Bizar hoog energieverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
31 mei 2021 20:16
Zoals ik al aangaf is er volgens mij bij moderne meters (slim of niet) geen principieel verschil in de gebruikte meettechniek.
De meetmethode in nieuwe meters zijn allen electronisch. Maar dan nog verschillen de gebruikte current sensors, met volgens het artikel van Leferink flinke verschillen
Rogowski coil current sensor
Hall effect-based current sensor
current transformer

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Precies. Dus wat is dan de waarde van het advies om een "elektronische meter" te vragen en de verklaring daarvan ("vaak een snellere processor")? Nul, volgens mij.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

de meters mogen 3 Watt gebruiken, hierdoor zitten er in de slimme meters een langzamere processor, heeft ook te maken met de taken van deze processor, in electronische meters en zeker de latere modellen hebben ze aangepast waar het kon en uitgevoerd met een snellere processor waardoor ze meer rekenkracht hebben dan de oudere meters maar ook meer beschikbaar om te meten....

doordat ze meer rekenkracht hebben werken ze nauwkeuriger dan de oudere meters maar ook dan de zogenaamde slimme meters, deze moeten rekenkracht over houden om steeds de standen door te sturen....

kessel45
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 aug 2017 10:04

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door kessel45 »

Jaaaaa ik ben alleen en heb een verbruik voor een huishouden met 3 personen.
Pffff vreselijk allemaal.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hawk-Eye schreef:
01 jun 2021 09:07
de meters mogen 3 Watt gebruiken, hierdoor zitten er in de slimme meters een langzamere processor, heeft ook te maken met de taken van deze processor, in electronische meters en zeker de latere modellen hebben ze aangepast waar het kon en uitgevoerd met een snellere processor waardoor ze meer rekenkracht hebben dan de oudere meters maar ook meer beschikbaar om te meten....

doordat ze meer rekenkracht hebben werken ze nauwkeuriger dan de oudere meters maar ook dan de zogenaamde slimme meters, deze moeten rekenkracht over houden om steeds de standen door te sturen....
Dat klinkt allemaal heel aardig, maar erg concreet kan ik het niet vinden. Een opgenomen vermogen van 3 W is behoorlijk veel. Veel "rekenkracht" is er niet nodig voor zo'n simpele bemonstering, die ook nog eens bij lage frequenties zijn.
De bemonsteringsfrequentie moet toch het dubbele zijn van de frequentie van het analoge signaal? Dan gaat het om 100 Hz, of 500 Hz als je de vijfde harmonische wil meenemen. Voor digitale signaal bewerking is dat het niveau van een telraam. Of zie ik iets over het hoofd?

Heeft u een bron met meer en concrete informatie over de verschillen in het meetgedeelte van beide typen meters? Het liefst iets waaruit duidelijk wordt om welke processors het gaat?

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door litsenj »

Erthanax schreef:
01 jun 2021 12:27
Hawk-Eye schreef:
01 jun 2021 09:07
de meters mogen 3 Watt gebruiken, hierdoor zitten er in de slimme meters een langzamere processor, heeft ook te maken met de taken van deze processor, in electronische meters en zeker de latere modellen hebben ze aangepast waar het kon en uitgevoerd met een snellere processor waardoor ze meer rekenkracht hebben dan de oudere meters maar ook meer beschikbaar om te meten....

doordat ze meer rekenkracht hebben werken ze nauwkeuriger dan de oudere meters maar ook dan de zogenaamde slimme meters, deze moeten rekenkracht over houden om steeds de standen door te sturen....
Dat klinkt allemaal heel aardig, maar erg concreet kan ik het niet vinden. Een opgenomen vermogen van 3 W is behoorlijk veel. Veel "rekenkracht" is er niet nodig voor zo'n simpele bemonstering, die ook nog eens bij lage frequenties zijn.
De bemonsteringsfrequentie moet toch het dubbele zijn van de frequentie van het analoge signaal? Dan gaat het om 100 Hz, of 500 Hz als je de vijfde harmonische wil meenemen. Voor digitale signaal bewerking is dat het niveau van een telraam. Of zie ik iets over het hoofd?

Heeft u een bron met meer en concrete informatie over de verschillen in het meetgedeelte van beide typen meters? Het liefst iets waaruit duidelijk wordt om welke processors het gaat?
Het (zeer geringe) stroomverbruik van de slimme meter zelf zit 'voor de meter' en is voor rekening van de netbeheerder. Bron: https://www.consumentenbond.nl/energie- ... -meter#no5

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door litsenj »

Maak in je zoektocht naar verbruikers onderscheid tussen piekverbruikers (wasmachine, wasdroger, vaatwasser, etc.) en continue verbruikers (waterbed, koelkast, vriezer, wifi-router, etc.).
Daarbij is het goed mogelijk dat je gasafrekening gewoon tegenvalt, er is namelijk e.e.a. veranderd in de gastarieven en we hebben een bijzonder fris voorjaar gehad.

