Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jolanda1988
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2021 08:21

Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Jolanda1988 »

Hallo, mijn buurman heeft sinds september 2 warmtepompen zonder omkasting. Ik woon in een vrijstaande woning. De buitenunit staat in een soort nis met de ventilatoren naar onze tuin gericht. Vanaf de erfscheiding staat hij denk ik +/-4 of 5 meter. De trillingen waren in ons huis te horen. De buurman heeft de warmtepomp in stiltestand geplaatst, waardoor het geluid in huis weg is, maar nu horen wij 34 van de 60 minuten een ratelgeluid buiten in onze tuin. Heeft iemand hier meer ervaring mee? Ook staat de warmtepomp naar ons terras gericht. Heeft er iemand tips? De buurman neemt ons niet serieus als het gaat om het ratelgeluid. We zitten er zelf aan te denken om misschien het huis te verkopen, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zoals gezegd zijn er wettelijke eisen waar de warmtepomp van uw buren aan moet voldoen. Wanneer u vermoed dat de warmtepomp op de plaats waar hij is opgesteld niet aan die eisen voldoet, dan kunt u een officieel geluidsrapport laten opstellen en daarmee handhaving/maatregelen eisen.

Maar bedenk u goed. 45/40 dB op de erfgrens is niet geheel stil. Sommige mensen zullen een geluid net onder die grens niet als hinder ervaren, anderen wel. Dat u hinder ervaart, betekent dus niet per definitie dat de huidige opstelling de normen overtreedt en er maatregelen nodig zouden zijn.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Het wordt nog lastiger als de andere buren er ook eentje gaan plaatsen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mijn advies is om te verhuizen. Hierboven staat wat je kunt doen, echter een warmtepomp zal nooit helemaal stil zijn (hopelijk wordt in de toekomst stille warmtepompen uitgevonden).
Daarnaast zijn gemeentes niet snel met handhaving verzoek, en kan het de relatie met je buurman verslechteren.

Echter, stille plekken in Nederland zijn zeldzaam, en er zullen in de toekomst steeds meer warmtepompen (en airco's) geplaatst worden.

Ook al heb je misschien juridisch gelijk, je gaat nooit juridisch het geluk vinden.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door 16again »

Seinhuis schreef:
26 apr 2021 23:19
Mijn advies is om te verhuizen.
En de nieuwe buren gaan dan ook ineens aan de waterpomp....
Seinhuis schreef:
26 apr 2021 23:19
Daarnaast zijn gemeentes niet snel met handhaving verzoek....
Ik zou eerder naar rechter stappen, dan iets van de gemeente verwachten. Die laatste lijkt me niet eens partij

rocker
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jul 2016 12:53

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door rocker »

Geluid warmtepompen maximaal 40 decibel

In juli 2020 moet het geluid van de warmtepomp gereduceerd worden naar maximaal 40 dB(A) op de perceelgrens met de buren. Even ter vergelijking: nu is het nog 65 dB(A) voor een warmtepomp tot 6 kW en 70 dB(A) voor installaties van 6 kW tot 12 kW.

De voorgestelde eisen gaan over het geluidsniveau op de erfgrens met de buren. Deze geluidseisen gelden niet alleen voor nieuwbouwwoningen, maar ook voor bestaande bouw. Hoe kun je als huiseigenaar aan deze norm voldoen?

Wat veroorzaakt het geluid van een warmtepomp?

Een warmtepomp heeft twee bewegende onderdelen, zoals een ventilator die de lucht aanzuigt en een compressor om het koudemiddel onder hoge druk te brengen. Wanneer het buiten vriest, zorgt een warmtepomp er automatisch voor dat de ventilator en de compressor niet bevriezen. Maar hij moet daardoor wel harder werken dan normaal. Dit zorgt er ook voor dat een warmtepomp (tijdelijk) meer geluid produceert. Ook wanneer er warm douchewater nodig is, zal de warmtepomp harder draaien en meer geluid maken.


Tot zover veel informatie die medeforumleden u ook al hebben gegeven. Uw buurman heeft altijd de mogelijkheid om een omkasting over de warmtepomp te plaatsen. Wellicht omdat dit nodig is omdat de pomp de geluidsnorm overschrijdt. Zo een omkasting heeft een flinke prijs en dat kan de buurman tegenhouden om dit uit te voeren. Misschien dat u hier samen over in gesprek kunt.
De voordelen op een rij
Geluidsreductie tot 15 dB(A).
Geschikt voor elk type warmtepomp.
Rendement van de warmtepomp blijft ongewijzigd.
Warmtepomp blijft bereikbaar voor onderhoud.
Robuust en vandalismebestendig.

