Pagina 4 van 5

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 17:58
door ZeerPrivé
kweenie schreef:
12 mei 2021 14:47
ZeerPrivé schreef:
12 mei 2021 13:56
Er worden zonder waarschuwing nog steeds - senioren - mobieltjes met 2G verkocht. Net als - eenvoudige - stereo apparatuur, wekkerradio's enz. met FM waar je binnenkort ook niets meer aan hebt.

Is het de verantwoordelijkheid van de verkoper of van de koper om alert te zijn op de veranderingen?
Dat is inderdaad een leuke discussie. Ik denk dat je daarin wel onderscheid zou kunnen maken tussen een aankoop waarbij je ook om advies vraagt en een aankoop waarbij je simpelweg product X uit het schap haalt en in je (virtuele) winkelmandje stopt. In het tweede geval vind ik dat je er vanuit zou kunnen gaan dat ik weet wat ik kies en dat ik mijn 'huiswerk' heb gedaan.

Zo denk ik er dus ook over. Ik verwacht trouwens dat veel gebruikers van 2G er pas achter gaan komen dat hun mobieltje geen bereik meer heeft als zich een noodsituatie voordoet.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 18:01
door Simpelbellen01
Ik heb tijdens mijn eerste whatsapp-sessies met Simpel half april gevraagd hoe zij het uitzetten van het 2G-netwerk gecommuniceerd hebben, en zij gaven aan dat er "meerdere topics op hun community" stonden waar dat in werd aangegeven.
Moet je dan als klant voor een "Simpel" belabonnementje eerst hun "community" gaan afgrazen (als je al wist dat er zoiets bestond...) om er achter te komen dat daar wel eens iets belangrijks zou kunnen staan dat invloed zou kunne hebben op de bruikbaarheid van het abonnement dat je wilt afsluiten?
Dacht 't niet... Dat hoort de leverancier duidelijk te maken in het orderproces.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 18:03
door witte angora
Toch zou ook bij het online afsluiten van een abonnement expliciet aan kunnen worden gegeven dat het abbo vanaf een bepaalde datum niet meer geschikt is voor bepaalde toestellen, in dit geval dus 2G. Dan weet je als klant meteen waar je aan toe bent zonder allerlei expert-sites te moeten raadplegen.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 18:04
door Simpelbellen01
Als je van "kunnen" "moeten" maakt ben ik het helemaal met je eens!

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 18:08
door witte angora
'Moeten' is dwang. 'Kunnen' is een mogelijkheid, een suggestie, waar, in dit geval Belsimpel, eens naar zou kunnen kijken om er vervolgens een positieve beslissing over te nemen. ;)

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 18:13
door ZeerPrivé
@simpel enz. Ik heb de afgelopen jaren regelmatig artikelen voorbij zien komen die gingen over het uitzetten van 2G en 3G. Gewoon op nieuwsmedia als AD, RTL Nieuws enz.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 18:33
door Nijogeth

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 21:35
door Moneyman
breien schreef:
12 mei 2021 18:37
Er worden ook nog steeds langspeelplaten verkocht.
Terwijl de compactdisc zijn intrede heeft gedaan.
Zinloze vergelijking natuurlijk.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 22:07
door Cro
Simpelbellen01 schreef:
12 mei 2021 18:01

Dacht 't niet... Dat hoort de leverancier duidelijk te maken in het orderproces.
Op basis waarvan zou de provider dat moeten doen dan? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen dat dit bij een legacy techniek als 2G nog zou moeten, tenzij de klant er tijdens het verkoopgesprek nadrukkelijk naar informeert.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 12 mei 2021 22:32
door sake1987
Bij Bol.com, staat niet Specific bij deze telefoons dat ze 2 g zijn, maar ze hebben wel een blokje erbij geplaatst wanneer en bij welke provider 2G stopt.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 13 mei 2021 08:25
door peter17111962
Straks op 1 Juni zal pas echt blijken hoeveel bellers totaal geen idee hebben gehad wat al die SMS-jes van T-Mobile
over dat 2G stopt echt betekenden.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 13 mei 2021 08:28
door witte angora
Het kan best eens druk worden in de winkels van T-Mobile. Of niet, want hoeveel mensen hebben nog zo'n antieke telefoon?

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 13 mei 2021 08:31
door sake1987
witte angora schreef:
13 mei 2021 08:28
Het kan best eens druk worden in de winkels van T-Mobile. Of niet, want hoeveel mensen hebben nog zo'n antieke telefoon?
In mijn omgeving verbaas ik mij erover, hoeveel leeftijdgenoten nog een klepje/ schuif telefoon hebben.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 13 mei 2021 08:34
door witte angora
Apart, ik dacht dat ik zo ongeveer de enige was met een mobieltje met druktoetsen. Iedereen die ik ken en zie heeft een smart-ding. Het heeft ook nogal wat moeite gekost om een andere te vinden, de LG woog niks en was spekglad, die viel iedere keer uit mijn jaszak als ik weer eens een mondkapje moest pakken. En een andere kon ik fysiek niet zo snel vinden. Online ging beter, maar ja...