Arma
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:33

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Arma »

leuk he die slimme meters, brengt genoeg op voor de leverranchier

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Arma schreef:
01 jun 2021 18:58
leuk he die slimme meters, brengt genoeg op voor de leverranchier
Je kunt een meter gewoon laten ijken als je aan de juistheid twijfelt. Maar de kans dat een oude meter te weinig aangaf doordat het telwerk versleten was, is groter dan dat een nieuwe te veel aangeeft.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

snuffel1 schreef:
31 mei 2021 18:36
Een digitale meter heet in de volksmond een 'slimme meter' maar zo'n meter is helemaal niet slim want dat ding telt het aantal gebruikte Kwh's bij elkaar op en heeft als optie verbinding te maken met een beveiligde verbinding om meterstanden te monitoren. Dat verhaal over gedimde ledverlichting heb ik ook gelezen maar dat heeft meer met de gebruikte dimmer dan met de meter te maken.
De term "slim" ("smart") heeft te maken met het feit dat dit onderdeel kan gaan worden van een "smart grid". Iets wat snel nodig is om de stroomlevering beter af te kunnen stemmen op de vraag. Zonder smart meters ziet het energiebedrijf hoogstens dat er vanaf een verdeelstation een bepaalde hoeveelheid stroom wordt gedistribueerd. Maar er is geen inzicht waar het naar toe gaat (woningen, laadpalen, openbare verlichting, etc).

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

PeterPeters1966 schreef:
01 jun 2021 19:40
. Iets wat snel nodig is om de stroomlevering beter af te kunnen stemmen op de vraag.
De stroomlevering is al optimaal afgestemd. Dat kun je dus niet beter afstemmen. Hoogstens is verdedigbaar is dat je met de vrijgekomen data de produktie op piekmomenten wat economischer kunt bijsturen.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
01 jun 2021 12:27
Dat klinkt allemaal heel aardig, maar erg concreet kan ik het niet vinden. Een opgenomen vermogen van 3 W is behoorlijk veel.
3Watt is verwaarloosbaar tegenover het standby verbruik in gemiddelde woning. 3W zou de consument zo'n 6 euro per jaar kosten , de energieleverancier betaalt er veel minder voor.
Wat pas echt duur is, als de slimme meters al weer vroegtijdig op schroothoop belanden:
https://tweakers.net/nieuws/166734/netb ... eters.html

Erthanax schreef:
01 jun 2021 12:27
De bemonsteringsfrequentie moet toch het dubbele zijn van de frequentie van het analoge signaal? Dan gaat het om 100 Hz, of 500 Hz als je de vijfde harmonische wil meenemen. Voor digitale signaal bewerking is dat het niveau van een telraam. Of zie ik iets over het hoofd?
500 Hz sample rate is onvoldoende. Kijk eens naar stroom van een diodebrug met afvlak condensator erachter
In dit verhaal lees ik 4000 samples / sec , en elders weer 128 samples per periode:
https://www.nxp.com/files-static/traini ... TMETER.pdf

Het leukste is natuurlijk, om met een kunstmatige belasting energie op te nemen, terwijl de meter nagenoeg op nul blijft staan
https://www.illinois.adsc.com.sg/resiga ... Attack.pdf

jvdbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2015 21:58

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door jvdbe »

Volgens mij is er geen principieel verschil tussen een domme en een slimme meter, alleen heeft die eerste geen communicatiemodule (of is die uitgezet) en wordt de eigenlijke meting op dezelfde manier gedaan.
Ik kan het natuurlijk mis hebben en ik laat me graag overtuigen, maar dan wel door een goede uitleg.

Helemaal mee eens, rare verhalen over harmonischen en veronderstelde verschillen tussen elektronische en slimme meters, zucht, die slimme zijn ook electronisch hoor. Dat sommige modellen moeite hebben met slechte PF's is bekend en bij de consumentenbond is te checken welke modellen daar moeite mee hebben(hadden).


Voor de TS: alle groepen uitschakelen in de meterkast, dan moet je verbruik 0.0 zijn. dan 1 voor 1 de groepen inschakelen en controleren of de toename logisch is, Denk aan zaken zoals mechanische ventilatie en close-in boilers: die zie je wellicht over het hoofd bij je controle.
EN laat ons weten wat er uit komt, we zijn natuurlijk wel nieuwsgierig wat hier speelt :D
Laatst gewijzigd door jvdbe op 01 jun 2021 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Eigenlijk moet je eisen dat om aan een degelijke discussie deel te nemen je minsten HTS zwakstroom of werktuigbouw moet hebben, liever nog TU, zodat mensen weten waar ze over praten. Scheelt een hoop gezever.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
01 jun 2021 21:18
Erthanax schreef:
01 jun 2021 12:27
Dat klinkt allemaal heel aardig, maar erg concreet kan ik het niet vinden. Een opgenomen vermogen van 3 W is behoorlijk veel.
3Watt is verwaarloosbaar tegenover het standby verbruik in gemiddelde woning. 3W zou de consument zo'n 6 euro per jaar kosten , de energieleverancier betaalt er veel minder voor.
Die 3 W vind ik veel, in de zin van erg ruim voor het beetje rekenen en communiceren dat de meter moet doen. Als er 3 W verbruikt mag worden, hoeft er bij het ontwerp niet echt gewoekerd te worden, zodat je bij een kleine aanpassing in de functionaliteit al op zoek zou moeten naar een langzamere processor die minder stroom verbruikt (zoals beweerd werd).

