Pagina 1 van 2

ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 19 jun 2021 13:53
door Rotterdammert010
Mijn vriendin is van Bosnische afkomst en heeft al ruim 30 jaar dezelfde betaalrekening en nu dreigt de ABN AMRO deze te sluiten omdat ze volgens hun niet alle informatie hebben.
Nu heeft mijn vriendin alleen het probleem dat ze door medisch omstandigheden niet in staat is een nieuw ID-bewijs te halen en ook geen financiële middelen.

Kan een bank die alle info heeft zomaar een rekening stopzetten?
Vooral omdat ik als Nederlander al 43 jaar dezelfde rekening heb en nog nooit ben gevraagd om opnieuw mijn gegevens aan te leveren

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 08:00
door NeoDutchio
Het zal niet zozeer te maken hebben dat uw vriendin van Bosnische afkomst is (mits ze al die 30 jaren gewoon in Nederland woont en de Nederlandse nationaliteit heeft), wel dat banken een inhaalslag aan het maken zijn met de controle en en vastleggen van de gegevens van de klant. Dit volgens de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (WWFT).
Ieder persoon vanaf 12 jaar moet zich kunnen legitimeren. Als uw vriendin geen nieuw ID bewijs haalt kunnen er meer problemen ontstaan.

Als de bank geen controle kan uitvoeren en geen ID hebben van een klant, dan mogen ze die rekening stop zetten. Het risico dat ze namelijk lopen is dat de rekening voor foute doeleinden gebruikt kan worden en de personen hier achter niet te traceren zijn. Daar krijgt de bank problemen mee.

Een nieuwe ID kaart ligt rond de €64,-. Zorg dus dat dit geld bij elkaar komt, het scheelt een hoop narigheid in de toekomst bij vele andere zaken.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 08:37
door taxikemperman
Zij heeft niet alleen voor de bank een geldige ID nodig.
Dus zo spoedig mogelijk regelen

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 09:40
door lordi
snuffel1 schreef:
20 jun 2021 09:10
Daarbij is het wel zo dat iedereen die in Nederland woont of verblijft zich moet kunnen identificeren al dan niet met een verlopen identiteitsbewijs.
Dat is niet correct: je kan je niet identificeren met een verlopen identiteitsbewijs.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ntificeren
Ongeldige documenten voor identificatie
U kunt zich niet identificeren met:

willekeurige pasjes en kaarten, zoals een ov-kaart, bromfietscertificaat, pinpas of zwemabonnement;
een verlopen identiteitsbewijs;
een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 10:32
door kweenie
Probleem lijkt me niet zozeer bij ABN AMRO te midden, naar eerder bij je vriendin. Zij zal zich, ook los van de bank, moeten kunnen identificeren. Daarom zal ze een identiteitsbewijs moeten aanvragen. Ik denk dat je hiervoor het beste contact kunt opnemen met de ambassade.

(Overigens vragen veel banken periodiek om een nieuw bewijs. Vermoedelijk zullen ze jou binnenkort ook wel vragen )

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 11:00
door PeterPeters1966
Rotterdammert010 schreef:
19 jun 2021 13:53

Nu heeft mijn vriendin alleen het probleem dat ze door medisch omstandigheden niet in staat is een nieuw ID-bewijs te halen en ook geen financiële middelen.
Bij ons in de stad kan je huisbezoek aanvragen voor het geval je niet in staat bent om naar het stadskantoor te komen. Ik neem aan dat mijn gemeente daar niet uniek in is. En u zou (evt. samen met andere vrienden en familie) kunnen helpen met het geld.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 11:07
door witte angora
Rotterdammert010 schreef:
19 jun 2021 13:53
en ook geen financiële middelen.
Je kunt het via de bijzondere bijstand proberen, alhoewel ik je weinig kans geef. De kosten van een ID kaart kun je lang van tevoren aan zien komen (en dan kan je ervoor sparen), bovendien is het vakantiegeld ook al net binnen.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 11:58
door huzky
@witte angora: Niet iedereen ontvangt vakantiegeld...

