Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso
Geplaatst: 23 jun 2021 12:50
Beste Radartjes,
Dit is mijn eerste forumpost, hiervoor was ik een meekijker zonder account. Ik dacht niet dat het nodig was ooit een account aan te maken om zelf iets te schrijven, maar nu ben ik witheet en voel me belazerd en opgelicht.
Zoals de titel leest gaat het om OV-Chipkaart automatisch opladen. Er zag al dat er vele topics over waren die een stuk ouder waren, maar door mede door Coronatijd vergeten en verdwenen omdat we minder met het openbaar vervoer reizen dus problemen minder ter sprake komen.
Pre-corona rees ik dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en terug en deed er leuke uitstapjes mee. Op het moment veel minder ivm thuiswerken en nu de maatregelen een beetje voorbij zijn vooral voor uitstapjes.
In april is er een automatische betaling van € 10,00 mislukt. Ik kreeg hier geen bericht van bij mijn bank, wat je vaak krijgt bij mislukte overschrijvingen. Ik had dit niet door.
Vervolgens werd er een automatische email verstuurd die in mijn SPAMbox terecht kwam. Niet gezien en bericht is automatisch verwijderd door mijn Gmail. Spam wordt altijd goed gefilterd en ik heb nog nooit eerder een verkeerde mail in mijn spam zien zitten, althans, dit dacht ik.
Daarna werd er een brief verstuurd naar een woonadres waar ik al 4 maanden niet meer woon. Ik ging er, stom, vanuit dat ik dit wel gewoon gewijzigd had of dat dit wellicht automatisch ging zoals met veel zaken. Dus niet. Brief niet ontvangen.
Vandaag werd ik wakker met een email (niet in mijn spambox dit keer) van Incasso Bureau INTRUM. Zij claimen het dossier overgenomen te hebben van OV-Chipkaart Translink en vinden dat ik ook direct extra incassokosten mag betalen:
Het bedrag is verhoogd met € 40,00 incassokosten naar totaal € 50,00.
Geschrokken bel ik meteen de klantenservice van OV-Chipkaart, 0900-0980, om te controleren en na te vragen hoe en wat. Daar hoor ik dat ze mij niet kunnen helpen maar dat ik zelf maar naar de administratie moet bellen. Ok, kan ik niet doorverbonden worden? Nee. Waarom staat dit nummer niet meteen op de website dan? Geen antwoord.
Vervolgens bel ik naar de administratie, 0900 6812447, en sta voor ruim 15 minuten in de wacht. Ik leg wederom mijn probleem uit. Mevrouw vertelt mij vervolgens van de email (spambox) en "dat ik zelf maar verantwoordelijk ben voor het adreswijziging voor de post". Ik vraag mij af waarom ik nooit een gemiste overschrijving ontvangen heb vanuit mijn bank, of een tweede email. Doen ze niet, antwoord mevrouw. Ik ben nog nooit echt boos geworden en heb mij volledig ingehouden, maar mijn toon veranderde wel. Hoe kan het dat je zo slinks benaderd wordt en er zo snel al een incasso ingeschakeld wordt voor een lullig bedrag van € 10,00, waar naderhand wel gewoon gelukte betalingen waren doordat ik het OV gewoon gebruik. Tevens is mijn kaart ook nog geblokkeerd. Fijn zeg! Mevrouw wees mij op de voorwaarden waar je mee akkoord gaat bij het automatisch opladen. Je moet zelf controleren op je account en bankbetalingen of het klopt.
Mevrouw kon niets voor mij doen. Geen straaltje empathie hing er ook vanaf, maar dat terzijde.
Dit bedrag zal ik dan moeten betalen aan het incassobureau, maar met deze post wil ik anderen er voor waarschuwen dat als je automatische opladen niet lukt, je er zelf maar achter moet komen en er niet vanuit moet gaan dat het bedrijf, OV-Chipkaart Translink, je te hulp wilt schieten.