Verder dank voor de toelichting op de sample rate. Al ligt die dan een stuk hoger dan 500 Hz, ook een sample rate van 4 of 6 of 8 kHz is nogal sloom voor digitale signaalverwerking. Daar heb je geen beul van een processor voor nodig en ik zie (gezien het toegestane energieverbruik) geen enkele reden voor een langzamere processor in een slimme meter.

Hoe dan ook, ik heb van dit topic toch weer wat opgestoken. Dank voor de links!

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door john18 »

PeterPeters1966 schreef:
01 jun 2021 19:38
Arma schreef:
01 jun 2021 18:58
leuk he die slimme meters, brengt genoeg op voor de leverranchier
Je kunt een meter gewoon laten ijken als je aan de juistheid twijfelt. Maar de kans dat een oude meter te weinig aangaf doordat het telwerk versleten was, is groter dan dat een nieuwe te veel aangeeft.
ik heb ook een hoge verbruik. Alles led en energie zuinig. Alles gecontroleerd. Zit nog op 6000kwh per jaar. Laten ijken. Wat ze doen
Is dezelfde meter er langs hangen. Om een week of 3 het verschil te controleren. En een computer metingen in een uur. En dan proppen ze van laag naar hoog er doorheen en kijken ze of het klopt. Nou ze zullen niet een led lamp en dergelijke na bootsen of een gewone elektrische kWh meter er langs hangen. Ze weten het probleem maar werken er omheen naar mijn gevoel.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan weet je op dat moment toch dat het probleem niet in de meter zit John? Als een tweede, andere meter dezelfde meetwaarden geeft als de originele meter, lijkt het mij niet aan de meter te liggen.

Heb je al wel gelokaliseerd waar het weergegeven hoge verbruik in zit? Bijvoorbeeld door groep voor groep te meten?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
02 jun 2021 13:29
Dan weet je op dat moment toch dat het probleem niet in de meter zit John? Als een tweede, andere meter dezelfde meetwaarden geeft als de originele meter, lijkt het mij niet aan de meter te liggen.

Heb je al wel gelokaliseerd waar het weergegeven hoge verbruik in zit? Bijvoorbeeld door groep voor groep te meten?
Nee niet gevonden en elektricien kan niks vinden. Er was 1 apparaat die veel verbruikte dan een nieuwe apparaat maar dat verklaarde het hoge verbruik niet. Het probleem is dan ook nog niet gevonden. Ik vind persoonlijk wat er eerder is gemeld over de manier van meten door de slimmemeter wat henk terpstra meld meer aan de orde. Want mijn ouders hebben ook een slimme meter en verbruiken elke dag veel kracht stroom en zitten op de helft. En hebben geen les of energie zuinige apparaten. Daarom vind ik de vergelijking van dezelfde meter gebruiken dus type enz ook raar. Waarom niet een geijkte mechanische meter om te controleren of het niet daadwerkelijk aan de meet manier ligt. Vooral bij zo’n grote verbruik met alles redelijk energie zuinige verbouwde woning.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
02 jun 2021 13:29
Dan weet je op dat moment toch dat het probleem niet in de meter zit John? Als een tweede, andere meter dezelfde meetwaarden geeft als de originele meter, lijkt het mij niet aan de meter te liggen.
Zoals ik het lees, wordt er een zelfde merk/type naast gehangen. En als er sprake is van meetfout door combinatie van belasting en type meter, dan geeft hetzelfde type meter dezelfde fout.

Omdat het een slimme meter is, kun je misschien uit verbruikstatistieken zien, wanneer het verbruik abnormaal hoog is

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bizar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat klopt. Maar dan zou er sprake moeten zijn van exact dezelfde meter uit dezelfde batch, die dezelfde meetfout genereert. Die kans lijkt me niet heel groot. Tegelijk zou ik, juist als het gaat om een ijking, verwachten dat er niet exact dezelfde meter uit dezelfde batch wordt gebruikt. De vraag is waar John op baseert dat dit exact dezelfde meter is.

Mijn inschatting op basis van wat ik erover meekrijg is dat de meetfouten uit de oudere slimme meters, die vooral LED/dimmer gerelateerd waren, er al lang uit zijn.

Hoe dan ook zou je op basis van eliminatie het probleem moeten kunnen vinden. De inzichten in verbruik zijn nauwkeurig genoeg om direct te zien wat je doet als je apparaten en groepen aan- en uitschakelt.

Plaats reactie