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 13:34
door lubeckdave
Rotterdammert010 schreef:
19 jun 2021 13:53
Mijn vriendin is van Bosnische afkomst en heeft al ruim 30 jaar dezelfde betaalrekening en nu dreigt de ABN AMRO deze te sluiten omdat ze volgens hun niet alle informatie hebben.
Nu heeft mijn vriendin alleen het probleem dat ze door medisch omstandigheden niet in staat is een nieuw ID-bewijs te halen en ook geen financiële middelen.

Kan een bank die alle info heeft zomaar een rekening stopzetten?
Vooral omdat ik als Nederlander al 43 jaar dezelfde rekening heb en nog nooit ben gevraagd om opnieuw mijn gegevens aan te leveren
Ach weet je , als je zegt een goede vriendin te zijn van die goede vriendin , dan schiet je het bedrag van 64 euro even voor en laat je die goede vrienden het gewoon in delen terug betalen . En By The Way ! Een ID kan je ook On-Line bestellen via de website van de Overheid met je Digid en daar kan je ook een pasfoto Up-Loaden . Dus ...... Appeltje eitje zou ik zeggen . En als blijkt dat de ABNAMRO graag wat informatie wilt dan is het toch geen probleem om het te geven ? In mijn ogen zijn mensen die dwars doen altijd wat te verbergen hebben . Ik heb het zelf aan de hand gehad met Visa creditcard . zij vroegen om gegevens te geven over inkomen , huur , gas , en licht . Om te kijken of een creditcard nog wel bij iemand past . Dat doen ze om de tien jaar . Gewoon geven , niet moeilijk doen , dan is het geen probleem . Ga je moeilijk doen ? Gaan zij ook moeilijk doen !!! En trouwens , de bank kan je zo afsluiten ! Uiteraard als de aanleiding daar toe is . Omdat er al veel geknoeid word met bankrekeningen , zwart geld door drugsgelden of wat dan ook storten op je rekening bijvoorbeeld , of criminaliteit /
.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 19:44
door mahadma
Bij creditcards worden ook min of meer geregeld id's gecontroleerd en opgevraagd. Het enige waar een verlopen id goed voor is is max 5 a 10 jaar bij verkiezingen/stemmen. En de bank is zelfs VERPLICHT dat te vragen.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 20:06
door HFMREULING
We zijn een politie staat aan het worden.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 20:22
door Moneyman
HFMREULING schreef:
20 jun 2021 20:06
We zijn een politie staat aan het worden.
Lekker kort en krachtig. Maar het slaat natuurlijk nergens op hier.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 22:21
door scontra
HFMREULING schreef:
20 jun 2021 20:06
We zijn een politie staat aan het worden.
U zult vast bedoelen dat Nederland, in uw ogen, een politiestaat geworden is.
Uw opmerking slaat werkelijk helemaal nergens op.
Blijkbaar u heeft niet het minste besef van hetgeen u hier eigenlijk neer kalkt.
:idea: Reinig uw toetsenbord met bleekwater en daarna wel heel goed uitspoelen om herhaling te voorkomen.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 23:07
door Senso
Ik heb er inmiddels genoeg van om bij instanties en bedrijven er van beschuldigd te worden een potentiële terrorist of crimineel te zijn. Notabene al 65 jaar een WA verzekering lopen bij ABN/Amro, toen ik nog een klein kind was door mijn vader afgesloten, die zou worden beëindigd als ik niet braaf op kwam dagen. Ik heb bovendien geen zin om de halve stad door te sjokken naar een slecht bereikbaar kantoor omdat ze alle andere vestigingen gesloten hebben. Dus die dreiging gewoon aan mijn laars gelapt. Maar ze wisten me prima te vinden om na het aflopen van het ultimatum toch weer een jaar premie af te schijven. Meteen weer terug laten boeken.
Het gaat stapje voor stapje, maar het terrorisme excuus wordt sinds 9/11 voor steeds meer beperkende- en controle-maatregelen gebruikt. Langzaam genoeg, zodat de meeste mensen het nauwelijks merken.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 23:09
door Senso
HFMREULING schreef:
20 jun 2021 20:06
We zijn een politie staat aan het worden.
Dat is dan toch wel een beetje kort door de bocht. Als dat zo is, waarom zie ik dan nog zelden politie op straat in deze politiestaat? :D

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 20 jun 2021 23:58
door Lady1234
@senso

Reed u dan als klein kind al op een brommer of in een auto dat uw vader een WA verzekering voor u had afgesloten? :lol:

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 21 jun 2021 07:27
door sjohie
De afkomst van uw vriendin is niet relevant verder, alle rekeninghouders moeten tegenwoordig periodiek hun identiteit bewijzen aan de bank in kwestie. Dat doet die bank niet omdat ze wel zin hebben in wat extra werk, dat moeten ze doen door EU en Nederlandse overheid regels, ter voorkoming van fraude, witwassen, en hulp aan bijvoorbeeld terroristische organisaties. Zoals al geopperd, neem contact op met de gemeente of een huisbezoek mogelijk is, en zorg dat er weer een ID bewijs komt. Dat is voor veel meer dingen van belang om goed geregeld te hebben, nu en in de toekomst.

En die ~70 euro moet wel ergens te vinden zijn lijkt me? Strijk desnoods over uw hart, of portemonnee, en noem het een vervroegd verjaardagscadeau ofzo.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 21 jun 2021 08:51
door sjohie
FataMorgana schreef:
21 jun 2021 08:41
Ik krijg ook al enkele weken bij inloggen op internetbankieren eerst een melding dat ik mijn ID opeens MOET aanleveren omdat ze dit niet of niet juist in hun systeem hebben staan.
Ben al zeker bijna 30 jaar klant bij ABN AMRO. En heb me destijds netjes gelegitimeerd bij de bank met paspoort, waarvan een kopie is gemaakt. Blijkbaar geldt dat nu niet meer? Dat ten eerste vind ik al niet correct want is de bank mijn correcte legitimatie 'kwijtgeraakt'?

Vervolgens kan ik hun methode van aanleveren ID (wat ik al wel netjes heb gescand voor vele andere doeleinden) niet uitvoeren omdat ik met mijn telefoon een QR-code moet scannen en dat kan ik niet met mijn beperkte eenvoudige telefoon.

Ze maken het hun vaste klanten wel steeds moeilijker... :evil:

Nieuwe (Europese) richtlijnen of niet: een beetje met de klant meedenken zou ze sieren.
Ze kunnen niet even nieuwe wetgeving terzijde schuiven, net zoals die IS terroristen hier maar bleven brullen dat ze "onze" rechtspraak niet erkennen, maar wel gewoon veroordeeld werden. :wink: En in het geval van die banken, die werken obv een vergunning die afgegeven is door de overheid, en zonder die vergunning, zijn ze binnen 5 minuten failliet als die wordt ingetrokken omdat ze zich keihard niet aan regels houden, zoals jij suggereert.

Ze moeten idd wel wat bedenken voor de kleine groep mensen zonder smartphone, maar 90+% van de Nederlanders hebben er eentje, dus het is wel logisch dat ze het voor die grote groep het makkelijkste maken.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 21 jun 2021 10:54
door NeoDutchio
FataMorgana schreef:
21 jun 2021 08:41
Ben al zeker bijna 30 jaar klant bij ABN AMRO. En heb me destijds netjes gelegitimeerd bij de bank met paspoort, waarvan een kopie is gemaakt. Blijkbaar geldt dat nu niet meer? Dat ten eerste vind ik al niet correct want is de bank mijn correcte legitimatie 'kwijtgeraakt'?
Hebt u wel eens geprobeerd om de grens over te steken met een paspoort van 30 jaar oud? De bank zal uw kopie niet kwijt zijn, deze is enorm achterhaald.

Re: ABN AMRO wil betaalrekening sluiten, ID-bewijs weer tonen

Geplaatst: 21 jun 2021 12:57
door lordi
FataMorgana schreef:
21 jun 2021 11:05
Kunnen ze geen brief of mail sturen? Communicatie!
Waarom zouden ze een brief of mail sturen? Dankzij de pop-up weet je toch al dat je je ID moet aanleveren?
En als je dat niet via tablet/smartphone kan doen, kan je ook gewoon langsgaan bij een kantoor.
Of je belt even met de bank:
Heeft u vragen of komt u er niet uit?
Check dan eerst de veelgestelde vragen hieronder.

Heeft u daarna nog vragen? Bel ons dan op 088 ‐ 22 62 613.
Onze Servicedesk Persoonsgegevens is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.30 uur (gesloten op zon- en feestdagen). We helpen u graag.

Bron: https://www.abnamro.nl/nl/prive/service ... ceren.html