Jolanda1988
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2021 08:21

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Jolanda1988 »

Bedankt voor de reacties en de informatie. Op de erfgrens is de decibel boven de 40db in stille modus. Kan ik hier iets mee?

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Jolanda1988 schreef:
02 mei 2021 15:36
Bedankt voor de reacties en de informatie. Op de erfgrens is de decibel boven de 40db in stille modus. Kan ik hier iets mee?
Hoe heeft u dat gemeten? Met geijkte meetapparatuur?
En heeft u daarbij ook een nul-meting gedaan om de effecten van wind, verkeer, leefgeluiden etc te corrigeren?

Indien ja, dan kunt u allereerst zelf de buren een kopie van het meetrapport overhandigen, samen met een kopie van de 40/45dB regelgeving en hen verzoeken om passende maatregelen te nemen. En wanneer dat niets uit haalt, kunt u via een civiele procedure naleving eisen van de regelgeving.

Indien u zelf met een geluidsmeter-app op een smartphone iets gedaan heeft, dan kunt u er niets mee. Ten eerste is de meetapparatuur in dat geval immers zeer onbetrouwbaar. Ten tweede heeft u niet op de juiste wijze kunnen corrigeren voor alle andere geluiden in de omgeving die er zijn wanneer de warmtepomp niet draait.

WijsheidNietInPacht
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2021 15:22

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door WijsheidNietInPacht »

U schrijft "De buurman neemt ons niet serieus als het gaat om het ratelgeluid". Hou uw buurman een spiegel voor; neem het geluid op uw erfgrens op en speel dit continu af bij zijn terras (op uw erfgrens) zodat hij lange tijd hetzelfde ervaart als u (ook qua tijdsduur, frequentie, dag/nacht). Doe dit net zolang als nodig is om hem tot het inzicht te brengen dat er iets aan de situatie gedaan MOET worden. Dit is serieus bedoeld (zeker niet grappig).
Weeg wel eerst de relatie met uw buren af; als die toch al niet veel slechter meer kan worden dan zou ik het serieus overwegen.
("spiegelen" kan in heel veel situaties helpen; helpt helaas niet tegen enorme stijf- en dom-koppen)

jloo
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2022 11:29

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door jloo »

Handhavingsverzoek indienen bij de gemeente, daarop moet de gemeente binnen 8 weken reageren.

Zij moeten de tooling van de overheid gebruiken, de gegevens van de installatie moet door de installateur aangeleverd worden.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door luna01 »

Verhuizen heeft weinig zin, ben o.a. daarom ook verhuisd. Toen ik hier kwam was het heerlijk rustig, niets aan de hand, zag ook geen warmtepompen, hoorde kippen en vogeltjes. Ik voelde geen geluidsdruk/resonantie, want vlg. mij is dat iets anders dan dB's. Tenminste als ze niet op elkaar botsen, dat kan heel goed, of tegen muren weerkaatsen. Op de raarste tijden rond lopen te spoken in deze buurt, het was stil, hoorde niets, voelde niets en een warmtepomp verderop kan ik wel aan. Zo'n klein ding, niet van die grote joekels allemaal op mij gericht.

Amper zat ik hier daalde de temperatuur en het zelfde. Kon nu wel voelen waar die druk weg kwam, en staat daar zo'n klein akelig ding, op een dom klein balkonnetje, blaasrichting mijn kant op zo'n 4 meter. Compleet fout geplaatst, ook vlg. die tool die iemand hier noemde, maar zoiets kan een klein kind nog bedenken. Tja, dan zit je hier als nieuwe huurder. Een normale kompas op het matras leggen is het meest effectief. Het zuiden vloog naar het noorden en oosten, het is dan de omgedraaide wereld. Magnetische punten kloppen dan van geen kant meer.

Kan intussen heel goed met de buren ertussen in en vertelde dit terloops, op een gezellig avondje daar in de tuin. Paar dagen later zei die vrouw ''je had gelijk''. Euh waarmee? Het is als een wasmachine die om het uur in de centrifugeer stand raakt. Ik voelde me zo enorm schuldig dat ik het zei. Nu kan zij niet meer slapen, niet meer in de tuin zitten en precies zoals ik. Normaal zou ik blij zijn, goh ik ben niet meer alleen. Maar zo voel ik dit niet.

Sommige gemeenten werken wel mee, maar de meesten zeggen gewoon of ik al psychologische hulp heb, of wij voelen niets, werd zelfs voorgelogen over metingen. Ik weet heel goed hoe je zoiets moet meten, en ook dat stilte metingen erg van belang zijn. Alleen maar de dB's op 40 zetten heeft geen zin, die geluiden botsen, of kaatsen tegen muren en kunnen zich verdubbelen en meer, opheffen kan ook, maar daar heb ik nog nooit iets over gelezen. Vermeerdubbelen zich eerder. Uitgelachen worden is me niet vreemd, van gemeente etc. weer door naar psychiaters.

