Voedselallergieën: kun je afgaan op het resultaat van een zelftest?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Voedselallergieën: kun je afgaan op het resultaat van een zelftest?

Ongelezen bericht door Radar »

"Een vriendin van mij kwam op bezoek en bracht een lange lijst van voedingsmiddelen mee die ze niet mag eten. De lijst is gebaseerd op een IgG-intolerantietest. Ik twijfel zeer aan deze test. Ook vind ik het zorgelijk, want als ze deze lijst in acht neemt, mag ze bijna niets meer eten! Willen jullie dit eens uitzoeken?"

Fons ontving deze mail van een bezorgde consument en ging op onderzoek uit. Het resultaat vanavond in Radar op NPO 1.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... trouwbaar/

Heb jij ervaring met een intolerantietest?

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselallergieën: kun je afgaan op het resultaat van een zelftest?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is er mis met de huisarts?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Voedselallergieën: kun je afgaan op het resultaat van een zelftest?

Ongelezen bericht door moederslink »

Waarom hoorden we daar vroeger nooit iets over :roll:
Het zou interessant zijn om eens uit te vogelen waarom men heden ten dage kennelijk zo vaak iets over voedsel intolerantie horen en lezen.
Ik ben nergens allergisch voor, ik kaan alles weg :lol:

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Voedselallergieën: kun je afgaan op het resultaat van een zelftest?

Ongelezen bericht door Duc »

Ik zou nooit voor een voedsel zelftest gaan, die kloppen toch voor geen meter. Volgens mij komt er na elke test wel weer iets anders uit. Wel raar zo’n test, bij de allergoloog is voedsel intolerantie al moeilijk te bepalen, dus geloof hier niet in. Ikzelf heb voedsel allergieën en intolerantie’s en deze zijn na vele testen bij de allergoloog vastgesteld.
Zeg tegen je vriendin dat ze een verwijzing vraagt bij de huisarts en niet zomaar zoiets moet zelf testen. Zelfs als je niets mankeert krijg je vast en zeker een uitslag dat je positief test op voedselproducten, met een grote kans dat je voedingspatroon helemaal van slag raakt en je daar nog iets aan over houd.

Ik heb net wat opgezocht van die testen en waarom zijn het toch ook altijd van die geweldige aanbiedingen........
Ja omdat ze niet werken en wel geld opleveren. :mrgreen:

Via de huisarts wordt je gratis (oké eigen risico niet meegeteld) op allergieën getest en nog betrouwbaar ook.
Intolerantie wordt dan niet getest.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Voedselallergieën: kun je afgaan op het resultaat van een zelftest?

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
26 apr 2021 14:14
Waarom hoorden we daar vroeger nooit iets over :roll:
Het zou interessant zijn om eens uit te vogelen waarom men heden ten dage kennelijk zo vaak iets over voedsel intolerantie horen en lezen.
Ik ben nergens allergisch voor, ik kaan alles weg :lol:


Vroeger zei je gewoon......ik lust het niet :lol:

Wat een onderwerpen hebben ze bij radar...

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Voedselallergieën: kun je afgaan op het resultaat van een zelftest?

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

Voedselallergietest is gratis zelf te testen of via de dietist. Via FODMAP weet ik nu waar ik tegen kan, en waar niet

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselallergieën: kun je afgaan op het resultaat van een zelftest?

Ongelezen bericht door sjohie »

Zelftesten zijn slechts indicatief, en dienen bij een positieve uitslag, volgens mij altijd opgevolgd te worden door eentje via een arts oid ter verificatie, en nog belangrijker, door die professional voorzien te worden met een specifiek toegespitst persoonlijk advies over hoe nu verder.

Als je die laatste belangrijke stap na een zelftest met wat gegoogle zelf doet, komt er mogelijk een veel te lange lijst uit, of nog erger, een niet volledige.

Gesloten