplossing, als wel een "workaround" (een term die door Microsoft berucht is geworden).
Klopt helemaal, je geeft extra geld uit om een energiezuinige droger aan te schaffen, maar dan hoort ie dat wel ook te zijn.
Natuurlijk kun je (nu je dit weet) hier omheen werken; de zgn workaround.
Mij zal het niet beletten om onder garantie hier Samsung over te benaderen.
Hopelijk is dit alleen exemplarisch en kan dit probleem opgelost worden.
Alhoewel ik bang ben van niet.

Intussen raadt ik iedereen met een Samsung warmtepompdroger aan om hier zelf rekening mee te houden en te doen wat hij/zij zelf nodig acht.
Ik zal zodra ik meer weet van Samsung hier wel posten wat die ervan vinden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door 16again »

Dovas schreef:
03 apr 2021 18:23
De droger is ook een ohmse belasting de meter meet ook de cos-phi en die is ook voor de droger 1.00
De verbruiksmeter (kWh-meting) houd overigens rekening met de cos-phi (zoals elke verbruiksmeter hoort te doen)
Maar stel dat de 19 Watt een echt vermogen van 0,5 Watt zou zijn (dus 18,5 Watt blind vermogen) dan zou je een cos-phi moeten meten van 0.026 wat enorm laag is. Dan zou de belasting bijna puur inductief of capacitief moeten zijn.

Overigens verbruik je dan nog steeds 19 Watt; en wordt alleen het blind vermogen niet gemeten door je energiemeter.
De cos-phi is perfect, maar heeft alleen van doen met faseverschil tussen stroom en spanning.
Probleem kan zijn dat de standby-stroom verre van sinusvormig is (en er dus geen sprake is van ohmse belasting) , waardoor je meter foute waarde ophoest.
https://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor
Vanaf non-lineair loads

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door D34M0N »

Erthanax schreef:
03 apr 2021 20:01
Ik heb de indruk dat TS zich vooral druk maakt over het merkwaardig hoge enegieverbruik in combinatie met het energielabel A+++. Op zich kan ik me dat best voorstellen.
Op zich kan ik me dat ook voorstellen. Mijn opmerking is vooral bedoeld als tip: Waarom veel tijd en energie steken in iets waarvoor geen eenvoudige 'oplossing' is, als het probleem heel eenvoudig verholpen kan worden met een 'workaround'?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door 16again »

D34M0N schreef:
03 apr 2021 22:00
Op zich kan ik me dat ook voorstellen. Mijn opmerking is vooral bedoeld als tip: Waarom veel tijd en energie steken in iets waarvoor geen eenvoudige 'oplossing' is, als het probleem heel eenvoudig verholpen kan worden met een 'workaround'?
Of de meter van TS klopt niet, en er is geen probleem.
Of de meter klopt wel, en dan is het probleem groter: Ik denk dan namelijk aan het standby energie verbruik van die duizenden drogers van dit merk/type, met levensduur van meerdere jaren.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Smartje »

Als ik deze machine had zou ik ook alle functies willen benutten.
Lekker op de bank en het programma volgen. daar is WIFI toch voor.
(Specificaties: windje mee en holletje af, heb ik met mijnauto ook nooit kunnen halen)

@Dovas
Wat je niet vermeld is de plaats waar je de metingen uitvoert, bij de machine of op een andere plaats in de installatie, meterkast?
Je gaat er van uit dat het de machine is. ok

Heb je de mogelijkheid van "lekstroom" uitgesloten van de machine en/of installatie die je met een multimeter of een
Gekalibreerde Lekstroom -meter -tang kan meten.

Ook met dubbelpolige schakelaar kan er toch nog lekstroom zijn.
Zo kan de wifi -functie in uitgeschakelde stand ook niet gebruikt worden.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

16again schreef:
03 apr 2021 23:31
D34M0N schreef:
03 apr 2021 22:00
Op zich kan ik me dat ook voorstellen. Mijn opmerking is vooral bedoeld als tip: Waarom veel tijd en energie steken in iets waarvoor geen eenvoudige 'oplossing' is, als het probleem heel eenvoudig verholpen kan worden met een 'workaround'?
Of de meter van TS klopt niet, en er is geen probleem.
Of de meter klopt wel, en dan is het probleem groter: Ik denk dan namelijk aan het standby energie verbruik van die duizenden drogers van dit merk/type, met levensduur van meerdere jaren.
Of mijn meter klopt wel; maar het probleem zit alleen in mijn droger.
In dat geval kan Samsung gewoon mijn droger repareren/vervangen en is het hele probleem opgelost.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is er lekker aan een programma van de droger? De mijne piept als hij klaar is. En dat is genoeg.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Smartje »

Lady1234 schreef:
04 apr 2021 00:31
Wat is er lekker aan een programma van de droger? De mijne piept als hij klaar is. En dat is genoeg.
@Lady
Je typt sneller als je leest, Lekkere bank: heb het programma van de droger nog niet geproefd.😁

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door de auditu »

Smartje schreef:
04 apr 2021 01:33

Je typt sneller als je leest,
Typ je langzamer als je niet leest? :roll:

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

Helaas tot op heden nog geen enkele reactie van Samsung Nederland.
Vreemd, je zou toch denken dat men dit serieus zou nemen.
Als deze droger inderdaad zoveel stroom verbruikt als hij uit staat, dan is er ook een kans dat er zomaar brand zou kunnen ontstaan.
Maar blijkbaar is dat voor Samsung nog geen reden om snel uit te zoeken wat het probleem nu is.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

Intussen 3 weken verder en Samsung Nederland is nog niet verder dan dat men het gaat onderzoeken.
Lekker bezig Samsung, maar niet heus.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je had verwacht dat Samsung met 20 man klaar had gestaan, wachtend op jouw telefoontje en meteen in de houding zou springen?
Waarom zou een apparaat brand veroorzaken als het wat veel stroom verbruikt? Niet elk apparaat met veel verbruik veroorzaakt meteen een brand.. Dan kan ik heel wat apparaten weg doen.

Plaats reactie