Ben er een beetje klaar mee. En nu koelen die dingen ook nog in de zomer. Ik lucht s'nachts, dan gelijk alles dicht en het blijft 20 graden, als het buiten b.v. bijna 38 graden is. Hup dan vliegen die dingen weer aan, zijn deze zomer echt veel meer geworden. En ik ben daar echt boos om. Gas sparen en alles op stroom? Ja waar denken mensen waar de stroom vandaan komt? Uit het stopcontact?

Persoonlijk vind ik dit wel iets voor een radar uitzending.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Moneyman »

luna01 schreef:
01 sep 2022 20:18
Verhuizen heeft weinig zin, ben o.a. daarom ook verhuisd.
:?: :?:

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
02 sep 2022 09:06
luna01 schreef:
01 sep 2022 20:18
Verhuizen heeft weinig zin, ben o.a. daarom ook verhuisd.
:?: :?:

Ja, lekker makkelijk als je de rest van de tekst negeert. Beetje jammer dit.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik negeer niets, ik snap oprecht niet wat Luna bedoelt.

De rest van het verhaal riep nog wel meer vraagtekens op, maar die heb ik (bewust) laten gaan.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Cro »

Methusalah schreef:
02 sep 2022 09:16
Moneyman schreef:
02 sep 2022 09:06
luna01 schreef:
01 sep 2022 20:18
Verhuizen heeft weinig zin, ben o.a. daarom ook verhuisd.
:?: :?:

Ja, lekker makkelijk als je de rest van de tekst negeert. Beetje jammer dit.
De rest van het verhaal is ook vrij weinig zinnigs van te maken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Moneyman »

Typerend weer dat (zelfs na mijn toelichting...) de meldknop gebruikt is voor mijn bericht... :roll:

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door de auditu »

luna01 schreef:
01 sep 2022 20:18
Kan intussen heel goed met de buren ertussen in en vertelde dit terloops, op een gezellig avondje daar in de tuin. Paar dagen later zei die vrouw ''je had gelijk''. Euh waarmee? Het is als een wasmachine die om het uur in de centrifugeer stand raakt. Ik voelde me zo enorm schuldig dat ik het zei. Nu kan zij niet meer slapen, niet meer in de tuin zitten en precies zoals ik. Normaal zou ik blij zijn, goh ik ben niet meer alleen. Maar zo voel ik dit niet.
Dus de buurvrouw had er pas last van nadat zij erop was geattendeerd?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door de auditu »

luna01 schreef:
01 sep 2022 20:18
Verhuizen heeft weinig zin, ben o.a. daarom ook verhuisd. Toen ik hier kwam was het heerlijk rustig, niets aan de hand, zag ook geen warmtepompen, hoorde kippen en vogeltjes. Ik voelde geen geluidsdruk/resonantie, want vlg. mij is dat iets anders dan dB's. Tenminste als ze niet op elkaar botsen, dat kan heel goed, of tegen muren weerkaatsen. Op de raarste tijden rond lopen te spoken in deze buurt, het was stil, hoorde niets, voelde niets en een warmtepomp verderop kan ik wel aan. Zo'n klein ding, niet van die grote joekels allemaal op mij gericht.
Geluidsdruk wordt uitgedrukt in db's. De rest van deze alinea begrijp ik niet.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor wie het weten wil: twee geluidsbronnen (bv warmtepompen) van elk 40 dB leveren een totaalniveau van 43 dB op. Dit Wikipedia-artikel legt het netjes uit, maar er is wel een behoorlijke wiskundekennis voor nodig. Het is helaas niet anders.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door luna01 »

Klopt, de wetenschapswinkel heeft bij mij gemeten. Was 160 en 380 Hz en trillingen, daarom was het geen laagfrequent geluid. Dat is onder de 100 of zelfs 20 Hz. Hij heeft in dB gemeten, dus geen dB A, want daarmee zou hij juist de ''gezochte'' geluiden weg filteren. Er staat in dat hele bericht van hem verder niets over dB's. Dat was trouwens op mijn vorige adres. Ook niet hard, maar een zware druk op de oren, waardoor het via de trommelvliezen een klankkast werd in mijn hoofd.

De buren hier, wilden weten of ik die vijferpomp hoorde, de vorige bewoonster op dit adres had daar zo'n last van. Nee, ik hoor alleen die warmtepomp en word er ook steeds wakker van. Geluid is subjectief. Ze waren natuurlijk op de vijferpomp gefixeerd.

Geluid en druk is een complex iets, ook te zien aan die wikipedialink.

Plaats reactie