Bedankt voor het lezen van mijn rant. Ik zet automatisch opladen stop.
Dit is mijn eerste forumpost, hiervoor was ik een meekijker zonder account. Ik dacht niet dat het nodig was ooit een account aan te maken om zelf iets te schrijven, maar nu ben ik witheet en voel me belazerd en opgelicht.
Zoals de titel leest gaat het om OV-Chipkaart automatisch opladen. Er zag al dat er vele topics over waren die een stuk ouder waren, maar door mede door Coronatijd vergeten en verdwenen omdat we minder met het openbaar vervoer reizen dus problemen minder ter sprake komen.
Pre-corona rees ik dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en terug en deed er leuke uitstapjes mee. Op het moment veel minder ivm thuiswerken en nu de maatregelen een beetje voorbij zijn vooral voor uitstapjes.
In april is er een automatische betaling van € 10,00 mislukt. Ik kreeg hier geen bericht van bij mijn bank, wat je vaak krijgt bij mislukte overschrijvingen. Ik had dit niet door.
Vervolgens werd er een automatische email verstuurd die in mijn SPAMbox terecht kwam. Niet gezien en bericht is automatisch verwijderd door mijn Gmail. Spam wordt altijd goed gefilterd en ik heb nog nooit eerder een verkeerde mail in mijn spam zien zitten, althans, dit dacht ik.
Daarna werd er een brief verstuurd naar een woonadres waar ik al 4 maanden niet meer woon. Ik ging er, stom, vanuit dat ik dit wel gewoon gewijzigd had of dat dit wellicht automatisch ging zoals met veel zaken. Dus niet. Brief niet ontvangen.
Vandaag werd ik wakker met een email (niet in mijn spambox dit keer) van Incasso Bureau INTRUM. Zij claimen het dossier overgenomen te hebben van OV-Chipkaart Translink en vinden dat ik ook direct extra incassokosten mag betalen:
Het bedrag is verhoogd met € 40,00 incassokosten naar totaal € 50,00.
Geschrokken bel ik meteen de klantenservice van OV-Chipkaart, 0900-0980, om te controleren en na te vragen hoe en wat. Daar hoor ik dat ze mij niet kunnen helpen maar dat ik zelf maar naar de administratie moet bellen. Ok, kan ik niet doorverbonden worden? Nee. Waarom staat dit nummer niet meteen op de website dan? Geen antwoord.
Vervolgens bel ik naar de administratie, 0900 6812447, en sta voor ruim 15 minuten in de wacht. Ik leg wederom mijn probleem uit. Mevrouw vertelt mij vervolgens van de email (spambox) en "dat ik zelf maar verantwoordelijk ben voor het adreswijziging voor de post". Ik vraag mij af waarom ik nooit een gemiste overschrijving ontvangen heb vanuit mijn bank, of een tweede email. Doen ze niet, antwoord mevrouw. Ik ben nog nooit echt boos geworden en heb mij volledig ingehouden, maar mijn toon veranderde wel. Hoe kan het dat je zo slinks benaderd wordt en er zo snel al een incasso ingeschakeld wordt voor een lullig bedrag van € 10,00, waar naderhand wel gewoon gelukte betalingen waren doordat ik het OV gewoon gebruik. Tevens is mijn kaart ook nog geblokkeerd. Fijn zeg! Mevrouw wees mij op de voorwaarden waar je mee akkoord gaat bij het automatisch opladen. Je moet zelf controleren op je account en bankbetalingen of het klopt.
Mevrouw kon niets voor mij doen. Geen straaltje empathie hing er ook vanaf, maar dat terzijde.
Dit bedrag zal ik dan moeten betalen aan het incassobureau, maar met deze post wil ik anderen er voor waarschuwen dat als je automatische opladen niet lukt, je er zelf maar achter moet komen en er niet vanuit moet gaan dat het bedrijf, OV-Chipkaart Translink, je te hulp wilt schieten.
Bedankt voor het lezen van mijn rant. Ik zet automatisch opladen stop.