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 13 mei 2021 08:52
door peter17111962
Wat na 1 Juni ook veel problemen gaat opleveren is dat er heel veel knoppen telefoons worden verkocht met
daarbij de tekst "4G" echter er staat vrijwel nooit fatsoenlijk vermeld dat die "4G" die vermeld staat alleen geldt
voor de internetverbinding en dat het toestel niet kan bellen via 4G oftewel VoLTE. Let maar op, dit soort forums
staat straks vol met klachten dat mensen niet meer kunnen bellen maar nog wel internetten met T-Mobile of Simpel
Dit omdat de adverteerder van dit soort toestellen verkeerde dingen zetten in hun advertenties.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 13 mei 2021 09:12
door witte angora
Dus eigenlijk is dit mogelijk een prima item voor de uitzending straks: 'ik kan niet meer bellen, wat nu?'

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 13 mei 2021 09:20
door kweenie
peter17111962 schreef:
13 mei 2021 08:52
Wat na 1 Juni ook veel problemen gaat opleveren is dat er heel veel knoppen telefoons worden verkocht met
daarbij de tekst "4G" echter er staat vrijwel nooit fatsoenlijk vermeld dat die "4G" die vermeld staat alleen geldt
voor de internetverbinding en dat het toestel niet kan bellen via 4G oftewel VoLTE. Let maar op, dit soort forums
staat straks vol met klachten dat mensen niet meer kunnen bellen maar nog wel internetten met T-Mobile of Simpel
Dit omdat de adverteerder van dit soort toestellen verkeerde dingen zetten in hun advertenties.
Bellen via VoLTE is wat anders dan gewoon bellen. Net als dat VoWiFi weert een andere technologie is. VoLTE moet je bij veel telefoons zelfs apart inschakelen, als je daar gebruik van zou willen maken.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 13 mei 2021 13:02
door peter17111962
kweenie schreef:
13 mei 2021 09:20
peter17111962 schreef:
13 mei 2021 08:52
Wat na 1 Juni ook veel problemen gaat opleveren is dat er heel veel knoppen telefoons worden verkocht met
daarbij de tekst "4G" echter er staat vrijwel nooit fatsoenlijk vermeld dat die "4G" die vermeld staat alleen geldt
voor de internetverbinding en dat het toestel niet kan bellen via 4G oftewel VoLTE. Let maar op, dit soort forums
staat straks vol met klachten dat mensen niet meer kunnen bellen maar nog wel internetten met T-Mobile of Simpel
Dit omdat de adverteerder van dit soort toestellen verkeerde dingen zetten in hun advertenties.
Bellen via VoLTE is wat anders dan gewoon bellen. Net als dat VoWiFi weert een andere technologie is. VoLTE moet je bij veel telefoons zelfs apart inschakelen, als je daar gebruik van zou willen maken.
Dit is juist wat ik bedoel. Heel veel van de goedkopere toestellen waarbij in de advertentie staat "4G" die zijn niet
geschikt voor VoLte, dus iets inschakelen wat niet op het toestel zit zal niet meevallen. Iemand die zo een soort
toestel heeft aangeschaft en die gebruik maakt van het T-Mobile netwerk die is straks helemaal uitgebeld. Als een
oudere klant die totaal niet weet wat dit inhoudt en naar de winkel gaat met de vraag: Ik wil een toestel met 4G erop,
dat "4G" moet er nu eenmaal op zitten naar het schijnt, maar het mag geen smartphone zijn, want dit vindt ik veel te
moeilijk, Zeer grote kans dat deze klant een toestel krijgt waar geen VoLTE op zit, en dan komen de discussies straks.
Klant boos omdat die niet meer kan bellen met zijn nieuwe toestel waar toch echt "4G" in de advertentie stond.

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 13 mei 2021 13:44
door witte angora
Jawel, maar het gaat in dit topic niet om het kopen van een toestel, maar het afsluiten van een abonnement waarvan de koper/gebruiker er niet gedurende de hele looptijd gebruik van kan maken, omdat 2G dus uitgeschakeld wordt.

Overigens, ik heb er naar gekeken, mijn huidige toestel, net een paar maanden oud, is geschikt voor 3G en 4G bellen. Terwijl 3G er dus binnenkort uit gaat. :roll:

https://www.nokia.com/phones/nl_nl/noki ... ough/specs

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Geplaatst: 14 mei 2021 09:14
door sjohie
Simpelbellen01 schreef:
12 mei 2021 17:44
Nee, een verkoper cq. provider hoeft niet te weten via welk netwerk je wilt gaan bellen en met welk toestel. Een provider moet weten wat de plannen van zijn netwerk operator(s) zijn voor ingrijpende wijzigingen in hun netwerk in de komende periode, en dat duidelijk aangeven aan potentiële klanten die een belabonnement willen afsluiten dat die periode omvat. Dus als Simpel in oktober 2019 al wist dat T-Mobile binnen twee jaar het 2G-netwerk zou uitschakelen (en dat beweren ze), dan moeten ze dat iedereen die rond die tijd een tweejarig belabonnement wil afsluiten duidelijk laten weten, en niet achteraf zeggen dat dat best wel ergens op een telecom-nerds blog gestaan heeft. Dan kan die klant zelf beslissen of hij toch wil bestellen omdat hij genoeg kennis heeft om te beoordelen of hij daarmee kan leven, of eerst advies wil vragen over wat dat voor hem kan betekenen.
Iemand dit dit 20 jaar geleden, toen deze 3310 uitkwam, kon voorspellen, kidnap ik subiet, en zet ik met mijn pensioen aan de roulettetafel in het casino.