Bizar hoog energieverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jvdbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2015 21:58

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door jvdbe »

john18 schreef:
02 jun 2021 16:09
Moneyman schreef:
02 jun 2021 13:29
Dan weet je op dat moment toch dat het probleem niet in de meter zit John? Als een tweede, andere meter dezelfde meetwaarden geeft als de originele meter, lijkt het mij niet aan de meter te liggen.

Heb je al wel gelokaliseerd waar het weergegeven hoge verbruik in zit? Bijvoorbeeld door groep voor groep te meten?
Nee niet gevonden en elektricien kan niks vinden.

Dat is niet erg duidelijk: als je alle groepen uitschakelt meet je dan nog verbruik ? Begrijp eigenlijk niet waarom je het niet even gestructeerd aanpakt en even de moeite neemt die hier al meerdere malen gegeven raad op te volgen om alle groepen eruit te gooien, een nulverbruik vast te stellen en dan een voor een weer in te schakelen en de resulaten desnoods even in een tabel neer krabbelen.
Natuurlijk mag je achter allerlei wazige, amper gefundeerde samenzweringstheorien aangaan, maar gewoon even nuchter meten lijkt me toch echt een betere start.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door john18 »

@jvbe Heb ik al gedaan. Zelfs voor de ijking. In de bouwvak als mijn elektricien tijd heeft komt hij een meter hangen om na te meten. Hoop ik.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar John, als je dat al gedaan hebt, dan moet je toch gewoon meer weten dan je hier schrijft? Je weet dan toch in welke groep het verbruik zit? En als je dat weet, ga je toch binnen die groep elimineren?

Ik krijg door je vage reacties vooral het gevoel dat je nog niet goed genoeg getest hebt. Wat en hoe heb je getest dan?

Een meter ernaast hangen is leuk, en geeft hooguit een beeld van het totale verbruik, maar geeft nog steeds geen inzicht in waar het probleem zit.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
03 jun 2021 08:50
Maar John, als je dat al gedaan hebt, dan moet je toch gewoon meer weten dan je hier schrijft? Je weet dan toch in welke groep het verbruik zit? En als je dat weet, ga je toch binnen die groep elimineren?

Ik krijg door je vage reacties vooral het gevoel dat je nog niet goed genoeg getest hebt. Wat en hoe heb je getest dan?

Een meter ernaast hangen is leuk, en geeft hooguit een beeld van het totale verbruik, maar geeft nog steeds geen inzicht in waar het probleem zit.
Moneyman ik heb het verbruik per apparaat per week getest met een stopcontact meter. Daaruit kwam naar voren dat bv de Amerikaanse koelkast per jaar ongeveer 550kwh verbruik dat was dus dacht ik een boosdoener. Maar dat verklaart het nog niet want dan zit ik nog op een behoorlijke verbruik. Nu heb ik alle apparaten bekeken en uit gerekend maar kom ik lange na niet aan 6000kwh. Lijkt wel of wat er werd gemeld over de meet manier dat dat wel eens zou kunnen.
Onze droger is ook een slurper. Maar die gebruiken wij maar 2 keer per week rest aan de waslijn. Nu blijkt er op 1 dag dus een verbruik te zijn van ongeveer tussen de 12 en 19 kWh. Van voor terugleveren zonnepanelen. Per maand ongeveer 550kwh. Met een sluipverbruik van 165kwh. Volgens de slimmemeter. Dus ja ik ga dus een meter langs de slimme meter hangen omdat ik het niet vertrouw met al die led verlichting.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
03 jun 2021 08:50


Een meter ernaast hangen is leuk, en geeft hooguit een beeld van het totale verbruik, maar geeft nog steeds geen inzicht in waar het probleem zit.
Wel potjandorie!!!!! Net kom ikeven het volgende tegen! https://www.agentschaptelecom.nl/binari ... meters.pdf En wat schets mijn verbazing! Mijne staat er tussen!!! Morgen even bellen en mijn geld terug vragen van het ijken! Echt het is al sinds 2020 bekend dat mijn meter afgekeurd is!! Mijn meter is kaifa ma304c eoo26

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Omdat we hier blijven gissen zonder allerlei relevante informatie, herhaal ik mijn eerdere vragen nog maar eens:

1: Wat is het jaarverbruik van het afgelopen jaar of afgelopen jaren?
2: Heeft u ook verbruikscijfers per maand (via app/webportaal van je energieleverancier)?

3: Met wat voor apparaat wordt uw woning verwarmd?
4: Met wat voor apparaat / apparaten wordt warm water geproduceerd?
5: Wat voor kooktoestel heeft u?
6: Hoeveel personen wonen er in het huis?
7: Is er (elektrische) vloerverwarming aanwezig in de badkamer?
8: Heeft u een ventilatiesysteem met warmte-terugwinning?
9: Of heeft u juist een oude ventilatiebox met onzuinige elektromotor?
10: Heeft u een waterbed, aquarium of terrarium?
11: Welk bouwjaar en energielabel heeft de woning?

Zonder verbruikscijfers en gegevens over de technische installaties is er werkelijk geen oordeel te geven of uw verbruik 'hoog', 'normaal' of 'laag' is.

Beantwoorden van deze vragen kan enigszins inzicht geven. Want schrik niet: een verbruik van 6000 kWh is niet uitzonderlijk hoog, afhankelijk van de factoren die er spelen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
03 jun 2021 19:34
Wel potjandorie!!!!! Net kom ikeven het volgende tegen! https://www.agentschaptelecom.nl/binari ... meters.pdf En wat schets mijn verbazing! Mijne staat er tussen!!! Morgen even bellen en mijn geld terug vragen van het ijken! Echt het is al sinds 2020 bekend dat mijn meter afgekeurd is!! Mijn meter is kaifa ma304c eoo26
Bam! Zo kom je ergens. Succes!

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Informeer eens bij dat agentschap naar de reden van afkeur
De meter is in 2015 toegelaten....2 jaar voor het TU artikel.

Behalve het bedrag voor ijken, zou ik ook over een verdeelsleutel beginnen van huidige rekeningen

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door john18 »

16again schreef:
03 jun 2021 21:15
Informeer eens bij dat agentschap naar de reden van afkeur
De meter is in 2015 toegelaten....2 jaar voor het TU artikel.

Behalve het bedrag voor ijken, zou ik ook over een verdeelsleutel beginnen van huidige rekeningen
Dankje 16again ga ik zeker doen!

@moneyman dankje!

mail8989
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 mei 2007 20:16

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door mail8989 »

Op sommige momenten hebben we een actueel vermogen op de slimme meter van wel 3.800 kW.

Er staat géén wasmachine, wasdroger of vaatwasser aan..

En we hebben 16 zonnepanelen die op dat moment zelfs 1,6 kW opwekken..
Dus dat is als het goed is al verwerkt in het actuele vermogen op de slimme meter..

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn of zou de slimme meter gewoon defect zijn ?

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door kuklos »

mail8989 schreef:
01 okt 2022 12:35
Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn of zou de slimme meter gewoon defect zijn ?
Sorry, maar met een paar regels en meer niet valt dit onmogelijk te zeggen. De slimme meter kan defect zijn, maar het kan ook iets anders zijn.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wij hebben op sommige momenten een nog véél hoger actueel vermogen. Tijdens het koken bijvoorbeeld.

De oorzaak kan van alles zijn. Een boiler, auto aan de oplader, kookplaat, oven, stofzuiger, strijkbout, waterkoker, koffiezetapparaat, elektrische kachel of vloerverwarming, warmtepomp, airco, straalkachel of infrarood kachel, elektrische gereedschappen....

Pieken in actueel vermogen zijn ook niet zo spannend. De oven opwarmen kost 3000W bij ons. Maar binnen een paar minuten is de oven warm. In gebruikte energie gaat het dan om 02 kWh ofzo, in geld maar om een paar cent.

Wil je de energierekening echt omlaag brengen, dan moet je je focussen op apparatuur die langdurig of heel vaak gebruikt wordt.

Een tweede koelkast of vriezer gebruikt al snel 300 tot 500kWh op jaarbasis Terwijl het actuele vermogen minder dan 100 watt is.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door kuklos »

Ivo.w schreef:
01 okt 2022 13:19
Wil je de energierekening echt omlaag brengen, dan moet je je focussen op apparatuur die langdurig of heel vaak gebruikt wordt.
En in aanvulling hierop, let op de lekstroom. Dus trek alle stekkers eruit als je bepaalde apparatuur niet gebruikt. Je wordt er niet rijk van, maar kost weinig moeite en kan je honderd euro of meer per jaar schelen.

mail8989
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 mei 2007 20:16

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door mail8989 »

Ik vrees dat ik de slimme meter verkeerd heb afgelezen.

Er is pijltje naar links met P en pijltje naar rechts met P.
Er moet ook een minteken staan maar dat is met het blote oog niet te zien.
Ik dacht dat er een duidelijke min voor de getallen zou staan.
Waarschijnlijk was het dus negatief actueel vermogen wat ik zag staan ..

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door xflorisx »

Die meterstanden zijn in een donkere meterkast ook wel erg moeilijk af te lezen. Dat pijltje is voor iemand van mijn leeftijd ook wel erg moeilijk af te lezen.
Goed dat je de meterstanden eens in de gaten houdt. Er zijn ook mensen die jaren niet kijken en pas na een jaarafrekening er achter komen dat de zonnepanelen het niet meer doen.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door rwolters »

xflorisx schreef:
01 okt 2022 13:42
Die meterstanden zijn in een donkere meterkast ook wel erg moeilijk af te lezen. Dat pijltje is voor iemand van mijn leeftijd ook wel erg moeilijk af te lezen.
Goed dat je de meterstanden eens in de gaten houdt. Er zijn ook mensen die jaren niet kijken en pas na een jaarafrekening er achter komen dat de zonnepanelen het niet meer doen.
Tip: maak er foto's van em bekijk die op het scherm. Makkelijker dan in een donkere meterkast waar de meter vaak ook op een onhandige plaats hangt (vaak te laag om makkelijk op net display te kijken).

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door jonis »

Je zou bij een slimme meter een verlichte display + cijfers verwachten, dat zie ik bij mij nog in het donker, overdag gewoon een duidelijke - ervoor.

Plaats reactie